Einomies1
Respected Leader
ctg kirjoitti:Onko meillä yhtään kalustoa, joka putoaa Leon ja CV:n väliin? Toinen asia, luin Challenger 2:sta ja varsinkin sen Dorchester panssarista, että yksi Brittien Challengereista otti Basrassa osumaa seitsämästä kymmenestä rgp:stä ja selvisi siitä myräkästä ehjänä. Joten miksi Leo voitti brittien kaluston kun meille valittiin leo?
Vastaus on ainakin liikkuvuus ja tulivoima.
Challenger:
The Challenger 2 has a 12-cylinder, 1,200hp Perkins Caterpillar CV12 diesel engine and a David Brown TN54 gearbox, with six forward and two reverse gears. Second-generation Hydrogas suspension and hydraulic track tensioner are fitted. The maximum speed by road is 59km/h and 40km/h cross country. The range is given as 450km by road and 250km cross country.
Leo 2:
1500 hp Europowerpack MTU 873. Maks. etäisyys n. 500 km tiellä. Huiput 72 km/h (68 km/h 2 A6-A7).
Challenger 2 E on uusin vientiversio kovempiin olosuhteisiin jota on kokeiltu lähinnä välimeren maissa, mutta tuo ei ole pärjännyt mm. Kreikan testeissä Leolle.
2 E- versiossa on sakemannien MTU 873 (1500 hp) kone kuten Leossa ja toimintaetäisyys on ainakin noussut (tiellä) 550 Km pituiseksi.
Tietääkseni Leo 2:ssa on Chobham / Dorchester-tyyppinen panssarointi (ei kuitenkaan kopio).
Vertailussa Leo 2 A 4 ja Challenger 2, kuitenkin paremmin panssaroitu lienee Challenger eittämättä. Brittitankkien vahvuus 2 ms:stä lähtien on ollut suoja. Leo 2 A 7+ on taas ihan eri kone joten homma muuttuu radikaalisti.
Leo 2:n L 44/ 55 tykki on paras tämän hetkinen psv-tykki maailmassa monien alan asiantuntijoiden mielestä. Brittitankin alkuperäinen L30 tykki HESH-ammuksineen ei pärjää Leon sileäputkiselle. Ongelma on käsittääkseni lähinnä rihlauksen kuluminen kovilla paineilla joka aiheuttaa tietty epätarkkuutta.
Myös HESH-ammuksen kaareva lentorata ja hidas nopeus on heikkous nopeassa panssaritaistelussa. HESH toimi kyllä hyvin vanhaa kerrospanssaria vastaan (T-72) mutta sen teho uusiin komposiitti-aktiivipanssareihin on toinen asia. Ammushan kehitettiin jo 1960-luvulla.
Challenger voi ampua myös L27A1 APFSDS-DU ammuksia CHARM-modulaarisena panos-nuoli yhdistelmänä mutta epäilen että lähtönopeus on huomattavasti alhaisempi rihlauksen takia verrattuna sileäputkiseen.
Syynä tietty rihlauksen aiheuttama kitka ja vastus sekä se että osa ruutikaasuista pääsee karkaamaan rihlauksen kautta.
Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
Jotain kuitenkin kertoo se että Challengeria ei ole Brittejä lukuunottamatta myyty kuin Omaniin kourallinen. Leo 2:a on myyty ympäri maailmaa yli 3200 kpl. Kyseessä ei pelkkä markkinointi-kikka vaan lukuisat testit jotka ovat päättyneet Leo 2:n valintaan.
Challenger-lähde:
http://www.army-technology.com/projects/challenger2/
Hyvä Leo 2 sivu:
http://www.ciar.org/~ttk/mbt/tank.german.leopard2.thorough-description.1.html