Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siltavaunuja tehtiin nyt kuusi lisää.
No, loput tietyt osat menivät sitten varaosiksi - eri suhdeluvulla, kuin eka erässä.
No, loput tietyt osat menivät sitten varaosiksi - eri suhdeluvulla, kuin eka erässä.
Tiettyä osakokonaisuutta valmistettiin kymmenen vuoden välein kaksi samansuuruista erää. Voi toki olla, että nyt varauduttiin suurempaan varaosatarpeeseen. Tiedä häntä.Varaosista en tiedä. Ainakin nyt saatiin se huiman kunnianhimoinen alkuperäinen tavoite eli 10 kpl täyteen.
Tiettyä osa kokonaisuutta valmistettiin kymmenen vuoden välein kaksi samansuuruista erää. Voi toki olla, että nyt varauduttiin suurempaan varaosatarpeeseen. Tiedä häntä.
Muutama juttu.
- Painosta paljon tulee sisätilan tilavuudesta, itä-vaunut ovat varustettu latausautomaattilla, se on monella tapaa huono asia. Automaattilatain on arka läpäisevälle osumalle (eivät kaikki). Mutta panssarointi on itä-vaunuissa huonompi.
- Vanhojen T-72 ja T-80 vaunujen tornit olivat rakenteeltaan sellaisia, että tykin alakoro on heikko, kun verrataan Abramssiin, tai Leo 2:seen.
- Kolme miestä on vähän kun pitää huoltaa vaunua ja järjestää viestipäivystys ja vartiointi.
- Tähtäimissä ja viestivälineissä on paljon eroa, elektroniikka kun ei ole Ivanan paraita osaamisen alueita. Puhtaat optiset tähtäimet ovat menneisyyttä.
- Tulivoimasta ja pääaseen kaliberista, vaikka vanha neukku standardi on 5mm isompi, on se (kartuusi + ammus) lyhyempi (syy löytyy lataimen rakenteesta), eikä alikalikaan ole yhtä kehittynyt. Siksi länsivaunut ovat tulivoimassa edellä.
- Kuten Magitsu totesi, ergonomia on jotain jota pidetään venäjällä ruokalajina.
- Venäläisten vaunujen maine tekniseltään luotettavuudeltaan on kauhea, ne ovat romuja joissa teippi ja rautalanka tulevat tarpeeseen.
- T-14 Armata, vaunu joka ei kyennyt ylittämään edes paraatikenttää ongelmitta. Kyse on protosta, joka on toki kunnianhimoinen, mutta silti vasta proto ja sen toimivuudesta ei ole mitään takuita. Toki siinä esitellään käänteen tekevää konseptia, mutta ei ole mitään todisteita, että konsepti olisi hyvä.
- Saahan sitä asentaa vaikka 203mm tykin tankkiin, ei todista vielä mitään. Taisteluvaunun tuhoamisessa tarvitaa nopeasti hiihtävä ja painava nuoli, kaliberin kasvattaminen ei ole mikään tae onnistumisesta.
Vaunujen 5M€/kpl päivityshintaa kannattaa myös verrata siihen, että Koreasta saisi aivan uusia K2 Black Panther -vaunuja 8,5 miljoonan dollarin hintaan. Olisi aika hienoa, jos niitä saataisiin hankittua, edes vaikka sillä hinnalla, mikä Pohjanmaa-luokan korvetteihin menee, se tarkoittaisi noin 200 vaunua (tosin tällöin pitäisi mekanisoitujen joukkojen kokoa kasvattaa siihen 400 rynnäkkövaunuun, mikä tarkoittaisi niidenkin lisähankintaa).
Veikkaan, että tuossa KMW:n päivityspaketissa on hinnassa jonkin verran ilmaa, tai sitten kyse on todellakin saksalaisen työn hinnasta vs. korealainen työ. K2 on kuitenkin aidosti 4. sukupolven vaunu omasuojajärjestelmineen jne.
Stenallehan noita vaunuja ei missään nimessä kannata laittaa, kun KMW on tarjoutunut ostamaan loppuunajettuja vaunuja takaisin ihan käyvällä rahalla, koska rungot ovat hyödynnettävissä modernisointien pohjana.
Leo 2 A4 päivityspaketteja löytyy ainakin:
Puolalainen, yhdessä saksalaisen Rheinmetallin kanssa heille kehitetty versio: http://www.military-today.com/tanks/leopard_2pl.htm
Rheinmetallin oma päivitysversio: http://www.military-today.com/tanks/revolution.htm
Turkkilaisen Alsesanin versio: http://www.military-today.com/tanks/leopard_2ng.htm
Muistan jostain lukeneeni rivien välistä, että turkkilaisesta päivityksestä oltiin aikoinaan ainakin jossain laajuudessa kiinnostuneita, mutta alkuperäisten valmistajien oikeudet tuotteisiinsa olivat ongelma. Jonka kauppa Hollannista sitten ratkaisi.
Niin tai näin, Puolustusvoimilla on tuo 5-7 vuotta aikaa pähkäillä, mitä tehdään. Siihen asti meillä on asiat erinomaisen hyvin. Suorastaan rikollista, että pienellä Suomella on varaa pitää noin kaksisataa Leopardia rivissä.
Ei mitenkään erityisesti sinua vastaan kohdistettu seuraava kommenttini SJ, mutta mutta...
Jos 2A4 on soiva peli venäläisten vaunuja vastaan ja siihen saisi puolella millillä lisää ikää sen 15 vuotta, niin kuvitteletteko te oikeasti, että PV ostaisi 2A6:ia nelinkertaisella kappalehinnalla? Upseerien älykkyydestä ja MPKK:n tiedekorkeakoulun statuksesta voidaan väitellä, mutta kyllä puolustusvoimissakin on laskutaitoa... ja minä kerron tämän pessimistinä!
Hyviä pointteja.En ole tankkikeisari, mutta muutama huomio sallittaneen.
On rohkaisevaa, jos tosiaan kaikki Venäläinen rauta on niin huonoa, että ei tarvitse kuin istua ja odottaa, niin se hajoaa paikalleen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että meidän tietomme ja kokemuksemme itäraudan suorituskyvystä perustuu pitkälti 70-90- lukujen tietoihin. Suunnittelufilosofia on sielläkin muuttunut paljon varsinkin 90-luvun jälkeen. Pari näkökulmaa tästä lähtökohdasta.
Heikko panssarointi. Tämä usein esitetty näkökanta perustuu paljolti toisaalta Irakin ensimmäiseen sotaan ja toisaalta nyttemmin Syyriassa nähtyihin asioihin. Tällöin kuitenkin verrataan vanhoja, jopa vuosikymmeniä vanhoja ratkaisuja uusiin laitteisiin. On totta, että Irakissa T-72 otti hyvin kuokkaan Abramseilta. Mutta Abrams olikin vuosikymmenen verran uudempi konstruktio puhumattakaan muista eduista joita USA:lla oli taistelussa. Esimerkiksi Iranin-Irakin sodassa M-60 Pattonit ottivat kuokkaan t-72 vaunuilta jotka olivat puolestaan silloin sen vuosikymmenen verran uudempaa konstruktiota.
The July 1997 issue of Jane's International Defence Review confirmed that after the collapse of the USSR, US and German analysts had a chance to examine Soviet-made T-72 tanks equipped with Kontakt-5 ERA, and they proved impenetrable to most modern US and German tank projectiles. A U.S. Army spokesperson claimed at the show, "the myth of Soviet inferiority in this sector of arms production that has been perpetuated by the failure of downgraded T-72 export tanks in the Gulf Wars has, finally, been laid to rest. The results of these tests show that if a NATO/Warsaw Pact confrontation had erupted in Europe, the Soviets would have had parity (or perhaps even superiority) in armour".[51] KE-effective ERA, such as Kontakt-5, drove the development of M829A3 ammunition.
Tuossa Jenkkien kommenttia siitä, kun tutkittiin saman aikakauden laitteiden panssarointeja. Tämän jälkeen ovat ammukset kehittyneet, mutta niin on panssarointikin. Nykyaikana ei ole olemassa mitään julkista mahdollisuutta arvioida tämän hetken tilannetta. Länsivaunuissa on tosiaan parempi kiinteä panssarointi, mutta Venakoiden lähestymistapa on ollut jo pitkään erilainen panostaen reaktiivipanssarointiin. Kumpi tarjoaa paremman suojan riippunee monista seikoista, mutta väite että itäpanssarointi on kategorisesti "heikompaa" on kyseenalainen.
Alakorossa on iso ero. Onko se kuinka merkittävä asia, en tiedä. Kolmen miehen miehityksessä on epäilemättä ongelmansa. Sinänsä myös lännessä aiottiin siirtyä 3 miehen systeemiin (MBT-70) mutta jäi tekemättä kun paalu loppui kesken.
Teknologiassa on varmasti ollut ja edelleen on isoja eroja. Toisaalta olen siinä käsityksessä, että tähän asiaan on kiinnitetty itämailla enemmän huomiota viimeisen vuosikymmenen aikana. Eroa on varmasti vieläkin ja versiosta riippuen todella paljonkin. Mutta todennäköisesti ero uudempien mallien osalta ei ole enää niin suuri kuin mitä se oli 80- ja 90- luvuilla. Osittain yhteistyöstä Thaleksen, mutta myös kotimaisen tuotekehityksen kautta.
Teknisestä luotettavuudesta en osaa sanoa nykypäivänä mitään.
Alikalin kehittyneisyydestä tai kehittymättömyydestä meillä ei ole tarkkaa tietoa (eikä edes kovin epätarkkaa). Uudemmat Venakoiden alikalit ovat julkisten tietojen mukaan samaa kokoluokkaa kuin Jenkkien vastaavat (joskin sopivat vain T-80 ja T-90 sarjalaisiin sekä kaiketi T-14 vaunuun jos se joskus esille tulee). Minkä lisäksi jo 1980-luvulla Saksalaiset totesivat tarpeen itse tykin kasvattamiseen kun testasivat uusia t-72 sarjalaisia,, josta seurasi L/55 putken kehitys. Jenkit käyttävät edelleen L/44 putkea mistä myös syntyy osittain tarve kehittää nuolta.
Mitä yllä kirjoittamallani haluan sanoa on se, että vaikka luonnollisesti kaikki, mikä idästä tulee on paskaa (myös kusi on itse asiassa paskaa) niin silti mahdollisessa tankkitaistelussa kiinnittäisin huomiota muuhunkin kuin siihen, että mukana on tarpeeksi maalia kaikkia putkeen maalattavia "tapporenkaita" varten.
Edelleen tässä on keskusteltu 2-linjan tst-vaunuista jotka suurella todennäköisyydellä tukevat jv-painotteisia joukkoja ympäristössä jossa niitä käytettäisiin muita tst-vaunuja vastaan huomattavasti puolustuksellisimmissa (+lyhyen/kapean A-sektorin) tilanteissa kuin 1-linjan tst-vaunuja. Vaatimukset siis eivät ole samat kuin 1-linjan vaunuilla.
Ja mitä tulee venäläisiin vaunuihin, niin kirjoa kalustosta löytyy sieltäkin, aika reilustikkin...
Nämä kaikki seikat kun ottaa huomioon, niin A4 ominaisuuksiltaan tuollaisenaankin meillä ihan täyttä kauraa vielä
Yleisesti sanoisin että hyökkääjän 1-linjan kalustoonkin vertaamalla vaunut on niin samalla tasolla, että miehistöjen osaaminen ja tuuri ratkaisee huomattavasti enemmän kuin tekniset ominaisuudet.
Hyviä pointteja.
Venäläisten vaunuja ei pidä ylenkatsoa, vaan kunnioittaa vaarallisina vastustajina. Toisaalta ihan yhtä vähän on syytä esittää niitä jotenkin ylivoimaisiana.
Panssarointi on asia joissa salaus on kovaa, mutta lukuunottamatta T14 vaunua tämä ominaisuus tunnetaan ( siis kiinteä panssarointi). Sen sijaan reaktiivit, joiden paljous johtuu mielestäni välttämättömyydestä. Venäläisillä ei ole ollut mahdollisuutta parantaa panssarointia muuten. Reaktiivien yksi heikkous on sen vaurioherkkyys ulkoisen voimanjohdosta, oli se sitten osaamattoman kuljettajan nojaaminen puuhun, tai tykistön sirpaleet.
Panssaroinnin lisäksi toinen kysymys on vaunun kyky suojata läpäisevän osuman jälkeen miehistöään. Se ei ole parantunut itä-vaunuilla. Menneistä sodista on oppittu, että tällä on merkitystä. Kokonaisuudessaa olen edelleen sitä mieltä, että LEO2 kalusto on tässä asiassa edelleä venäläisten operatiivista kalustoa. Saa olla erimieltä.
Alakoro on näin takkimiehen näkökulmasta erittäin merkittävä ominaisuus. Olen katsellut tähtäimen läpi vastustajan vaunua ja kiroillut miksi porttivalo ei sammu (T55M:n tähtäin kääntyi alemmas kuin vaunun putki, siksi ampujalla oli valo joka syttyi kun putki oli oli eri linjalla kuin tähtäin). Lyhyesti, ammut nopeammin ja olet vähemmän esillä.
Alikalista olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, mutta venäläisillä on lataimen aiheuttama ongelma edelleen. Joten ihan hirveää parannusta tuskin on syntynyt, mutta meihin verrattuna venäläisillä on yksi etu, köyhdytetystä uraanista tehdyt alikalit. Jälleen uskon, että olemme pitkälti edellä, mutta kuka tietää. Varovainen saa olla.
Missään nimessä meillä ei ole varaa ylimilisyyteen. Kalustoa tärkeimmäksi nousee kaksi asiaa.
- Koulutus, meillä koulutus on hyvää, onko venäläisillä?
- Aselajien yhteistoiminta, miten lienee
Hyviä pointteja.
Venäläisten vaunuja ei pidä ylenkatsoa, vaan kunnioittaa vaarallisina vastustajina. Toisaalta ihan yhtä vähän on syytä esittää niitä jotenkin ylivoimaisiana.
Panssarointi on asia joissa salaus on kovaa, mutta lukuunottamatta T14 vaunua tämä ominaisuus tunnetaan ( siis kiinteä panssarointi). Sen sijaan reaktiivit, joiden paljous johtuu mielestäni välttämättömyydestä. Venäläisillä ei ole ollut mahdollisuutta parantaa panssarointia muuten. Reaktiivien yksi heikkous on sen vaurioherkkyys ulkoisen voimanjohdosta, oli se sitten osaamattoman kuljettajan nojaaminen puuhun, tai tykistön sirpaleet.
Panssaroinnin lisäksi toinen kysymys on vaunun kyky suojata läpäisevän osuman jälkeen miehistöään. Se ei ole parantunut itä-vaunuilla. Menneistä sodista on oppittu, että tällä on merkitystä. Kokonaisuudessaa olen edelleen sitä mieltä, että LEO2 kalusto on tässä asiassa edelleä venäläisten operatiivista kalustoa. Saa olla erimieltä.
Alakoro on näin takkimiehen näkökulmasta erittäin merkittävä ominaisuus. Olen katsellut tähtäimen läpi vastustajan vaunua ja kiroillut miksi porttivalo ei sammu (T55M:n tähtäin kääntyi alemmas kuin vaunun putki, siksi ampujalla oli valo joka syttyi kun putki oli oli eri linjalla kuin tähtäin). Lyhyesti, ammut nopeammin ja olet vähemmän esillä.
Alikalista olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, mutta venäläisillä on lataimen aiheuttama ongelma edelleen. Joten ihan hirveää parannusta tuskin on syntynyt, mutta meihin verrattuna venäläisillä on yksi etu, köyhdytetystä uraanista tehdyt alikalit. Jälleen uskon, että olemme pitkälti edellä, mutta kuka tietää. Varovainen saa olla.
Missään nimessä meillä ei ole varaa ylimilisyyteen. Kalustoa tärkeimmäksi nousee kaksi asiaa.
- Koulutus, meillä koulutus on hyvää, onko venäläisillä?
- Aselajien yhteistoiminta, miten lienee
Missaat pointin.
Suomen puolustusvoimat on tunnettu taloudellisesta rahankäytöstään. Leopard 2A6 tuskin on neljä kertaa tehokkaampi kuin 2A4? Ja silti päädyttiin käyttämään 2A6-kauppaan 200 miljoonaa rahaa eikä suinkaan tekohengitetty 2A4-fliittiin 15 vuotta lisää käyttökelpoista elinikää 50 miljoonalla eurolla... Säästyvälle rahalle tuskin on ongelmaa löytää käyttöä.
Ts. epäilen vahvasti, että Teillä on 2A4:n päivityshinnat päin prinkkalaa. Puolella miljoonalla saattaisi saada alustaan lisää ikää sen 15 vuotta, mutta voi olla, että hydraulinestettä tihkuisi sieltä täältä ja ampuma-arvot määritettäisiin perstuntumalla sekä tietysti vain päivännäöllä...
Mitäs jos otettaisiin keskustelussa lähtökohdaksi nyt kuitenkin se että puhumme 2-portaan tst-vaunuista. Vaunuista joita ei ennen A6 hankintoja ollut käytössä lainkaan (ja itäkaluston aikana T-54/55 muodossa) ...
Kaikki viittaa siihen että nykyinen sijoitus/käyttö on pienissä/melko pienissä kokoonpanoissa epäedullisessa ps-maastossa jv.painotteisten joukkojen tukena ja siten vastassa tod.näk. moot.jvpr tyylinen vastustaja (vähemmän tst-vaunuja/ei sieltä moderneimmasta päästä + enemmän kevyitä vaunuja).
-Pohjoisessa tod.näk. tehtävä toimia vähäisen tiestön liikkuvana kovana tulppana varmistamassa ettei tekajoukot tule yllättävissä tilanteissa vähien urien suunnassa yliajetuiksi.
-Etelässä moot.tst-osaston vahvistuksena, joilla pääsääntöisesti pyritään iskemään hyökkääjän kylkiin/tukeviin osiin.
-Varsinaisissa mek.joukoissa pioneerien jyrävaunuina.
Kaikissa tehtävissä mahdollinen hyökkäys pyritään kohdistamaan varmasti johonkin ihan muuhun osaan vastustajaa kuin vastaan ajaviin tst-vaunuihin.
Tst-vaunuja kohdattaessa uskon vahvasti että se pyritään toteuttamaan hyvin puolustuksellisesti, eli pohjoisessa varmaan eniten vastaan tuleva tilanne = uran tulppaaminen lyhyillä a-etäisyyksillä ja esim. moot.tst-osaston yllättävän kylkeen kohdistuneen koukun jälkeen muun joukon suojaaminen/tukeminen tilannetta selvittämään lähetettäviä tst-vaunuja vastaan.
Ihan älytöntä (toki foorumille tyypilliseen tapaan normaalia) alkaa haalimaan mahdolliseen modaamiseen kilkkeitä jotka nostavat hinnan pilviin ja hyödyt tyypillisessä ns. puolustuksellisessa uralla kyttäämisessä ovat kohtuu kyseenalaisia erityisesti hintaansa nähden!
Meillä on heittämällä paras tilanne ikinä tst-vaunujen saralla, myös 2-portaassa! Riittää että luokkaa 30-40 vaunua saataisiin pidettyä ihan sellaisenaan teknisesti iskussa. Elektroniikka happanee ja alkuperäisiä osia niihin ei enää saa, BMP-2M projekti on jo näyttänyt että 350Ke/kpl saadaan uusittua vaunun pimeänäkö melko vimpan päälle + lämpösuojaus + radioiden digitalisointi. Tähän päälle mekaaniset osien uusinnat tarvittavassa laajuudessa, maksaa toki, mutta ei miljoonia...
Itse koipussittaisin sijoitetun/kunnostetun A4 kaluston suurimmaksi osaksi, asevelvollisuus armeijallemme tyypilliseen tapaan tuotamme normi koulutuksessa niin paljon ylimäärää että erilliset tst-vaunu yksiköt voidaan niin halutessamme sijoittaa helposti joko kokonaan tai osittain ikääntyneistä A6 yksiköistä (kertauksellahan se taisi ensimmäinen A6 joukkokin saada sijoituksen A4 -> A6, joten se ei ole mikään ongelma jos kaluston kuluminen / ylläpito halutaan ihan oikeasti minimoida).
Meneeköhän meillä kaikilla hieman päivityskustannukset pieleen, kun ajattelemme sitä kertakustannuksena, eikä elinkaarikustannuksena. Luolien kalustoa kierrätetään komppania kerrallaan, ja kunnostetaan epäilemättä sekä ulos- että sisäänajon yhteydessä. Tässä vaikkapa pimeänäkölaitteisiin liittyvä uutinen parin vuoden takaa, valtuutus jatkuvalle uusimiselle eri vaunujen kohdalla: https://yle.fi/uutiset/3-9652939?origin=rssTs. epäilen vahvasti, että Teillä on 2A4:n päivityshinnat päin prinkkalaa. Puolella miljoonalla saattaisi saada alustaan lisää ikää sen 15 vuotta, mutta voi olla, että hydraulinestettä tihkuisi sieltä täältä ja ampuma-arvot määritettäisiin perstuntumalla sekä tietysti vain päivännäöllä...
Kunnostustyöt jakautuvat usealle vuodelle, eivätkä siten tuo uusia työpaikkoja.