Panssarivaunut

Puolustusvoimat on vastaanottanut kaikki Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunut
Maavoimat 25.10.2019 11.23
TIEDOTE
Leopard 2a6 taistelupanssarivaunu ajaa laivasta.

Puolustusvoimat on vastaanottanut kaikki sata Hollannista hankittua Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunua. Vaunujen viimeinen erä saapui Suomeen Vuosaaren satamaan perjantaina 25.10.2019.
Suomi päätti sadan käytetyn Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunun hankkimisesta Hollannista vuonna 2014. Kaikki panssarivaunut on nyt otettu vastaan huollettuina ja hyväkuntoisina, ja hankinta on sujunut suunnitellusti.
- Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunuhankintaprojekti on edennyt suunnitellussa aikataulussa ja hyvässä yhteistyössä Hollannin ja kaikkien hankkeeseen osallistuneiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Hankkeen myötä Maavoimille on muodostunut merkittävä uusi kärkisuorituskyky ja huomattavaa suorituskykyä kohtaamistaisteluun, jalkaväen tarkastaja eversti Rainer Peltoniemi toteaa.
Varusmieskoulutus uudella vaunukalustolla aloitettiin Panssariprikaatissa vuonna 2016. Lisäksi Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunut ovat koulutuskäytössä Karjalan prikaatissa. Uuden 2A6-kaluston myötä Maavoimat on laajentanut ja kehittänyt panssarivaunujen ja jalkaväen välistä yhteistoimintaa koko maavoimissa hyödyntäen myös aiempaa 2A4-taistelupanssarivaunukalustoa.
LEO2A6-vaunussa on aiempia versioita parempi tulivoima, kehittyneempi ballistinen suoja ja sisäpuolinen sirpalesuojaus sekä johtajan itsenäinen pimeätoimintakyky. Leopard-taistelupanssarivaunu on yksi maailman laajimmalle käyttäjäyhteisölle levinnyt taisteluvaunu länsimaissa. Organisoitunut käyttäjäyhteisö jakaa keskenään tietoa ja ylläpitää sekä kehittää vaunun ominaisuuksia yhdessä teollisuuden kanssa. Vaunu tulee säilymään operatiivisessa käytössä pitkälle ensi vuosikymmenelle.
- Otimme uuden kaluston nopeasti koulutuskäyttöön ja kokemukset ovat olleet erittäin hyviä. Asevelvolliset ovat olleet motivoituneita uuden kaluston käytössä ja koulutetut taistelupanssarivaunumiehistöt ovat päässeet myös testaamaan taitojaan haastavissa ja monipuolisissa kansainvälisissä harjoituksissa, kuten Arrow- ja Northern Wind -harjoituksissa. On ollut hienoa nähdä, miten lyhyessä ajassa vaunut kyettiin ottamaan operatiiviseen käyttöön ja mikä iskukyky on jo nyt kyetty saavuttamaan, eversti Peltoniemi tiivistää.
Ensimmäiset vaunut saapuivat Suomeen suunnitelman mukaisesti toukokuussa 2015. Taistelupanssarivaunujen hankintaan sisältyi lisäksi varaosia, koulutussimulaattoreita, erikoistyökaluja ja testilaitteita sekä erä ampumatarvikkeita. Vaunuihin tehdään ennen käyttöönottoa Suomessa tarvittavat kansalliset muutostyöt. Hankinnan arvo oli kaikkiaan 199,9 miljoonaa euroa.
Linkki PLM-hankintatiedotteeseen
Vaunujen vastaanottajat

Viimeiset vaunut saapuivat Vuosaaren satamaan perjantaina 25.10.2019 klo 06:45. Vaunujen vastaanottoa organisoimassa, kuten aikaisempienkin erien osalta, hankkeen projektipäällikkö diplomi-insinööri Aki Toivonen, kuvassa 2. vas. Kuvassa oik. LEO2A6-järjestelmäinsinööri insinöörimajuri Markus Vihelä, eversti Rainer Peltoniemi, Toivonen, Hämeen panssarivaunupataljoonan komentaja everstiluutnantti Riku Rantakari.

Leopard 2A6 1
Leopard 2A6 2
Leopard 2A6 3
 
Paljonko on kokonaispainoa lavetti + Leopard2 a6 yhdistelmällä?
 
On noita Leo1 hinureita tullut jo edellisellä kerralla. Miksei porukka muuten jaksa selata edes yhtä sivua taaksepäin, vaan linkittelee samoja juttuja. No ei siinä mitään.
 
Sitä vaan mietin, että mitä tuo BTR-80 komppania tekee? Onko tuo esim. SPOL tehtävissä ja partioivan selustassa tai olisiko tuolla tarkoitus käyttää hyväksi läpimurtoa ja koettaa työntää joukkoja murtokohdasta läpi ajoneuvolla jolla voi odottaa pääsevän kauas ja suhteellisen kovaa vauhtia?

Jos oletamme että prikaatin tiedustelu hoituu noilla neljällä BRDM:llä / pataljoonien MTLB kalustolla, niin veikkasin että haavoittuvamman portaan suojaukseen, etenkin raketinheitin ja it-ohjusaseet ovat todella heikoilla omasuoja kyvyn suhteen ja hyökkäyksessä noilla mennään prikaatin mukana helposti puolustajan syvyyteen... En tiedä millainen huollon organisaatio noita prikaateja sitten huoltaa, mutta esim. 80-luvun Afganistan pätkissä BTR-vaunuja näkyi aina kuorma-autoletkojen suojana.

Tästäkin päästään jälleen lempi aiheeseeni, eli meidän hajuatettuun tst-tapaan jossa kevyemminkin aseistetuille syvyydessä toimiville joukoille kyllä riittää meheviä kohteita vaikkei kalusto olisi 2000-lukua erityisesti aseistuksen osalta ikinä nähnytkään!

Puhumattakaan että tuollaiseen pehmeään kylkeen osutaan parjatuilla moot.tst-osastojen "vanhentuneilla" vaunuilla :sneaky:
 
Taistelujen Tekniikan maailma koeajaa Leo2a6:n vuonna 2015. :)



Tämä oli kyllä legendaarinen! ...Konekiväärien toiminta sen sijaan oli yhtä juhlaa. Oli ilo katsoa testikommunistien kellistyvän kasoihin koealueemme toisessa päässä! ...huomaa kauniit lihaurat telaketjun vieressä... jne. Tänä päivänä joku saattaisi uhriutua oikein urakalla, jos tällaista vielä julkaistaisiin.
 
Tämä oli kyllä legendaarinen! ...Konekiväärien toiminta sen sijaan oli yhtä juhlaa. Oli ilo katsoa testikommunistien kellistyvän kasoihin koealueemme toisessa päässä! ...huomaa kauniit lihaurat telaketjun vieressä... jne. Tänä päivänä joku saattaisi uhriutua oikein urakalla, jos tällaista vielä julkaistaisiin.

YYA -Suomessa saatettiin ampua testikommunisteja huumorimielessä läjään. Miten lienee Leo2a6:n konekiväärin koeammunnat testimuslimeilla, selviääkö ilman syytteitä? :)
 
YYA -Suomessa saatettiin ampua testikommunisteja huumorimieliessä läjään. Miten lienee Leo2a6:n konekiväärin koeammunnat testimuslimeilla, selviääkö ilman syytteitä? :)
Ei muuta kuin kirjoita jatko-osa Leo2:n koeajosta, niin sillä se selviää!
 
Jos tuo Leopard 2A4 peruskorjaus maksaa sen viisi miljoonaa euroa, niin jos siihen projektiin varataan vuosikymmenen aikana vaikka 20 miljoonaa euroa per vuosi, tuolla tapaa saisi 40 2A4:ää pidettyä rivissä, eli tuollaisella tapaa voisi mahdollisesti pitää yhden Leo2A4-pataljoonan vielä käytettävissä, ja 60 pistää sitten stenattavaksi.
 
Jos tuo Leopard 2A4 peruskorjaus maksaa sen viisi miljoonaa euroa, niin jos siihen projektiin varataan vuosikymmenen aikana vaikka 20 miljoonaa euroa per vuosi, tuolla tapaa saisi 40 2A4:ää pidettyä rivissä, eli tuollaisella tapaa voisi mahdollisesti pitää yhden Leo2A4-pataljoonan vielä käytettävissä, ja 60 pistää sitten stenattavaksi.

A4:set saa aivan varmasti pidettyä rivissä nykyisen kaltaisessa roolissa ns. 2-portaassa huomattavasti halvemmallakin (vrt. BMP-2 modaus maksoi n.350kE/kpl = karkeasti pimeänäkö elektroniikan uusinta + lämpönaamiointi, toki mekanisten osien uusinta nostaa hintalappua A4 tapauksessa, mutta ei ikinä 5milj.eur/vaunu jos tyydytään about A4+ tai ++ tason suorituskykyyn).
Huom! Näyttää vahvasti että päävastustaja sotiin T-72B3 kaluston tasoisilla vimpaimilla ties minne asti, joten mikään ei pakota haihattelemaan 2-portaaseen kuuta taivaalta!
 
Marksmaneihin meni jokin määrä 2A4-runkoja, siltoihin meni kuusi runkoa. Onko muihin modifionteihin mennyt?
Vaikka sinällään kyllä pidän nykyisestä osastoja vahvistavasta käytöstä.
 
A4:set saa aivan varmasti pidettyä rivissä nykyisen kaltaisessa roolissa ns. 2-portaassa huomattavasti halvemmallakin (vrt. BMP-2 modaus maksoi n.350kE/kpl = karkeasti pimeänäkö elektroniikan uusinta + lämpönaamiointi, toki mekanisten osien uusinta nostaa hintalappua A4 tapauksessa, mutta ei ikinä 5milj.eur/vaunu jos tyydytään about A4+ tai ++ tason suorituskykyyn).
Huom! Näyttää vahvasti että päävastustaja sotiin T-72B3 kaluston tasoisilla vimpaimilla ties minne asti, joten mikään ei pakota haihattelemaan 2-portaaseen kuuta taivaalta!
Itse ajattelen, että kun Operatiivinen Yhtymä 2035 saadaan valmiiksi, niitä olisi kaksi. Toinen pohjoiseen erikoistunut, toinen etelään erikoistunut.

Kainuun Prikaati kouluttaisi toisen niistä ja toisen Karjalan prikaati.

Organisaatio olisi kolme mekanisoitua konetykein varustetuilla panssarivaunuilla varustettua pataljoonaa, joita tukemassa olisi yksi taistelupanssarivaunupataljoona.

Ja sitten säilytettäisiin kaksi mekanisoitua taisteluosastoa.

Ja OY2035 vaatisi 42 panssarivaunua x2, ja Mek Tsto 29. Näin ollen meillä olisi 142 panssarivaunua, ja loput 2A4t olisi varaosiksi purettuja, pioneerivaunuiksi modattuja, jne..

Edit: Ja vielä AMVstä muodostettaisiin konetykkien lisäämisen myötä yksi taisteluosasto, jolle hankittaisiin yksi Leopard 2 - komppania.
 
Viimeksi muokattu:
A4:set saa aivan varmasti pidettyä rivissä nykyisen kaltaisessa roolissa ns. 2-portaassa huomattavasti halvemmallakin (vrt. BMP-2 modaus maksoi n.350kE/kpl = karkeasti pimeänäkö elektroniikan uusinta + lämpönaamiointi, toki mekanisten osien uusinta nostaa hintalappua A4 tapauksessa, mutta ei ikinä 5milj.eur/vaunu jos tyydytään about A4+ tai ++ tason suorituskykyyn).
Huom! Näyttää vahvasti että päävastustaja sotiin T-72B3 kaluston tasoisilla vimpaimilla ties minne asti, joten mikään ei pakota haihattelemaan 2-portaaseen kuuta taivaalta!
Ymmärsin myös, että tuo 5M€/vaunu olisi nosto A4 -> A6, missä on vaikka mitä muutoksia. Panssarointia uusitaan, tornia muutetaan, paino nousee niin että alustaa uusitaan. Rivissä pitämiseen riittäisi varmaan vähempikin, taisi taas olla @CV9030FIN joka jossain vaiheessa tätä säiettä heitti ilmaan luvun puoli miljoona/vaunu rivissä pitämiseen. Eli aika linjassa tuon yllä kuvaamasi kanssa.

Villeimmissä unissakaan en toivo, kuin että jos vaikka kolmasosa A-nelkuista saataisiin säilöttyä käyttökuntoon 2025-27 jälkeen, mikä kai niiden elinkaari on. Varmasti käypä peli T-72B* -kalustolle, Eikö niin, että A4:n lyhyempikin vaunukanuuna voisi käyttää uusimpia a-tarvikkeita, jos ammunnanhallinta vaan päivitettäisiin.

Toivotaan tosiaan, että aivan kaikkea ei tarvitse kannibalisoida varaosiksi. Mutta hyvin on asiat köyhän maan köyhillä panssarivoimilla, niin tai näin. Tosiaan saatiin paljon pioneerivaunuja, marksmanit, ja ilmeisesti ajoharjoittelussa noita A4:sia myös ajetaan loppuun, säästen uudempaa kalustoa.
 
Toivotaan tosiaan, että aivan kaikkea ei tarvitse kannibalisoida varaosiksi. Mutta hyvin on asiat köyhän maan köyhillä panssarivoimilla, niin tai näin. Tosiaan saatiin paljon pioneerivaunuja, marksmanit, ja ilmeisesti ajoharjoittelussa noita A4:sia myös ajetaan loppuun, säästen uudempaa kalustoa.

Itse olen miettinyt samaa Hollannin hankinnan suhteen. Se ei ollut erinomainen hankinta pelkästään hinnan ja suorituskyvyn suhteen. Tämän lisäksi uusien vaunujen hankkiminen on mahdollistanut A4-kaluston järkevän käytön paitsi "kakkosketjussa", myös mainitsemissasi käyttökohteissa ja homma toimii tällä hetkellä ilmeisen hyvin.
 
Itse ajattelen, että kun Operatiivinen Yhtymä 2035 saadaan valmiiksi, niitä olisi kaksi. Toinen pohjoiseen erikoistunut, toinen etelään erikoistunut.

Kainuun Prikaati kouluttaisi toisen niistä ja toisen Karjalan prikaati.

Organisaatio olisi kolme mekanisoitua konetykein varustetuilla panssarivaunuilla varustettua pataljoonaa, joita tukemassa olisi yksi taistelupanssarivaunupataljoona.

Ja sitten säilytettäisiin kaksi mekanisoitua taisteluosastoa.

Ja OY2035 vaatisi 42 panssarivaunua x2, ja Mek Tsto 29. Näin ollen meillä olisi 142 panssarivaunua, ja loput 2A4t olisi varaosiksi purettuja, pioneerivaunuiksi modattuja, jne..

Edit: Ja vielä AMVstä muodostettaisiin konetykkien lisäämisen myötä yksi taisteluosasto, jolle hankittaisiin yksi Leopard 2 - komppania.

Ota nyt alkuun vaikka puolet pois. Kun kärkikoonpanoissa nyt on seitsemän psv-komppaniaa niin realistinen 2030-luvun nälkävuosien tilanne ei kyllä ole kymmenen komppaniaa.

On ihan perusteltua pelätä että parhaiden kalujen määrä jatkaa edelleen laskuaan. Olkoonkin että A6-hankinnan myötä määrätkin vastikään nousivat.
 
Back
Top