Panssarivaunut

Meidänkin MLU:ssa uusi torni tilalle ja vanhat AMV-lauttaan :uzi:

Jotenkin luulen, että miehitetty torni AMV:n sisällä syö liikaa kuljetuskapasiteettia Suomen kalleimmasta miehistönkuljetusajoneuvosta. Laitetaan mieluummin jotakin miehittämätöntä AMV:n päälle. Tai odotetaan bemarien poistumista ja kannibalisoidaan niiden tornit AMV:n päälle, hinta tornin sovittamisen verran. (Jos kehdataan... KV-operaatioissa voitaisiin saada outoja katseita kumppaneilta.)
 
Jotenkin luulen, että miehitetty torni AMV:n sisällä syö liikaa kuljetuskapasiteettia Suomen kalleimmasta miehistönkuljetusajoneuvosta. Laitetaan mieluummin jotakin miehittämätöntä AMV:n päälle. Tai odotetaan bemarien poistumista ja kannibalisoidaan niiden tornit AMV:n päälle, hinta tornin sovittamisen verran. (Jos kehdataan... KV-operaatioissa voitaisiin saada outoja katseita kumppaneilta.)
Kyllä kyllä, en nyt aivan tosissani ollut tämän kanssa. Voisin esittää sivistyneen arvauksen, että meidän CV90 -lautan MLU ei maksa neljättä miljoonaa euroa kappale, ml. että ei niitä tornejakaan varmaan vaihdeta :camo:
 
KERTOKAAS LISÄÄ. Norjalaisille olisi alustoja ja Hollantilaisilla torneja. Eikös tämä ole suomen ostopaikka?

Norjahan ei siis vaihtanut kaikkien vanhojen vaunujen alustoja, vaan ainoastaan osan. Virolainen Postimees-lehti antaa ymmärtää, että näitä käytöstä poistettuja alustoja olisi ollut yhteensä 70 kpl, ja Viro on ostanut niistä valikoimiaan yksilöitä yhteensä 37 kpl. Mutta norjalaiset eivät poistaneet alustoja huvin vuoksi, vaan ne ovat oikeasti käytettyjä. Viron mediassa onkin ollut valittelua, mm. Postimees, kuinka kalliiksi ko. alustojen korjaaminen ja muuntaminen tukivaunuiksi tulee.

Tarkemmin Norjan MLU:sta:

 
Jotenkin luulen, että miehitetty torni AMV:n sisällä syö liikaa kuljetuskapasiteettia Suomen kalleimmasta miehistönkuljetusajoneuvosta. Laitetaan mieluummin jotakin miehittämätöntä AMV:n päälle. Tai odotetaan bemarien poistumista ja kannibalisoidaan niiden tornit AMV:n päälle, hinta tornin sovittamisen verran. (Jos kehdataan... KV-operaatioissa voitaisiin saada outoja katseita kumppaneilta.)

Miehittämättömänäkin Cockeril tyyppisiä torneja joskus tutkin ja ne vaikuttivat vievän 4-6 istumapaikkaa per torni. AMV:n tornin kalipeerin nosto 30mm tuntumaan taitaisi vaatia alustaan asti ulottuvan rakenteen. Nykyistä 12,7mm aina kritisoidaan, mutta se ei sisätiloista vie tilaa.

Edit: perusrakenne näkyy hyvin tässä, vaikka tykki onkin 105mm tässä versiossa.

1611757790199.png
 
Miehittämättömänäkin Cockeril tyyppisiä torneja joskus tutkin ja ne vaikuttivat vievän 4-6 istumapaikkaa per torni. AMV:n tornin kalipeerin nosto 30mm tuntumaan taitaisi vaatia alustaan asti ulottuvan rakenteen. Nykyistä 12,7mm aina kritisoidaan, mutta se ei sisätiloista vie tilaa.

Edit: perusrakenne näkyy hyvin tässä, vaikka tykki onkin 105mm tässä versiossa.

Katso liite: 47028
Eikö se puolalaisten 30millinen vie kaksi paikkaa pois?


Tässä Panoraama kuva puolalaisten sisuksista.
Tässä ei olisi kuin kuusi matkustajaa. (Mikä versio?)
https://sky.easypano.com/panoramic-images/Rosomak-interior-20934.html

Tässä Rosomakissa kahdeksan.
1377333965_zdjecie_489_5976.jpg
 
Eikö se puolalaisten 30millinen vie kaksi paikkaa pois?


Tässä Panoraama kuva puolalaisten sisuksista.
Tässä ei olisi kuin kuusi matkustajaa. (Mikä versio?)
https://sky.easypano.com/panoramic-images/Rosomak-interior-20934.html

Tässä Rosomakissa kahdeksan.
Katso liite: 47029

Yleisellä tasolla tarkoitin näiden tornien kokoja, mutta viehän tuo miehitetty torni huomattavasti tilaa. AMV XP:n havainnekuvissa miehittämätön torni on kokonaan ajoneuvon katolla, eikä tätä tukikaivoa tarvita. Toisekseen suomen AMV:ssä moduulipaikka on epäkeskosti ajoneuvon oikealla laidalla, jolloin parin tonnin torni tehnee laitteesta aika hauskan maastoajettavan kun kaatumisvaara kasvaa.

Cockerillin uusin 30mm 3030 torni on 900kg + panssarointi. 2019 mallin 3030 voidaan asentaa täysin katolle, joten tätä lähtisin katselemaan jos katto kestää ja ajoneuvo ei kaadu ajossa. Hintaa näillä oli muistaakseni noin 1,5-2 miljoonaa kappale haarukoituna jostain balttien ajoneuvo-ostoksesta.

1611772288148.png
 
Yleisellä tasolla tarkoitin näiden tornien kokoja, mutta viehän tuo miehitetty torni huomattavasti tilaa. AMV XP:n havainnekuvissa miehittämätön torni on kokonaan ajoneuvon katolla, eikä tätä tukikaivoa tarvita. Toisekseen suomen AMV:ssä moduulipaikka on epäkeskosti ajoneuvon oikealla laidalla, jolloin parin tonnin torni tehnee laitteesta aika hauskan maastoajettavan kun kaatumisvaara kasvaa.

Cockerillin uusin 30mm 3030 torni on 900kg + panssarointi. 2019 mallin 3030 voidaan asentaa täysin katolle, joten tätä lähtisin katselemaan jos katto kestää ja ajoneuvo ei kaadu ajossa. Hintaa näillä oli muistaakseni noin 1,5-2 miljoonaa kappale haarukoituna jostain balttien ajoneuvo-ostoksesta.

Katso liite: 47033
AMV:hen on hiljattain integroitu myös Elbitin UT30MK2 miehittämätön torni.

 
Vahvasti off-topic mutta T-55 mainittu :love:

LarsB on Twitter: "If one wants to slightly up-engine ones Volvo 544 I guess one can chose an easier way to do it than using an old Brobandvagn 971 (T-55) engine... but not many cooler. https://t.co/Z5HnTmnxEa https://t.co/QZVkzka8IU" / Twitter

Esw-9xzXcAEQ2gg
 
Details have emerged of the contribution armoured fighting vehicles (AFV) are expected to make in the defence planning of the Swedish Army, as well as some initial requirements that the force has for its CV9040 infantry fighting vehicle (IFV) replacement, in a presentation given by Major General Karl Engelbrektson, commander of the Swedish Army, on 27 January, during the virtual International Armoured Vehicles conference.

Sweden is modernising its armed forces with a view to deterring external aggression, with an important element of this plan being the replacement of its legacy AFV fleet, including the Leopard 2 (Swedish designation Strv 122) main battle tank (MBT), as well as the CV9040 (Stridsfordon 9040A) IFV, sometime after 2030.

The replacement vehicles will be required to enable incremental improvements throughout their service lives, and will need to be “emission modular”, Maj Gen Engelbrektson said. This would require the vehicles to be capable of conducting individual signature management, with the ability to decide what is emitted, and when.

This requirement arises from the fact that everything on the battlefield is a sensor, and also the need for vehicles to conduct deception and reduce emissions for extended periods of time as “part of the fighting economy”, Maj Gen Engelbrektson said.

The seven priorities that Sweden gave for the development of the CV90 in 1982 remained, Maj Gen Engelbrektson said, adding that these were still relevant. Those priorities, according to a 2012 presentation from BAE Systems, were given in the following order of priority: extreme mobility; effectiveness against armoured targets; effectiveness against air targets; protection/survivability; strategic mobility; maintainability/reliability; and development potential.

One of the key requirements that will extensively influence the programme, however, is the height of the vehicles.
This is related to tunnels, Sweden’s terrain, and survivability, Maj Gen Engelbrektson said.
 

"One of the key requirements that will extensively influence the programme, however, is the height of the vehicles. This is related to tunnels, Sweden’s terrain, and survivability, Maj Gen Engelbrektson said."


No, tähänhän on sveduilla historiallinen ratkaisu valmiina.... ;)
 
"One of the key requirements that will extensively influence the programme, however, is the height of the vehicles. This is related to tunnels, Sweden’s terrain, and survivability, Maj Gen Engelbrektson said."

No, tähänhän on sveduilla historiallinen ratkaisu valmiina.... ;)

Miehittämätön S-vaunu olisikin varsin mielenkiintoinen ratkaisu.
 
Voikohan tuota svedujen programmia lukea siten, että sama vaunualusta korvaa sekä CV:t että Leot, ts. tulossa on kevyt/keskiraskas vaunu jossa torni miehistövaunun rungolla? Noita konsepteja miehistönkuljetusvaunusta tankkitornill on vaikka kuinka paljon, mutta toteuma on pieni. Toki jos tyydytään kevyempään tykkiin + ohjus -yhdistelmään mahdollisuuksia on useampia.




cv90120t.jpg


 
Voikohan tuota svedujen programmia lukea siten, että sama vaunualusta korvaa sekä CV:t että Leot, ts. tulossa on kevyt/keskiraskas vaunu jossa torni miehistövaunun rungolla? Noita konsepteja miehistönkuljetusvaunusta tankkitornill on vaikka kuinka paljon, mutta toteuma on pieni. Toki jos tyydytään kevyempään tykkiin + ohjus -yhdistelmään mahdollisuuksia on useampia.
Jos käytetään kevyempää tykkiä ehkä siksikin että olisi tarkoitus tuhota panssariajoneuvoja enemmän ohjuksilla, onkohan koskaan kokeiltu systeemiä jolla ohjusten "laukaisutelineen" voisi ammunnan ajaksi nostaa selvästi tornin yläpuolelle? Tällöin voisi ohjukset ampua hull down asemasta missä itse panssari olisi mäen tms. takana näkösuojassa ja vain tämä laukaisuosa vihollisen suora-ammunnnalle alttiina. Ymmärtääkseni ainakin joissakin Apache-helikoptereissa on roottoreiden yläpuolella se möykky juuri siksi että voidaan pitää tietyissä tilanteissa kopteria näkösuojassa mutta nähdään mitä esteen takana tapahtuu.

skynews-apache-helicopter-wattisham-airfield_5162872.jpg
 
Back
Top