Panssarivaunut

130mm kanuuna ja autoloader olisi ainakin omasta näkökulmastani kokonaan uusi vaunutyyppi uudella tornilla eikä enää Leopard 2. Olisi nimike sitten Leo 3 tai joku muu.

Korealaiset varmaankin katsovat ensin mitä kilpailijat länsi/NATO-maista tuovat markkinoille, ennen kuin itse pykäävät tankkeja suuremmilla kaliipereilla.
Uuden tornin toki vaatisi. Mutta jos hankinnat tähtäävät viiden vuoden päähän, niin miksi ei...

Onhan Olisihan Rheinmetallin 130mm torni Chally 2:lle ”vain” ikäänkuin MLU, ”elinkaaren jatkamisprojekti”.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten BMP-2 modernisointi on osoittanut, vaunujen lämpökuvan pienentäminen ja pimeänäkökyvyn luominen on mahdollista tehdä hyvin kustannustehokkaasti. Samaan tapaan T-72 kaluston suojaa ja pimeätoimintakykyä olisi kyetty parantamaan varsin kustannustehokkaasti. Kannattaisi katsoa miten Venäjällä on toimittu. Luuletko että Venäjän maavoimilla on rahaa kasamäärin? No ei ole. Siksi he modaavatkin vanhoja T-72 ja T-80 -vaunuja, rahat ei riitä uusien Armata vaunujen hankintaan. Ja edelleen, jopa modaamaton T-72M1 tuhoaa helposti 90% taistelukentällä olevista vaunumaaleista paljon tehokkaammin kuin raskassinko. Modernisoituja venäläisiä T-72/80/90 vaunuja vastaan etusektorista tulee haasteita, mutta niitä on kaikilla länsivaunuillakin.

Missään nimessä Leopardien hankinta ei ollut virhe. Erinomainen ja paljon T-72-vaunua parempi vaunu jossa on merkittävä modernisointopotentiaali. Mutta niiden lisäksi olisi pitänyt ylläpitää T-72 vaunut ja BMP:t. Nykyaikaisella taistelukentällä kevyen jalkaväen merkitys on laskussa.
Tämä asiantuntevalla selostustekstillä varustettu video ei mun mielestä ole vielä ollu täällä. Tai jos on niin ei ainakaan kaikki ole nähneet. Julkaisijan viittaamat julkiset tiedot ovat luultavasti vanhoista Panssariseminaareista ja/tai Panssarilehdistä. Laitoin mukaan jäsen @Lepard in yhtä ansiokkaan keskustelulainauksen.

 
Tässä vielä täysikokoisena kuvana

ElFxWVvXgAAOj5S
 
Hauska verrokkikuva vaunujen koon (vähäisestä) muutoksesta: kovin ovat saman kokoisia! Pz V Panther -> Leo 1 -> Leo 2
Tuossahan isona tekijänä on enemmän tai vähemmän yllättävästi rautateiden kuormaulottuma, joka ei ole paljon muuttunut Weimarin tasavallan ajoista. Se nimittäin määrää, miten leveä vaunu voi olla niin että sitä pystytään edelleen kuljettamaan rautateillä ympäri Eurooppaa. Kun leveys on näin määräytynyt, niin vaunun kulku- ja kääntymisominaisuudet asettavat rajat kuinka pitkä tai lyhyt se voi olla. Tästä oli taannoin twitterissä pitkä ketju, mutta en osaa sitä itse etsiä. Viimeiseksi vapaaksi ulottuvuudeksi jää korkeus, joka kai yleensä halutaan mahdollisimman matalaksi vaunun kätkemisen helpottamiseksi. Miehistön ja moottorin fyysiset mitat ainakin rajoittavat sitä. Pääaseen haluttu korotusalue ja monet muut tekijät asettavat myös omia rajoituksiaan, mutta vaikuttanevat enemmän yksityiskohtien muotoon kuin yleisiin mittoihin.
 
Tuossahan isona tekijänä on enemmän tai vähemmän yllättävästi rautateiden kuormaulottuma, joka ei ole paljon muuttunut Weimarin tasavallan ajoista. Se nimittäin määrää, miten leveä vaunu voi olla niin että sitä pystytään edelleen kuljettamaan rautateillä ympäri Eurooppaa.
Samalla tavalla joillakin kevyemmillä ajoneuvoilla vaatimuksena voi olla että voidaan kuljettaa tietynlaisella kuljetuskoneella. Jos ei onnistu kaupat jää tekemättä.
 
Mitä ihmettä? Miehittämätön torni ja komentajan tilannekuva näytöille.

Oi kuinka ryssää. Ei jatkoon.
Autonominen ajo, autonominen kohteen tunnistus&maalitus automaattisella parhaan aseen valinnalla (Firing solution). Ainoastaan laukaisukomento tarvitaan ihmiseltä. Man in The Loop AI-tankki.
 
1603731880800.png

Nyt kun sain huomionne, niin tässä on koko juttu:


The Leopard changes (some) of its spots​


Jun 7, 2019 | Combat Vehicles, Equiment, News
The Leopard changes (some) of its spots



By Allan Joyner
With the exception of a short period in the early 2000’s, when General Rick Hillier recommended replacing them with a wheeled gun system, main battle tanks have been seen as a key part of the Army’s combat mix.
Some suggested that tanks would be obsolete with the end of the Cold War, but recent low intensity operations have muted those comments. American combat experience in Baghdad and Canada’s experience in Afghanistan made it clear the mix of enhanced armour protection and heavy firepower only available in tracked armoured vehicles were essential to most combat operations. Tanks were here to stay.
“We are part of the brigade groups, the battle group and the combat teams and we are a force enabler to the infantry as much as they are to us,” said Lieutenant-Colonel Vincent Kirstein, commandant of the Royal Canadian Armour Corps School in Gagetown. “Armour lets people get places where they wouldn’t be able to get to, destroy things that other assets can’t destroy, and survive things that allow the combat team to do the things they need to do.”
Kirstein commanded some of the initial Leopard 2s deployed to Afghanistan in 2006, and his experience there and on operations since has underscored the continuing importance of retaining tanks, even if they are not always used. A case in point is the enhanced Forward Presence (eFP) Battle Group in Latvia.
“Because we have tanks in Canada, and because of the way the international missions in which we participate are structured, it means we don’t have to deploy our tanks,” he observed. “Right now, the Canadian commander [in Latvia] has tanks from Poland under his command and he knows how to use them effectively because he learned those skills here.”
Photo-Leopard-2-1024x580.jpg
Leopard 2A4 tanks from the Royal Canadian Dragoons, C Squadron travel in the Wainwright Garrison training area during Exercise MAPLE RESOLVE on May 15, 2017. Photo: Sgt JF Lauzé
LETHAL EFFECT
In the fall of 2006, the Lord Strathcona’s Horse (Royal Canadians) deployed to Afghanistan with 15 Leopard 1C2’s with enhanced MEXAS appliqué modular armour and they quickly demonstrated their effectiveness. These were the then latest versions of the Army’s aging Leopard 1 that had entered service in 1978.
Following an initial assessment of their performance in Afghanistan, the Army decided to upgrade to next generation Leopard 2. By September 2007, 20 Leopard 2A6’s on loan from the German Bundeswehr, upgraded to 2A6M standard of enhanced mine protection, were in service in Afghanistan, along with two Leopard 2 Büffel armoured recovery vehicles.
The procurement system caught up with events in June 2009 with the approval of the Tank Replacement Project. In the first phase, 80 surplus Leopard 2A4’s were purchased from the Netherlands. Twenty were upgraded to 2A4M standard, including modifications based on experience with earlier 2A6Ms. They were then deployed to Afghanistan in 2010.
An additional 42 A4s were inspected, repaired and overhauled to become a national training fleet. The remaining hulls were converted to armoured recovery and engineer vehicles.
The improvements to the 2A4Ms that entered service were significant. In addition to modifications that allowed the crew to operate efficiently in the heat of Afghanistan, protection and ease of operation were greatly augmented, including mine protection belly armour that brought about the “M” designation. Appliqué armour, like that installed on the most recent German Leopard 2A7+, was adapted and fitted across the glacis, hull deck and lower hull behind the suspension. And running gear and side armour were enhanced.
The tanks were also upgraded to the most current all-electric turret drive and a digital central logic and main distribution system with an improved electrical system was installed. The electric turret drive was a key change as it removed flammable hydraulic systems and replaced them with a technology that doesn’t add to the danger in the event of critical damage to the tank.
The remaining 2A4s and 2A6Ms only had an inspection, repairs as required, and minor improvements such as the driver’s viewing system. All the tanks were fitted with front and rear facing day and thermal cameras, unique Canadian equipment such as the communication system and machine guns. They were also modified to accept the tank’s mobility implements, which include dozer blades, mine plows and mine rollers.
The first phase of the Tank Replacement Project eventually brought a mix of 40 upgraded 2A4Ms and 2A6Ms and 42 2A4 “training” tanks into service – 82 Leopard 2s in all.
The second phase included building a fleet of support vehicles funded under the Force Mobility Enhancement project, a separate major capital initiative. Eighteen Leopard 2 chassis were converted to armoured engineer vehicles. The project also acquired four additional “Buffalo” armoured recovery vehicles.
Today, each of the variants are deployed in various quantities with the Lord Strathcona’s Horse in Edmonton, and the Royal Canadian Dragoons C Squadron and the Royal Canadian Armoured Corps School, both in Gagetown. One of each is also located at the Canadian Forces School of Electrical and Mechanical Engineering in Borden.
Photo-Leopard-3-1024x683.jpg
A Leopard tank assaults enemy forces during Exercise Common Ground at Camp Petersville in the 5th Canadian Division Support Base Gagetown training area on November 21, 2018. Photo: AB Zach Barr
TANK LIFE EXTENSION
While the two projects provided a long-term, sustainable tank force, deployable in medium to high threat environments, until at least 2035, there remain some major concerns.
The 2A4M turret system represents the latest digital standard, an upgrade shared with the most up-to-date Leopard 2s in Germany, Denmark and Qatar. But obsolescence of several older generation 2A4 and 2A6M turret systems, designed in the 1970, is starting to impact the availability of turret components.
A procurement project expected to launch in the next two to five years will see the replacement of obsolete components, with a focus on the operational 2A6 variant as the top priority.
Plans for an essential wider life-extension project are more difficult to clarify. The 2017 defence policy offers clear direction on priorities over a 20-year horizon. The Long-Term Investment to Enhance the Canadian Armed Forces’ Capabilities section lays out priorities for the Canadian Armed Forces and identifies 10 major Army capital initiatives. However, because the Tank Replacement Project had ended relatively recently, a life-extension project did not make that list.
Nonetheless, a modernization program does fit within the wider goals of the policy to enhance the Army’s capability. As stated in Strong, Secure, Engaged, “the Canadian Army will undergo a re-capitalization of much of its land combat capabilities and its aging vehicle fleets while modernizing its command and control systems.”
Consequently, the Army is pushing ahead with its planning. Major Robert Bouchard, project director for a Tank Life Extension Project, is optimistic that another entire generation of armoured soldiers will deploy in updated versions of the current fleet of Leopards.
“The Army is in the process of identifying the project budget and timelines,” he confirmed. “There may be opportunities for international cooperation, mostly with Germany’s plan to continue upgrading its Leopard 2 fleet, such as the future 2A8 upgrade which is in the concept phase, and this should extend the Leopard 2’s life until 2050.”
 
Kyllä minä tiedän, mistä Te kiihotutte. :sneaky:

On kyllä jännän näköinen tuo lyhyttykkinen Leopard kiilapanssarilla. Jotenkin tulee vibat, että siinä on Merkava talvitesteissä Rovalla.
Merkava tuli minullakin ensin mieleen, ennen kuin katsoin, että hetkinen, sehän on Leopard.
 
Ja jos tuollainen ajoneuvo tuhoutuu vähemmän ihmisiä kuolee koska on vähemmän miehistöä.
Ongelmaksi tulee vastaan ihmisen psykologia.
Kukaan ei ole kovinkaan valmis lähtemään taistelemaan yksin.

Samaidesta syystä mm tarkkaa-ampuja partion kokoa on kasvatettu 3 ukkoon 2:sta
 
Ongelmaksi tulee vastaan ihmisen psykologia.
Kukaan ei ole kovinkaan valmis lähtemään taistelemaan yksin.

Samaidesta syystä mm tarkkaa-ampuja partion kokoa on kasvatettu 3 ukkoon 2:sta
Eikö hävittäjälentokoneilla normimäärä ole 4 * 1 konetta? Joka koneessa yksi lentäjä.
 
Muistaakseni nimim. CV9030FIN on selittänyt että kahlauskyky on turhaa koska koko kalusto ei voi kahlata ja silta pitää joka tapauksessa rakentaa.
Viisaammat korjatkoon jos kovasti erehdyn.
Tuli mieleeni että ranta-aluehan pitää varmistaa syvyyteen esim. 1 km saakka kun hyökätään tai edetään kohtaamiseen? Kaippa siitä on hyötyä että tst-psv:t ja ryntövaunut pystyvät ylittämään joen nopeasti ja ilman suurta valmistelua ja suojaamaan sillanpääaseman vasta puolella? Pioneereilla on sitten turvallisempaa kasata se silta tai laskea ne ponttoonilautat vesille ja siirtää kalustoa yli.

Meillä tosin vain BMP:t kykenisivät seuraamaan tankkeja, mutta onhan niitäkin se 100 kpl. CV9030:t ei taida omata mitään syväkahlausvarustusta edes?
 
Eikö hävittäjälentokoneilla normimäärä ole 4 * 1 konetta? Joka koneessa yksi lentäjä.
Totta, tosin nuo kommunikoivat keskenään ja maassa olevan taistelunjohtajan kanssa jatkuvasti. Se vähentää yksinäisyyden tunnetta. Samaa mallia toki voisi soveltaa myös pelkän komentajan kantavaan puoli-AI-tankkiin, eihän Leopardejakaan käytetä yksitellen. Mutta niin kauan kuin AI-järjestelmien kehitys maksaa hunajaa, varusmiesarmeija säästää rahaa käyttämällä enemmän miehiä.
 
Back
Top