Panssarivaunut

veffeade kirjoitti:
Mitahan muuten mahtaa tarkoittaa tuo 41 "look-a-likes"?.

Aserajoitussopimuksissa yms. järjestelyissä on määritelty esim. ilmoitettavat taistelu/rynnäkkö/kuljetusvaunut yms. Look-aliket ovat samaa alustaa käyttäviä, mutta varsinaiseen tehtävään sopimattomia versioita. Esim. BMP-1TJ on tällainen samoin kuin MT-LBU-komentoversiot. Paljonko noita komentoversioita muuten on kokoonpanoissa? Rykmentin (2) pston (4) ja ptrin (12) komentovaunut, sekä paikantamisvaunu per patteristo (4)? Tuo tekisi yhteensä öbaut 22kpl edesmenneeseen panssariprikaatiin sovitettuna. Oliko/onko krh:lla näitä samoja komentoversioita? Entä prikaatin komento-osilla tai erillisellä telakanuunapatteristolla?
 
Pari kuvaa sakujen panssarimuseosta:

100.JPG


101.JPG


Toivottavasti eivät ole liian isoja.

Asiaan. Tunnistaako joku tuon keulassa olevan lisäpanssarin? Sitä sormeillessani tuo vaaleampi aine vaikutti polyesterihartsin kaltaiselta muovilta (Lasikuitua kenties seassa?) ja uskoisin levyjen olevat terästä. Onko tuolla joku virallinen nimi?

Ähh... No onhan ne isoja. Sori.
 
JOKO kirjoitti:
Asiaan. Tunnistaako joku tuon keulassa olevan lisäpanssarin? Sitä sormeillessani tuo vaaleampi aine vaikutti polyesterihartsin kaltaiselta muovilta (Lasikuitua kenties seassa?) ja uskoisin levyjen olevat terästä. Onko tuolla joku virallinen nimi?

Ähh... No onhan ne isoja. Sori.

Vaunua en tunnista, mutta eikös tuo ole ihan normaali kerrospanssari? Siinä on kovia kerroksia ja pehmeitä kerroksia lomittain, eli pitäisi toimia sekä ontelo, että kineettisiin ammuksiin (siis ainakin paremmin kuin se kiinteä teräslevy painoonsa nähden).
 
JOKO kirjoitti:
Asiaan. Tunnistaako joku tuon keulassa olevan lisäpanssarin? Sitä sormeillessani tuo vaaleampi aine vaikutti polyesterihartsin kaltaiselta muovilta (Lasikuitua kenties seassa?) ja uskoisin levyjen olevat terästä. Onko tuolla joku virallinen nimi?

Ähh... No onhan ne isoja. Sori.

Rungon keulan panssarointi on neuvostoliittolaista BDD-rakennetta, se muovi siellä välissä on polyuretaania ja levyt ovat kovaksi karkaistua terästä. Nopea veikkaus vaunutyypistä on DDR:läinen T-55AM2, mutta sen varmistamiseksi pitäisi nähdä vaunua muustakin kulmasta. Lisäpanssaroitu T-55 joka tapauksessa.
 
JOKO kirjoitti:
Pari kuvaa sakujen panssarimuseosta:

100.JPG


101.JPG


Toivottavasti eivät ole liian isoja.

Asiaan. Tunnistaako joku tuon keulassa olevan lisäpanssarin? Sitä sormeillessani tuo vaaleampi aine vaikutti polyesterihartsin kaltaiselta muovilta (Lasikuitua kenties seassa?) ja uskoisin levyjen olevat terästä. Onko tuolla joku virallinen nimi?

Ähh... No onhan ne isoja. Sori.

Vaunu on kai T-55AM BDD. Toi tollainen kerrospanssari, jossa on panssarilevyjä ja levyjen välissä tyhjä tila toimii enemmänkin onteloammuksia vastaan ja kineettiseen perustuvia ammuksia vastaan lähinnä sen verran mitä tossa on tota terästä lisänä. Se polyesterihartsi on siellä välissä vaan täytteenä, joissain vaunuissa on käytetty kai alumiinia.
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Vaunu on kai T-55AM BDD. Toi tollainen kerrospanssari, jossa on panssarilevyjä ja levyjen välissä tyhjä tila toimii enemmänkin onteloammuksia vastaan ja kineettiseen perustuvia ammuksia vastaan lähinnä sen verran mitä tossa on tota terästä lisänä. Se polyesterihartsi on siellä välissä vaan täytteenä, joissain vaunuissa on käytetty kai alumiinia.

Melkein väittäisin vastaan tuon kineettisen kohdalla, ellei sitten ole, että se on vastaava kuin yksittäisnen paksu levy joka on käännetty samaan kulmaan. Ja sanoisin, että se paksumpi levy voisi olla aika vaikea saada noin vinoon kulmaan. Ja mitä enemmän se levy on kallellaan, niin sitä voimakkaammin se nuoli menee kylkimyyryä sitä panssarilevyä vasten. Ja kaikki energia mikä menee siihen, että nuolen kylki laahautuu levyä vasten on tuhlattua energiaa.
 
Heikkilä kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Asiaan. Tunnistaako joku tuon keulassa olevan lisäpanssarin? Sitä sormeillessani tuo vaaleampi aine vaikutti polyesterihartsin kaltaiselta muovilta (Lasikuitua kenties seassa?) ja uskoisin levyjen olevat terästä. Onko tuolla joku virallinen nimi?

Ähh... No onhan ne isoja. Sori.

Rungon keulan panssarointi on neuvostoliittolaista BDD-rakennetta, se muovi siellä välissä on polyuretaania ja levyt ovat kovaksi karkaistua terästä. Nopea veikkaus vaunutyypistä on DDR:läinen T-55AM2, mutta sen varmistamiseksi pitäisi nähdä vaunua muustakin kulmasta. Lisäpanssaroitu T-55 joka tapauksessa.


Vaunu oli jonkin sortin T-55. Sen tarkemmin en katsonut, kun se ei muutoin suuresti eronnut kotimaisen panssarimuseon vastineestaan.

Joidenkin venäläisten vaunujen etupanssariksi on sanottu steltexolite (tai joku sellainen) nimistä teräs/lasikuitu yhdistelmää. Onkohan se juuri tällainen?
 
JOKO kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Asiaan. Tunnistaako joku tuon keulassa olevan lisäpanssarin? Sitä sormeillessani tuo vaaleampi aine vaikutti polyesterihartsin kaltaiselta muovilta (Lasikuitua kenties seassa?) ja uskoisin levyjen olevat terästä. Onko tuolla joku virallinen nimi?

Ähh... No onhan ne isoja. Sori.

Rungon keulan panssarointi on neuvostoliittolaista BDD-rakennetta, se muovi siellä välissä on polyuretaania ja levyt ovat kovaksi karkaistua terästä. Nopea veikkaus vaunutyypistä on DDR:läinen T-55AM2, mutta sen varmistamiseksi pitäisi nähdä vaunua muustakin kulmasta. Lisäpanssaroitu T-55 joka tapauksessa.


Vaunu oli jonkin sortin T-55. Sen tarkemmin en katsonut, kun se ei muutoin suuresti eronnut kotimaisen panssarimuseon vastineestaan.

Joidenkin venäläisten vaunujen etupanssariksi on sanottu steltexolite (tai joku sellainen) nimistä teräs/lasikuitu yhdistelmää. Onkohan se juuri tällainen?
Steltexolite on nimenomaan lasikuitua ja terästä ja sitä löytyy mm. T-72:n eri mallimuunnosten keulasta. Tuossa kuvassa taas se keltainen muovi on polyuretaania, ja materiaalivahvuudet ovat: ulkokuori 30 mm terästä, 6 kpl teräslevyjä, kukin 5 mm paksu, polyuretaanin ja teräslevyjen yhteenlaskettu paksuus 150 mm. Neuvostoliittolaisen tiedon mukaan suojaus olisi 120 mm nuoliammusta vastaan ja 200 - 250 mm ontelokranaattia vastaan. Sillä on siis kummassakin tapauksessa enemmän suoja-arvoa kuin elementin sisältämien teräslevyjen yhteenlaskettu paksuus. BDD:n teho perustunee pääasiassa eri tiheyden omaavien materiaalien käyttöön (iskuaalto heijastuu osittain joka rajapinnasta) ja siihen, että muovin tukemat ohuet teräslevyt voidaan tehdä kovemmasta teräksestä kuin yhtenä kappaleena valettu vanhanaikaisen psv-tornin teräskupu. Ontelokranaatin suihkua vastaan materiaalin kovuudella ei ole väliä mutta panssariammusta vastaan kovat levyt sitkeässä väliaineessa toimivat paremmin kuin niiden massa antaisi olettaa.

Steltexolite ja muut lasikuitupohjaiset komposiitit toimivat hieman eri tavoin ja ovat uudempaa tekniikkaa kuin BDD:

"Lasikuitua käytetään myös taistelupanssarivaunujen kerrospanssarissa. Lasikuitulaminaatti estää ontelopanoksen suihkun etenemistä paremmin kuin sen hydrodynaamisen läpäisyteorian mukaan pitäisi. Lasi käyttäytyy samaan tapaan kuin keraami. Sillä on lisäksi eräs erikoispiirre. Korkeassa paineessa lasin tilavuus on 10 % pienempi kuin normaalipaineessa. Tilavuuden muutos aiheuttaa joustoilmiön, joka sulkee kraaterin suihkun kärjen takana. Tämä häiritsee suihkun etenemistä. Ominaisuus esiintyy myös lasikuitulaminaateissa, joiden lasipitoisuus on suuri." Lähde: Yleinen ase- ja asejärjestelmäopas.
 
Alla olevassa kuvassa pitäisi olla Puolalaisen PT-91 Twardy:n etupanssarilevy. Osaako joku kertoa mitä tuo valkoinen panssarilevyjen välissä on? Lasikuitulaminaattia, polyuretaania vai peräti keraameja? Twardyhan on jatkokehitelmä T-72M1:stä, luulisin puolalaisten parantaneen vaunua jotenkin. Vaunua on kuitenkin myyty 48kpl malesiaan vuonna 2003.

00234br9.jpg

09128044.jpg
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Alla olevassa kuvassa pitäisi olla Puolalaisen PT-91 Twardy:n etupanssarilevy.
Missä sijaitsee museo? Onko heleppo mennä julkisilla vai joutuuko käyttämään omaa autoa?
 
madmax kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Alla olevassa kuvassa pitäisi olla Puolalaisen PT-91 Twardy:n etupanssarilevy.
Missä sijaitsee museo? Onko heleppo mennä julkisilla vai joutuuko käyttämään omaa autoa?

Joudut matkustamaan Puolaan ja murtautumaan yöaikaan vaunutehtaalle nähdäksesi nämä tai sitten varastat jostain valmiin vaunun ja sahaat rautasahalla sen kahtia. It's up to you!!!


:uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi::uzi:
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Alla olevassa kuvassa pitäisi olla Puolalaisen PT-91 Twardy:n etupanssarilevy. Osaako joku kertoa mitä tuo valkoinen panssarilevyjen välissä on? Lasikuitulaminaattia, polyuretaania vai peräti keraameja? Twardyhan on jatkokehitelmä T-72M1:stä, luulisin puolalaisten parantaneen vaunua jotenkin. Vaunua on kuitenkin myyty 48kpl malesiaan vuonna 2003.

Se on lasikuitua eli aiemmin mainittua steltexoliteä. Samanlainen rakenne löytyy Suomessa käytössä olleista T-72M1:stä. Ulointa teräslevyä on paksunnettu ajajan tähystysprisman alapuolelta T-72M1:n tuotantovuodesta 1986, mutta muuta parantelua ei puolalaisissakaan vaunuissa tuolta osin tietääkseni ole, paitsi reaktiivipanssarit.
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Kuvia T-72B:n tornin panssarista. Panssarilevyjen välissä on rako, ei lasikuitua tai muuta.

Nuo 'levyt' eivät vaan taida olla pelkkää terästä vaan jokaisessa levyssä on edestä lukien ensin 21 mm SHS-terästä, sitten 6 mm kumikerros ja viimeksi 3 mm RHA-terästä. Ajatuksena tälläisessä ratkaisussa on se, että vinottain ammuksen tiellä olevat elementit pystyvät joustamaan ja takimmainen kovateräslevy on silloin osin sivusuuntaisessa liikkeessä ja toimii hieman samalla tavalla kuin räjähtävän reaktiivipanssarielementin teräksinen takalevy. Yksittäinen 'puoliaktiivinen' elementti ei ole yhtä tehokas kuin räjähtävä reaktiivipanssari, mutta noita on paljon ja ne eivät mene kertaosumasta täysin turhiksi.

Jos haluat nähdä venäläisen ratkaisun keraamisesta panssaroinnista, kaiva esille samanlainen kuva T-72A:n tai T-72M1:n tornin etuosan aukileikkauksesta. Se ei ole tosin läheskään yhtä hyvä suoja kuin tuo T-72B:n rakenne.
 
Heikkilä kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Alla olevassa kuvassa pitäisi olla Puolalaisen PT-91 Twardy:n etupanssarilevy. Osaako joku kertoa mitä tuo valkoinen panssarilevyjen välissä on? Lasikuitulaminaattia, polyuretaania vai peräti keraameja? Twardyhan on jatkokehitelmä T-72M1:stä, luulisin puolalaisten parantaneen vaunua jotenkin. Vaunua on kuitenkin myyty 48kpl malesiaan vuonna 2003.

Se on lasikuitua eli aiemmin mainittua steltexoliteä. Samanlainen rakenne löytyy Suomessa käytössä olleista T-72M1:stä. Ulointa teräslevyä on paksunnettu ajajan tähystysprisman alapuolelta T-72M1:n tuotantovuodesta 1986, mutta muuta parantelua ei puolalaisissakaan vaunuissa tuolta osin tietääkseni ole, paitsi reaktiivipanssarit.

Vai olisiko sittenkin keraami? Väri ja useammasta palasta tehty rakenne tuo mieleen alumiinioksidin.
 
JOKO kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Alla olevassa kuvassa pitäisi olla Puolalaisen PT-91 Twardy:n etupanssarilevy. Osaako joku kertoa mitä tuo valkoinen panssarilevyjen välissä on? Lasikuitulaminaattia, polyuretaania vai peräti keraameja? Twardyhan on jatkokehitelmä T-72M1:stä, luulisin puolalaisten parantaneen vaunua jotenkin. Vaunua on kuitenkin myyty 48kpl malesiaan vuonna 2003.

Se on lasikuitua eli aiemmin mainittua steltexoliteä. Samanlainen rakenne löytyy Suomessa käytössä olleista T-72M1:stä. Ulointa teräslevyä on paksunnettu ajajan tähystysprisman alapuolelta T-72M1:n tuotantovuodesta 1986, mutta muuta parantelua ei puolalaisissakaan vaunuissa tuolta osin tietääkseni ole, paitsi reaktiivipanssarit.

Vai olisiko sittenkin keraami? Väri ja useammasta palasta tehty rakenne tuo mieleen alumiinioksidin.

Neuvostoliittolaisen ja sateliittimaissa lisenssillä valmistetun T-72M1:n tapauksessa tuo Steltexolite mainitaan useissa lähteissä (Panssari-lehden artikkelit, Paul Lakowskin ja Stephen Zalogan kirjoitukset aiheesta), enkä ole missään nähnyt tietoa siitä, että PT-91:ssä olisi tuota kohtaa menty muuttamaan. Vaalea väri ja useasta palasta tehty rakenne ei mitenkään sulje pois lasikuitua materiaalina.
 
Heikkilä kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Kuvia T-72B:n tornin panssarista. Panssarilevyjen välissä on rako, ei lasikuitua tai muuta.

Nuo 'levyt' eivät vaan taida olla pelkkää terästä vaan jokaisessa levyssä on edestä lukien ensin 21 mm SHS-terästä, sitten 6 mm kumikerros ja viimeksi 3 mm RHA-terästä. Ajatuksena tälläisessä ratkaisussa on se, että vinottain ammuksen tiellä olevat elementit pystyvät joustamaan ja takimmainen kovateräslevy on silloin osin sivusuuntaisessa liikkeessä ja toimii hieman samalla tavalla kuin räjähtävän reaktiivipanssarielementin teräksinen takalevy. Yksittäinen 'puoliaktiivinen' elementti ei ole yhtä tehokas kuin räjähtävä reaktiivipanssari, mutta noita on paljon ja ne eivät mene kertaosumasta täysin turhiksi.

Jos haluat nähdä venäläisen ratkaisun keraamisesta panssaroinnista, kaiva esille samanlainen kuva T-72A:n tai T-72M1:n tornin etuosan aukileikkauksesta. Se ei ole tosin läheskään yhtä hyvä suoja kuin tuo T-72B:n rakenne.

Olet oikeasssa, kyseessä on kaksi levyä, paksumpi ja ohuempi ja siinä välissä kumia. Panssari-lehdessä oli kattava selostus nykyvaunujen panssaroinneista ja ton t-72B:n panssaroinnin idea oli kuvattu aika tarkkaan. Jutussa kirjoittaja kertoi, että näissä uusimmissa t-90 vaunuissa panssaroinnin pitäisi olla samanlainen kuin tuossa t-72B:ssä, mutta ne levyt on titaania. Ryssät ei käytä keraameja vaunuissaan ollenkaan, mistä johtuu??? Liian vakeaa teknologiaa vai liian kallista?
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Kuvia T-72B:n tornin panssarista. Panssarilevyjen välissä on rako, ei lasikuitua tai muuta.

Nuo 'levyt' eivät vaan taida olla pelkkää terästä vaan jokaisessa levyssä on edestä lukien ensin 21 mm SHS-terästä, sitten 6 mm kumikerros ja viimeksi 3 mm RHA-terästä. Ajatuksena tälläisessä ratkaisussa on se, että vinottain ammuksen tiellä olevat elementit pystyvät joustamaan ja takimmainen kovateräslevy on silloin osin sivusuuntaisessa liikkeessä ja toimii hieman samalla tavalla kuin räjähtävän reaktiivipanssarielementin teräksinen takalevy. Yksittäinen 'puoliaktiivinen' elementti ei ole yhtä tehokas kuin räjähtävä reaktiivipanssari, mutta noita on paljon ja ne eivät mene kertaosumasta täysin turhiksi.

Jos haluat nähdä venäläisen ratkaisun keraamisesta panssaroinnista, kaiva esille samanlainen kuva T-72A:n tai T-72M1:n tornin etuosan aukileikkauksesta. Se ei ole tosin läheskään yhtä hyvä suoja kuin tuo T-72B:n rakenne.

Olet oikeasssa, kyseessä on kaksi levyä, paksumpi ja ohuempi ja siinä välissä kumia. Panssari-lehdessä oli kattava selostus nykyvaunujen panssaroinneista ja ton t-72B:n panssaroinnin idea oli kuvattu aika tarkkaan. Jutussa kirjoittaja kertoi, että näissä uusimmissa t-90 vaunuissa panssaroinnin pitäisi olla samanlainen kuin tuossa t-72B:ssä, mutta ne levyt on titaania. Ryssät ei käytä keraameja vaunuissaan ollenkaan, mistä johtuu??? Liian vakeaa teknologiaa vai liian kallista?

Kyllähän NL:ssä on keraamisia materiaaleja käytetty taisteluvaunujen panssarointiin, esim. T-64:ssä ja T-72A:ssa. T-72A:n ratkaisu (130 mm terästä + 140 mm silikaattilasijauhetta ja sen sisällä metallitangoin tuettuja keraamisia keernoja + 130 mm terästä) ei vaan anna yhtä hyvää suojaa kuin tuo T-72B:n ratkaisu. Se vanha venäläinen keraamitekniikka antoi ontelopanoksia vastaan selvästi paremman suojan kuin sama massa terästä, mutta nuoliammusta vastaan ei juurikaan parempaa. Sama suoja ontelopanosta vastaan saadaan myös reaktiivipanssarin käytöllä, ja sitähän näyttää olevan kaikissa uusissa venäläisissä vaunuissa.

Kehitys on mennyt siellä eri suuntaan kuin länsimaissa ja toisaalta voisi kysyä, miksi länsimaat eivät käytä reaktiivipanssarointia taisteluvaunujensa suojaukseen. Kummallakin lähestymistavalla saa näköjään varsin hyvän panssaroinnin aikaiseksi mutta kummassakin tavassa on se perustava ongelma, että parhaan suojan voi keskittää oikeastaan vain vaunun etusektoriin noin klo 10 - klo 2 väliselle alueelle (jos tykin putki on klo 12:ssa) ja kannen suojaus on väkisinkin heikompi.
 
Myths About Soviet Tanks Debunked

 
Last edited by a moderator:
Truth about T-72s in Iraq

 
Last edited by a moderator:
Back
Top