Panssarivaunut

Omasta mielestä merkavasta löytyy aikalailla kaikki herkut mitä muistakin länsimaisista nykyaikaisista vaunuista. Moottorihan siinä on poikkeuksellisessa paikassa ja tästä syystä ottaa sisäänsä pienen tukiryhmän tai sitten sillä voidaan evakuoida haavoittuneita. Eikös niissä ollut myös jonkinlainen sisältä hoideltava kranaatinheitin? Vai olikos sellainen merkava kolmosessa? Ei muista.
 
Kun puhutte "parhaasta" vaunusta kannattaa muistaa yksi yksinkertainen mittari. Kehuista huolimatta Merkava ei ole käynyt kaupaksi. Se on käytössä vain IDF:llä.

Merkava on tehty hyvin spesifiin käyttöön ja siinä se toimii, mutta ei ole menestynyt muualla. Sille lienee syynsä.
 
Kun puhutte "parhaasta" vaunusta kannattaa muistaa yksi yksinkertainen mittari. Kehuista huolimatta Merkava ei ole käynyt kaupaksi. Se on käytössä vain IDF:llä.

Merkava on tehty hyvin spesifiin käyttöön ja siinä se toimii, mutta ei ole menestynyt muualla. Sille lienee syynsä.


In 2014, Israel reported that exports of the Mk. 4 have started with the country's name not disclosed for security reasons.[64]
 
Merkava on ollut taisteluissa jo käytössä niinkuin aikaisemmin sanoin ja samoin usan tankit Irakissa.Israel ei halua varmaankaan turvallisuussyistä niitä myydä.
 
Huono puoli automaattilaturissa on se että miehistössä yksi mies vähemmän. Tätä puuttuvaa miestä olisi hyvä olla leirihommissa, vartiossa, vaunun huoltohommissa jne.

Arvatenkin huoltojoukkueen kuljettajalla on vielä huonompi tilanne, kun joutuu yksin leiriytymään, vartioimaan ansoituksilla ja huoltamaan autonsa ihan itse? Puhumattakaan Hornet-lentäjästä... on siinä työtä yhdelle miehelle!

Jos tuo on todellinen ongelma, niin pidän hyvin kummallisena, ettei sitä ole ratkaistu vuosien mittaan. Ei pitäisi olla ylivoimaista liittää komppaniaan ylimääräinen ryhmä tai ristiinalistaa panssarijääkäreitä auttamaan noissa hommissa.
 
Onko vieläkään tiedossa?

Iipot osaavat asekaupan, silti vaunu ei ole käynyt kaupaksi, jos nyt on onnistuttu myymään yhteen maahan, ei se vielä kova rekordi ole.

Olet asian ytimessä, kun kysyt, miksi vaunu ei ole myynyt. Se on minustakin kiehtovaa.

Toisaalta on hyvä huomioida, että Merkavat ovat (nykyään) Israelin panssariaseen selkäranka. Ei ole mitään rinnakkaiskalustoa, vaan Merkavan täytyy toimia. Laatu lienee siis kohdallaan.

Erityisolosuhteita taas on muuallakin. Esimerkkeinä mainittakoon Challenger 2, Leclerc, Leopard 2 ja Abrams - sama kaveriporukka onnistui kehittämään neljä taistelupanssarivaunua samoihin aikoihin. Merkavassa huomioitiin Golanin kiviset kalliot, mutta ei Israelkaan ole maastoltaan tiukasti vain yhtä tyyppiä. En siis tiedä, voiko vientimenestyksen puutetta selittää liian pitkälle viedyllä erikoisolosuhdeoptimoinnilla.

Syy heikkoon vientimenestykseen löytynee vaunun sijaan politiikasta ja tarjonnasta. Kylmän sodan aikana aseita oli tarjolla köyhällekin maalle, jos se oli tärkeä supervalloille. Moni isompi valtio kehitti myös oman vaununsa. Kylmän sodan päätyttyä markkinoille taas tuli huomattava määrä ylijäämäkalustoa - Ukraina ja Valko-Venäjä ryhtyivät maailman suurimmiksi romukauppiaiksi, lännessä vapautui varauksista Pattoneita ja Leopardeja. Tiedetään myös, että Yhdysvallat on välillä heitellyt kapuloita Israelin myyntikoneistoon - kaupat pedataan omalle aseteollisuudelle eikä liian hyviä aseita sallita päätyvän roistovaltioille.
 
RedEffectillä oli vide Merkavasta, jonka pohjalta voisi saada näkökulmaa miksi Merkava ei vedä. Toki muistettava herran itäkalustolle antama etumatka.


Se vaikuttaisi nykyisellään hiukan liian erikoistuneelta uber-taistelutaksilta ja perusdesign olisi esim. panssaroinnin osalta vanhahtava. Moottori edessä ei välttämättä ole hyvä juttu vaikka ensin luulisi, että se suojaa. Videon arviot panssaroinnista ovat varmaan tarpeeksi suuntaa antavia, että voi todeta sen olevan riittämätön alikalia vastaan verrattuna yleistasoon. Ammukset ei ole välttämättä nykymittapuulla hyvin suojattu, koska tilaa on tarvittu miehistölle (osa miehistömäärästä mahdollistuu täyttämällä vajaaksi).
Se ei ole onneksi rintamalla, jolla kohtaisi välttämättä kovimpia MBT:eitä vaan enemmän IED-uhkaa ja Trophy paikkaa jalkaväen PST-haastetta.
Siinähän on myös Abramsin tapaan lyhyt tykki, joka kalpenee Leopardille 2A6:sta lähtien. Eli tulivoimaisin se ei taida voida olla.

Leopardia, T-72:sta on levittänyt ylijäämä. Merkavan myyntiä on puolestaan alas painanut Huhdan mainitsema muiden maiden Israel-politiikka.

Se on sopinut heille alustaksi kehitellä monenlaisia ajoneuvoja. Muilla on ollut lyhytaikaisempia tarpeita tai ovat tulleet erilaisesta kalustosta kuin he.

Etelä-Korean tankit on tuoreita ja Puolan niitä kohtaan osoittama kiinnostus kertoo, että niistä voi hyvinkin olla pohjaksi seuraavaksi tankiksi. Eli sellainen maa, jolla on intressi osata tehdä tankkeja itse voi sulloa rahaa sen suuntaan. Saksa-Ranska akselin Leopardin (ja Leclercin) seuraajalle on toki suurimmat odotukset.
 
Viimeksi muokattu:
No minusta tulivoima ja suojaus.
EI kerro vielä mitään konkreettista mikä tekisi vaunusta paremman kuin muut tuossa suhteessa. Myönnä reilusti että fanitat asetta tunnepohjalta, eikä faktatietoa ole perusteeksi.
Merkava on tehty vain ja ainoastaan Israelin käyttöön ja heidän speksien mukaiseksi. Vaunussahan kulkee ryhmä jalkaväkeä mukana samalla, jota muualla ei toteuteta noin. Peruste lienee mm. suuri rakennetun alueen operaatioiden osuus taistelukentällä.

Merkava voi olla jossain parempi ja jossain huonompi suojan osalta. Vaunun tulivoima ei ole muihin länsivaunuihin verrattuna mitenkään de facto.
 
No minusta tulivoima ja suojaus.

Epäilemättä noiden on oltava riittävällä tasolla, mutta vaunun on oltava teknisesti luotettava ja sen on oltava liikkuva, muuten tulivoima ja suojaus on merkityksettömiä. Ergonomian on myös oltava kohdallaan, se nimittäin ratkaisee esim. sen miten nopeasti ampuja hakee maalin piikille ja saa osuman. Kaikki mikä lisää miehistön, etenkin johtajan, tilannetietoisuutta on myös iso asia. Ja sitten on vielä viestilaitteet, jotka mahdollistavat vaunujen välisen yhteistyön ja koordinaation.
 
Arvatenkin huoltojoukkueen kuljettajalla on vielä huonompi tilanne, kun joutuu yksin leiriytymään, vartioimaan ansoituksilla ja huoltamaan autonsa ihan itse? Puhumattakaan Hornet-lentäjästä... on siinä työtä yhdelle miehelle!

Jos tuo on todellinen ongelma, niin pidän hyvin kummallisena, ettei sitä ole ratkaistu vuosien mittaan. Ei pitäisi olla ylivoimaista liittää komppaniaan ylimääräinen ryhmä tai ristiinalistaa panssarijääkäreitä auttamaan noissa hommissa.
Ennenkin mainittu tästä (että miehistössä yksi vähemmän jolle olisi käyttöä) ja nyt vasta reagoit?
 
Ihan hyviä mielipiteitä teillä on.Itse mielenkiinnolla seuraan mitä Saksa ja Ranska saa yhdessä aikaiseksi siis tarkoitan tuota MGCS:sää 130 millinen tykki siihen vois olla aika hyvä.
 
Ihan hyviä mielipiteitä teillä on.Itse mielenkiinnolla seuraan mitä Saksa ja Ranska saa yhdessä aikaiseksi siis tarkoitan tuota MGCS:sää 130 millinen tykki siihen vois olla aika hyvä.
Sotilasyhteistyö on ollut kivistä aikaisemmin, joten saas nähdä! Paljoa ei kannata odottaa, kun muistelee ranskiksien vetäytymisen EFA:ta (Typhoon) heti alussa. Oli ehkä fiksu veto silloin, mutta maineeltaan ranskalaiset ovat ylpeitä ja "minä itse" kansaa. Mieli muuttuu nopeasti.

Sakemannit taas laskelmoivia ja perhanan varovaisia mitä tulee sotilasyhteistyöhön.

Suuret puheet eivät suuta halkaise siis.
 
Arvatenkin huoltojoukkueen kuljettajalla on vielä huonompi tilanne, kun joutuu yksin leiriytymään, vartioimaan ansoituksilla ja huoltamaan autonsa ihan itse? Puhumattakaan Hornet-lentäjästä... on siinä työtä yhdelle miehelle!

Jos tuo on todellinen ongelma, niin pidän hyvin kummallisena, ettei sitä ole ratkaistu vuosien mittaan. Ei pitäisi olla ylivoimaista liittää komppaniaan ylimääräinen ryhmä tai ristiinalistaa panssarijääkäreitä auttamaan noissa hommissa.
Eivät vain ratkaisseet, helppoudesta huolimatta.
Silti ongelma on olemassa ja se tunnistettiin jo -93 kun allekirjoittanut opetteli mekanisoitua tuhoamista.
 
Ennenkin mainittu tästä (että miehistössä yksi vähemmän jolle olisi käyttöä) ja nyt vasta reagoit?

Ei sitä kaikkeen ehdi aina vastaamaan. Plus asian nostaminen esille onelinerina provosoi herkemmin kommentoimaan kuin sivulause pitkän kirjoituksen keskellä.

Eivät vain ratkaisseet, helppoudesta huolimatta.
Silti ongelma on olemassa ja se tunnistettiin jo -93 kun allekirjoittanut opetteli mekanisoitua tuhoamista.

Ehkä kyse on sävyeroista? Joissakin tilanteissa orgaaninen neljäs miehistönjäsen voi olla eduksi, sitä en epäile lainkaan. Ongelmaksi en toisaalta puutetta pysty mieltämään. Vaatii ehkä enemmän koordinointia muiden kanssa, mutta joint-ajattelukin lienee kehittynyt vuodesta 1993...
 
Ei sitä kaikkeen ehdi aina vastaamaan. Plus asian nostaminen esille onelinerina provosoi herkemmin kommentoimaan kuin sivulause pitkän kirjoituksen keskellä.



Ehkä kyse on sävyeroista? Joissakin tilanteissa orgaaninen neljäs miehistönjäsen voi olla eduksi, sitä en epäile lainkaan. Ongelmaksi en toisaalta puutetta pysty mieltämään. Vaatii ehkä enemmän koordinointia muiden kanssa, mutta joint-ajattelukin lienee kehittynyt vuodesta 1993...
Voi olla, mutta läntiset asevoimat ovat, ranskalaisia lukuunottamatta, pitäytyneet lataajassa.
 
Voi olla, mutta läntiset asevoimat ovat, ranskalaisia lukuunottamatta, pitäytyneet lataajassa.

Japani on käyttänyt automaattilataajaa Type 90:stä alkaen. Etelä-Korea taas K2:sta alkaen. Eivät toki perinteisiä länsimaita, mutta länsiliittoutuneita kuitenkin.
 
Japani on käyttänyt automaattilataajaa Type 90:stä alkaen. Etelä-Korea taas K2:sta alkaen. Eivät toki perinteisiä länsimaita, mutta länsiliittoutuneita kuitenkin.

Joskus on arveltu tuon johtuvan miehistön koosta ja kyvystä käsitellä sitä ammusta vaunun sisällä. Liekkö sitten perää?
 
Enemmänkin kait siitä, että Aasiassa on haluttu panostaa automaatioon. Länsivaunut on suunniteltu 70/80-luvuilla, jolloin varusmiehiä riitti, kun taas Japanilla on ollut ammattiarmeija sen uudelleenperustamisesta lähtien.
 
Back
Top