Einomies1
Respected Leader
Tästä oli vääntöä muutama vuosi takaperin saitilla ja CV suhtautui Leo 2 A4 kunnossapitoon skeptisesti, vaikka itse pidin ja pidän 40-50 vaunun taistelukunnossa pitämistä erittäin tärkeänä. Ymmärsin kyllä että ongelmana oli korkeahkojen ylläpitokustannusten lisäksi se että osa A4-vaunuista on lähes loppuunajettuja, alkuperäisiä 2A1 varianteista päivitettyjä A4-versioita. Yksi sellainen seisoo VT3 varressa, Parolan liittymässä Stugin kanssa.Ymmärsin myös, että tuo 5M€/vaunu olisi nosto A4 -> A6, missä on vaikka mitä muutoksia. Panssarointia uusitaan, tornia muutetaan, paino nousee niin että alustaa uusitaan. Rivissä pitämiseen riittäisi varmaan vähempikin, taisi taas olla @CV9030FIN joka jossain vaiheessa tätä säiettä heitti ilmaan luvun puoli miljoona/vaunu rivissä pitämiseen. Eli aika linjassa tuon yllä kuvaamasi kanssa.
Villeimmissä unissakaan en toivo, kuin että jos vaikka kolmasosa A-nelkuista saataisiin säilöttyä käyttökuntoon 2025-27 jälkeen, mikä kai niiden elinkaari on. Varmasti käypä peli T-72B* -kalustolle, Eikö niin, että A4:n lyhyempikin vaunukanuuna voisi käyttää uusimpia a-tarvikkeita, jos ammunnanhallinta vaan päivitettäisiin.
Toivotaan tosiaan, että aivan kaikkea ei tarvitse kannibalisoida varaosiksi. Mutta hyvin on asiat köyhän maan köyhillä panssarivoimilla, niin tai näin. Tosiaan saatiin paljon pioneerivaunuja, marksmanit, ja ilmeisesti ajoharjoittelussa noita A4:sia myös ajetaan loppuun, säästen uudempaa kalustoa.
Kun valmiuskomppanioita laajennetaan mahdollisesti pataljoonatasoisiksi, tarvitaan kuitenkin liikkuvaa tulivoimaa jolla kohdataan nopeasti vihollisen BTG:t / Prikaatit ja siksi kai A4:t on ripoteltu sinne tänne. Haasteena on tietysti 2A6 pitäminen ajanmukaisena ja taistelukelpoisena ja sekin maksaa. Varaosia kannibalisoidaan yleisesti vanhemmista se mitä saadaan, koska ne ovat ilmeisen kalliita ostaa tehtaalta. Tämä näyttäisi olevan käytäntö muuallakin euroopassa.
Jos Leot on tarkoitus pitää ainakin 10 vuotta käytössä, jopa pidempään, on niitä pakko päivittää ainakin suojan(aktiivinen/ passiivinen), sensorien ja muun elektroniikan osalta. Leo 2A4:t, jotka ovat tuoreimmasta päästä pitäisi minusta säästää edelleen ja päivittää niiden elektroniikkaa vähintään. Toivottavasti tähän on rahaa. Puolassa on tehty kohtalainen päivitys A4-vaunuille pimeänäön ja elektroniikan osalta. Sieltä voisi hakea ratkaisuja jotka voisi olla toimivia ja kustannustehokkaita. Tietysti Millog ja kotimaiset lafkatkin osaavat päivityksiä rakennella.