Panssarivaunut

veffeade kirjoitti:
Ei vaunut etsi maaleja muutaman kymmenen metrin päästä; eillei sitten olla jollain kusirännillä vasten metsää; tuolloin vaununjohtajan lk pyörii hullun lailla kun yritetään ottaa selkoa ympäristöstä. Samaa mieltä olen, jotta lyhkäseltä etäisyydeltä on erittäin vaikeaa ottaa selkoa. Jos joku tietää paremmin, korjatkoon...

Ei edes tuhoojapartiota? Vai puhutaanko me nyt eri asioista?

Jos panssarivaunu jossain tilanteessa sokaistaan jalkaväen toimesta, niin kyseessä on joko tuhoojapartion teko tai kaupunkitaistelussa suoritettava väijytys.

Ainakin kakkoset olivat täydellisiä altavastaajia tuhoojapartiota vastaan, jos vaunu oli liikuntakyvytön (esim. telaketjut rikki) ja sillä ei ollut jalkaväkisuojausta. Torni kyllä kääntyi ja aseet toimivat, mutta se ei riitä.
Tornissa olleet kouluttajat ainakin sanoivat, että kannelle heitetty savu sokaisi aika pahasti.
Tuhoojapartion aseistus oli rk:t, "kasapanokset" sekä erikokoiset savut. Polttopulloja ei saanut käyttää. Ilmeisesti varomääräykset tulivat vastaan.
Pääsääntöisesti vaunu pystyttiin tuhoamaan ilman omia tappioita. Sinkojen kanssa tuo olisi ollut naurettavan helppoa. Ensin harhautus savulla yms. ja kun torni saadaan huijattua haluttuun suuntaan (toiseen suuntaan kuin sinkoampuja/t) niin pamautetaan orakki kylkeen.

Vaikeampaa sensijaan oli kaapata vaunu kohtuullisen ehjänä, mutta kokemusperäisesti tiedän, että kyllä miehistö aika kiireellä tulee ulos, kun vaunun sisätiloihin toimitetaan 2 kg savurasia, otetetaan torni+jalkautumisovet piikille ja ammutaan jalkautuvat honkkitamot heti oville.
Näin siis kurkunleikkaajien harjoituksissa. Lähitorjunta saa muuten aivan uuden ulottuvuuden, kun unohdetaan kessit sekä Apilakset ja hoidetaan homma perinteisesti.
 
pstsika kirjoitti:
Tuhoojapartion aseistus oli rk:t, "kasapanokset" sekä erikokoiset savut. Polttopulloja ei saanut käyttää. Ilmeisesti varomääräykset tulivat vastaan.

Ei sinällään ihme, koska onhan siinä vaunussa kumiosia vaikka kuinka paljon. Kaikissa vaunuissa taitaa nykyään olla sellaiset kumipäällysteiset telapyörät ja ne epäilemättä palaa, jos sinne saadaan vaikkapa polttopullo. Ja vaikka tuo ei vaunua tuhoaisi, niin se käry varmasti auttaa PP:n heittäneen asiaa ja jälkeenpäin varikolla olisi iso homma relevanttien osien korvaamisessa.

Joo, ja jos vaunun johtajat kulkevat pää luukusta ulkona, niin asia varmaan saadaan korjattua ampumalla ja mahdollisesti viuhkapanoksella.
 
Taisteluvaunun luukku ei muuten aukea nostamalla, se on suljettu sisältä ja sen avaaminen ulkoa vaatii avaimen, joka T55:ssa on yksinkertainen kylläkin. Sen savun saaminen sinne vaunun sisään ei ole niin helppoa. Tietysti jos vastustaja odottaa tappamista passivisesti se helpottaa asiaa.
Miehistönkuljetus- ja rynnäkkövaunuissa tilanne lienee toinen. Mutta jos sinne sisään saa heitettyä jotain, miksi ei käsikranaattia?
Mikäli liikkuvuus menetetään, eikä apua saada, miehistö hylkää vaunun melko helposti. Edellä mainituista syistä, vaunu on pulassa ilman liikkuvuutta. Apu taas tarkoittaa hinausvanua, tai kaverin hinausta taakse.
 
pstsika kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Ei vaunut etsi maaleja muutaman kymmenen metrin päästä; eillei sitten olla jollain kusirännillä vasten metsää; tuolloin vaununjohtajan lk pyörii hullun lailla kun yritetään ottaa selkoa ympäristöstä. Samaa mieltä olen, jotta lyhkäseltä etäisyydeltä on erittäin vaikeaa ottaa selkoa. Jos joku tietää paremmin, korjatkoon...

Ei edes tuhoojapartiota? Vai puhutaanko me nyt eri asioista?

Jos puhutaan toimintakuntoisesta vaunusta, tähystetään kyllä kauemmaksi ja kaverit/panssarijääkärit hoitavat lähi katveet. Kärkivaunu etsii vastustajan taisteluvaunua.

Vaunujen liike tekee tuhoojapartion hommasta vaikeaa ja vaarallista.

Vaurioitunut vaunu on toinen asia.
 
kimmo.j kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Ei vaunut etsi maaleja muutaman kymmenen metrin päästä; eillei sitten olla jollain kusirännillä vasten metsää; tuolloin vaununjohtajan lk pyörii hullun lailla kun yritetään ottaa selkoa ympäristöstä. Samaa mieltä olen, jotta lyhkäseltä etäisyydeltä on erittäin vaikeaa ottaa selkoa. Jos joku tietää paremmin, korjatkoon...

Ei edes tuhoojapartiota? Vai puhutaanko me nyt eri asioista?

Jos puhutaan toimintakuntoisesta vaunusta, tähystetään kyllä kauemmaksi ja kaverit/panssarijääkärit hoitavat lähi katveet. Kärkivaunu etsii vastustajan taisteluvaunua.

Vaunujen liike tekee tuhoojapartion hommasta vaikeaa ja vaarallista.

Vaurioitunut vaunu on toinen asia.

Taaemmat vaunut suojaajat edessä menevää tai sitten jääkärit. Vaunu pitäisi olla rampautettu ja syystä tai toisesta jäännyt erilleen muista että sen kimppuun voidaan käydä ns. heittoetäisyydeltä. Liikuntakyvytön ja torni toiseen suuntaan osoittava vaunu ei kummoista vaaraa itsessään aiheuta. Kessejä pitäisi olla aina tarjolla, riittävän läheltä ammuttuna voidaan jo valikoida osumakohta ja se lienee fiksuin tapa hoitaa vaunu pois päiviltään eikä tarvi mennä edes ihan vaunun iholle puuhastelemaan milloin on aina riski että jostain kauempaa toinen vaunu vielä suojaa sitä kk-sarjoilla. Toinen voisi olla telamiinan räjäyttäminen tornin juuressa/katolla tai pohjamiina vaunun alla, mutta milläs laukaiset...
 
kimmo.j kirjoitti:
Taisteluvaunun luukku ei muuten aukea nostamalla, se on suljettu sisältä ja sen avaaminen ulkoa vaatii avaimen, joka T55:ssa on yksinkertainen kylläkin. Sen savun saaminen sinne vaunun sisään ei ole niin helppoa. Tietysti jos vastustaja odottaa tappamista passivisesti se helpottaa asiaa.
Miehistönkuljetus- ja rynnäkkövaunuissa tilanne lienee toinen. Mutta jos sinne sisään saa heitettyä jotain, miksi ei käsikranaattia?
Mikäli liikkuvuus menetetään, eikä apua saada, miehistö hylkää vaunun melko helposti. Edellä mainituista syistä, vaunu on pulassa ilman liikkuvuutta. Apu taas tarkoittaa hinausvanua, tai kaverin hinausta taakse.

Käkri ei välttämättä ole se terveellisin asia mikä heittää sinne vaunuun, jos/kun siellä on ammuksia sisällä. Tämä vissiin tuli selväksi tuossa taannoin siitä Syyria videosta, joten savukranaatti voisi olla hyvä vaihtoehto.

Mutta asian sivusta, niin näin tuossa taannoin erään vanhan bemarin, jonka jäähdyttäjästä oli vissiin hajonnut jokin tiiviste ja vaikka omistaja kaatoi jatkuvasti lisää vettä jäähdyttäjään, niin se rupesi kiehumaan todella äkkiä huolimatta siitä, että kaasuttiko autoa vai olikon se vain tyhjäkäynnillä. Olettaisin, että tankissa asia on vielä vakavampi ja jäähdyttäjän puhkeaminen pysäyttää tankin vieläkin nopeammin? Onko kenelläkään sellaista valokuvaa, jossa näkyy eri vaunujen relevantit kohdat, josta voisi saada kuvan siitä, että mihin ampua ja millä, jos tilaisuuden saa?
 
SJ kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Taisteluvaunun luukku ei muuten aukea nostamalla, se on suljettu sisältä ja sen avaaminen ulkoa vaatii avaimen, joka T55:ssa on yksinkertainen kylläkin. Sen savun saaminen sinne vaunun sisään ei ole niin helppoa. Tietysti jos vastustaja odottaa tappamista passivisesti se helpottaa asiaa.
Miehistönkuljetus- ja rynnäkkövaunuissa tilanne lienee toinen. Mutta jos sinne sisään saa heitettyä jotain, miksi ei käsikranaattia?
Mikäli liikkuvuus menetetään, eikä apua saada, miehistö hylkää vaunun melko helposti. Edellä mainituista syistä, vaunu on pulassa ilman liikkuvuutta. Apu taas tarkoittaa hinausvanua, tai kaverin hinausta taakse.

Käkri ei välttämättä ole se terveellisin asia mikä heittää sinne vaunuun, jos/kun siellä on ammuksia sisällä. Tämä vissiin tuli selväksi tuossa taannoin siitä Syyria videosta, joten savukranaatti voisi olla hyvä vaihtoehto.

Mutta asian sivusta, niin näin tuossa taannoin erään vanhan bemarin, jonka jäähdyttäjästä oli vissiin hajonnut jokin tiiviste ja vaikka omistaja kaatoi jatkuvasti lisää vettä jäähdyttäjään, niin se rupesi kiehumaan todella äkkiä huolimatta siitä, että kaasuttiko autoa vai olikon se vain tyhjäkäynnillä. Olettaisin, että tankissa asia on vielä vakavampi ja jäähdyttäjän puhkeaminen pysäyttää tankin vieläkin nopeammin? Onko kenelläkään sellaista valokuvaa, jossa näkyy eri vaunujen relevantit kohdat, josta voisi saada kuvan siitä, että mihin ampua ja millä, jos tilaisuuden saa?

T-sarjassa jäähdyttimet on moottoritilan päällä takakannella, T-72:ssa ei ole muistaakseni oikeen mitenkään panssaroitu joten rk riittää, uudemmista en ole varma. Täytyisi päästä ampumaan ake tilanteessa ylemmästä kerroksesta rakennuksesta kadulle... BMP:ssä se jäädytin on vastaavasti moottorin päällä etukannella. Eli ei kaikista todennäköisin vaihtoehto ja kyllä se vaunu vielä jonkun km kulkuaan tuonkin jälkeen jatkaa...

TST-vaunutkin saa jopa kessillä (ja niitä pitäisi olla aina käytettävissä) puhkottua jos osuu oikeaan kohtaan, liikkumattomaan vaunuun läheltä ampumalla voi jo valita osumakohdan aika hyvin, rungon kyljet ja tornin takaosa ovat heikkoja ja kessin läpäisy riiittää varmasti jos osutaan puhtaasti peruspanssariin. Luonnolisesti myös kansipanssari on heikko. Ihan toimintakykyistä vaunuakin voi päästä losauttamaan läheltä jos se sattuu pystähtymään uralla juuri kohdallesi esim. tähystämään tms. takaa moottoritilaan menee varmasti kessillä läpi jne. Rungon kylkihän on isoin sivusta pinta-alaltaan, mutta siinä on riski että tielle osuus suojalevyt tai telapyörästöä, jos oma asema on suojaisa ja laukaus ei näy sieltä mihinkään, niin kyllä minä yrittäisin, T-sarjalainen on suurelta osin alle 80mm:sti passaroitu kun unohdetaan vaunun etusektori.
 

Liitteet

  • db_T-72_021.webp
    db_T-72_021.webp
    121.8 KB · Luettu: 24
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
T-sarjassa jäähdyttimet on moottoritilan päällä takakannella, T-72:ssa ei ole muistaakseni oikeen mitenkään panssaroitu joten rk riittää, uudemmista en ole varma. Täytyisi päästä ampumaan ake tilanteessa ylemmästä kerroksesta rakennuksesta kadulle... BMP:ssä se jäädytin on vastaavasti moottorin päällä etukannella. Eli ei kaikista todennäköisin vaihtoehto ja kyllä se vaunu vielä jonkun km kulkuaan tuonkin jälkeen jatkaa...

Joo, mutta kun se vaunu pysähtyy, niin se pysähtyy viimeisen kerran sillä moottorilla, jos se siis vetää viimeiseen asti. Jos se taas vetäytyy vaikka kilsan tai kaksi (ja siis pysähtyy ennen kuin motti keittää öljyt), niin se oletettavasti jää aika kauas omistaan. Mahdollisesti toisia on lähellä valmiina hinaamaan sen suojaan, mutta meillä pitäisi olla koko ajan jotakin mahkuja häiritä pelastusoperaatiota.
 
SJ kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
T-sarjassa jäähdyttimet on moottoritilan päällä takakannella, T-72:ssa ei ole muistaakseni oikeen mitenkään panssaroitu joten rk riittää, uudemmista en ole varma. Täytyisi päästä ampumaan ake tilanteessa ylemmästä kerroksesta rakennuksesta kadulle... BMP:ssä se jäädytin on vastaavasti moottorin päällä etukannella. Eli ei kaikista todennäköisin vaihtoehto ja kyllä se vaunu vielä jonkun km kulkuaan tuonkin jälkeen jatkaa...

Joo, mutta kun se vaunu pysähtyy, niin se pysähtyy viimeisen kerran sillä moottorilla, jos se siis vetää viimeiseen asti. Jos se taas vetäytyy vaikka kilsan tai kaksi (ja siis pysähtyy ennen kuin motti keittää öljyt), niin se oletettavasti jää aika kauas omistaan. Mahdollisesti toisia on lähellä valmiina hinaamaan sen suojaan, mutta meillä pitäisi olla koko ajan jotakin mahkuja häiritä pelastusoperaatiota.

Kyllä, kyllä, mutta tilanteet jossa vaunuja päästään ampumaan tuollaisilta yläkulmilta ovat käytännössä aika vähissä.

Ja ennenkuin joku ehdottaa käsikranaattien viskomista vaunujen kansille jäähdyttimen hajoamisen toivossa tms. niin edelleenkin meillä on massamaisesti ainakin kessejä sekä telamiinoja käytössä, miuluummin niillä ontelosuihku suoraan konetilaan vaunun persiistä tai tela poikki. Ei Allah Akbar tyylisiä vaunujen lähestymisiä kiitos :dodgy:
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
T-sarjassa jäähdyttimet on moottoritilan päällä takakannella, T-72:ssa ei ole muistaakseni oikeen mitenkään panssaroitu joten rk riittää, uudemmista en ole varma. Täytyisi päästä ampumaan ake tilanteessa ylemmästä kerroksesta rakennuksesta kadulle... BMP:ssä se jäädytin on vastaavasti moottorin päällä etukannella. Eli ei kaikista todennäköisin vaihtoehto ja kyllä se vaunu vielä jonkun km kulkuaan tuonkin jälkeen jatkaa...

Joo, mutta kun se vaunu pysähtyy, niin se pysähtyy viimeisen kerran sillä moottorilla, jos se siis vetää viimeiseen asti. Jos se taas vetäytyy vaikka kilsan tai kaksi (ja siis pysähtyy ennen kuin motti keittää öljyt), niin se oletettavasti jää aika kauas omistaan. Mahdollisesti toisia on lähellä valmiina hinaamaan sen suojaan, mutta meillä pitäisi olla koko ajan jotakin mahkuja häiritä pelastusoperaatiota.

Kyllä, kyllä, mutta tilanteet jossa vaunuja päästään ampumaan tuollaisilta yläkulmilta ovat käytännössä aika vähissä.

Ja ennenkuin joku ehdottaa käsikranaattien viskomista vaunujen kansille jäähdyttimen hajoamisen toivossa tms. niin edelleenkin meillä on massamaisesti ainakin kessejä sekä telamiinoja käytössä, miuluummin niillä ontelosuihku suoraan konetilaan vaunun persiistä tai tela poikki. Ei Allah Akbar tyylisiä vaunujen lähestymisiä kiitos :dodgy:

Tiedän, että kyseessä on harvinainen tilanne, mutta tuo on yksi sellainen tiedonmuru, jolla on käyttöä, jos tilaisuus sattuisi kohdalle. Jos taas tietoa ei ole, niin ei sitä edes tule ajateltua ja siis käytettyä tilaisuutta. Tuollaisissa jutuissa on se, että kun tietoa on, niin asioita tulee katsottua sen perusteella, eikä vain ajattele sitä, että nyt sieltä jyrää jokin teräshirviö ja meillä ei ole juurikaan aseistusta niitä vastaan.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Ja ennenkuin joku ehdottaa käsikranaattien viskomista vaunujen kansille jäähdyttimen hajoamisen toivossa tms. niin edelleenkin meillä on massamaisesti ainakin kessejä sekä telamiinoja käytössä, miuluummin niillä ontelosuihku suoraan konetilaan vaunun persiistä tai tela poikki. Ei Allah Akbar tyylisiä vaunujen lähestymisiä kiitos :dodgy:

Äläs nyt, me aktiiviressut saadaa suurin tyydytys päiväunissamme juuri tuollaisista Korkeajännityksistä tutuista sankarimetodeista, singolla ampuminen on aivan liian helppoa :a-rolleyes:
 
Mikä olikaan minimietäisyys kessin taistelupanoksen virittymiselle?

Vanhassa SS 55:sessa se taisi olla 30 m.
 
pstsika kirjoitti:
25 metriä intin mukaan. Jossain olen tosin törmännyt väitteeseen, että 13 metriä riittää.

Vanhemmassa mallissa taisi olla lyhempi matka. Apilaksessa se on vissiin 50 metriä.
 
Käytettyjä Leopardeja tulossa markkinoille.
Indonesia said Tuesday it had pulled out of a $280 million deal to buy 100 Leopard battle tanks from the Netherlands after waiting several months for the Dutch parliament to approve the sale.

The Netherlands’ minority government planned to sell the tanks to raise money for unmanned drones, but the majority of parties in parliament opposed the deal because of Jakarta’s poor human rights record, Dutch media reported.

“We are disappointed because we were serious in wanting to buy the Dutch tanks,” defense ministry spokesman Hartind Asrin told AFP.

“We had gone to the warehouse to look at them and they were good. The price was also right, at around $280 million.”

“The Dutch government was agreeable to the deal, but the Dutch parliament kept us waiting. There was still no approval after eight to nine months of waiting, so last week we called off the deal,” he said.
http://www.thejakartaglobe.com/home/indonesia-pulls-out-of-dutch-tanks-deal/528362
 
Voivoi, noin pienellä summalla saisi hyväkuntoisia Leopardeja Suomeenkin. Eikä tietenkään meillä osteta, koska byrokratiavirasto ei ole moista allokoinut hankintasuunnitelmiin juuri nyt. Paskat.
 
hessukessu kirjoitti:
Voivoi, noin pienellä summalla saisi hyväkuntoisia Leopardeja Suomeenkin. Eikä tietenkään meillä osteta, koska byrokratiavirasto ei ole moista allokoinut hankintasuunnitelmiin juuri nyt. Paskat.

Noin 2,2 miljoonaa egeä kipale, sisältäen kamaa mitä me emme välttämättä tarvitsisi lisää, jos tarkoituksena on korvata vanhat A4:t, ammukset kun taitaa olla kumpaankin samat. Mutta olisihan tuo epäilemättä vaikeaa saada 200 milliä käyttöön nykyisessä taloustilanteessa.
 
SJ kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Voivoi, noin pienellä summalla saisi hyväkuntoisia Leopardeja Suomeenkin. Eikä tietenkään meillä osteta, koska byrokratiavirasto ei ole moista allokoinut hankintasuunnitelmiin juuri nyt. Paskat.

Noin 2,2 miljoonaa egeä kipale, sisältäen kamaa mitä me emme välttämättä tarvitsisi lisää, jos tarkoituksena on korvata vanhat A4:t, ammukset kun taitaa olla kumpaankin samat. Mutta olisihan tuo epäilemättä vaikeaa saada 200 milliä käyttöön nykyisessä taloustilanteessa.

Tai jos saataisiin täydennettyä Porin Prikaatille sama määrä vaunuja kuin Karjalan Prikaatille.

Ja moottoroidut taisteluosastot saisivat kanssa vaunut
 
Back
Top