Panssarivaunut

Ei häiritte ei ja kun ne muutama sata Älyohjusta on ammuttu männynlatvoihin ja Ryssän jyrä vaan puksuttaa niin sitten voitaisiinkin laskee jo laivat vesille siis alkaa ostaa pilettiä Tukholmaan. Meitin herrathan johtohenkilöthän siellä, ja paljon kauempanakin, siinä vaiheessa jo ovatkin.
 
Ei häiritte ei ja kun ne muutama sata Älyohjusta on ammuttu männynlatvoihin ja Ryssän jyrä vaan puksuttaa niin sitten voitaisiinkin laskee jo laivat vesille siis alkaa ostaa pilettiä Tukholmaan. Meitin herrathan johtohenkilöthän siellä, ja paljon kauempanakin, siinä vaiheessa jo ovatkin.

Varmuuden vuoksi kannattaa sotia vain T-55:llä, siinä ei ole turhaa elektroniikkaa häirittäväksi.... ;)
 
Valaise toki tietämätöntä jos osaat kertoa mitkä osat Leon rakenteesta kuluvat nopeimmin, vaativat eniten huoltoa ja mikä on varaosatilanne. Sitten seuraavat isot kunnostukset, elektroniikan kestävyys käytössä ja esimerkiksi putkien elinikäarvio. Saako niitä uusia ja onko varastossa vaihdettavissa? Miten lämppärit kestävät varastointia ja muu elektroniikka.

Herra on hyvä vaan ja kertoo! :)
 
Valaise toki tietämätöntä jos osaat kertoa mitkä osat Leon rakenteesta kuluvat nopeimmin, vaativat eniten huoltoa ja mikä on varaosatilanne. Sitten seuraavat isot kunnostukset, elektroniikan kestävyys käytössä ja esimerkiksi putkien elinikäarvio. Saako niitä uusia ja onko varastossa vaihdettavissa? Miten lämppärit kestävät varastointia ja muu elektroniikka.

Herra on hyvä vaan ja kertoo! :)
Kaikki edellämainittu menee paskaksi, jos laitteita ei säännöllisesti ajeta ja huolleta. Voit kokeilla vaikka jättämällä auton kymmeneksi vuodeksi talliin ja sitten vaan lähdet tyylikkäästi ajelemaan luu ulkona. Saattaa tosin laite ”vähän” vastustaa
 
Rekkari on hävinnyt muistista, mutta meidän vaunussa oli tuo makkara lisäpanssari. Muistelisin sen olleen aito harppi-Saksan tuote. Liekö sama vaunu kun kuvassa.
Muodoltaanhan tuo T-55M:n lisäpanssari on hieman erilainen kuin itäblokin maissa käytetty "Brezhnevin kulmakarvoiksi" kutsuttu lisäpanssari. Ei paljon, mutta hiukan.

Omasta mielestäni Leo 2A4:n raadot kannattaisi säilyttää varaston nurkassa, joko jälleenmyyntiä tai tulevaisuuden innovaatioita odotellessa. Leo 2A6:t modernisoida.
Eikö modernisointiin kannattaisi lähettää ennemmin 2A4? 2A6 on kuitenkin relevantimpaa kalustoa sellaisenaan, ja jos vaunut kuitenkin ollaan purkamassa atomeiksi ja kokoamassa kulutusosat uusista, vaihtamassa elektroniikat ym., niin ainoa merkittävä lisätoimenpide, joka 2A4:n modernisoinnissa tarvitsisi tehdä verrattuna 2A6:een, olisi tähtäinlaitteistojen kohdan siirtäminen tornissa, ja tornin koneiston vaihto sähköiseksi.
 
Ihmiset on ilmoittaneet että vaikka heillä ei olisi tavallisesti pahoinvointi kohtauksia, niin VR lasit päässä aiheuttaa balanssihäiriöitä ja merisairautta. Oksentaminen vaunun sisällä ei ole kiva asia.


Meitä on moneen junaan. Itsellä ei vr:n kanssa ole mitään ongelmia ja pystyy olemaan vaik kui kauan lasit päässä ilman mitään probleemaa.
 
Muodoltaanhan tuo T-55M:n lisäpanssari on hieman erilainen kuin itäblokin maissa käytetty "Brezhnevin kulmakarvoiksi" kutsuttu lisäpanssari. Ei paljon, mutta hiukan.

Tornin lisäpanssareitahan oli kahta eri mallia.
Toinen mainitsemani, josta mulla on vahva mielikun, se olleen harppi-saksan tuote.
Ja sitten kulmikas kotimainen tuote, samassa vaunusa oli myös lisäpanssarointi rungon keulassa.
 
Tässä tuli mieleen, että kuinka monen konetykin ammuksen tulisi osua ja mennä rynnäkköpanssarivaunun panssarin lävitse sisätiloihin, että miehistö vahingoittuisi toimintakyvyttömäksi?
 
Kaikki edellämainittu menee paskaksi, jos laitteita ei säännöllisesti ajeta ja huolleta. Voit kokeilla vaikka jättämällä auton kymmeneksi vuodeksi talliin ja sitten vaan lähdet tyylikkäästi ajelemaan luu ulkona. Saattaa tosin laite ”vähän” vastustaa
Aika pienillä yleensä pääsee, akku täyteen tai vaihtoon, uutta bensaa.. Kuusen alta pihalta sitten onkin jo kokonaan eri juttu.
Tuollainen vanhempi tankki on aika krouvia tekoa, joku T72 lienee ajettavissa lievän atomipommiosumankin (EMP) jälkeen.
Itse moitiskelin amatöörinä tällä foorumilla päätöstä stenata vanha itäkalusto käytännössä kokonaan mutta sain vastaani epäilemättä ammattilaisten mielipiteen. Ei rahoja olemassa oleviin halleihin, peltikatoksiin ja vaseliiniin, ne on niin kalliita. 1000 vuoden säilytyskustannuksilla saataisiin ainaskin yksi 100h (10h?) huolto yhteen HXshuihkariin.
 
Voi Jeesus, ymmärrän kyllä, miksi @CV9030FIN kyllästyi tähän.

Itse moitiskelin amatöörinä tällä foorumilla päätöstä stenata vanha itäkalusto käytännössä kokonaan mutta sain vastaani epäilemättä ammattilaisten mielipiteen. Ei rahoja olemassa oleviin halleihin, peltikatoksiin ja vaseliiniin, ne on niin kalliita. 1000 vuoden säilytyskustannuksilla saataisiin ainaskin yksi 100h (10h?) huolto yhteen HXshuihkariin.
Ongelmana noissa varastotiloissa ei ole se, etteikö niitä pystyttäisi ylläpitämään, tai esimerkiksi vaunujen sisään laittamaan lämmittimiä. Ongelmana sen sijaan on se, että ne ovat Senaatti-kiinteistöjen omistuksessa, ja S-K perii varastokuutiometristä lähestulkoon markkinahintaista vuokraa - tämän takiahan PV on rakentanut sotilasalueille esimerkiksi pressuhalleja varusteille, jotta S-K:n vuokria ei tarvitsisi maksaa. Ja kun Leopardeja, AMV:itä ja CV90:iä hankittiin, piti niillekin saada jostain varastotilaa.

Lisäksi siten se ongelma, että vaunuille ja kaikelle niiden tarvitsemalle huollolle pitää olla riittävästi koulutettua henkilökuntaa, joita voitaisiin käyttää niiden reaktivointiin.

Venäjällähän varastoitujen vaunujen ylläpitoon käytetään alentuneesti palveluskelpoisia varusmiehiä, kyllähän meilläkin varastoitujen vaunujen halpaan ylläpitoon tällä tavoin pystyttäisiin, kun lääkärintarkastuslinjaa hieman kiristettäisiin, ja B-miehiä määrättäisiin pyörittelemään vaunuja kerran kuukauteen varastohallien/-luolien ympäri, ja rasvailemaan kulutusosia. Tämä vaunujen varsinainen ylläpito on kuitenkin huolenaiheista vähäisimpiä, sillä jos niille ei ole koulutettuja miehistöjä saatika kouluttajia, on niiden reaktivointikin hyvin vaikeaa.
 
Ihmiset on ilmoittaneet että vaikka heillä ei olisi tavallisesti pahoinvointi kohtauksia, niin VR lasit päässä aiheuttaa balanssihäiriöitä ja merisairautta. Oksentaminen vaunun sisällä ei ole kiva asia.

VR-lasien aiheuttama pahoinvointi tulee siitä kun aistit ovat ristiriidassa kuvan kanssa. Joskus kokeilin ihan vaan sellaista vuoristoratasimulaattoria Samsungin VR-laseilla niin olihan se aika karmeaa. Eri tavalla karmeaa kuin oikea vuoristorata.
 
VR-lasien aiheuttama pahoinvointi tulee siitä kun aistit ovat ristiriidassa kuvan kanssa. Joskus kokeilin ihan vaan sellaista vuoristoratasimulaattoria Samsungin VR-laseilla niin olihan se aika karmeaa. Eri tavalla karmeaa kuin oikea vuoristorata.
Tuossa tilanteessa kun aistit ovat ristiriidassa, keho luulee syöneensä / juoneensa jotakin myrkyllistä ja oksentamalla poistamalla nieltyä myrkkyä.
 
Kaikki edellämainittu menee paskaksi, jos laitteita ei säännöllisesti ajeta ja huolleta. Voit kokeilla vaikka jättämällä auton kymmeneksi vuodeksi talliin ja sitten vaan lähdet tyylikkäästi ajelemaan luu ulkona. Saattaa tosin laite ”vähän” vastustaa
Tämä olikin erinomainen oivallus! Sitä ei kukaan täällä ollut tajunnutkaan. Joudun siis minäkin peittämään kädellä kasvoni :facepalm:.

Olisin voinut lyödä vetoa että turha odottaa mitään tietoa sinulta asiaan liittyen, mutta vahvistit olettamukseni.
 
Varmistava kysymys, eikös jos nykyaikaisissa panssarivaunuissa on ajajalla jo lämppäri käytössään eteen sekä taakse, on yleensä myös VV jätetty silti, esim. BMP-2MD, eli ajaja voi valita voi valita olosuhteista riippuen kumpaa käyttää? Saa nähdä saako CV9030FIN MLUssa lämppärin ajajalle eteen ja taakse, vai pelkästään "päiväperuutuskameran"?

Jännä muuten ettei CV90:ssä taida olla VV:tä ampujalle vaikka useiden mielipiteiden mukaan sille käyttöä lämppäriä täydentävä elementtinä? Vrt. modatussa bemarissa löytyy VV tähtäinputkesta.
 
Valaise toki tietämätöntä jos osaat kertoa mitkä osat Leon rakenteesta kuluvat nopeimmin, vaativat eniten huoltoa ja mikä on varaosatilanne. Sitten seuraavat isot kunnostukset, elektroniikan kestävyys käytössä ja esimerkiksi putkien elinikäarvio. Saako niitä uusia ja onko varastossa vaihdettavissa? Miten lämppärit kestävät varastointia ja muu elektroniikka.

Herra on hyvä vaan ja kertoo! :)
Nää jutut taitaa olla opsec.
 
Tornin lisäpanssareitahan oli kahta eri mallia.
Toinen mainitsemani, josta mulla on vahva mielikun, se olleen harppi-saksan tuote.
Ja sitten kulmikas kotimainen tuote, samassa vaunusa oli myös lisäpanssarointi rungon keulassa.

Minulle on jäänyt sellainen mielikuva että se versio missä oli myös rungon keulan "lisäpanssari" oli tehty vain sitä varten että sillä tutkitaan vaunun käyttäytymistä kasvaneen painon alla. Että olisiko tuo versio ollut vain "lisäpainoilla" varustettu, eli ihan perus teräksestä polttoleikatut vastaavat palikat vastaavilla paikoilla :unsure:
 
Back
Top