Panssarivaunut

Ei niin hyvä, että olisi tullut valituksi Suomeen, Viroon tai Norjaan.

Ei kuitenkaan niin huono, etteikö ole tullut valituksi Hollantiin, Italiaan, Kreikkaan, Kroatiaan, Liettuaan, Saksaan, Unkariin ja Qatariin.

Tiettävästi PzH 2000 oli raadin valinta vuosituhannen vaihteessa myös Suomessa. Sitten todettiin, että hei, rahan pitää riittää ampumatarvikkeisiinkin, ja ostettiin lisää 155 K 98:a.
 
Ei kuitenkaan niin huono, etteikö ole tullut valituksi Hollantiin, Italiaan, Kreikkaan, Kroatiaan, Liettuaan, Saksaan, Unkariin ja Qatariin.

Tiettävästi PzH 2000 oli raadin valinta vuosituhannen vaihteessa myös Suomessa. Sitten todettiin, että hei, rahan pitää riittää ampumatarvikkeisiinkin, ja ostettiin lisää 155 K 98:a.
Varmasti hyvä laite, kokonaisarviossa meillä ei kuitenkaan valittu sitä, syyt päätökseen tuskin koskaan tulevat julkisiksi. Selvää on että K9 on hyvä laite, PzH 2000 olisi ollut monestakin syystä helppo ja turvallinen valinta. Hopeamitalleja ei näissä kisoissa jaeta
 
Aker Solutions on jo hyvin valmiina kokoamaan K2 panssareita ja rakentamaan niihin tykkitornit!

Leo 2A7 painaa 70 tonnia, mutta K2 ainoastaan 56 tonnia. Yksi suuri syy painon laskuun on pienempi tykkitorni johtuen siitä että lataajaa ei tarvita enää.
Myöskin voimalinja on K2:ssa tilavuudeltaan 50% ja painoltaan 30% pienempi kuin norjalaisista leopardeissa.
K2:ssa on hydropneumaattiset telapyörien kannatukset. Maavaraa voidaan säätää 15 cm aina 55 cm.
Tankki voidaan asemoida hydropneumaattisesti joko nokka ylös tai alhaalla.

Uusi eurooppalainen tankkimalli tulee vasta 10-15 vuoden päästä jota Norjalla ei ole varaa odottaa.

Norjalainen Kongsberg tekee mailmalla haluttuja merimaaliohjuksia. Näitä esitetään mahdollisina vastakauppoina.
 
Ei niin hyvä, että olisi tullut valituksi Suomeen, Viroon tai Norjaan.
Kiitos tiedosta. :D Joo, joku syy K9:n valinnalle on, mutta mikä se syy on. Se taitaa toistaiseksi jäädä arvoitukseksi.
 
Kiitos tiedosta. :D Joo, joku syy K9:n valinnalle on, mutta mikä se syy on. Se taitaa toistaiseksi jäädä arvoitukseksi.
Eiköhän syy ole sama kuin mikä minulla autoa vaihtaessani. Käytettyinä vaihtoehtoina oli Kia Carens, Volkkarin Touran ja Ford C-max. Fordi ja VW sisälsi enemmän kivaa ja ovat mielikuvissa laatua (totuus voi olla muuta), mutta hinta ratkaisi. Kia kun oli monta tonnia halvempi samoilla kilsoilla.
 
Eiköhän syy ole sama kuin mikä minulla autoa vaihtaessani. Käytettyinä vaihtoehtoina oli Kia Carens, Volkkarin Touran ja Ford C-max. Fordi ja VW sisälsi enemmän kivaa ja ovat mielikuvissa laatua (totuus voi olla muuta), mutta hinta ratkaisi. Kia kun oli monta tonnia halvempi samoilla kilsoilla.
K9 voi olla halvempi, muttei se tee siitä huonompaa. Turhapa tästä sen enempää on jauhaa, sillä asia jäänee toistaiseksi arvoitukseksi.
 
Ei kuitenkaan niin huono, etteikö ole tullut valituksi Hollantiin, Italiaan, Kreikkaan, Kroatiaan, Liettuaan, Saksaan, Unkariin ja Qatariin.

Tiettävästi PzH 2000 oli raadin valinta vuosituhannen vaihteessa myös Suomessa. Sitten todettiin, että hei, rahan pitää riittää ampumatarvikkeisiinkin, ja ostettiin lisää 155 K 98:a.
Juuri näin.
 
Ei kuitenkaan niin huono, etteikö ole tullut valituksi Hollantiin, Italiaan, Kreikkaan, Kroatiaan, Liettuaan, Saksaan, Unkariin ja Qatariin.

Tiettävästi PzH 2000 oli raadin valinta vuosituhannen vaihteessa myös Suomessa
. Sitten todettiin, että hei, rahan pitää riittää ampumatarvikkeisiinkin, ja ostettiin lisää 155 K 98:a.
Oliko K9 tarjolla näihin kauppoihin?
 
Eiköhän syy ole sama kuin mikä minulla autoa vaihtaessani. Käytettyinä vaihtoehtoina oli Kia Carens, Volkkarin Touran ja Ford C-max. Fordi ja VW sisälsi enemmän kivaa ja ovat mielikuvissa laatua (totuus voi olla muuta), mutta hinta ratkaisi. Kia kun oli monta tonnia halvempi samoilla kilsoilla.
Autoihin me perustallaajat aina sotakoneita verrataan, kun ei muusta tiedetä;). Mutta jos tuon perusteella kommentoin niin ainakin VW on yliarvostettu auto luotettavuudeltaan. Kallista elektroniikkaa joka reistailee ja huollot sekä varaosat ihan helevetin kalliita.
 
Niin oma autovertaukseni tuli siitä, että valitsin itselleni sopivan auton hinnan perusteella. Ihan tyytyväinen olen ajopeliini ja siinä on kaikki mitä pitääkin. Jos K9 oli halvempi kuin pzh2000 ja sillä hinnalla sai samankaltaisen suorituskyvyn, niin valinta on selvä. Ja mielestäni ihan hyvän hankinnan tekivät. K9 nyt kuitenkin jotain muuta kuin vedettävä tykistö.
 
Puolassa on menoillaan 800 panssarin kauppa.
käytännössä valitaan Abrahamsin ja K2:n välillä.
Korealaiset ovat tarjonneet K2 panssarien lisenssivalmistusta Puolaan ja ovat siten suosikkiasemassa.

Mielenkiintoista on se kuinka ratkaistaan pienemmille korealaisille suunniteltujen sisätilojen soveltuvuus isokokoisemmille eurooppalaisille?
Norjalaiset ovat mitassaan yksiä Euroopan pisimpiä.
Tarkoittaisikohan tämä että Eurooppaa varten tehtäisiin rungosta suurempi? Tuotantomäärät antaisivat tälle mahdollisuuden.
Siinä kuitenkin paino hiukan lisääntyisi.

K2PL main battle tank has recently been mentioned in the Polish public sphere quite often, with regards to a Korean offer for Poland. This, automatically, created an association with a scenario of procurement or license manufacturing of this main battle tank (with minor modifications possible) at the Polish production facilities. The discussion involved a number of arguments, for instance suggesting that K2 is a vehicle that has been designed specifically for the Korean military, so mainly for operations within the Korean Peninsula. Hence its lower silhouette that can only accommodate crews of lower height. The above may mean that ergonomics could be limited by the dimensions of the crew compartment. The Korean representatives, however, emphasize the advantages of solution as such. The tank is lighter than the latest Leopard 2 or Abrams platforms and has ergonomics surpassing the T-72-family vehicles. The manufacturer remains open however, to developing of a derivative tailored to domestic requirements.

Norjassa vastakkain ovat Leo 2A7 ja K2 Black Panther.
 
Back
Top