Panssarivaunut

Älä höpötä! Perustelu ei ole kiinni halusta, eikä tuo ollut mikään fakta vaan esimerkki. Esimerkkinä olkoon vaikka kehitysvaiheessa oleva Milremin Themis. Sitä on myyty jo Alankomaihin ja Viroon sekä testattu eri paikoissa (Saksa, Skotlanti, Mali). Testejä tulossa USA:n myös. https://www.army-technology.com/new...e-netherlands-sign-joint-milrem-themis-order/
Kun katsot robottia ja vertailet sitä tuohon sinun syvään analyysiisi niin ei paljon enempää voi olla metsässä:LOL:. Themis ja sen kaltaiset painavat murto-osan tankista ja käyttävät ohjuksia sekä kk:a.
Virolla ei ole varaa ostaa 3 kpl tuollaisia testiin jos ne maksavat yhtä paljon kuin taistelupanssarivaunu.

Jos ja kun tuollainen pääsee tuotantoon, sen hinta putoaa jo nykyisestä melkoisesti. Silloin noita on mahdollista hankkia pari tusinaa tankin hinnalla. Yksi robotti voi tuhota tankin ohjuksella ja ilman riskiä miehistölle, joten se on hyvin kustannustehokas. Sensorit ovat pienessä paketissa tj-järjestelmän kera ja sähköllä toimiva moottori on hiljainen sekä siinä on alhainen ir-jälki(toisin kuin tankeissa). Tuon kokoinen robotti näkyy myös paljon heikommin tutkassa.
Eihän tuollaista kannata käyttää kun korkeintaan niiden oikeiden panssarivaunujen edessä tiedusteluun
 
Jos vastassa on panssarivaunujen tuhoamiseen hyvin soveltuvia UGV-vehkeitä, ei sinne ole pakko lähettää omia panssarivaunuja. Panssarivaunuja rajoitetumman suorituskyvn (koska ovat halpoja) takia lienee mahdollista melko helposti löytää sopiva vasta-ase, jolla UGV:t lyödään. (Jalkaväki? Tykistö? ELSO?) Sen jälkeen panssarivaunut ovatkin taas taistelukentän kuninkaita.

Signaalitiedustelu+tykistö. Eli operoidakseen noita UGV:itä heillä on oltava viestiyhteys niihin, eli jonkin on säteiltävä ja sinne voidaan ampua tykillä. Toki tähänkin on vastatoimia, mutta tuo nyt alkuun.
 
Uskoisin, että suunnittelijat joutuvat arvuuttelemaan ja tasapainoilemaan A4-kaluston elinjakson pituuden sekä A6-kaluston suorituskyvyn välillä
Saa katsoa kuinka kauan A4 vielä rivissä jollain muotoa on. A6 pitäisi päivättää jossain vaiheessa niin rahaa tuskin riittää A4:n päivityksiin.
 
Älä höpötä! Perustelu ei ole kiinni halusta, eikä tuo ollut mikään fakta vaan esimerkki. Esimerkkinä olkoon vaikka kehitysvaiheessa oleva Milremin Themis. Sitä on myyty jo Alankomaihin ja Viroon sekä testattu eri paikoissa (Saksa, Skotlanti, Mali). Testejä tulossa USA:n myös. https://www.army-technology.com/new...e-netherlands-sign-joint-milrem-themis-order/
Kun katsot robottia ja vertailet sitä tuohon sinun syvään analyysiisi niin ei paljon enempää voi olla metsässä:LOL:. Themis ja sen kaltaiset painavat murto-osan tankista ja käyttävät ohjuksia sekä kk:a.
Virolla ei ole varaa ostaa 3 kpl tuollaisia testiin jos ne maksavat yhtä paljon kuin taistelupanssarivaunu.

Jos ja kun tuollainen pääsee tuotantoon, sen hinta putoaa jo nykyisestä melkoisesti. Silloin noita on mahdollista hankkia pari tusinaa tankin hinnalla. Yksi robotti voi tuhota tankin ohjuksella ja ilman riskiä miehistölle, joten se on hyvin kustannustehokas. Sensorit ovat pienessä paketissa tj-järjestelmän kera ja sähköllä toimiva moottori on hiljainen sekä siinä on alhainen ir-jälki(toisin kuin tankeissa). Tuon kokoinen robotti näkyy myös paljon heikommin tutkassa.

Yksi reserviläinen voi tuhota panssarivaunun samalla ohjuksella ja reserviläinen on puolustusvoimille paljon halvempi kuin tuollainen "robotti"(, joka taitaa olla kauko-ohjattu ja ihmisälyn varassa).
 
Siinähän sitä juuri on pähkimistä: 100+100 vaiko 100 modattuna. Kumpi vaihtoehto tarjoaa suuremman kokonaissuorituskyvyn jollain aikavälillä?

Ei kai nuo ole vaihtoehdot? Leopard 2A6 hankittiin, jotta Leopard 2A4:n kalliilta peruskorjaukselta ja päivitykseltä vältyttäisiin. Eli ei ole mitään 100+100 vaunun fliittiä. Jos Leopard 2A4 jatkaa, niin se tarkoittaa suunnitelmien muutosta ja lisärahan kaivamista jostakin.
 
Ei kai nuo ole vaihtoehdot? Leopard 2A6 hankittiin, jotta Leopard 2A4:n kalliilta peruskorjaukselta ja päivitykseltä vältyttäisiin. Eli ei ole mitään 100+100 vaunun fliittiä. Jos Leopard 2A4 jatkaa, niin se tarkoittaa suunnitelmien muutosta ja lisärahan kaivamista jostakin.

2A6 hankintaperusteet lienevät selviä, ja nyt meillä on ns ensilinjan kalusto, minkä MLU2 tullee ajankohtaiseksi jonakin vuonna. Ed huolimatta 2A4 - kaluston käyttöä on jatkettu ja pääosa lienee sijoitettukkin sa-joukkoihin, eikä ole laitettu naftaliiniin. Eli en ainakaan itse pysty suoraan sanomaan, miten määritellään meidän raskaan taistelukaluston lukumäärä?
 
2A6 hankintaperusteet lienevät selviä, ja nyt meillä on ns ensilinjan kalusto, minkä MLU2 tullee ajankohtaiseksi jonakin vuonna. Ed huolimatta 2A4 - kaluston käyttöä on jatkettu ja pääosa lienee sijoitettukkin sa-joukkoihin, eikä ole laitettu naftaliiniin. Eli en ainakaan itse pysty suoraan sanomaan, miten määritellään meidän raskaan taistelukaluston lukumäärä?
PV:n omat sivut kertovat määräksi 100 + 100 ;)
 
Ei kai nuo ole vaihtoehdot? Leopard 2A6 hankittiin, jotta Leopard 2A4:n kalliilta peruskorjaukselta ja päivitykseltä vältyttäisiin. Eli ei ole mitään 100+100 vaunun fliittiä. Jos Leopard 2A4 jatkaa, niin se tarkoittaa suunnitelmien muutosta ja lisärahan kaivamista jostakin.

Vaikka pääasiallinen syy olisikin A4:n päivittäminen, ei se tarkoita sitä A6-hankinnan myötä A4:stä automaattisesti luovuttaisiin. Jos olisimme menneet 24-hankinnalta, ykkösnyrkin suorituskyvyn ylläpitämiseksi MLU olisi pitänyt tehdä näihin aikoihin viimeistään (noin mutuillen). A6-hankinta kuitenkin tarkoittaa sitä, että uuden ykkösnyrkin päivitys siirtyy jonnekin 2030-luvulle. Samalla saatiin kuitenkin A4-laivasto erikoisvaunuihin ja kakkosketjuun, joten suunnitelma saattoi hyvinkin päivittyä 100+100 malliin.
 
Vaikka pääasiallinen syy olisikin A4:n päivittäminen, ei se tarkoita sitä A6-hankinnan myötä A4:stä automaattisesti luovuttaisiin. Jos olisimme menneet 24-hankinnalta, ykkösnyrkin suorituskyvyn ylläpitämiseksi MLU olisi pitänyt tehdä näihin aikoihin viimeistään (noin mutuillen). A6-hankinta kuitenkin tarkoittaa sitä, että uuden ykkösnyrkin päivitys siirtyy jonnekin 2030-luvulle. Samalla saatiin kuitenkin A4-laivasto erikoisvaunuihin ja kakkosketjuun, joten suunnitelma saattoi hyvinkin päivittyä 100+100 malliin.

Ne A4:t eivät toimi pyhällä hengellä. Varastointi, koulutus ja etenkin huolto syövät resursseja.

Kannibalisoitavia raatojakaan ei enää ole tarjolla markkinoilla, 15 vaunua hankittiin silloin joskus varaosiksi. Sen jälkeen BW on nimimerkin @CV9030FIN mukaan lyönyt lapun luukulle ja ohjannut ostamaan uutta osaa Rheinmetallilta.
 
Ne A4:t eivät toimi pyhällä hengellä. Varastointi, koulutus ja etenkin huolto syövät resursseja.

Tietenkin, ei kai kukaan tätä ole väittänytkään. Vaunut olivat kuitenkin valmiiksi käytössä, eikä niiden poistoon ole ainakaan vielä lähdetty, joten käyttöä niille on todennäköisesti keksitty ja edelleen mainitaan pv:n listoilla.
 
Tietenkin, ei kai kukaan tätä ole väittänytkään. Vaunut olivat kuitenkin valmiiksi käytössä, eikä niiden poistoon ole ainakaan vielä lähdetty, joten käyttöä niille on todennäköisesti keksitty ja edelleen mainitaan pv:n listoilla.

Niin, epäilemättä ne johonkin luolaan on säilötty, kerran eivät ole ilmiintyneet romupihalle. Mikä sitten on niiden todellinen käytettävyys, se on täysi arvoitus.

Onko virkoja lisätty tiettyihin yksiköihin, koulutetaanko vaunumiehistöjä tuplamäärä entiseen nähden? Ovatko vaunujen kaikki järjestelmät käyttökunnossa vai onko lämpökamerat sökönä valmistajan tuen puutteessa?
 
Niin, epäilemättä ne johonkin luolaan on säilötty, kerran eivät ole ilmiintyneet romupihalle. Mikä sitten on niiden todellinen käytettävyys, se on täysi arvoitus.

Onko virkoja lisätty tiettyihin yksiköihin, koulutetaanko vaunumiehistöjä tuplamäärä entiseen nähden? Ovatko vaunujen kaikki järjestelmät käyttökunnossa vai onko lämpökamerat sökönä valmistajan tuen puutteessa?
Entä jos A4-joukkueen (näin olen määrän ymmärtänyt) laajentaminen neljään uuteen varuskuntaan on tehty, jotta saataisiin koulutettua nopeasti uusia A4-miehistöjä?

Näinkin olen joskus päissäni pohtinut, enkä ehkäpä vain siksi että niitä kaikkia oltaisiin säilyttämässä maailman tappiin, vaan koska ulpo ja turpo tilanne nähdään juuri nyt niin synkkänä. Komppania uusia A4-miehistöjä joka vuosi...

Ota näistä selvää.
 
Entä jos A4-joukkueen (näin olen määrän ymmärtänyt) laajentaminen neljään uuteen varuskuntaan on tehty, jotta saataisiin koulutettua nopeasti uusia A4-miehistöjä?

Näinkin olen joskus päissäni pohtinut, enkä ehkäpä vain siksi että niitä kaikkia oltaisiin säilyttämässä maailman tappiin, vaan koska ulpo ja turpo tilanne nähdään juuri nyt niin synkkänä. Komppania uusia A4-miehistöjä joka vuosi...

Ota näistä selvää.

Ettet olisi nytkin? Panssarikoulutetun upseerin voit vielä komentaa korpivaruskuntaan, mutta harjoitusalueet, simulaattorit ja aselajien välinen harjoittelu jäävät puuttellisiksi.
 
Entä jos A4-joukkueen (näin olen määrän ymmärtänyt) laajentaminen neljään uuteen varuskuntaan on tehty, jotta saataisiin koulutettua nopeasti uusia A4-miehistöjä?

Näinkin olen joskus päissäni pohtinut, enkä ehkäpä vain siksi että niitä kaikkia oltaisiin säilyttämässä maailman tappiin, vaan koska ulpo ja turpo tilanne nähdään juuri nyt niin synkkänä. Komppania uusia A4-miehistöjä joka vuosi...

Ota näistä selvää.
Joku niistä vaunuista saattaa myös palvella valmiusyksiköissä, jotka olisivat ensimmäisenä rajapuomilla ottamassa naapuria vastaan...
 
Joku niistä vaunuista saattaa myös palvella valmiusyksiköissä, jotka olisivat ensimmäisenä rajapuomilla ottamassa naapuria vastaan...

Näinhän niitä on tainnut kuvissa näkyä. Plus lisäähän se palvelusmotivaatiota, kun pääsee harjoittelemaan ihan oikeaa kalustoa vastaan eikä psv:n siluettia.
 
Ettet olisi nytkin? Panssarikoulutetun upseerin voit vielä komentaa korpivaruskuntaan, mutta harjoitusalueet, simulaattorit ja aselajien välinen harjoittelu jäävät puuttellisiksi.
Harjoitusalueita korpivaruskunnista löytyy ja mm. kiltalehdistä voi lukea, miten sinne ja tänne on raivattu ajoharjoittelu-uria. Simulaattoreita löytyy Parolasta, jonne on pahimmillaankin muutaman tunnin bussimatka kaikkialta Suomesta. Aselajien välistä harjoittelua löytyy niiden aselajien puitteissa, joiden kanssa osa A4:a toimii.
 
Harjoitusalueita korpivaruskunnista löytyy ja mm. kiltalehdistä voi lukea, miten sinne ja tänne on raivattu ajoharjoittelu-uria. Simulaattoreita löytyy Parolasta, jonne on pahimmillaankin muutaman tunnin bussimatka kaikkialta Suomesta. Aselajien välistä harjoittelua löytyy niiden aselajien puitteissa, joiden kanssa osa A4:a toimii.

Valmiusyksiköiden käytössä kenties vielä menettelee, että kaikkia lisäpalikoita ei ole, kun vastapuolikaan ei oletettavasti ole liiemmin ehtinyt siltoja tuhoamaan ja miinoja kylvämään, mutta olisiko joku kaistapää oikeasti sijoittanut johonkin pohjoisen TEKA-prikaatiin psv-komppanian tai kaksi? Ei rynnäkköpanssarivaunuja, ei raivauspanssarivaunuja, ei siltapanssarivaunuja, ei hinauspanssarivaunuja... Kuulostaa juuri sellaiselta tipoittain käyttämiseltä, josta osaajat ovat varoittaneet vuosikymmenet!

Korpivaruskuntien vaunumiehistöjen sijoittaminen etelän SA-kokoonpanoihin taas on vähintäänkin epätodennäköistä. Suuri osuus palvelusajasta (valmiutta heikentäen) jouduttaisiin kuluttamaan etelän varuskunnissa, jos haluttaisiin treenata isompia kuvioita ja sitä yhteistoimintaa plus simulaattoreita. Loogisempaa olisi tällöin kouluttaa käyttäjät etelässä ja lähettää valmiuteen pohjoiseen.

Kyllä minulla on sellainen haju, että vaunukoulutuksen hajauttaminen palvelee maaliosastotoimintaa ja valmiutta. Ei välttämättä tässä järjestyksessä. Ei ole kyse siitä, että etelässä ei olisi koulutusresursseja, mutta korvessa olisi.
 
Back
Top