Ohjus-tiedustelija
Ylipäällikkö
Ammattisotilas 6/2010 lehdessä artikkelissa "Maanpuolustuksen kehittämisen vaikutukset ja haasteet. Uusi vastaan vanha
http://www.aliupseeriliitto.fi/files/391/Ammattisotilas_6_2010_.pdf
Oli Leopard-2A4 kuvan alla kyseinen kuvateksti:
Suomi osti toistasataa käytettyä Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunua 2000-luvun alussa. Tällä hetkellä vaunuihin on vaikeuksia saada
varaosia, koska muut maat ovat luopuneet kyseisen vaunutyypin käytöstä. Varaosapula on johtanut tilanteeseen, jossa muutama vuosi
sitten hankittuja vaunuja puretaan varaosien lähteeksi. Kuva: Puolustusvoimat
Kysymys kuuluu että mikähän tässäkin mahtaa olla totuus?
Vaunuja on tosiaan ostettu lisää ymmärtääkseni varaosiksi, mutta väite että muut maat ovat luopuneet A4 mallin käytöstä on täyttä tuubaa, A4 mallia on myyty käytettynä sadoittain mm. Puolaan, Chileen, Turkkiin, Kreikkaan jne. jossa vaunut ovat ihan yhtälailla aktiivi käytössä kuin Suomessakin. Jopa Leopard-1 vaunuja on maailmalla vielä käytössä. Mistä ne sitten muka varaosansa taikovat?
Vai onko kysymys siitä että uusien tehdas varaosien hinta on sellainen että on kannattavampaa ostaa käytettyjä vaunuja puoli-ilmaiseksi ja purkaa niistä. Ja mainittakoon, että ainakin alustan pitäisi olla A4:ssa teknisesti identtinen uusimpien mallien kanssa, eroavaisuudet löytyvät ymmärtääkseni tornin sähköisestä suuntaamisesta sekä uudemmasta tähtäinvarustuksesta. Joten A4 vs. A5/6 mallien eroavaisuuksien ei pitäisi koskea läheskään kaikkia osia, eikä etenkään ns. kuluvia osia.
Ettei se "vaikeus" kumpuaisi vaan ihan puhtaasti rahan puutteesta/käsistä lähteneestä tornihuhusta...
http://www.aliupseeriliitto.fi/files/391/Ammattisotilas_6_2010_.pdf
Oli Leopard-2A4 kuvan alla kyseinen kuvateksti:
Suomi osti toistasataa käytettyä Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunua 2000-luvun alussa. Tällä hetkellä vaunuihin on vaikeuksia saada
varaosia, koska muut maat ovat luopuneet kyseisen vaunutyypin käytöstä. Varaosapula on johtanut tilanteeseen, jossa muutama vuosi
sitten hankittuja vaunuja puretaan varaosien lähteeksi. Kuva: Puolustusvoimat
Kysymys kuuluu että mikähän tässäkin mahtaa olla totuus?
Vaunuja on tosiaan ostettu lisää ymmärtääkseni varaosiksi, mutta väite että muut maat ovat luopuneet A4 mallin käytöstä on täyttä tuubaa, A4 mallia on myyty käytettynä sadoittain mm. Puolaan, Chileen, Turkkiin, Kreikkaan jne. jossa vaunut ovat ihan yhtälailla aktiivi käytössä kuin Suomessakin. Jopa Leopard-1 vaunuja on maailmalla vielä käytössä. Mistä ne sitten muka varaosansa taikovat?
Vai onko kysymys siitä että uusien tehdas varaosien hinta on sellainen että on kannattavampaa ostaa käytettyjä vaunuja puoli-ilmaiseksi ja purkaa niistä. Ja mainittakoon, että ainakin alustan pitäisi olla A4:ssa teknisesti identtinen uusimpien mallien kanssa, eroavaisuudet löytyvät ymmärtääkseni tornin sähköisestä suuntaamisesta sekä uudemmasta tähtäinvarustuksesta. Joten A4 vs. A5/6 mallien eroavaisuuksien ei pitäisi koskea läheskään kaikkia osia, eikä etenkään ns. kuluvia osia.
Ettei se "vaikeus" kumpuaisi vaan ihan puhtaasti rahan puutteesta/käsistä lähteneestä tornihuhusta...