JR49
Respected Leader
Rajua lääkintäkoulutusta teillä!Olipas siellä hyvät oltavat !! Kielestä en ymmärrä mitään, mutta pojille opetettiin matikkaa ja kemiaakin ihan selvästi lukiotasolla - homo sovieticus oli kyllä aika kelmi.
Moisia sukellusharjoituksia ei meillä kyllä ollut, sen enempää suntiksissa kuin vaunullakaan. Tuo syväkahlausvarustus kyllä käytiin läpi ja asennettiinkin paikoilleen.. mutta Lehijärveen ei kyllä menty kokeilemaan. Mahkut saada sekä miehistö, että vaunu jäämään sinne oli liian hyvät.
Ehkä olisi pitänyt jossain käydä harjoittelemassa järven pohjassa olevasta vaunusta poistuminen.
Neukkujen on täytynyt pitää sitä tärkeänä asiana, koska ovat noin harjoitelleet.
Josta tulee mieleen vaunun gyrokompassi, joka kuuluu samaan sarjaan kuin se kanki (ja moni muu, ml. hiukkassuodatin): sehän ei pitänyt suuntaa kuin 15 minuuttia, joten joen/järven alitus kannattaa tehdä alle varttitunnissa. Muuten saattaa jäädä ajelemaan ympyröitä sinne pohjaan.
Aika hienoja koulutusvempaimia tuossa oli esillä, en sitten tiedä onko niillä saatavissa oleva osaaminen sellaista mitä ei muuten vaunun kanssa painiskellessa saa.
Mutaista näytti olevan.
Noin kohdassa 7:30 näkyy että telat on käsittämättömän löysällä. Joka on aika outoa. Sama näkyy myöhemminkin.
Kohdassa 12.30 ovat jostain syystä katkaisemassa telaa, keskellä mutakuoppaa, ja telakin näyttää ehjältä. Joten kyseessä lienee koulutuksellinen elementti. Ja vaunujakin on kaksin kappalein. Mutta telaan liittyvä takominen kohdassa 12.54 on kyllä minulle mysteeri...
Telassa on telakengät kiinni toisissaan telatapilla, joka on ikäänkuin pitkä naula jonka kannan lähellä on ura lukkorenkaalle. Lukkorengas on telakenkien välissä niin, että se estää tapin pääsemisen ulos.
Telan katkaisu tapahtuu siten, että tapin toiseenpäähän (avoimeen) lyödään vaarnalla, ja vaarnaa siis lyödään lekalla; yksi mies pitää vaarnaa erityisellä työkalulla (jossa vaarnalle reikä ja varsi josta pitää kiinni) ja toinen vetäisee kunnon swingin telalla. Tappi lähtee kuin hauki rannasta, tela katkeaa. Katkaisukohdan pitää olla sellainen, että tela on siinä kohdin löysällä, tyypillisesti veto- tai johtopyörän alapuolella.
Vastaavasti tappi menee paikalleen siten, että sen ohuempi kärki syötetään telakenkien reikiin, jonne myös laitetaan se lukkorengas. Ja taas lyödään telalla tappi paikalleen. Tekniikka laji.
Me emme harjoitelleet palavasta vaunusta poistumista. Ei ehkä olisi huono harjoitus, mutta saattaa tulla tarpeettomia onnettomuuksia. Yksi vaaranpaikka (ikäänkuin siinä ei olisi muita.. ) on mahdollisesti palavat telapyörät, kumiosat, jotka saattavat palaa korkealla lämpötilalla ja huonosti näkyvällä liekillä. Eli poistuminen pitäisi tehdä suoraan takaa tai edestä.
Meillä lääkintämiehet kyllä harjoitteli vaunumiehen poistamista vaunusta, jota oli hieman kummallista seurata; mieleen jäi mm. se että kun/jos saa torniluukun auki, niin siellä saattaa olla paniikki sisällä ja käsiä heilua niin paljon, että ei saa otetta - tällöin pitää vain vetää rynkyn perällä nakkipipoon ja nostaa sitten tajuton vaunumies ylös. Ja tähän lisähuomiona vielä lääkintäkouluttajalta, että on täysin mahdollista että sieltä nousee vain puolikas mies.
Tuli tuosta koulutusvideosta kyllä sellainen kuva, että palovammoilta ei välttämättä vältytty, joten oheisdamage hyvinkin mahdollista. Jos ja kun torni on joka puolelta napalmilla sivelty, niin tottahan siihen pakostikin lähikontakti tulee.
Eli jos telat ovat löysällä (myös minuun silmiin roikkuivat), niin seurauksena lienee niiden paikoiltaan pois lähteminen ei-toivotussa tilanteessa?
Gyrokompanssi venäläisine ominaisuuksineen oli minulle uusi tieto. Kun miettii, minkälaisia jokia leveydeltään isossa maailmassa on, muun muassa Keski-Euroopassa, niin lieneekö niitä alle vartissa syväkahlaa... Joten ymmärrän tuon poistumisen harjoittelun .