RedEffectillä oli vide Merkavasta, jonka pohjalta voisi saada näkökulmaa miksi Merkava ei vedä. Toki muistettava herran itäkalustolle antama etumatka.
Se vaikuttaisi nykyisellään hiukan liian erikoistuneelta uber-taistelutaksilta ja perusdesign olisi esim. panssaroinnin osalta vanhahtava. Moottori edessä ei välttämättä ole hyvä juttu vaikka ensin luulisi, että se suojaa. Videon arviot panssaroinnista ovat varmaan tarpeeksi suuntaa antavia, että voi todeta sen olevan riittämätön alikalia vastaan verrattuna yleistasoon. Ammukset ei ole välttämättä nykymittapuulla hyvin suojattu, koska tilaa on tarvittu miehistölle (osa miehistömäärästä mahdollistuu täyttämällä vajaaksi).
Se ei ole onneksi rintamalla, jolla kohtaisi välttämättä kovimpia MBT:eitä vaan enemmän IED-uhkaa ja Trophy paikkaa jalkaväen PST-haastetta.
Siinähän on myös Abramsin tapaan lyhyt tykki, joka kalpenee Leopardille 2A6:sta lähtien. Eli tulivoimaisin se ei taida voida olla.
Leopardia, T-72:sta on levittänyt ylijäämä. Merkavan myyntiä on puolestaan alas painanut Huhdan mainitsema muiden maiden Israel-politiikka.
Se on sopinut heille alustaksi kehitellä monenlaisia ajoneuvoja. Muilla on ollut lyhytaikaisempia tarpeita tai ovat tulleet erilaisesta kalustosta kuin he.
Etelä-Korean tankit on tuoreita ja Puolan niitä kohtaan osoittama kiinnostus kertoo, että niistä voi hyvinkin olla pohjaksi seuraavaksi tankiksi. Eli sellainen maa, jolla on intressi osata tehdä tankkeja itse voi sulloa rahaa sen suuntaan. Saksa-Ranska akselin Leopardin (ja Leclercin) seuraajalle on toki suurimmat odotukset.