Panssarivaunut

En näe hirveästi iloa vanhojen vaunujen modaamisessa jos idea on vain saada ne näyttämään uudemmilta. Taisteluvaunu on taisteluvaunu, se onko kyseessä T90 vai T72B3 (tai Leo2a4 vai a6) on toissijaista, normaalisti ammut sitä minkä näet ensimmäisenä, jos näet useita kohteita niin ammut sitä mikä muodostaa suurimman uhan (saman perheen tst-vaunut ovat mielestäni lähtökohtaisesti lähes yhtä suuri uhka joten uhka-arvio tehdään toisten seikkojen perusteella).

Lisäpanssarointi on toki hyvä juttu, muttei siihen kannata lähteä ulkonäön takia.
 
Suomessa tosin voitaisiin hiukan enemmän panostaa hämäämiseen.
Voisi olla laadukkaita valemaaleja ym valemaalikalustoa mitä siirreltäisiin kokonaiskuvan sumentamiseksi.
 
Tulee varmaan ihan tarpeeseen.

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=8253
"
20.02.2017 14:00
Maavoimille hankitaan erikoispanssarivaunuja


Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut puolustusvoimat hankkimaan Leopard 1 -erikoispanssarivaunuja Hollannista. Hankinta sisältää 8 kpl Leopard 1 hinauspanssarivaunua ja 8 kpl Leopard 1 pioneeripanssarivaunua. Hankinnalla on yhteys Leopard 2A6 -hankintaan.

Hankittavia Leopard 1 -erikoispanssarivaunuja käytetään vaurioituneiden panssariajoneuvojen suorituskyvyn palauttamiseen, mikä käsittää hinaamisen, kiinni juuttuneen panssarivaunun irrottamisen, nostotyöt, materiaalien täydennykset ja rajoitetut korjaustoimenpiteet. Vaunujen varustukseen kuuluu muun muassa nosturi, vinssi, puskuterä, hinauspuomit ja työkalut sekä kunnossapitovälineet.

Hankinta liittyy puolustusvoimien logistiikan kehittämisen kokonaisuuteen ja se sisältää erikoispanssarivaunut, varaosia, erikoistyökaluja ja tarkastuslaitteita, dokumentaation sekä henkilökunnan kurssituksen. Hankittavalla kalustolla varmistetaan ja kehitetään maavoimien mekanisoitujen joukkojen keskiraskasta evakuointikykyä 2040-luvulle.

Hankkeeseen varattu kokonaisrahoitus on noin 8,2 miljoonaa euroa, josta erikoispanssarivaunujen lisäksi rahoitetaan muun muassa vaunujen kansallistamistöitä, kuljetukset ja uusien telaketjujen hankinta.

Henkilökunnan koulutus aloitetaan vuonna 2017, ja materiaalin toimitukset ajoittuvat vuosille 2018 - 2019. Elinjakson ylläpitoon osallistuu Suomessa Millog Oy.

Kansallistamistöiden työllistämisvaikutus Suomessa on noin 10 henkilötyövuotta. Kansallistamistyöt sisältävät muun muassa tieliikennelain edellyttämät muutostyöt, vaunujen maalauksen ja järjestelmien toiminnan tarkastuksen.

Lisätietoja antavat puolustusministeriössä erityisasiantuntija Timo Nyyssönen, puh. 0295 140026 ja Maavoimien esikunnassa everstiluutnantti Matti Honkela, puh. 0299 410 403."

Sinällään tärkeä hankinta, mutta... miksi eri alusta? Tällä menolla kun jatkamme, niin kohta meillä on ne M109:tkin, joista toisaalla jotkut haaveilivat. :facepalm:

Mitäköhän tämä muuten tarkoittaa?

Hankinnalla on yhteys Leopard 2A6 -hankintaan.

Tuliko Leopard-kaupan yhteydessä joitakin optioita? Onkohan meillä optiolla varattuna Hollannin PzH 2000:t odottamassa päivää, jona Putin alkaa höökiä tänne?

Materiaalin toimitukset tapahtuvat myös pahaenteisen nopeasti, sillä jo 2019 on viimeisetkin erikoispanssarivaunut Suomessa. Verratkaa K9:n aikatauluun, viimeiset Suomeen vasta 2024...
 
Sinällään tärkeä hankinta, mutta... miksi eri alusta? Tällä menolla kun jatkamme, niin kohta meillä on ne M109:tkin, joista toisaalla jotkut haaveilivat. :facepalm:

Mitäköhän tämä muuten tarkoittaa?



Tuliko Leopard-kaupan yhteydessä joitakin optioita? Onkohan meillä optiolla varattuna Hollannin PzH 2000:t odottamassa päivää, jona Putin alkaa höökiä tänne?

Materiaalin toimitukset tapahtuvat myös pahaenteisen nopeasti, sillä jo 2019 on viimeisetkin erikoispanssarivaunut Suomessa. Verratkaa K9:n aikatauluun, viimeiset Suomeen vasta 2024...

1) hinta, ei tarvitse jakaa maksua kovin monelle vuodelle
2) jos se kerta liittyy A6 kauppaan niin sitä on valmisteltu pidempää jolloin myyjä on ehtinyt valmistella kaluston myyntikuntoon.
 
Sinällään tärkeä hankinta, mutta... miksi eri alusta? Tällä menolla kun jatkamme, niin kohta meillä on ne M109:tkin, joista toisaalla jotkut haaveilivat. :facepalm:

Mitäköhän tämä muuten tarkoittaa?



Tuliko Leopard-kaupan yhteydessä joitakin optioita? Onkohan meillä optiolla varattuna Hollannin PzH 2000:t odottamassa päivää, jona Putin alkaa höökiä tänne?

Materiaalin toimitukset tapahtuvat myös pahaenteisen nopeasti, sillä jo 2019 on viimeisetkin erikoispanssarivaunut Suomessa. Verratkaa K9:n aikatauluun, viimeiset Suomeen vasta 2024...

Joo kiire on. Taas.

Veikkaisin, että K9:ssä on kiirehtimisoptio. Tosin niissä riittää modattavaa kyllä ennen käyttöönottoa.
 
1) hinta, ei tarvitse jakaa maksua kovin monelle vuodelle
2) jos se kerta liittyy A6 kauppaan niin sitä on valmisteltu pidempää jolloin myyjä on ehtinyt valmistella kaluston myyntikuntoon.

Miten kalusto "valmistellaan myyntikuntoon"? Tuskin myyjällä on intressiä alkaa puunata vanhoja vaunuja tiptop-kuntoon ilman varmaa tietoa ostajasta. Jos kaluston kunto ei sellaisenaan miellytä ostajaa, niin tällöin voidaan sopia kauppakirjassa kaluston kunnostuksesta myyjän taholta ennen toimitusta uudelle omistajalle. Näin tehtiin Viron CV-vaunujen kanssa, hollantilaiset puunasivat ne ennen toimitusta:

All of the procured vehicles are going to be delivered to Estonia by 2018, however, one should note that the subject platforms are a second hand asset. The Dutch are obliged to carry out the relevant technical inspections, prior to shipping, and should a need arise – to carry out relevant repairs.

http://www.defence24.com/467662,first-dutch-cv9035-ifvs-delivered-to-estonia
 
Miten kalusto "valmistellaan myyntikuntoon"? Tuskin myyjällä on intressiä alkaa puunata vanhoja vaunuja tiptop-kuntoon ilman varmaa tietoa ostajasta. Jos kaluston kunto ei sellaisenaan miellytä ostajaa, niin tällöin voidaan sopia kauppakirjassa kaluston kunnostuksesta myyjän taholta ennen toimitusta uudelle omistajalle. Näin tehtiin Viron CV-vaunujen kanssa, hollantilaiset puunasivat ne ennen toimitusta:



http://www.defence24.com/467662,first-dutch-cv9035-ifvs-delivered-to-estonia

En minä tiedä, veikkasin vaan maalaisjärjettömyydellä.
 
Sinällään tärkeä hankinta, mutta... miksi eri alusta? Tällä menolla kun jatkamme, niin kohta meillä on ne M109:tkin, joista toisaalla jotkut haaveilivat. :facepalm:

Ei voi ostaa Leo-2-alustaisia jos kellään ei ole myynnissä. Ja onhan Leo-1 kai parempi vaihtoehto kuin nykyinen T-55? :)
 
Hollantihan tässä on aggressiivisin NATO-maa, kohta sijoittanut kokonaisen panssariprikaatin venäjän rajoille.
Olenkin ihmetellyt miten ne ottivat niin lunkisti 192 tapettua kansalaistaan, kaiken muun Venäjän paskan päälle. Mutta mikäs tosiaan sen parempi tapa vittuilla takaisin, kuin "antaa" valmiiksi sotilaallisesti vittumaiselle Suomelle Leopardeja, kenellekään ei ole epäselvää minkä maan joukkoja vastaan niitä käytettäisiin. Panssari tai Spike lähetykseen Ukrainalle ei riittänyt ballseja mutta tuohon sentään :cool:
 
Olenkin ihmetellyt miten ne ottivat niin lunkisti 192 tapettua kansalaistaan, kaiken muun Venäjän paskan päälle. Mutta mikäs tosiaan sen parempi tapa vittuilla takaisin, kuin "antaa" valmiiksi sotilaallisesti vittumaiselle Suomelle Leopardeja, kenellekään ei ole epäselvää minkä maan joukkoja vastaan niitä käytettäisiin. Panssari tai Spike lähetykseen Ukrainalle ei riittänyt ballseja mutta tuohon sentään :cool:

No, jos on kivoja leluja, muttei halua käyttää niin sama antaa jollekin jolla on halua käyttää tai valmistua käyttämään niitä.
 
Ei voi ostaa Leo-2-alustaisia jos kellään ei ole myynnissä. Ja onhan Leo-1 kai parempi vaihtoehto kuin nykyinen T-55? :)
Leo2 alustoilla tuskin mistään saa "ylijäämä" kalustoa... ihmettelen, ettei ole alettu tehdä Leo 2 alustalle meille omia vaunuja, kun loppupelissä ne ovat kohtuu yksinkertaisia laitteita!
 
Kuka tietää tarkalleen kertoa mitä eroa on hankituilla pioneeri- ja hinauspanssarivaunuilla ja mihin toisistaan poikkeaviin tehtäviin ne on suunniteltu?
 
Kuka tietää tarkalleen kertoa mitä eroa on hankituilla pioneeri- ja hinauspanssarivaunuilla ja mihin toisistaan poikkeaviin tehtäviin ne on suunniteltu?

http://maavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/maavoimille-hankitaan-erikoispanssarivaunuja

Evakuointivaunu (Armoured Recovery Vehicle)                          

  • Pituus 7,68 m
  • Leveys 3,25 m
  • Korkeus 2,69 m
  • Taistelupaino 39,8 tn
  • Maksiminopeus 62 km/h
  • Nousukyky 60 %
  • Kaivannon ylityskyky 2,5 m
  • Moottori MTU; 830 hv, vääntö 2860 Nm
  • Vintturin maksimivetokyky 70 tn yhdellä taittopyörällä
  • Nosturi Nostokyky 43 tm (maksimikuorma 20 tn)
  • Maansiirtokyky kapea puskuterä
  • Aseistus 7,62 mm konekivääri, suojasavujärjestelmä                                                                                                                                                                                                                                    


Pioneerivaunu (Armoured Engineering Vehicle)

  • Pituus 7,98 m
  • Leveys 3,25 m
  • Korkeus 2,69 m
  • Taistelupaino 40,8 tn
  • Maksiminopeus 62 km/h  
  • Nousukyky 60 %     
  • Kaivannon ylityskyky 2,5 m 
  • Moottori MTU; 830 hv, vääntö 2860 Nm 
  • Vintturin maksimivetokyky 70 tn yhdellä taittopyörällä 
  • Nosturi nostokyky 43 tm (maksimikuorma 20 tn)  
  • Maansiirtokyky leveä puskuterä
  • Aseistus 7,62 mm konekivääri, suojasavujärjestelmä   
 
http://maavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/maavoimille-hankitaan-erikoispanssarivaunuja

Evakuointivaunu (Armoured Recovery Vehicle)                          

  • Pituus 7,68 m
  • Leveys 3,25 m
  • Korkeus 2,69 m
  • Taistelupaino 39,8 tn
  • Maksiminopeus 62 km/h
  • Nousukyky 60 %
  • Kaivannon ylityskyky 2,5 m
  • Moottori MTU; 830 hv, vääntö 2860 Nm
  • Vintturin maksimivetokyky 70 tn yhdellä taittopyörällä
  • Nosturi Nostokyky 43 tm (maksimikuorma 20 tn)
  • Maansiirtokyky kapea puskuterä
  • Aseistus 7,62 mm konekivääri, suojasavujärjestelmä                                                                                                                                                                                                                                    


Pioneerivaunu (Armoured Engineering Vehicle)

  • Pituus 7,98 m
  • Leveys 3,25 m
  • Korkeus 2,69 m
  • Taistelupaino 40,8 tn
  • Maksiminopeus 62 km/h  
  • Nousukyky 60 %     
  • Kaivannon ylityskyky 2,5 m 
  • Moottori MTU; 830 hv, vääntö 2860 Nm 
  • Vintturin maksimivetokyky 70 tn yhdellä taittopyörällä 
  • Nosturi nostokyky 43 tm (maksimikuorma 20 tn)  
  • Maansiirtokyky leveä puskuterä
  • Aseistus 7,62 mm konekivääri, suojasavujärjestelmä   
Eli ei mitään? Lisää selityksiä ,please.
 
Eli ei mitään? Lisää selityksiä ,please.

Tuollasta löytyi
"
  • Leopard Armoured Engineer Vehicle
This is based on the Leopard ARV and entered production in 1968. The only differences between the ARV and the AEV are that a heat exchanger has been installed, explosives are carried for demolition work, an auger is carried in place of the spare power pack on the rear of the hull and the dozer blade can be fitted with scarifiers to rip up the surface of roads."
http://www.army-guide.com/eng/product152.html
 
Back
Top