Panssarivaunut

Huomasin vähän viiveellä mitä todennäköisesti tarkoitit ja lisäsin kommentin kirjoitukseeni.

57 ja Marsu olivat kuitenkin koko ajan käytössä eri kokoonpanoissa rinnakkain joten väittämä kuulostaa vähän oudolle. Lisäksi Marsu otettiin Leo-alustalla käyttöön vasta kymmenisen vuotta viisseiskan poiston jälkeen. Näen Marsun murheet mutten viisseiskalle esittämääsi roolia kokonaisuudessa.

Sehän on julkisestikin mainittu että viisvitosen alusta oli it-tornin alustaksi hentoinen ja epäonnistunut. Ei tainnut olla kovin onnistunut hanke kaiken kaikkiaan.

Ja tornin johdotukset olivat brittien jäljiltä toimmi/ei toimi -tasoa. Leoon siirtymisen yhteydessä kaikki johdotukset revittiin pois ja uusittiin Suomessa.
 
Ja tornin johdotukset olivat brittien jäljiltä toimmi/ei toimi -tasoa. Leoon siirtymisen yhteydessä kaikki johdotukset revittiin pois ja uusittiin Suomessa.
Näistä on paljon kauhutarinoita liikkeellä. Alustasta ja tornin/alustan yhteensopivuudesta sekä työn yleisestä laadusta.

Toisaalta kalua käyttäneet kuten muuan RistoJ ovat sitä paljon myös kehuneet.
 
Me puhuimme ohi toisiemme. Minä tarkoitin koko ajan Lao alustallisia. Tosi asia on, että Marksmanit eivät toimineet kunnolla vanhoilla alustoilla. Niitä oli, mutta operatiivisesti niillä ei tehnyt mitään. Tämä on syy, miksi 57 tekohengitettiin niin pitkään.



SU 57-2 oli ilmatorjunnan tarkastastajan sanoin vielä 200 .luvun alussa "Suomen paras helikopterin tourjuja".

Joo puhuimme tosiaan ohi, tarkoitin ZSU-57-2 -kalustoa laajemminkin kuin Suomen mittakaavassa. Eli tehtäväänsä se vanhentui tosi nopeasti, hyvin mahdollista että esim. helikoptereita vastaan se oli ihan soiva peli vielä pitkään.
Nopeita hävittäjiä vastaan esim tulen teho (ei edes herätesytyttimiä) vaatimaton.
 
Filmi neukkupanssarimiehistöjen koulutuksesta 70-luvun alussa. Kieli luonnollisesti venäjä.

Kohdassa 22:46 alkaen mielenkiintoinen panssarimiehistöjen versio napalm-radasta. Sivelty napalmia torniin, liekkiä perään ja pojat harjoittelee poistumista vaunusta. Pätevää!

Sitä ennen syväkahlausta, ja harvemmin näkee kenttätykkiä muutenkaan panssarin perässä, puhumattakaan että se jokeen joutuu.

Alun sukellustankkiharjoitukset tulkitsin sen harjoitteluksi, että syväkahlaus epäonnistuu...

Mitä sanoo @Juna112Porojetsiin tästä videosta?
 
Joo puhuimme tosiaan ohi, tarkoitin ZSU-57-2 -kalustoa laajemminkin kuin Suomen mittakaavassa. Eli tehtäväänsä se vanhentui tosi nopeasti, hyvin mahdollista että esim. helikoptereita vastaan se oli ihan soiva peli vielä pitkään.
Nopeita hävittäjiä vastaan esim tulen teho (ei edes herätesytyttimiä) vaatimaton.
Käsitin, etteivät tähtäimet olleet tuossa kovin kummalliset. Samalla kun muistelee kuinka pieni ja vaikesti havaittava koulutuslentoja lentänyt kopteri oli, suurta luottamusta osumiseen ei syntynyt.
 
Näistä on paljon kauhutarinoita liikkeellä. Alustasta ja tornin/alustan yhteensopivuudesta sekä työn yleisestä laadusta.

Toisaalta kalua käyttäneet kuten muuan RistoJ ovat sitä paljon myös kehuneet.

Istuin samassa toimistossa em PSITPTRI:n päällikön kanssa jokusen vuoden, ja hän kyllä piti järjestelmää hyvin tehokkaana ja toimivana jopa vanhalla alustalla.
 
Tämä nyt siis vain sen takia että niitä meinattiin päivittää.
Silti erikoinen ratkaisu. Se oli kuitenkin eri aikakautta ja kaikenlaiset epätoivoisetkin viritelmät suosiossa kun yritettiin säästää rahaa. Menestys oli aika heikko.
 
Istuin samassa toimistossa em PSITPTRI:n päällikön kanssa jokusen vuoden, ja hän kyllä piti järjestelmää hyvin tehokkaana ja toimivana jopa vanhalla alustalla.
Tornihuhut eivät aina ole täysin tosia :)

Arvaan että tiettyjä murheita on ollut mutta niiden suuruutta on matkan varrella paisutettu mittaluokassa jota sana ”hieman” ei riitä kuvaamaan. Teettäähän tuollainen yhdistelmä lähes väistämättä jotain murheita. Ja suomalaiset ovat ilmeisesti osanneet vaatia toimitettavaksi sen mitä on tilattu eikä hiukan sinne päin olevaa tuotetta.

Ihmettelen suuresti mikäli Marsu ei ollut psit:n ykkösnyrkki jo viisvitosen alustalla.
 
Käsitin, etteivät tähtäimet olleet tuossa kovin kummalliset. Samalla kun muistelee kuinka pieni ja vaikesti havaittava koulutuslentoja lentänyt kopteri oli, suurta luottamusta osumiseen ei syntynyt.

Tähtäimet/tulenjohtojärjestelmä olivat kait kutakuinkin Sergein tasoa. Lisähankinnat Unkarista menivät kategoriaan: parempi jotain, kun ei mitään...
 
Tornihuhut eivät aina ole täysin tosia :)

Arvaan että tiettyjä murheita on ollut mutta niiden suuruutta on matkan varrella paisutettu mittaluokassa jota sana ”hieman” ei riitä kuvaamaan. Teettäähän tuollainen yhdistelmä lähes väistämättä jotain murheita. Ja suomalaiset ovat ilmeisesti osanneet vaatia toimitettavaksi sen mitä on tilattu eikä hiukan sinne päin olevaa tuotetta.

Ihmettelen suuresti mikäli Marsu ei ollut psit:n ykkösnyrkki jo viisvitosen alustalla.

Kyllä se nähtävästi oli. Ja itse Marksman-järjestelmä tutka ml oli ja on hyvin toimiva ja tehokas järjestelmä. Eihän sitä muutoin olisi muutaman vuoden tauon jälkeen asennettu uudelle lavetille.
 
Istuin samassa toimistossa em PSITPTRI:n päällikön kanssa jokusen vuoden, ja hän kyllä piti järjestelmää hyvin tehokkaana ja toimivana jopa vanhalla alustalla.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun täällä tai jossain muilla palstoissa ja Esson baareissa liikkuva "tieto" on juuri päinvastainen totuuden kanssa. PV ei tietenkään voi oikaista näitä huhuja, vaan antaa vastustajan olla siinä luulossa "ettei sillä(kään) systeemillä mitään tee". Yllättääpähän sitten paremmin. m/ 6-tuuman rt-patterit Talvisodassa...
 
Ei olisi ensimmäinen kerta kun täällä tai jossain muilla palstoissa ja Esson baareissa liikkuva "tieto" on juuri päinvastainen totuuden kanssa. PV ei tietenkään voi oikaista näitä huhuja, vaan antaa vastustajan olla siinä luulossa "ettei sillä(kään) systeemillä mitään tee". Yllättääpähän sitten paremmin. m/ 6-tuuman rt-patterit Talvisodassa...
Eikä se että järjestelmä on valmiina tehokas sulje pois lastentautien ja alkuvaiheen murheiden mahdollisuutta. Ensivaikutelma saattaa monessa muussakin asiassa jäädä roikkumaan vaikka murheet olisivat jo vuosia tai jopa vuosikymmeniä sitten jääneet taakse.

Usein huhuissa on kuitenkin totuutta siemeneksi eikä Marksmanin matkan varrella kohdattuja haasteita ole mitenkään kategorisesti Pv:nkaan puolelta kiistetty vaan enemmänkin päinvastoin. Nykyään meille haetaankin lähes poikkeuksetta koeteltuja järjestelmiä mikä on paras tapa välttää tämän tyypin murheita.
 
Eikä se että järjestelmä on valmiina tehokas sulje pois lastentautien ja alkuvaiheen murheiden mahdollisuutta. Ensivaikutelma saattaa monessa muussakin asiassa jäädä roikkumaan vaikka murheet olisivat jo vuosia tai jopa vuosikymmeniä sitten jääneet taakse.

Usein huhuissa on kuitenkin totuutta siemeneksi eikä Marksmanin matkan varrella kohdattuja haasteita ole mitenkään kategorisesti Pv:nkaan puolelta kiistetty vaan enemmänkin päinvastoin. Nykyään meille haetaankin lähes poikkeuksetta koeteltuja järjestelmiä mikä on paras tapa välttää tämän tyypin murheita.
Tyypillisesti alussa on aina hankaluuksia. Totta. Mutta suomalaisilla on merkillinen tapa halveksua tietyistä maista tai jollakin muulla perusteella jotakin asiaa. Hyvänä esimerkkinä Penodlino-juna. Se YLITTI VR:n muun kaluston toimitusvarmuuden jo KOELIIKENTEESSÄ. Silti roskalehtien ja Esson-baarin miesten varman tiedon mukaan se on ihan susi... Koska tuli Italiasta. Maasta, jossa tehdään kaikki satelliitista lentotukialukseen ja jossa tehtiin vieläkin pystyssä olevia betonirakennuksia 2000 vuotta sitten. Täällä n. 30 vuotta vanhat talot ovat jo purkukunnossa... pitäisin kyllä pienempää suuta monta kertaa.
 
Tyypillisesti alussa on aina hankaluuksia. Totta. Mutta suomalaisilla on merkillinen tapa halveksua tietyistä maista tai jollakin muulla perusteella jotakin asiaa. Hyvänä esimerkkinä Penodlino-juna. Se YLITTI VR:n muun kaluston toimitusvarmuuden jo KOELIIKENTEESSÄ. Silti roskalehtien ja Esson-baarin miesten varman tiedon mukaan se on ihan susi... Koska tuli Italiasta. Maasta, jossa tehdään kaikki satelliitista lentotukialukseen ja jossa tehtiin vieläkin pystyssä olevia betonirakennuksia 2000 vuotta sitten. Täällä n. 30 vuotta vanhat talot ovat jo purkukunnossa... pitäisin kyllä pienempää suuta monta kertaa.
Olen kuullut Pendolinosta myös tarinan jonka mukaan se oli jokseenkin ok kunnes sitä Suomessa paranneltiin ja luotettavuus romahti. Mikä lie totuus.

Prototyyppien ja kehitysversioiden arviointi valmiina tuotteena on joka tapauksessa aina kohtuutonta. Pv:n välineet tietysti herättävät paljon intohimoja ja lähtökohta tuossakin on se että uuden täytyy olla huonompi kuin se itse 70-luvulla käpistelty käkätin. "Elektroniikka ei toimi Suomessa" opetti se silloinen vääpelikin.

Ja kyllä. (Pohjois-)Italia ei tosiaan ole alue jota voisimme katsoa pitkin nenänvartta. Etelämmästä sivistys saattoi vähän liueta samalla kun Rooman valtakunta romahti ;)
 
Pitkä twiittiketju Venäjän BMPT -testeistä. Mielenkiintoista video- ja kuvamateriaalia, onhan tuo ilkeän näköinen peli ja BMPT-72:een luulisi alustoja löytyvän pilvin pimein. Siinä missä T-72 ei MBT-alustana ehkä ole suojansa puolesta moderneimpien vaatimusten tasolla niin IFV:nä varsin vahva. Toivotaan, että loppuu heiltä rahat kesken tässä.

Kovin haavoittuvaisen oloinen torni. Mutta mistäs sitä tietää
 
Olin panssaripripaatissa käymässä n. 2003. Panssari-it:n hallissa kouluttaja kertoi, että Marksman saattaa toimia hallissa, mutta kun se ajetaan sata metriä ulos, torni ei toimikaan oikein. Myös johdotusten uusimisesta olen kuullut henkilökunnalta, en Esson baarissa.
 
Kohdassa 22:46 alkaen mielenkiintoinen panssarimiehistöjen versio napalm-radasta. Sivelty napalmia torniin, liekkiä perään ja pojat harjoittelee poistumista vaunusta. Pätevää!

Sitä ennen syväkahlausta, ja harvemmin näkee kenttätykkiä muutenkaan panssarin perässä, puhumattakaan että se jokeen joutuu.

Alun sukellustankkiharjoitukset tulkitsin sen harjoitteluksi, että syväkahlaus epäonnistuu...

Mitä sanoo @Juna112Porojetsiin tästä videosta?
Olipas siellä hyvät oltavat !! Kielestä en ymmärrä mitään, mutta pojille opetettiin matikkaa ja kemiaakin ihan selvästi lukiotasolla - homo sovieticus oli kyllä aika kelmi.
Moisia sukellusharjoituksia ei meillä kyllä ollut, sen enempää suntiksissa kuin vaunullakaan. Tuo syväkahlausvarustus kyllä käytiin läpi ja asennettiinkin paikoilleen.. mutta Lehijärveen ei kyllä menty kokeilemaan. Mahkut saada sekä miehistö, että vaunu jäämään sinne oli liian hyvät.
Ehkä olisi pitänyt jossain käydä harjoittelemassa järven pohjassa olevasta vaunusta poistuminen.
Neukkujen on täytynyt pitää sitä tärkeänä asiana, koska ovat noin harjoitelleet.

Josta tulee mieleen vaunun gyrokompassi, joka kuuluu samaan sarjaan kuin se kanki (ja moni muu, ml. hiukkassuodatin): sehän ei pitänyt suuntaa kuin 15 minuuttia, joten joen/järven alitus kannattaa tehdä alle varttitunnissa. Muuten saattaa jäädä ajelemaan ympyröitä sinne pohjaan.

Aika hienoja koulutusvempaimia tuossa oli esillä, en sitten tiedä onko niillä saatavissa oleva osaaminen sellaista mitä ei muuten vaunun kanssa painiskellessa saa.
Mutaista näytti olevan.

Noin kohdassa 7:30 näkyy että telat on käsittämättömän löysällä. Joka on aika outoa. Sama näkyy myöhemminkin.

Kohdassa 12.30 ovat jostain syystä katkaisemassa telaa, keskellä mutakuoppaa, ja telakin näyttää ehjältä. Joten kyseessä lienee koulutuksellinen elementti. Ja vaunujakin on kaksin kappalein. Mutta telaan liittyvä takominen kohdassa 12.54 on kyllä minulle mysteeri...

Telassa on telakengät kiinni toisissaan telatapilla, joka on ikäänkuin pitkä naula jonka kannan lähellä on ura lukkorenkaalle. Lukkorengas on telakenkien välissä niin, että se estää tapin pääsemisen ulos.
Telan katkaisu tapahtuu siten, että tapin toiseenpäähän (avoimeen) lyödään vaarnalla, ja vaarnaa siis lyödään lekalla; yksi mies pitää vaarnaa erityisellä työkalulla (jossa vaarnalle reikä ja varsi josta pitää kiinni) ja toinen vetäisee kunnon swingin telalla. Tappi lähtee kuin hauki rannasta, tela katkeaa. Katkaisukohdan pitää olla sellainen, että tela on siinä kohdin löysällä, tyypillisesti veto- tai johtopyörän alapuolella.
Vastaavasti tappi menee paikalleen siten, että sen ohuempi kärki syötetään telakenkien reikiin, jonne myös laitetaan se lukkorengas. Ja taas lyödään telalla tappi paikalleen. Tekniikka laji.

Me emme harjoitelleet palavasta vaunusta poistumista. Ei ehkä olisi huono harjoitus, mutta saattaa tulla tarpeettomia onnettomuuksia. Yksi vaaranpaikka (ikäänkuin siinä ei olisi muita.. ) on mahdollisesti palavat telapyörät, kumiosat, jotka saattavat palaa korkealla lämpötilalla ja huonosti näkyvällä liekillä. Eli poistuminen pitäisi tehdä suoraan takaa tai edestä.

Meillä lääkintämiehet kyllä harjoitteli vaunumiehen poistamista vaunusta, jota oli hieman kummallista seurata; mieleen jäi mm. se että kun/jos saa torniluukun auki, niin siellä saattaa olla paniikki sisällä ja käsiä heilua niin paljon, että ei saa otetta - tällöin pitää vain vetää rynkyn perällä nakkipipoon ja nostaa sitten tajuton vaunumies ylös. Ja tähän lisähuomiona vielä lääkintäkouluttajalta, että on täysin mahdollista että sieltä nousee vain puolikas mies.
 
Back
Top