Panssarivaunut

RistoJ kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Aselsan has completed development of its privately funded Leopard 2 main battle tank (MBT) upgrade solution and firing trials are slated to commence in the second half of 2011.

The Leopard 2 Next Generation upgrade – on display at IDEF 2011 in Istanbul

Mielenkiintoinen versio. Ilmeisesti ovat säilyttäneet ampujan EMES 15-tähtäimen alkuperäisessä paikassaan. Leopard 2A5 ja A6-malleissa tuo tähtäin on nostettu selvästi ylemmäs. Mietityttää, miten tuossa turkkilaisten versiossa näkökenttä on sivusuunnassa, sillä tornin lisäpanssarointi saattaa tuossa tulla eteen. Toisaalta tuo on prototyyppi ja saattaa olla, että tuota vielä muutetaan tai sitten perspektiivi hämää.

Muuten vaikuttaa ulkoisesti aika pitkälti samanlaiselta kuin Leopard 2A6-versiot. Ilmeisesti sisuskalut on myös laitettu aivan uusiksi. Panssarointi näyttäisi olevan enemmän koko vaunun ympäri kuin useimmissa päivityspaketeissa. Joko painoa on paljon tai sitten todennäköisemmin lisäpanssarointi on melko kevyttä/ohutta.

Videota tuosta päivityksestä:

Tuon videon mukaan paino pysyy A6:n tasolla, eli jos suojaus on parempi (miinasuojauksesta tuossa myös puhutaan, sitä ei taida olla A6:ssa?), niin lisäpanssarointi on selvästikin kevyempää kamaa, joskin vie enemmän tilaa.
 
Last edited by a moderator:
Tanks: http://www.pmulcahy.com/tanks/tanks_2.html
ja kotisivu: http://www.pmulcahy.com/
 
Satuinpa laittamaan World of tanks nimisen pelin koneelleni ja tein mielenkiintoisen havainnon. Ainakin pelin perusteella tykin suuri negatiivinen koro on älyttömän tärkeä ominaisuus. Vähänkin jyrkempi rinne, niin vaunua ei saa millään järkevään asemaan paljastamatta koko vaunua. Tulee mieleen, että mahdollisen Leopardien modauksen yhteydessä pitäisi laittaa torni uuteen malliin negatiivisen koron lisäämiseksi. Suomessa on vaikka muille jakaa nyppylöitä ja mäkiä, jotka ovat liian jyrkkiä Leopardin -9 asteen alimmalle korolle. Vaatii tietysti kohtuullisen suuria muutoksia ja vaunun korkeuden kasvattamista.
 
JOKO kirjoitti:
Satuinpa laittamaan World of tanks nimisen pelin koneelleni ja tein mielenkiintoisen havainnon. Ainakin pelin perusteella tykin suuri negatiivinen koro on älyttömän tärkeä ominaisuus. Vähänkin jyrkempi rinne, niin vaunua ei saa millään järkevään asemaan paljastamatta koko vaunua. Tulee mieleen, että mahdollisen Leopardien modauksen yhteydessä pitäisi laittaa torni uuteen malliin negatiivisen koron lisäämiseksi. Suomessa on vaikka muille jakaa nyppylöitä ja mäkiä, jotka ovat liian jyrkkiä Leopardin -9 asteen alimmalle korolle. Vaatii tietysti kohtuullisen suuria muutoksia ja vaunun korkeuden kasvattamista.

Ja tämä siitä huolimatta, että Leopardissa on suht. hyvä tuo alakoro.
 
8005%2002%20Finnish%20Leopards.jpg

8005%2003%20Finnish%20Leopards.jpg

8005%2004%20Finnish%20Leopards.jpg

8005%2005%20Finnish%20Leopards.jpg

8005%2001%20Finnish%20Leopards.jpg


http://www.tankograd.com/cms/website.php?id=/en/Leopard-der-Finnischen-Armee-neu.htm
 
Löysin myös Itä-saksalaisia T-72, eikö ne ollu näitä mitä Suomi osti 97 kpl Saksasta, niin luulen että se teksi niisä oli myös Suomen T-72 elektroniika ja aseistus??

http://www.dejawolf.com/steelbeasts/gallery/t72M1.html

T-72M1info.jpg
 
jaha pojat.....Voikko Wikipeedan luottaa??

Nyt lukee näin:

Leopard 2A4 - 91 to 100 units. (124 were originally purchased, complemented with an additional 15 units bought to be used as spare parts, another 12 were later disassembled into spares, and 12 converted into combat engineering and bridging tanks). In 2009 additional 15 tanks were bought for spares bringing the total number to 139.
T-55M - Originally 70 units,30 to 40 still remain in service.

Infantry Fighting Vehicles
CV-9030 FIN - 102 units.
BMP-2 - 110 units.
BMP-1 - 40 to 50 units, not in active service

Onko Suomella sittenkin BMP-1 tallessa?
Ja 30-40 T-55M jäljellä??


kommentia!!!!!!
 
Hejsan kirjoitti:
jaha pojat.....Voikko Wikipeedan luottaa??

Nyt lukee näin:

Leopard 2A4 - 91 to 100 units. (124 were originally purchased, complemented with an additional 15 units bought to be used as spare parts, another 12 were later disassembled into spares, and 12 converted into combat engineering and bridging tanks). In 2009 additional 15 tanks were bought for spares bringing the total number to 139.
T-55M - Originally 70 units,30 to 40 still remain in service.

Infantry Fighting Vehicles
CV-9030 FIN - 102 units.
BMP-2 - 110 units.
BMP-1 - 40 to 50 units, not in active service

Onko Suomella sittenkin BMP-1 tallessa?
Ja 30-40 T-55M jäljellä??


kommentia!!!!!!

BMP-1:siä on aktiivisessa käytössä komento- ja tulenjohtovaunuina ja todennäköisesti niiden varaosatarpeen takia on säilytetty alkuperäisessä rynnäkkövaunuvarustuksessa olevia vaunuja. T-55:sia on ainakin panssaripioneerien käytössä miinajyrää työntämässä ja T-55:n alustoja on muissakin erikoisvaunuissa.
 
Siinä lukee myös näin: 150 MBTs estimate 2011 including T-55M in storage
 
Hejsan kirjoitti:
Siinä lukee myös näin: 150 MBTs estimate 2011 including T-55M in storage

YK:lle on ilmoitettu vahvuutena 108 tst-vaunua, eli LEO-2:t ja alle kymmenen T-55M-jyrävaunua. Ykkösbemarista on jäljellä tulenjohdon käytössä olevat vaunut ja kaiketi jokunen komentoversioksi muunnettava kappale. T55 ja BMP1 kuuluvat siis edelleen vahvuuksiin ei se ole mikään uutinen. Sikäli tämä on erikoista että kyseisten tyyppien täysin käyttökuntoisen pääosan sulattamista perusteltiin sillä että tietyt kalustotyypit on poistettava kokonaan jotta saavutetaan todellisia säästöjä. Ilmeisesti ei siis saavutettu muuta kuin aatteellinen tavoitetila kun vaunuille kerran pitää edelleen olla huoltojärjestelmä. Kokonaisuudessaan on kai poistettu vain T72 ja BTR60? Tuoreen MTLB-kaupan myötä voidaan ehkä poistaa BTR50?
 
Hande kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Siinä lukee myös näin: 150 MBTs estimate 2011 including T-55M in storage

YK:lle on ilmoitettu vahvuutena 108 tst-vaunua, eli LEO-2:t ja alle kymmenen T-55M-jyrävaunua. Ykkösbemarista on jäljellä tulenjohdon käytössä olevat vaunut ja kaiketi jokunen komentoversioksi muunnettava kappale. T55 ja BMP1 kuuluvat siis edelleen vahvuuksiin ei se ole mikään uutinen. Sikäli tämä on erikoista että kyseisten tyyppien täysin käyttökuntoisen pääosan sulattamista perusteltiin sillä että tietyt kalustotyypit on poistettava kokonaan jotta saavutetaan todellisia säästöjä. Ilmeisesti ei siis saavutettu muuta kuin aatteellinen tavoitetila kun vaunuille kerran pitää edelleen olla huoltojärjestelmä. Kokonaisuudessaan on kai poistettu vain T72 ja BTR60? Tuoreen MTLB-kaupan myötä voidaan ehkä poistaa BTR50?

Noh, BMP-1:n ja BMP-2:n alustojen osalta erot ovat niin pieniä että BMP-1 TJ:n johtajat ja ajajat voidaan kouluttaa PsAUK:in BMP-2 -linjalla ja huoltojärjestelmä on käytännössä sama. Torneissa on sitten enemmän eroa mutta eihän kotimaassa modattujen tulenjohto- ja komentobemarien torneissa ole alkuperäistä 'toiminnallisuutta' jäljellä kuitenkaan (TJ:ssä koko torni on toinen) eli on sikäli melkein sama kummasta bemarista ne on alunperin muutettu.
 
Heikkilä kirjoitti:
Noh, BMP-1:n ja BMP-2:n alustojen osalta erot ovat niin pieniä että BMP-1 TJ:n johtajat ja ajajat voidaan kouluttaa PsAUK:in BMP-2 -linjalla ja huoltojärjestelmä on käytännössä sama. Torneissa on sitten enemmän eroa mutta eihän kotimaassa modattujen tulenjohto- ja komentobemarien torneissa ole alkuperäistä 'toiminnallisuutta' jäljellä kuitenkaan (TJ:ssä koko torni on toinen) eli on sikäli melkein sama kummasta bemarista ne on alunperin muutettu.

Eli mitä ykkösbemarin poistolla lopulta saavutettiin? Päästiin eroon 73mm a-tarvikkeista ja vapautettiin hiukan hallitilaa? Miinuspuolella suunnilleen kahden sodanajan jääkäripataljoonan taisteluajoneuvot. Ainakin omalla asteikollani haitat ylittävät merkittävästi saavutetun hyödyn mutta eihän tällainen maallikko mitään ymmärrä?
 
Hande kirjoitti:
Eli mitä ykkösbemarin poistolla lopulta saavutettiin? Päästiin eroon 73mm a-tarvikkeista ja vapautettiin hiukan hallitilaa? Miinuspuolella suunnilleen kahden sodanajan jääkäripataljoonan taisteluajoneuvot. Ainakin omalla asteikollani haitat ylittävät merkittävästi saavutetun hyödyn mutta eihän tällainen maallikko mitään ymmärrä?

Varastointi- ja ylläpitokuluja siinä säästyy, ja valittu linja pysyy varmemmin kun on poltettu sillat takana (tässä tapauksessa vaunut), ettei voida enää perääntyä vaikka joskus tulisi mieleen sellainenkin vaihtoehto. Muuta en minäkään osaa tästä kirjata hyötyjen puolelle. Ilman tykkiä ja ohjuksiakin BMP-1 olisi toiminut kuljetuspanssarivaununa jollakin jalkaväkijoukolla ilman mitään modernisointia. Ehkä se olisi kylmän sodan ja 90-luvun alkupuolen ilmapiirissä sellaiseksi säästettykin.
 
Wikipeedan viimeinen versio:

150 MBTs estimate 2011 including T-55M in storage.
212 + some 50 BMP-1 in storage. IFVs
517+ APCs (tracked)
424 APCs (wheeled)

Leopard 2A4 - 91 to 100 units. (124 were originally purchased, complemented with an additional 15 units bought to be used as spare parts, another 12 were later disassembled into spares, and 12 converted into combat engineering and bridging tanks). In 2009 additional 15 tanks were bought for spares bringing the total number to 139.
T-55M - Originally 70 units,30 to 40 still remain in service.

Infantry Fighting Vehicles
CV-9030 FIN - 102 units.
BMP-2 - 110 units.
BMP-1 - 40 to 50 units, not in active service.

Armoured personnel carriers (tracked)
BTR-50PK - 73 units.
MT-LB - 514 units, plus some 41 "look-a-likes".
MT-LBu-P
MT-LBu-TP
MT-LBu-PS
MT-LBV
 
Hejsan kirjoitti:
Wikipeedan viimeinen versio:

150 MBTs estimate 2011 including T-55M in storage.
212 + some 50 BMP-1 in storage. IFVs
517+ APCs (tracked)
424 APCs (wheeled)

Leopard 2A4 - 91 to 100 units. (124 were originally purchased, complemented with an additional 15 units bought to be used as spare parts, another 12 were later disassembled into spares, and 12 converted into combat engineering and bridging tanks). In 2009 additional 15 tanks were bought for spares bringing the total number to 139.
T-55M - Originally 70 units,30 to 40 still remain in service.

Infantry Fighting Vehicles
CV-9030 FIN - 102 units.
BMP-2 - 110 units.
BMP-1 - 40 to 50 units, not in active service.

Armoured personnel carriers (tracked)
BTR-50PK - 73 units.
MT-LB - 514 units, plus some 41 "look-a-likes".
MT-LBu-P
MT-LBu-TP
MT-LBu-PS
MT-LBV

Mista sa kaivelit tuo MT-LB:n kokonaismaaran; yritin Googlettaa mutten loytany :(. Mitahan muuten mahtaa tarkoittaa tuo 41 "look-a-likes"?.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Equipment_of_the_Finnish_Army

huomasin nyt että se on väärin se summa 514 kpl, koska ensin luki 220 ja sitten luki 367 ja se on 220 + ruotsin 147 = 367 ja nytten on joku laittanut sen ruotsin ostos taasen pääle eli 367 + 147 = 514
 
Leguan-siltapanssariin on kehitelty uusi lyhyt siltaelementti joita esim. meikäläiseen Leopard-varianttiin mahtuu kerralla kyytiin kaksi kappaletta. Hyvä uudistus joka tuo samanlaista joustavuutta kuin PSB2 vaunulla olisi ollut. Saas nähdä hankitaanko noita joskus?

Esittely löytyy PV:n/Karjalan prikaatin nettisivuilta löytyvässä Kilpi-lehdessä 1/11. (PDF)
 
Hejsan kirjoitti:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equipment_of_the_Finnish_Army

huomasin nyt että se on väärin se summa 514 kpl, koska ensin luki 220 ja sitten luki 367 ja se on 220 + ruotsin 147 = 367 ja nytten on joku laittanut sen ruotsin ostos taasen pääle eli 367 + 147 = 514

Lisätään tuo vielä pari kertaa niin saadaan Kainuun prikaatillekin rautavaunut...
 
Back
Top