Panssarivaunut

Varsinkin kun työkalupakista löytyi muita kaluja vihollisten vaunujen tuhoamiseen.
Jenkeillä oli myös mahdollista käyttää ilmavoimia panssarien tuhoamiseen.

Juurikin näin.
Esimerkiksi yksi länsirintaman suurimmista panssaritaisteluista, Arracourt, oli hyvä esimerkki. Ilmavoimien ja panssarintorjuntavaunujen tukemat Shermanit olivat kaikkea muuta kuin suupala saksalaisille.
 
Ylipäätään T-14:lla ei kait voi ajaa ns. pää luukusta tähystäen, koska miehistö ei ole tornissa, vaan rungossa. Tornissa lienee vain kameroita. Niinpä vaunu varmaankin soveltuu vain aukealle, koska esim. pienellä metsäuralla liikkuminen edellyttää ajattamista ja jos johtaja ei näe vaunun kaikkia neljää kulmaa, niin puuhun tai kiveen mennään puhumattakaan, että putki menee puuhun helposti. En tiedä, miten tämä ongelma on ratkaistu. Ehkä vaunussa on pysäköintikamerat joka suuntaan ja putkelle vielä omat parkkitutkat, joista näkee etäisyyden lähimpään esteeseen joka suunnassa?

Onhan siinä luukut kuitenkin, vaikka takanäkymät ovat vähän ankeat, mutta kamerat avittavat. Muistetaan lisäksi, että kun venäläisiltä kysyttiin, miksi T-72 peruuttaa niin hitaasti, venäläiset vastasivat: "Tämä on hyökkäysvaunu. Tällä hyökätään, ei peruuteta."

1552612791700.png
 
Suuremmin mitään tankeista tietämättä, niin pitää muistaa että M4 tankki suunniteltiin jälkijunassa muihin maihin verrattuna, joten ei liene yllätys, jos jotakin jäi puuttumaan. Mitä taas tulee tuohon 75 milliseen haupitsiin, niin jenkit eivät olleet missään nimessä ainoita jotka olivat päätyneet tuollaiseen ratkaisuun. Ryssillä oli nimittäin käytännössä identtinen aseistus T-34 (ja KV-1:ssä) vaunussaan aina 1944 helmikuuhun asti.

Tuossa taas hieman keskustelua Shermanista 33:00 jälkeen. Sitä aikaisemmin juttua Churchill tankista.

 
Onhan siinä luukut kuitenkin, vaikka takanäkymät ovat vähän ankeat, mutta kamerat avittavat. Muistetaan lisäksi, että kun venäläisiltä kysyttiin, miksi T-72 peruuttaa niin hitaasti, venäläiset vastasivat: "Tämä on hyökkäysvaunu. Tällä hyökätään, ei peruuteta."

Katso liite: 28408
Veikkaisin tornin olevan lukittu, kun luukut ovat auki. Vakain päällä putki saattaa kolkata johtajan.
Eli taistelutilanteessa ajetaan aina luukut kiinni.
 

Lueskelin Wikipediasta Brittien Comet-vaunusta.

Siinä sanottiin näin:

Comet oli brittiläinen panssarivaunu, jota käytettiin ensimmäisen kerran toisen maailmansodan loppupuolella.
Cometia pidetään yhtenä brittien parhaista toisen maailmansodan aikaisista panssarivaunuista.

Yhdistynyt kuningaskunta päätti luopua Cometeista vuonna 1958, minkä jälkeen ne myytiin ulkomaille.
Comet-vaunuja hankittiin muun muassa Suomen puolustusvoimille 1950-luvulla;
Suomessa ne säilyivät käytössä vuoteen 1970 asti, ja varastoista ne poistettiin vasta vuonna 2007.


Mua ihmetyttää tuo tieto, että PV olisi pitänyt varastossa Cometteja vuoteen 2007 asti.
Ei kait nyt sentään noin pitkäksi aikaa varastoida vanhaa tavaraa?
 

Lueskelin Wikipediasta Brittien Comet-vaunusta.

Siinä sanottiin näin:

Comet oli brittiläinen panssarivaunu, jota käytettiin ensimmäisen kerran toisen maailmansodan loppupuolella.
Cometia pidetään yhtenä brittien parhaista toisen maailmansodan aikaisista panssarivaunuista.

Yhdistynyt kuningaskunta päätti luopua Cometeista vuonna 1958, minkä jälkeen ne myytiin ulkomaille.
Comet-vaunuja hankittiin muun muassa Suomen puolustusvoimille 1950-luvulla;
Suomessa ne säilyivät käytössä vuoteen 1970 asti, ja varastoista ne poistettiin vasta vuonna 2007.


Mua ihmetyttää tuo tieto, että PV olisi pitänyt varastossa Cometteja vuoteen 2007 asti.
Ei kait nyt sentään noin pitkäksi aikaa varastoida vanhaa tavaraa?
Eikai nyt sentään, ehkä jotaki vaunurunkoja oli tallessa ampuma-alueilla vielä 2007 kuten esimerkiksi stugeja tai panzer kolmosen raatoja. Mutta kokonaisia suhteellisen ehjiä vaunuja, ei varmasti.
 
Itse taas ihmettelen jos Cometit olisi vanhin kalusto jolla otettaisiin vihollisen mekaaninen yhtymä vastaan 2007. Uskon vahvasti että muutama sturmi olisi ollut kaivaa esiin myös, viimeistään panssarimuseosta kunnostettu :uzi:
 
Itse taas ihmettelen jos Cometit olisi vanhin kalusto jolla otettaisiin vihollisen mekaaninen yhtymä vastaan 2007. Uskon vahvasti että muutama sturmi olisi ollut kaivaa esiin myös, viimeistään panssarimuseosta kunnostettu :uzi:
c8b579d72c30c5de829279e9ce8ab15c.jpg


Siinä Sturmi joka saanut kokea 60-luvun teknologian vaikutukset...vaunun komentajalla ollut tosi huono päivä.
 
Englannista hankittiin myös Comet-vaunuja 1960–1961. Cometien hankinta lisäsi jälleen panssarikaluston määrää huomattavasti, mutta niitä ei ollut suunniteltu käytettäväksi taistelutehtäviin. Syy tähän oli pääaseen huono läpäisy. Vaunut menivät koulutuskalustoksi Charioteerien säästämiseksi. Cometeja yritettiin kehittää Suomessa edelleen lisäämällä niihin tehokkaampi aseistus, jolloin ne soveltuisivat Charioteerien tapaan panssarintorjuntapanssarivaunuiksi. Suunnitelmissa ei edetty prototyyppiastetta pidemmälle, koska kokeet eivät onnistuneet.

SUOMALAISEN PANSSARITAKTIIKAN KEHITYS 1945–1970
 
USA begin mass-producing latest variant of Abrams tanks


 
CV90120 esillä Northern Wind 2019 - harjoituksessa. Kenelle lie yrittävät markkinoida...

Diggaan enemmän tuosta kuin 105mm tornista pyörien päällä. Tuossa on munaa, ja tarkoitusta enemmän kuin Cockrellin normi tarjonnassa taikka niiden ehdoituksissa.
 
U.S. Army discloses details of advanced coating system for ground combat vehicles

 
US_new_combat_vehicle_coating_to_increase_soldier_survivability_1.jpg


While soldiers wear camouflage to blend into the environment, it is also important to ensure ground vehicles are not easily detected. The U.S. Army now has a new advanced coating system for ground vehicles that suppresses ground vehicle heat signatures, making the vehicles much more difficult to detect. Argie Sarantinos-Perrin, CCDC Public Affairs, explains on the US Army website.

The Ground Vehicle Coating System was developed by a joint venture between the Combat Capabilities Development Command Ground Vehicle Systems Center, the Combat Capabilities Development Command Army Research Laboratory and the Army's Manufacturing Technology program to reduce detectable infrared signatures that are emitted from vehicles, making them much more difficult to detect and track. This new coating also mitigates the effects of chemical agents that adversaries may use to injure, incapacitate or kill Soldiers.

"This technology is significant because it embraces the spirit and direction of the Army Futures Command to develop, create and implement technologies that ensure dominance on the battlefield. The technology will be the foundation of a variety of alternatives that will meet and overcome emerging threats to Army platforms," said Thomas Wagner, CCDC Ground Vehicle Systems Center engineer.

The Army's Manufacturing Technology program, known as ManTech, provided the necessary funding to work with industry to develop, refine, test and validate a process for manufacturing Chemical Agent Resistant Coating-compatible paint products that aid in vehicle detectability avoidance.

In addition to reducing the cost of the coating per gallon by approximately 75 percent from when the program originally started, the coating can be applied to vehicles in existing facilities, including depots and arsenals, using equipment already in the Army's inventory. This will decrease application costs and increase production output.

"Working with industry allowed for quicker implementation of manufacturing techniques, which enabled the product to be produced on a larger scale. Concurrent Technologies Corporation's long history of taking engineered products and optimizing designs and processes to reduce per unit prices will allow the Army to gain an advantage that it otherwise may not have," Wagner said.

By working with the Army, CTC was able to tailor the GVCS to each system's requirements, allowing for future capabilities as threats change. The new coating does not require additional space, weight or power requirements, which is especially important as the Army focuses on next-generation vehicles that are not only more lethal and survivable than current platforms but also smaller, lighter and more fuel efficient.

While CCDC ARL managed formulating, testing, verification, and validation of the technology, ongoing efforts will be coordinated with the CCDC Ground Vehicle Systems Center to manage requirements, specifications, and updates for the technology to enhance its properties for emerging threats and future needs.

In 2018, the team worked with the U.S. Special Operations Command to develop gray color variants for small watercraft, which resulted in significant cost avoidance for SOCOM. The coating system has a joint service appeal since it can be formulated in multiple color variants.

The GVCS program has transitioned to Program Executive Office Ground Combat Systems, which plans to implement the GVCS across its portfolio, including the Bradley fighting vehicle, Abrams main battle tank and the Stryker family of vehicles. First Unit Equipped is scheduled for Second Quarter FY21.

The CCDC Ground Vehicle Systems Center, CCDC ARL and the ManTech Program Management Office work closely with Army leadership to identify projects that support the Army's greater science and technology strategy. CCDC was formerly known as the U.S. Army Research, Development and Engineering Command. In a recent realignment, CCDC moved from the Army Materiel Command to the Army Futures Command.
https://www.armyrecognition.com/wea...oating_to_increase_soldier_survivability.html
 
Back
Top