Panssarivaunut

Olipas siellä hyvät oltavat !! Kielestä en ymmärrä mitään, mutta pojille opetettiin matikkaa ja kemiaakin ihan selvästi lukiotasolla - homo sovieticus oli kyllä aika kelmi.
Moisia sukellusharjoituksia ei meillä kyllä ollut, sen enempää suntiksissa kuin vaunullakaan. Tuo syväkahlausvarustus kyllä käytiin läpi ja asennettiinkin paikoilleen.. mutta Lehijärveen ei kyllä menty kokeilemaan. Mahkut saada sekä miehistö, että vaunu jäämään sinne oli liian hyvät.
Ehkä olisi pitänyt jossain käydä harjoittelemassa järven pohjassa olevasta vaunusta poistuminen.
Neukkujen on täytynyt pitää sitä tärkeänä asiana, koska ovat noin harjoitelleet.

Josta tulee mieleen vaunun gyrokompassi, joka kuuluu samaan sarjaan kuin se kanki (ja moni muu, ml. hiukkassuodatin): sehän ei pitänyt suuntaa kuin 15 minuuttia, joten joen/järven alitus kannattaa tehdä alle varttitunnissa. Muuten saattaa jäädä ajelemaan ympyröitä sinne pohjaan.

Aika hienoja koulutusvempaimia tuossa oli esillä, en sitten tiedä onko niillä saatavissa oleva osaaminen sellaista mitä ei muuten vaunun kanssa painiskellessa saa.
Mutaista näytti olevan.

Noin kohdassa 7:30 näkyy että telat on käsittämättömän löysällä. Joka on aika outoa. Sama näkyy myöhemminkin.

Kohdassa 12.30 ovat jostain syystä katkaisemassa telaa, keskellä mutakuoppaa, ja telakin näyttää ehjältä. Joten kyseessä lienee koulutuksellinen elementti. Ja vaunujakin on kaksin kappalein. Mutta telaan liittyvä takominen kohdassa 12.54 on kyllä minulle mysteeri...

Telassa on telakengät kiinni toisissaan telatapilla, joka on ikäänkuin pitkä naula jonka kannan lähellä on ura lukkorenkaalle. Lukkorengas on telakenkien välissä niin, että se estää tapin pääsemisen ulos.
Telan katkaisu tapahtuu siten, että tapin toiseenpäähän (avoimeen) lyödään vaarnalla, ja vaarnaa siis lyödään lekalla; yksi mies pitää vaarnaa erityisellä työkalulla (jossa vaarnalle reikä ja varsi josta pitää kiinni) ja toinen vetäisee kunnon swingin telalla. Tappi lähtee kuin hauki rannasta, tela katkeaa. Katkaisukohdan pitää olla sellainen, että tela on siinä kohdin löysällä, tyypillisesti veto- tai johtopyörän alapuolella.
Vastaavasti tappi menee paikalleen siten, että sen ohuempi kärki syötetään telakenkien reikiin, jonne myös laitetaan se lukkorengas. Ja taas lyödään telalla tappi paikalleen. Tekniikka laji.

Me emme harjoitelleet palavasta vaunusta poistumista. Ei ehkä olisi huono harjoitus, mutta saattaa tulla tarpeettomia onnettomuuksia. Yksi vaaranpaikka (ikäänkuin siinä ei olisi muita.. ) on mahdollisesti palavat telapyörät, kumiosat, jotka saattavat palaa korkealla lämpötilalla ja huonosti näkyvällä liekillä. Eli poistuminen pitäisi tehdä suoraan takaa tai edestä.

Meillä lääkintämiehet kyllä harjoitteli vaunumiehen poistamista vaunusta, jota oli hieman kummallista seurata; mieleen jäi mm. se että kun/jos saa torniluukun auki, niin siellä saattaa olla paniikki sisällä ja käsiä heilua niin paljon, että ei saa otetta - tällöin pitää vain vetää rynkyn perällä nakkipipoon ja nostaa sitten tajuton vaunumies ylös. Ja tähän lisähuomiona vielä lääkintäkouluttajalta, että on täysin mahdollista että sieltä nousee vain puolikas mies.
Rajua lääkintäkoulutusta teillä!
Tuli tuosta koulutusvideosta kyllä sellainen kuva, että palovammoilta ei välttämättä vältytty, joten oheisdamage hyvinkin mahdollista. Jos ja kun torni on joka puolelta napalmilla sivelty, niin tottahan siihen pakostikin lähikontakti tulee.

Eli jos telat ovat löysällä (myös minuun silmiin roikkuivat), niin seurauksena lienee niiden paikoiltaan pois lähteminen ei-toivotussa tilanteessa?

Gyrokompanssi venäläisine ominaisuuksineen oli minulle uusi tieto. Kun miettii, minkälaisia jokia leveydeltään isossa maailmassa on, muun muassa Keski-Euroopassa, niin lieneekö niitä alle vartissa syväkahlaa... Joten ymmärrän tuon poistumisen harjoittelun :).
 
@JR49 @Juna112Porojetsiin Tässäpä itäsaksalainen elokuva 80-luvulta. Kohdassa 42.22.-48 syväkahlausta. Harjoituksessa vaunu vielä pysäytetään keskelle joen pohjaa.

Tuotahan jäi oikein katsomaan.
Hurjaa hommaa tuo syväkahlaus. Vaan oikeinko noin hyvin tiivisteet pitävät, paitsi ehkä uusissa vaunuissa, nyt epäilen. Mitä sanoo @Juna112Porojetsiin ,olisiko teikäläisen vaunussa noinkin kuivana säilynyt?
Hieno tuo hälytys kohdasta 37 eteenpäin. Paitsi että U-96:ssa huudettiin tuo Alaaaarrmmm paljon miehekkäämmin :)

Jäin pohtimaan, että jos oikeasti neukkudivisioona hyökkää ja syväkahlaa, niin jos joku uupuu matkalle, niin perässä tulevat törmäävät perään väistämättä. Tai jos joku vaunu harhautuu ajamaan ympyrää :rolleyes:. Tuo on kovien äijien hommaa ja vaatii kovan koulutuksen sekä hyvän hengen.
 
@JR49
Löysät telat haittaa ohjausta, se ehkä kaikkein pahimpana piirteenä. Vaunun ohjattavuus ja looginen käytös on tärkeitä vaunun(ja miehistön) taisteluarvon kannalta. Venäläisillä teloilla on taipumus venyä nopeasti.. joten niitä pitää kiristää ja välillä vaihtaa kokonaan.
Jep, ne myös menevät helpommin päältä, joka haittaa maastoliikkuvuutta ja maaston kallistuksista selviämistä.

Myös vaunun tiivisteet olivat venäläistä tekniikkaa, joten ainakaan meidän - tuliterällä - vaunulla ei kyllä olisi pysynyt kuivana. Todennäköisesti siellä olisi ollut jonkinsortin uimala sisälläkin.
 
Minne on ampujan prismat kadonneet? Eikö tuossa katolla ole vain kotelo lämpö ja päivätähtäimille?

Kommenttina pitää myös sanoa että isot on nuo APSn tutkaelementit.

On tuossa savun heittimien takana olevassa lootassa dronelle paikka kummallakin puolen tornia?
En tiedä mitä ampujan prismoja tarkoitat, mutta ampujan tähtäin on ainakin samassa paikkaa tornin päällä edessä oikealla.

Loota näyttää vain yksinkertaiselta säilytyslootalta, jossa miehistö voi säilöä varusteita, naamiointikamoja jne.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Eikö Suomesta löydy osaamista/kykyä Leo A2 4 päivittämiseen A2 ?FIN?
10 vaunua vuosittain a/5 miljoonaa ja kymmenen vuoden jälkeen aloitetaan A2 6 päivitys?
 
Eikö Suomesta löydy osaamista/kykyä Leo A2 4 päivittämiseen A2 ?FIN?
10 vaunua vuosittain a/5 miljoonaa ja kymmenen vuoden jälkeen aloitetaan A2 6 päivitys?
Rahasta on lähinnä puute. 5 per päivitys on paljon kun 2a6:t maksoi 2 per. Tuo Trophy on jo lähes miljoonan per.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida hirveästi löytyä kokemusta, osaamisesta vaikea sanoa.
Edellinen päivitys oli T-55:n modaus reilu 30 v sitten.
Vaunujen peruskunnostus voisi onnistua, jos varaosat ensin hankitaan valmistajalta. Kuluvat osat, moottori, vaihteistomodulit. Tornien sähköistys, ammunnanhallinnan uusiminen uusi optiikka integroiden ja ehkä myös vaunukanuuna vaihtaen, tuosta en osaa sanoa. Lisäpanssarit, kuten kiilapanssari torniin, se taas voisi onnistua.

Jos ei viittä miljoonaa mene per vaunu, niin helposti varmaan seitsemän numeroinen summa kuitenkin, matalammallakin ambitiotasolla, siis.

Olisipa tuo toki hienoa jos edes osa vaunuista uusittaisiin, pioneerivaunut (siis miinajyrät), sekä pari-kolme komppaniaa päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siihen osaamista löytyy, tahtoo olla semmosia moderneja yhteisprojekteja nämä mil- puolen hommatkin nykyään. Jotain tulee jostain ja asennetaan toimittajan toimesta ja jotain muuta tulee muualta. Sitten ihmetellään mitä mahtuu mihinkin ja miksei mahukkaan.
 
Kyllä siihen osaamista löytyy, tahtoo olla semmosia moderneja yhteisprojekteja nämä mil- puolen hommatkin nykyään. Jotain tulee jostain ja asennetaan toimittajan toimesta ja jotain muuta tulee muualta. Sitten ihmetellään mitä mahtuu mihinkin ja miksei mahukkaan.
"Koskaan ei oo näin käyny ja taas kävi näin" :salut:
 
Kohdassa 0:50 vasemmalla seisovan miehen reaktio, että noniin :D

Tuli mieleen tosta häshtägistä että eipä nähdä enää USMC tankkeja Pohjankankaalla kun ei heillä enää niitä ole.
 
Brittien asevoimien uudistamisesta uusia uutisia. Challenger II lkm tiputetaan tämän mukaan 150 kappaleeseen, 77 menee stenalle. Warrior ryntövaunujakaan ei uusittaisi, spekuloidaan, vaan stenalle nekin, jotta tilaa uusille Boxereille (sekä Ajax-vaunuille, oletan, näistä ei mainintaa, mutta ovat telavaunuja ja siten luontevampi vertailukohta?)

 
The Times sallii yhden ilmaisen artikkelin, joten olkaa hyvä:

Dozens of tanks to be scrapped in‘redesign’ for army of the future
Larisa Brown, Defence Editor
Wednesday February 24 2021, 12.01am GMT, The Times
Armed Forces
Defence
UK politics
It is understood that the army will spend £1.2 billion on upgrading 150 Challenger 2 tanks
It is understood that the army will spend £1.2 billion on upgrading 150 Challenger 2 tanks
ALAMY
Share
Save
Dozens of tanks will be scrapped and the remainder upgraded to make them “battle proof for future conflicts” under proposals put forward by the army, sources have told The Times.

The army’s 758 Warrior infantry fighting vehicles could also be retired and replaced by 500 new armoured personnel carriers ahead of schedule.

The “redesign” of the army was discussed during a meeting with ministers at the Ministry of Defence on Monday. Plans are expected to be signed off within days and will be outlined in a “defence command” white paper, due to be published after a wider “integrated” review is published next month.


Sources said some “pretty painful” decisions needed to be made to plug a hole in the budget, despite Boris Johnson having given the military a further £16.5 billion last year to pay for new kit.

It is understood that the army will spend £1.2 billion on upgrading 150 Challenger 2 tanks to a new Challenger 3 specification, with new turrets and a Rheinmetall 120mm smoothbore gun used by other Nato forces.


A defence source said that the upgrades would turn “this relic from the Gulf war. . . into something that can fight the next war”. The army’s remaining 77 Challenger 2s will be scrapped to save hundreds of millions of pounds.

The Warrior, which came into service in 1988, will be retired early rather than upgraded as planned, sources said.

Play Video
More than 500 Boxer armoured vehicles could be brought into service early
“Is it worth investing in legacy platforms that will go out of service anyway?” a source working on the integrated review of the armed forces said. “Why limp it on when you have the opportunity to invest in new capabilities?”

Ben Wallace, the defence secretary, wants to bring forward the 2023 deployment of the eight-wheel Mechanised Infantry Vehicle, known as the Boxer. The MoD has 523 on order at a cost of £1.5 billion.

SPONSORED


The Boxer is modular vehicle that can be adapted to be a command post, an ambulance, a troop carrier and an infantry fighting vehicle. The vehicles also fit the army’s push for a lighter, more mobile force: Boxers can be deployed to emergencies in a matter of days — compared with the weeks it can take for Warriors and Challengers to arrive by tank transporter — and then hold their own supported by air power, drones and artillery as they wait for the Challengers to arrive.

General Sir Richard Barrons, former chief of what is now Strategic Command, said: “The army recognises they are in the foothills of a profound transformation. This will be an evolution from their way of working to a manned, unmanned and autonomous mix. The army is not in good shape and has been told to get smaller, all of this could make sense so long as we see the rest of the plan. Without that, this is just financially driven stupidity.”

Brigadier Ben Barry, a senior fellow for land warfare at the International Institute for Strategic Studies, said: “If the Challenger tanks are not supported by an infantry fighting vehicle you will have a much less effective force.”

Brigadier John Clark, the army’s head of strategy, said that in history “emerging technology has enabled smaller forces to deliver the same, if not greater, effects on the battlefield”. He told The Times: “We are clear on the requirement for hard power and the warfighting division lies at the heart of that capability, but the way in which we fight is changing all the time and the army’s structures, equipment and way of operating must change accordingly.”



The integrated review of the UK’s defence and foreign policy has been billed as the most radical re-evaluation of Britain’s place in the world since the Cold War.

General Sir Mark Carleton-Smith, the chief of the general staff, failed last year to come up with drastic enough modernisation proposals and was sent away to think again. As one source put it: “The army has to look different at the end of this.”

Under the current plans, the size of the army will be reduced by nearly 10,000 personnel over a decade and as many as four battalions will be axed as the focus shifts to robots and automated machines.

Fighting between Armenia and Azerbaijan over Nagorno-Karabakh has shown the defence secretary the effectiveness of cheap, unmanned air assets against costly tanks — the Ministry of Defence has studied footage of Turkish-made TB2 drones, which cost as little as $1 million, destroying Armenian armour.

However, no one knows what threats the West will face, and in a Nato context, retaining heavy armour is a vital part of being taken seriously.

While the army is about to spend £1.2 billion on upgrading 150 of its ageing Challenger 2 tanks, 77 others are to be retired, saving millions.

The Warrior infantry fighting vehicle, meanwhile, is to be retired early to make way for the Boxer armoured personnel carrier.

This is not a like-for-like swap, however. The vehicles are missing the Warrior’s 30mm cannon and the Boxer may be adapted to ensure infantry are protected in battle.
 
Back
Top