J0h1F
Ylipäällikkö
Läpäisy on paljon huonompi, noin 250 mm RHA 500 metrissä nuolella ja 400 mm RHA ontelolla.Miten noi käytettävyydeltään tai teholtaan eroaa jostain mustista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Läpäisy on paljon huonompi, noin 250 mm RHA 500 metrissä nuolella ja 400 mm RHA ontelolla.Miten noi käytettävyydeltään tai teholtaan eroaa jostain mustista?
Pointtini oli että on periaatteessa olemassa kahta eri JDAM:ia: alkuperäinen GPS-JDAM ja uudempi laser-JDAM, jonka on suunniteltu liikkuviin maaleihin. Mutta että tuo LJDAM ei ilmeisesti kuulu Ilmavoimien valikoimiin.JDAM, JSOW ja JASSM kuuluvat valikoimiin.
Kaikkia liikkumaan kykeneviä maaleja pyritään ampumaan kun ne ovat paikallaan.
Paikallaan olevaa liikkumiskykyistä maalia voidaan ampua JDAMilla ihan yhtä hyvin kuin laser ohjatuilla. Parhaiten se onnistuu kun Hornetissa on maalinosoituspodi mukana, koska sillä saadaan maalittamisen ja asevaikutuksen välinen aika minimoitua. Yleensä varmaan olisi hyvä että käytössä olisi myös JTAC koordinoimassa toimintaa. Peitteisessä maastossa maalien löytäminen voi olla haastavaa.
In September 2006, the Departments of the Navy and Air Force put in place a low-cost, non-developmental enhancement to the GBU-38 (500-pound) JDAM to address moving targets. Open competition and source selection completed in February 2010, and the Air Force awarded a contract to Boeing for a version of Laser JDAM (LJDAM) that provides a direct-attack moving-target capability. LJDAM (GBU-54) is a 500-pound dual-mode weapon that couples the GPS/INS precision of the JDAM and laser-designated accuracy of the laser-guided bomb into a single weapon.
Myös esim. dronet voivat ilmoittaa maalirikkaat alueet, joista lentäjä voi podilla tarkata mehukkaimmat. "Paljon tankkeja, ei yhtään omaa."Eli JTAC ilmoittaa maaliALUEEN jonka jälkeen lentäjä voi suunnata maalinosoituspodi maalialueelle, tarkentaa maalipisteen, siirtää koordinaatit JDAMille ja pudottaa pommin
**ttu Jevgeni,Älä minulta kysy, en ole kumpaakaan käyttänyt saatikka nähnyt. Mutta voin kuvitella että Rapirilla kuurmottaa jotain maastokohtaa suorasuuntauksella muutaman kilometrin päästä.
Ainakin Donbasin kaverit näyttivät pitävän hauskaa Rapirilla.
Miten noi käytettävyydeltään tai teholtaan eroaa jostain mustista?
Läpäisy on paljon huonompi, noin 250 mm RHA 500 metrissä nuolella ja 400 mm RHA ontelolla.
Kyllä tuo aika historiaa on ja vaikea oikeasti nähdä sen hyötyjä! Venäjällä on vähän hassu tapa pitää rivissä kaikki vanhat romut, jotka kuitenkin sitovat miehiä ja resursseja. Kaikki se on kuitenkin poissa aidosti vaikuttavista aseista.Toki noiden kantama ja läpäisykyky epäilemättä peittoaa mustin, siis onhan noilla käytössä alikaliammus, joten arena tai ERA ei vaikuta, mutta olen huomattavan skeptinen noiden kyvystä osua liikkuvaan maaliin. Tämä siksi, että tyyppi joka normaalisti tähtäisi kanuunan (tuossa videolla kanuunasta puuttuu tähtäimet) ei voi jatkaa tähtäämistä kun ase laukaistaan, vaan joutuu siirtymään kauemmas kun toinen tykkimies vetää laukaisunarusta. Ja sitten on tietenkin se, että jos musti on vaikeasti liikuteltava ase, niin tuon ei voi katsoa liikkuvan ilman vetoajoneuvoa ollenkaan.
Näillä kai peruskäyttö olisi sivustan suojaus, mutta helposti se muuttuisi aika epätoivoiseksi tehtäväksi, jos vastaan sattuisi kehittynyt mekanisoitu vastustaja.
Niin, venäläisillä ei ole 100 mm tykeissään samaa Mecarin M-1000 -volframinuoliammusta kuin meillä T-55M:ssä (läpäisee >350 mm RHA 2 kilometristä). Tuo venäläisten ontelokranaatin lukema on annettu ilman ERA:aa.Onko noin huono läpäisy? No, kuten sanoin toisessa viestissä, niin arena ja ERA eivät haittaa (tai oikeastaan ERA haittaa, mutta keulasta ei ole kuitenkaan asiaa koettaa ja kyljestä taitaa tulla läpi era:sta huolimatta).
Katso kohdasta 7:03, ensin menee kranaatti ja sen jälkeen ajopanos eli kaksi eri purkkia.
Itävaunujen automaattilataajat toimivat näin:
Vastaan resurssien perusteella.
Meillä ei meinaa riittää nytkään resurssit nykyisten panssarijoukkojen kehittämiseen ja ylläpitoon.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, pelkkä taisteluvaunu on orpo piru taistelussa.
Se tarvitsee rinnalleen panssarijääkäreiden rynnäkkövaunut, tiedusteluvaunut, heitinvaunut ja PST-miesten ohjusvaunut. Tulenjohtajien vaunut ja huollon hinausvaunut ja kuljetuspanssarit. Pioneerien silta- pioneerivaunut tarvitaan edistämään liikettä. Puhumattakaan tykistöstä joka toimii huonosti jos se perustuu vedettäviin tykkeihin. Ilmatorjunnan tulee kyetä etenemään mukana.
Panssarijoukon kouluttaminen on kallista se vaatii kunnollisia harjoitusmaastoja, ampumakenttiä, simulaattoreita ja koulutushalleja, osaavista kouluttajista puhumattakaan.
Reservin joukot vaativat kertauttamista ja vaikka simulaattoreilla saadaan paljon hyvää, pitää panssariressun päästä silloin tällöin höökimään vaunulla pitkin poikin maastoa. Lisäksi on hyvä ymmärtää, että panssarijääkäri, tai panssaripioneeri ei ole sama kuin jääkäri, tai pioneeri, vaan nimenomaan panssarisotaan koulutettu osaaja.
Siltähän tuo tosiaan näyttää. Kiitos valistuksesta. Automaattilataajaan on varmaan pakko siirtyä joskus tulevaisuudessa, jos kaliiberit kasvavat hillittömästi, mutta muuten pitäisin ihmislataajaa parempana.
Ymmärrän vastauksen. Yrität ilmeisesti sanoa, että meidän rajallisella puolustusbudjetilla ei ole yksinkertaisesti järkevää kouluttaa ja varustaa enempää panssarijoukkoja.
Ymmärsit oikein.
Vanhaa panssariressua kyllä lämmittäisi kun vaunuja oli lauttoina, mutta kuten sanottuna, taisteluvaunu miehistö tarvitsee kavereita ja niille kavereille täytyy olla myös kunnon vehkeet.
Jalkaväellä on montakin tehtävää, mutta vaunujen kannalta tärkein tehtävä on toteuttaa ennustusta, "Kun vihollisen PST-mies saa lähitorjunta aseellaan vaunun piikille, työntyy panssarijääkärin pistin hänen maksaansa". Eli lähisuoja, kun maastomme on peitteistä, tarvitaan siihen ukkoja. Käytännössä meillä on laskettu 50/50 suhde hyväksi. Joku panssarikapiainen osaisi varmaan valottaa tätä paremmin. Lennokki varmasti auttaisi, mutta ei poistaisi panssarijääkäreiden tarvetta.Miten paljon vaunu tarvitsee suojakseen jalkaväkeä? Eikö tiedustelun voisi hoitaa lennokeillakin? Vai onko jalkaväen tehtävä löytää miinoitteet?
Olen käsittänyt, että tällaisia on jo käytössä. Ainakin amerikkalaisilla.Mää oon tässä haaveillut sellaisesta koko panssariosaston yhteisestä sisäisestä tilannekuvasoftasta, josta niin taiisteluvaunut kuin jääkärien vaunut näkisivät reaaliajassa toistensa sijainnista ja kaikki kenen tahansa havaitsemat viholliskohteet. Siis jotain sellaista, mitä Ilmavoimien puolella rakennetaan. Tiedustelujääkärivsunun Ir-kamera huomaa pst-väkeä sivustassa, komentajan vaunusta käskytetään sen sivusta paria vaunua kurmoottamaan komentajan osoittamaa pöpelikköä.
Onko tietoa että pystyykö meidän Litening AT generoimaan laserilla itse osoittamansa maalipisteen GPS-koordinaateiksi pommeille automaattisesti?JDAM, JSOW ja JASSM kuuluvat valikoimiin.
Kaikkia liikkumaan kykeneviä maaleja pyritään ampumaan kun ne ovat paikallaan.
Paikallaan olevaa liikkumiskykyistä maalia voidaan ampua JDAMilla ihan yhtä hyvin kuin laser ohjatuilla. Parhaiten se onnistuu kun Hornetissa on maalinosoituspodi mukana, koska sillä saadaan maalittamisen ja asevaikutuksen välinen aika minimoitua. Yleensä varmaan olisi hyvä että käytössä olisi myös JTAC koordinoimassa toimintaa. Peitteisessä maastossa maalien löytäminen voi olla haastavaa.
Eli JTAC ilmoittaa maaliALUEEN jonka jälkeen lentäjä voi suunnata maalinosoituspodi maalialueelle, tarkentaa maalipisteen, siirtää koordinaatit JDAMille ja pudottaa pommin
Vanhemman mallisten aseiden kuten Paveway liikehtimiskyky ilmeisesti rajoittaa jonkin verran oikeasti liikkuvaan maaliin osumista, maalinosoituspodilla ei ole ongelmia seurannassa. Tietysti lentäjä voi myös määrittää maalille ennakkopisteen ja syöttää sen koordinaatit JDAMille, tehdäänkö tälläistä käytännössä?
BONUS ei ole yhtään paremmassa asemassa, kun siellä maalittamisen ja itse asevaikutuksen välinen ero on suurempi esim JDAMiin verrattuna. Tehtävänannosta asevaikutukseen kuuluvassa ajassa mitattuna tykistöyksikkö on varmaankin nopeampi
Mää oon tässä haaveillut sellaisesta koko panssariosaston yhteisestä sisäisestä tilannekuvasoftasta, josta niin taiisteluvaunut kuin jääkärien vaunut näkisivät reaaliajassa toistensa sijainnista ja kaikki kenen tahansa havaitsemat viholliskohteet. Siis jotain sellaista, mitä Ilmavoimien puolella rakennetaan. Tiedustelujääkärivsunun Ir-kamera huomaa pst-väkeä sivustassa, komentajan vaunusta käskytetään sen sivusta paria vaunua kurmoottamaan komentajan osoittamaa pöpelikköä.
Katsoin huvikseni videoklippiä joka käsittelee teloja tankin suurimpana heikkoutena.
Sitä katsoessa tuli mieleen, että telavaurioiden suhteen hyökkääjä ja puolustaja - tai ainakin aluetta hallitseva ja sinne pyrkivä osapuoli - saattavat olla hyvin asymmetrisessä asemassa.
Jos puolustava osapuoli saa vaikka miinoilla aikaan reiluhkon määrän vahingoittuneiden telojen ja pyörästöjen pysäyttämiä tankkeja kinastelun kohteena oleville alueille, niin niiden korjaaminen, pois saaminen, kiertäminen yms. taitaa olla aika vaikeaa? Etenkin jos juuri se piste on tiedossa ja siihen voidaan ohjata epäsuoraa tulta juuri silloin kun tankkia yritetään hakea tai korjata.
Samalla kävi mielessä, että jos miinoitus tai muu ansoitus on tehty niin että maasto estää tankkia käyttämästä aseitaan kunnolla korjaamisen tai pois siirtämisen suojaamiseen, niin operaatiosta voisi tulla aika iso ja haavoittuva?
Näitä miettiessä kävi mielessä sekin, että jos esim. rynnäkköpanssari pääsee ampumaan tankkia konetykillä telastoon hetken ajan ennen kuin sen on pakko vetäytyä maaston suojaan, niin saako se aikaan sellaista vahinkoa, joka pysäyttää tankin? Tai onko esim. kranaattikonekiväärin ammusvalikoimissa telapyörästön vahingoittamiseen pystyviä paukkuja?
Pointtini on se, että kiinnostaisi tietää millä muilla keinoilla kuin miinoilla ja räjähteillä hyökkäävien tankkien teloja voidaan vahingoittaa sen verran, että tankki pysähtyy tientukkeeksi ja joudutaan joko hylkäämään se tai käynnistämään haavoittuva pelastus- ja korjausoperaatio hyökkääjälle epäedullisessa kohdassa?
Kysymys kiinnostaa kolmen ympäristön näkökulmasta: urbaani, tiestö ja maasto.
KrKK voi vaurioittaa telakoneistoa, mutta tuskin niin, että vaunu on pakotettu pysähtymään.Katsoin huvikseni videoklippiä joka käsittelee teloja tankin suurimpana heikkoutena.
Sitä katsoessa tuli mieleen, että telavaurioiden suhteen hyökkääjä ja puolustaja - tai ainakin aluetta hallitseva ja sinne pyrkivä osapuoli - saattavat olla hyvin asymmetrisessä asemassa.
Jos puolustava osapuoli saa vaikka miinoilla aikaan reiluhkon määrän vahingoittuneiden telojen ja pyörästöjen pysäyttämiä tankkeja kinastelun kohteena oleville alueille, niin niiden korjaaminen, pois saaminen, kiertäminen yms. taitaa olla aika vaikeaa? Etenkin jos juuri se piste on tiedossa ja siihen voidaan ohjata epäsuoraa tulta juuri silloin kun tankkia yritetään hakea tai korjata.
Samalla kävi mielessä, että jos miinoitus tai muu ansoitus on tehty niin että maasto estää tankkia käyttämästä aseitaan kunnolla korjaamisen tai pois siirtämisen suojaamiseen, niin operaatiosta voisi tulla aika iso ja haavoittuva?
Näitä miettiessä kävi mielessä sekin, että jos esim. rynnäkköpanssari pääsee ampumaan tankkia konetykillä telastoon hetken ajan ennen kuin sen on pakko vetäytyä maaston suojaan, niin saako se aikaan sellaista vahinkoa, joka pysäyttää tankin? Tai onko esim. kranaattikonekiväärin ammusvalikoimissa telapyörästön vahingoittamiseen pystyviä paukkuja?
Pointtini on se, että kiinnostaisi tietää millä muilla keinoilla kuin miinoilla ja räjähteillä hyökkäävien tankkien teloja voidaan vahingoittaa sen verran, että tankki pysähtyy tientukkeeksi ja joudutaan joko hylkäämään se tai käynnistämään haavoittuva pelastus- ja korjausoperaatio hyökkääjälle epäedullisessa kohdassa?
Kysymys kiinnostaa kolmen ympäristön näkökulmasta: urbaani, tiestö ja maasto.