Panssarivaunut

Onko tämä myös sodanajan käytäntö. Ymmärrän hyvin vaunujen huollon sysäämisen miehistön hartioille, mutta lähivartiointi ja kipinä. Mieluummin antaisin teknisten aselajien miehistön nukkua tarpeeksi (oppi menee paremmin perille). Hommataan kipinään sitten tuulimyllyn lämmittäjiä. Vitutuskoulutus voitaisiin sitten järjestää erikseen, esim joku survival-leiri ruuatta ja nukkumatta. Suorittaako hävittälentäjät kipinää ja lähivartiointia?

Kipinä lienee on nukkuvan ryhmän oman turvallisuuden takia tarvittava varotoimi. Siitä luopuminen vaatisi toisenlaisen lämmitysratkaisun.
Koulutusmetodeihin en ota kantaa, mutta vaunukomppaniassa ei ollut liielmälti ylimääräisiä "tuulimyllyn lämmittäjiä".
 
Olen joskus kauan sitten jutellu jonkun kanssa siitä, että sodassa olisi TSTPSV:lle kaksi miehistöä, joista toinen on aina levossa. Saattaa olla unta, vai onko jossain tämä käytäntö?
Sotakamreeri Lehväslaihon mukaan miehistöt nukkuvat lämpimän konetilan välittömässä läheisyydessä.
Jos lähtö tulee, niin veivillä vaunu käyntiin ja eteepäin.
 
Kuten CV tuossa mainitsi, yksi muuttuja on räjäytysetäisyys. Ontelolla on yleensä jokin optimietäisyys, olettaisin, että riippuen kartion kulmasta ja suihkun muodosta.

Jos räjäytetään riittävän kaukana, niin ohutkin panssari kestää.

Tämä kehitettiin jo 2 MS.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spaced_armour

The principle of spaced armour protects against high explosive anti-tank (HEAT) projectiles which create a focused jet of plasticised metal, very effective at the focus point, but much less so beyond there. Relatively thin armour plates or even slats or metal mesh, much lighter than fully protective armour, can be attached as side skirts or turret skirts on tanks and other armoured vehicles. This light armour detonates the warhead prematurely so that the jet of metal is focused well before the main armour, becoming relatively ineffective.
Itseasiassa yhtenäinen ohut panssarilevy, joka räjäyttää ontelon ennen varsinaista panssaria, lisää ontelon läpäisyä. Ei suinkaan vähennä sitä. Arsinkin ikivanhojen onteloiden kohdalla tämä ilmiö on merkittävä. Muistan joskus lukeneeni, että HOT:lla spaced armourin hyöty alkaa vasta about 2 metrin etäisyyden jälkeen.
 
It-panssarien ja joidenkin muiden erikoiskäkättimien kohdalla tuollaisesta on uutisoitu. Tst-vaunujen osalta ei ole ainakaan omiin silmiin osunut.
Eiköhän tuollainen tst vaunun tuplamiehitys ole lähinnä haave-ajattelua / haihattelua jos oikei asiaa mietitään. Meinaatteko että se toinen miehistö seuraa siellä taistelujen välittömässä läheisyydessä ja kuin taikaiskusta saapuu paikalle klo 16.00 erittäin levänneenä ja freessinä valmiina päästämään toisen miehistön lepäämään ? :) :)
 
It-panssarien ja joidenkin muiden erikoiskäkättimien kohdalla tuollaisesta on uutisoitu. Tst-vaunujen osalta ei ole ainakaan omiin silmiin osunut.
Eiköhän tuollainen tst vaunun tuplamiehitys ole lähinnä haave-ajattelua / haihattelua jos oikei asiaa mietitään. Meinaatteko että se toinen miehistö seuraa siellä taistelujen välittömässä läheisyydessä ja kuin taikaiskusta saapuu paikalle klo 16.00 erittäin levänneenä ja freessinä valmiina päästämään toisen miehistön lepäämään ? :) :)
 
Luitko sinä tarkasti mitä minä kirjoitin?

Siis:


Eli jos se ammuksen nokka on tarpeeksi vahvistettu, niin eikö se vain työntäisi sen ritilän sivuun? Yleensähän se ammus on se joka helpommin antaa periksi, mutta miten sitten kun kärkeä on vahvistettu?

Et sitten ymmärtänyt, että sillä nokalla ei ole ritilään mitään sen suurempaa vaikutusta. Se on tarkoitettu ERA-levyjä vastaan. Tämä nyt on jo @CV9030FIN :n toimestakin sanottu. Ritilän toimintaperiaate kun on mitä on jo sanottu. Se nokka kun on hyvin kapea eikä "työnnä" ritilässä mitään, ellei satu metalliosaan.

Se nokka kun on metalliputki sytyttimen edessä, jonka läpi ontelosuihku menee ERA-levyjen läpäisyä varten eikä mikään panssarikärki joka kattaa koko ammuksen etuosan. Ideana on, että ERA ei reagoi tuon pienempikaliberisen "putken" läpäisyyn, joten tuo mahdollistaa ontelosuihkun menemisen vanhempien ERA-levyjen läpi häiriintymättä.
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa yhtenäinen ohut panssarilevy, joka räjäyttää ontelon ennen varsinaista panssaria, lisää ontelon läpäisyä. Ei suinkaan vähennä sitä. Arsinkin ikivanhojen onteloiden kohdalla tämä ilmiö on merkittävä. Muistan joskus lukeneeni, että HOT:lla spaced armourin hyöty alkaa vasta about 2 metrin etäisyyden jälkeen.

Jep. Asiasta oli yllä puhetta. Heat pitää räjäyttää mieluiten ennen panssarin pintaa, jos halutaan maksimaalista läpäisyä. Esim. RPG on siksi tuon muotoinen.

main-qimg-ad8a892e9a91ed2fe25aa255c5144322-c


Ja tankin HEAT tällainen.

main-qimg-b5a2f26f9eea4ad32211bd5b597ff9f8-c


Kaksi metriä kuulostaa silti kovin paljolta. Wikipedia sanoo näin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shaped_charge

The location of the charge relative to its target is critical for optimum penetration for two reasons. If the charge is detonated too close there is not enough time for the jet to fully develop. But the jet disintegrates and disperses after a relatively short distance, usually well under two meters. At such standoffs, it breaks into particles which tend to tumble and drift off the axis of penetration, so that the successive particles tend to widen rather than deepen the hole. At very long standoffs, velocity is lost to air drag, further degrading penetration.
 
Eiköhän tuollainen tst vaunun tuplamiehitys ole lähinnä haave-ajattelua / haihattelua jos oikei asiaa mietitään. Meinaatteko että se toinen miehistö seuraa siellä taistelujen välittömässä läheisyydessä ja kuin taikaiskusta saapuu paikalle klo 16.00 erittäin levänneenä ja freessinä valmiina päästämään toisen miehistön lepäämään ? :) :)

Toisinaan voi olla parempi kun ei mieti niin kovasti...
 
En valitettavasti tiedä kuvan lähdettä (ehkä googlaamalla "Meppen 1985" löytyisi jotain), mutta tässä mennään jopa yli kahteen metriin ennenkuin läpäisy alkaa vähetä verrattuna ohjuksen sisäänrakennettuun standoff-etäisyyteen:


Mielenkiintoinen kuva. Optimi Hotilla on kuvan perusteella noin 1,2 metriä. Mutta, se piirtää tosiaan kaaren selkeästi ylempänä ja loivempana kuin muilla. Olisiko kellään tietoa miksi? Veikkaisin, että kartion kulmasta löytyy eroa. Mutta pikainen googletus ei tuonut mitään tietoa.
 
Mielenkiintoinen kuva. Optimi Hotilla on kuvan perusteella noin 1,2 metriä. Mutta, se piirtää tosiaan kaaren selkeästi ylempänä ja loivempana kuin muilla. Olisiko kellään tietoa miksi? Veikkaisin, että kartion kulmasta löytyy eroa. Mutta pikainen googletus ei tuonut mitään tietoa.

Lisäksi linerin paksuus ja materiaali sekä käytetty räjähde tulee äkkiseltään mieleen. Paljon variaabeleita mukana. Tuskin julkisen tiedon pohjalta voidaan saavuttaa mitään varmuutta eron syistä.

Many other specialized shaped charge a
pplications have been pursued by the
Departments of Defense of several nati
ons. These specialized
designs included
confinement or tamping of the explosive fill,
varying the geometry or type of explosive
used, altering the mode of initiation, using explosive lenses or more than one type of
explosive or an explosive-non-explosive ba
rrier or gap, waveshaping or shaping the
detonation wave (usually done to insure a unifo
rm wave with a short head height, or to
enhance performance), or varying the standoff
distance. Also, significant effects can be
achieved by varying the liner material (incl
uding the use of non-metals such as glass),
varying the liner thickness, in
creasing the liner diameter, tapering (or causing a gradual
wall thickness variation either
continuously or discontinuous
ly) or varying the liner
geometry. The liner geometry variation
may utilize the same basic geometry, e.g.,
varying the conical apex angle, or may empl
oy a radically different liner configuration.
Other useful liner geometries are hemisphere
s, truncated (from the equator) hemispheres,
disc- or dish-shaped (EFP-like) devices,
tulips, trumpets, dual angle cones, or a
combination of the above such as hemi-cone
s or tandem devices. In fact, any arcuate
device may be used.

http://cdn.preterhuman.net/texts/te...ped Charge Concept, An Overview - Walters.pdf
 
Olen joskus kauan sitten jutellu jonkun kanssa siitä, että sodassa olisi TSTPSV:lle kaksi miehistöä, joista toinen on aina levossa. Saattaa olla unta, vai onko jossain tämä käytäntö?
Ei pidä paikkaansa.
 
It-panssarien ja joidenkin muiden erikoiskäkättimien kohdalla tuollaisesta on uutisoitu. Tst-vaunujen osalta ei ole ainakaan omiin silmiin osunut.
Pitää paikkansa ITPSVJ:n osalta mutta johtuu siitä että IT suojaa tarvitaan 24/7.
 
Eiliseen lähivartiointi/kipinä postaukseeni liittyen. Tarkoittaako vaunujoukkueen lähivartiointi sitä, että käytetään vaunun omaa tekniikkaa vartioinnissa?
 
Kuten CV tuossa mainitsi, yksi muuttuja on räjäytysetäisyys. Ontelolla on yleensä jokin optimietäisyys, olettaisin, että riippuen kartion kulmasta ja suihkun muodosta.

Jos räjäytetään riittävän kaukana, niin ohutkin panssari kestää.

Tämä kehitettiin jo 2 MS.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spaced_armour

The principle of spaced armour protects against high explosive anti-tank (HEAT) projectiles which create a focused jet of plasticised metal, very effective at the focus point, but much less so beyond there. Relatively thin armour plates or even slats or metal mesh, much lighter than fully protective armour, can be attached as side skirts or turret skirts on tanks and other armoured vehicles. This light armour detonates the warhead prematurely so that the jet of metal is focused well before the main armour, becoming relatively ineffective.

Spaced_armour


images
Kuten aikaisemminkin on jo sanottu Shürtzenit oli tarkoitettu Neuvostoliitolaisia ja Lend & Lease apuna saatuja Brittiläisiä Pst-kivääreitä eikä onteloja vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiliseen lähivartiointi/kipinä postaukseeni liittyen. Tarkoittaako vaunujoukkueen lähivartiointi sitä, että käytetään vaunun omaa tekniikkaa vartioinnissa?
Riippuu tilanteesta. Yleensä joukkueen vartiopaikka on yhdessä tuliasemassa olevassa vaunussa jossa päivystää tuleavaukseen tarvittava miehistö. Miksi kaivaa potero ja laittaa mies sinne RK:n kanssa jos sinulla on 55t:n potero jossa on 120mm ase? Jos ollaan koko joukko piilossa vaikkapa väistöalueella ilman konkreettisesta maahyökkäys uhkaa, ei kannattane uhrata yhtä vaunua paljastamaan koko ryhmitystä näkyvälle paikalle vaan pitää vaikka kiertovartiota taistelijaparilla. Kipinävartio eri asia ja toimii samoin kun kiväärijoukkueessakin.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu tilanteesta. Yleensä joukkueen vartiopaikka on yhdessä tuliasemassa olevassa vaunussa jossa päivystää tuleavaukseen tarvittava miehistö. Miksi kaivaa potero ja laittaa mies sinne RK:n kanssa jos sinulla on 55t:n potero jossa on 120mm ase? Jos ollaan koko joukko piilossa vaikkapa väistöalueella ilman konkreettisesta maahyökkäys uhkaa, ei kannattane uhrata yhtä vaunua paljastamaan koko ryhmitystä näkyvälle paikalle vaan pitää vaikka kiertovartiota taistelijaparilla. Kipinävartio eri asia ja toimii samoin kun kiväärijoukkueessakin.

Tuo 55 t:n pesäke herättää epäilyksiä näin maalikossa. Syyria -ketjussa olemme nähneet, miten passissa olevat vaunut ovat lähinnä riistaa PST-ohjus partioille. Tuli ja liike ovat panssarijoukon vahvuudet. (Tai ainakin silloin kun Leopard 1:stä suunniteltiin.)


Suomen Sotilas
29 mins ·
Israelille "hybridi"-panssareita? Ihan Toyota Priuksen viitoittamalla tiellä ei Israelissa kuitenkaan olla, vaan kyse on uudesta litium-ioni-akkuteknologiasta, joka mahdollistaa panssarikaluston "väijymisen" akkuvirralla jopa 12 tuntia kerrallaan ennen lataustarvetta.

Niin kutsuttujen "Silent Watch" -tehtävien aikana panssarit valvovat ympäristöä hiljaa yön pimeydessä, jolloin virtaa tarvitaan sensoreille ja esim ilmastoinnille. Nykyisin käytössä olevilla lyijyakuilla virtaa riittaa n. 4-5 tunniksi. Lähi-Idän yö kestää 10-14 tuntia, joten uusi teknologia mahdollistaa väijymisen koko yön läpi.

Israel on modernisoimassa Merkava Mark IV -taistelupanssarivaunujaan, minkä lisäksi maalla on käynnissä "Project Carmel", jossa kehitetään Israelin tulevaa taistelupanssarivaunua seuraavan kymmenen vuoden aikana.

//pm
http://www.defensenews.com/industry...brid-power-source-for-tanks-armored-vehicles/
 
Tuo 55 t:n pesäke herättää epäilyksiä näin maalikossa. Syyria -ketjussa olemme nähneet, miten passissa olevat vaunut ovat lähinnä riistaa PST-ohjus partioille. Tuli ja liike ovat panssarijoukon vahvuudet. (Tai ainakin silloin kun Leopard 1:stä suunniteltiin.)

Liekö Syyrialaisissa vaunuissa minkäänlaista lämpökameraa tms?

Toisaalta...luulen että niitä tilanteita koskevia videoita missä valppaana oleva tankkimies näkee vilauksen pst-ohjusryhmästä ja jysäyttää koko kapinallisryhmän pääaseella kerralla paratiisiin, ei niin hanakkaasti jaeta nettiin. Minun on vaikea ajatella että tst-vaunut, edes vanhat ja kehnohkon miehistön ohjastamat, olisivat edelleenkään monessa tilanteessa ihan "riistaksi" luokiteltavaa kamaa.
 
Liekö Syyrialaisissa vaunuissa minkäänlaista lämpökameraa tms?

Toisaalta...luulen että niitä tilanteita koskevia videoita missä valppaana oleva tankkimies näkee vilauksen pst-ohjusryhmästä ja jysäyttää koko kapinallisryhmän pääaseella kerralla paratiisiin, ei niin hanakkaasti jaeta nettiin. Minun on vaikea ajatella että tst-vaunut, edes vanhat ja kehnohkon miehistön ohjastamat, olisivat edelleenkään monessa tilanteessa ihan "riistaksi" luokiteltavaa kamaa.

Perustelen kantani videoihin, jossa PST- ohjus(TOW?) on ammuttu lähes äärikantamalla. Vastaanottopuolella ei ole mitään reagointia havaittu ennen iskemää.
 
Back
Top