Panssarivaunut

Jyrävaunut varmaan voisi ollakin hyödyllisiä erillisillä psv-komppanioilla kun ovat hyökkäykseen tarkoitettuja. Tst pioneeri ei ihan niin nopeasti uraa tee kuin leopard 2R. Rahaa tuskin on hommata hinureita erillisille.... Revitään siviilikalustolla ja toivotaan parasta :)

Raha on kieltämättä ongelma, mutta olen septinen siviilikaluston kykkyyn hoitaa homma. Mikä on se laite joka kykenee vinssaamaan/vetämään maastosta kiinni jumiittuneen vaunu ja hinaamaan vaunua uralla/tiellä järkevällä nopeudella?
Aikaisemmin mainitut telalaitteet ovat varmasti hyviä vetämään, mutta niiden saaminen paikalle ja pois vaatii käytännössä lavetin.
Pyöräkuormaaja jaksaisi ehkä paremmin hinata vaunua uralla ja tiellä, mutta millä nopeudella. Sama kysymys koskee pyöräkoneen saamista paikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnolla odotellaan, Maavoimien osalta tänä vuonna voisi tulla useita mielenkiintoisia hankintoja! :)
 
As of December 2015, WBG-X can no longer be fully serviced.
Mitä tuo tarkoittaa, etteikö Leo2A4:n ampujan lämpökameraan oikein saa osia enää vai? WBG-X on siis aanelosissa ja muissa ei päivitetyissä leoissa oleva ampujan lämpökamera.
 
Jyrävaunut varmaan voisi ollakin hyödyllisiä erillisillä psv-komppanioilla kun ovat hyökkäykseen tarkoitettuja. Tst pioneeri ei ihan niin nopeasti uraa tee kuin leopard 2R. Rahaa tuskin on hommata hinureita erillisille.... Revitään siviilikalustolla ja toivotaan parasta :)

Hätäiset hinaukset voi tehdä toisilla tst-vaunuilla. Niinhän nykyäänkin toimitaan jos Panssari-lehteen on uskomista.
 
Tässähän se erillisen Psv-komppanian ongelma onkin. Kaikkia noita tarvittaisiin, mutta yhden komppanian tarpeisiin jyvitettynä ovat helposti hinausvaunua lukuunottamatta "tyhjäkäynnillä". Toisaalta yhden vaunun kapasiteetti on haavoittuvainen tappioille.
Ilmankin toki pärjätään, mutta suorituskyvystä menetetään ja on syytä varautua suurempiin kalustotappioihin.

Siksi on parempi ryhmittää panssarijoukot isompiin joukkoyksiköihin kuin komppania.

Toki ne erilliskomppanioille varatut hommatkin lienevät muita kuin syviä iskuja vihollisen ryhmitykseen. Ehkä tukevaa kalustoa ei niin polttavasti edes tarvita.
 
Toki ne erilliskomppanioille varatut hommatkin lienevät muita kuin syviä iskuja vihollisen ryhmitykseen. Ehkä tukevaa kalustoa ei niin polttavasti edes tarvita.

Jopa puolustuksessa liikeen edistäminen on tärkeää. Jos vihollinen katkaisee sopivan sillan, saataa koko komppania jäädä jumiin väärälle puolelle siltää jolloin pahimillaan joudutaan jättämään koko kalusto viholliselle ja perääntymään jalan, tai vaihtoehtoisesti uhkana on jäädä mottin.
Hinauksen osalta viittaan vastaukseeni yllä. Toisella voi tst-vaunulla voi hinata, mutta se vaikuttaa negatiivisesti joukkueen taistelutehoon.
Toisaalta jos taisteluvaunujen hyökkäys potenttiaali ruunataan, menetetään aika paljon hyötyä jota niistä voi saada.
Jyrävaunulla huolehditaan joukkojen liikkuvuudesta, vihollinen kun käyttää sirotteita massamaisesti. Toki puolustuksessa tämän tarve onpienenmpi.
 
Jopa puolustuksessa liikeen edistäminen on tärkeää. Jos vihollinen katkaisee sopivan sillan, saataa koko komppania jäädä jumiin väärälle puolelle siltää jolloin pahimillaan joudutaan jättämään koko kalusto viholliselle ja perääntymään jalan, tai vaihtoehtoisesti uhkana on jäädä mottin.
Hinauksen osalta viittaan vastaukseeni yllä. Toisella voi tst-vaunulla voi hinata, mutta se vaikuttaa negatiivisesti joukkueen taistelutehoon.
Toisaalta jos taisteluvaunujen hyökkäys potenttiaali ruunataan, menetetään aika paljon hyötyä jota niistä voi saada.
Jyrävaunulla huolehditaan joukkojen liikkuvuudesta, vihollinen kun käyttää sirotteita massamaisesti. Toki puolustuksessa tämän tarve onpienenmpi.

Liikkuvalla joukolla pitäisi tietysti olla kyky ainakin miinojen raivaamiseen kulkureiteiltä ilman tankkejakin. Taitaa olla pääosin käsipelillä näpräämistä tuo homma nykyään? Silta-ajoneuvotkin ovat erittäin harvinaisia joten murhe on laajassa mitassa olemassa myös ilman tankkeja. Kaikkeen ei vain ole rahaa.

Ja muilla tst-vaunuilla hinaaminen luonnollisesti pudottaa aina pelistä koko joukkueen. Ihan niin kuin jalkamiehen haavoittuminen aina sitoo myös ne paarinkantajat. Aina ei varmaan evakuoida heti.
 
Liikkuvalla joukolla pitäisi tietysti olla kyky ainakin miinojen raivaamiseen kulkureiteiltä ilman tankkejakin. Taitaa olla pääosin käsipelillä näpräämistä tuo homma nykyään? Silta-ajoneuvotkin ovat erittäin harvinaisia joten murhe on laajassa mitassa olemassa myös ilman tankkeja. Kaikkeen ei vain ole rahaa.

Ja muilla tst-vaunuilla hinaaminen luonnollisesti pudottaa aina pelistä koko joukkueen. Ihan niin kuin jalkamiehen haavoittuminen aina sitoo myös ne paarinkantajat. Aina ei varmaan evakuoida heti.

Siksi isomalla joukolla on helpompi toimia, on edes yksi siltavaunu käytössä. Sama koskee muutakin erikoiskalustoa.
Hinaus ei edes komppanian hinausvaunulla onnistu heti, mutta se ei sido taisteluvaunuja. Lisäksi nykyaikaisen hinausvaunun toimintamahdollisuudet ovat aivan eri luokkaa muiden vaihtoehtojen kanssa. Nosturi, komberssori, vinssi ja työkalut tuovat tehoa vaunujen huoltoon ja korjaukseen. Puhumattakaan kyvystä ottaa vaunu hinaukseen ilman ulosmenoa.
 
Siksi isomalla joukolla on helpompi toimia, on edes yksi siltavaunu käytössä. Sama koskee muutakin erikoiskalustoa.
Hinaus ei edes komppanian hinausvaunulla onnistu heti, mutta se ei sido taisteluvaunuja. Lisäksi nykyaikaisen hinausvaunun toimintamahdollisuudet ovat aivan eri luokkaa muiden vaihtoehtojen kanssa. Nosturi, komberssori, vinssi ja työkalut tuovat tehoa vaunujen huoltoon ja korjaukseen. Puhumattakaan kyvystä ottaa vaunu hinaukseen ilman ulosmenoa.

Panssarijoukoissa näin. Muista liikkuvista kokoonpanoista vain pienellä osalla on mitään liikkeenedistämiskalustoa joten erillisillä psv-komppanioilla tms. tuettavat joukot ovat joka tapauksessa vaikeuksissa vaunujen korvamerkityistä tukipalveluista riippumatta. Siksi paukut kannattanee jatkossakin laittaa niihin kokoonpanoihin joissa on mahdollisuus saada varustus jonkinlaiselle tasolle kautta linjan.
 
Liikkuvalla joukolla pitäisi tietysti olla kyky ainakin miinojen raivaamiseen kulkureiteiltä ilman tankkejakin. Taitaa olla pääosin käsipelillä näpräämistä tuo homma nykyään? Silta-ajoneuvotkin ovat erittäin harvinaisia joten murhe on laajassa mitassa olemassa myös ilman tankkeja. Kaikkeen ei vain ole rahaa.

Ja muilla tst-vaunuilla hinaaminen luonnollisesti pudottaa aina pelistä koko joukkueen. Ihan niin kuin jalkamiehen haavoittuminen aina sitoo myös ne paarinkantajat. Aina ei varmaan evakuoida heti.

Muista joukoista en tiedä mutta ainakin karjalaisilla on pionpataljoonalla jonkun verran raskasta tavaraa vaunujen hinaamiseen. Mitä erillisten psv komppanioiden raivauskykyyn esim sirootteeseen niin aika henki hupaa hommaa jos ollaan käytännössä kosketuksessa viholliseen. Saattaa mennä komppania tai kaks tst pioneereja ennen kuin ura auki ilman R2kosta. Varsinkin jos naapuri vahtii vaikka tiedustelulla niin huono raivata ilman vaunua jos tulee roinaa taivaalta.... :(
 
Olisi ollut melko siistiä on raivaus-Leoihin olisi tullut rakettiraivain niinkun alunperin oli tarkoituksena. Löytyykö muuten muusta kuin Jenkkien raivurista tuollaista?
 
@SJ jatkan täällä, sehän oli itätankkejen paha piste se ammus säilytäminen. Nähtiin Desert Stormissa kun tornit lähti lentoon. Siis sama vikaa on Leopardeissa?

Missä/mikä tstvaunu se on fiksattu (ammuksen säilytyminen ,meinaan ne venäläiset) ainakin T-14?
 
Nyt kun noita erillisiä psv komppanioita vissiin ripotellaan muillekkin kuin eteläsuomeen niin näkisin kyllä yllätyspotentiaalin jääkäripataljoonan komentajalla takatasku ässänä kaikkine puuteineen. Pari päivää kun ollaan joustavaa puollustustaistelua muhinoitu ja annettu tilaa niin 1 psv komppanialla saattaa olla aika mukava yllärin paikka naapurille kun pidetty ne jemmassa. Vaikka sitten uhraten mutta syvyydessä tekevät paljon tuhoa a4setkin oikeaan paikkaan rymäytettynä. No nojatuoli kenun juttuja vaan....:cool:
 
@SJ jatkan täällä, sehän oli itätankkejen paha piste se ammus säilytäminen. Nähtiin Desert Stormissa kun tornit lähti lentoon. Siis sama vikaa on Leopardeissa?

Missä/mikä tstvaunu se on fiksattu (ammuksen säilytyminen ,meinaan ne venäläiset) ainakin T-14?

Leopardissa käsittääkseni ammukset ainakin osittain osastoitu. Ei pitäisi jokaisesta läpi osumasta tornin lähteä kiertoradalle......
 
@SJ jatkan täällä, sehän oli itätankkejen paha piste se ammus säilytäminen. Nähtiin Desert Stormissa kun tornit lähti lentoon. Siis sama vikaa on Leopardeissa?

Missä/mikä tstvaunu se on fiksattu (ammuksen säilytyminen ,meinaan ne venäläiset) ainakin T-14?

No ei varsinaisesti. Leon, kuten muidenkin nykyaikaisten länsivaunujen kohdalla, a-tarvikkseet on osastoitu omaan osastoon. Idea on, että jos a-tarvike lasti sytyy osumasta, se ei vahingoittaisi miehistöä vaan purkautuisi vaarattomasti, joskin näyttävästi taivaalle. Mikään ratkaisu ei ole tietenkään täysin varma, joten tornin lentäminen ontäysin mahdollista myös Leo:ssa.
T-14 taas on proto joka ei toimi edes paraatissa. joten se toiminnasta, tai osuman kestävyydestä ei kannata sanoa mitään.
 
@SJ jatkan täällä, sehän oli itätankkejen paha piste se ammus säilytäminen. Nähtiin Desert Stormissa kun tornit lähti lentoon. Siis sama vikaa on Leopardeissa?

Ei ihan. T-sarjan vaunuissa oli se vika, että ammuskarusellin lisäksi ammuksia on sijoiteltuna ympäri vaunua niin, että lähes jokainen läpäisevä osuma osuu johonkin arkaan.

Tämän pitäisi olla T-90, joskin näyttää identtiseltä T-72:n kanssa, mutta se nyt ei ole yllätys.

1426536392-pt91t72cw6.jpg


OWR24bT.jpg
 
Nuo ruutikartuusit ovat se neuvostotankkien heikko kohta, niiden syttyminen aiheuttaa ne näyttävät lieskat joista T-72 tunntetaan.
 
Back
Top