Panssarivaunut

Meikäläiset AMOS-miehet nauravat selkäkeikkanaurua tämän nähdessään.
Nemo-tornithan niihin olis pitämy laittaa näiden käsin veivattavien eksoottisten vehkeiden sijasta. Ruotsalaiset pelasi Patrian pois vaihtoehtojen joukosta luovalla kustannusvertailulla sekä ylikireällä aikataululla. Jälkimmäinen kikka oli sama mitä MAAVE kin käytti, jotta Optyk-hankkeessa vältyttiin mahdolliselta poliitikkojen vetoavulla väkisin tyrkytetyltä Patria-vaihtoehdolta. Alla 5 v vanhaa vertailua:
 
Mut tuskin nauraa perässävedettävä KRH...
Totta, mutta noin kalliiseen lavettiin olisi kannattanut laittaa jotain muuta kuin manuaalis-pedaalisesti ladattavat lyhytputkiset heittimet. Yhden tuollaisen hinnalla ostaa varmaan koko vedettävän krh-komppanian, jolle ruotsalainen viritelmä ei varmaan tulivoimassa pärjää.

Mikä tässä on lapsellisinta on se, että oli jo olemassa valmis konsepti, AMOS CV:n lavetilla. Ruotsalaiset eivät halunneet sitä kuitenkaan ostaa, koska olisivat joutuneet maksamaan rojalteja PV:lle ja PV ei suostunut ostamaan heidän Archereitaan, jotka eivät norjalaisille kelvanneet. Kostona sitten kehittivät tämän Thorin vasaran josta Thor varmasti ottaisi aikalailla pahakseen.
 
Muuten kyllä paitsi noiden lukumäärä ja telojen tuoma liikkumiskyky=selviytymiskyky. MRSI on kyllä Amoksessa hurja, eri lähteissä riippuen 12-16 kranua, 16 varmaankin automaattilataajalla.
Ei toimi todellisuudessa noin. Koeammunnoista on kuvaa kun viimeiset kranaatit piti ampua lähes laakaan eli läheltä. Lataaminen on puoliautomaattinen, sähkömekaanista järjestelmää käyttäen.

Patrialla oleva tuttuni kertoi jo aikanaan että NEMO on suorituskyvyltään täysin (ja korosti "siis täysin")vastaava kuin AMOS ja MRSI on pudotettu 5-6 ammukseen ryöpyssä. Sekin riippuu etäisyydestä ilmeisesti ja pitkälle kantamalle varmaan se 3 laukausta on realistinen siihen 1-2 sekunnin ryöppyyn.

AMOS ampuu 3 laukausta 15 sekunnissa ja sen jälkeen 6 laukausta niin että ne kaikki ammutaan minuutissa.
https://www.patriagroup.com/fi/media/patria-magazine/case/nemo-iskee-yllattaen
 
Taas on joku videopelejä pelaava sotilas tai entinen sotilas vuotanut salaista dokumentaatiota, kun jokin ajoneuvon parametri ei ole ollut pelaajan mielestä riittävän realistinen. Näitä tapahtuu yllättävän usein, mutta onneksi kehittäjätkin tajuavat puuttua asiaan nopeasti.

https://www.pcgamer.com/war-thunder...ks-classified-military-documents-to-prove-it/

Things got out of hand earlier this week, however, when one player demonstrated a little too much commitment to realism. The player, who claims to be a real-life Challenger 2 tank commander and former member of the British Army's Armored Trials and Development Unit, complained that War Thunder's in-game model is significantly off the mark in ways that leave it much more vulnerable to enemy fire than it is in the real world—and then to prove the point, they posted classified images from the Challenger 2 Army Equipment Support Publication, which is basically the tank's user manual.
Shortly after that, a senior technical moderator weighed in to say that the Gaijin had been in contact with the UK Ministry of Defense, which had informed it—in writing—that the manual is in fact classified.
"I can confirm that it does appear to be a genuine extract," a representative of Defense Equipment and Support at MoD Abbey Wood told the site. "It certainly has not been released under FOI previously by DE&S or considered for redacting. We also do not recognise the 'Unclassified' stamp as something that has been used in DE&S."
 
Ja lisää oho-hetkiä: Nämä T-72-lautan tilalle. Mutta Abrams -optio korvaisi myös Leopardit! Ei tainnut modernisointi onnistua lopultakaan, vai miten tämä pitää tulkita.



Nyt sitten seurataan, säilövätkö T-72-rungot vai meneekö stenalle :uzi:

T-72:n perään on enää turha haikailla, mutta Leo2A4 kelpaisi kyllä modernisoimattomanakin (parasta olisi nimittäin päivittää ne kotimaassa kaikki samaan standardiin). Tosin näistä eivät varmaan ihan heti ole luopumassa, ja ehkä niitä katselevat haikeina myös baltit? Strategisestihan Puolalle olisi fiksu veto myydä ylijäämänsä naapureille.
 
T-72:n perään on enää turha haikailla, mutta Leo2A4 kelpaisi kyllä modernisoimattomanakin (parasta olisi nimittäin päivittää ne kotimaassa kaikki samaan standardiin). Tosin näistä eivät varmaan ihan heti ole luopumassa, ja ehkä niitä katselevat haikeina myös baltit? Strategisestihan Puolalle olisi fiksu veto myydä ylijäämänsä naapureille.
Leo 2PL lanseerattiin suurella parranpärinällä. Erikoista, jos siitä luovutaan. Muistaakseni tarkoitus oli kuitenkin päivittää kaikki aanelkut 2PL tasolle.
 
Leo 2PL lanseerattiin suurella parranpärinällä. Erikoista, jos siitä luovutaan. Muistaakseni tarkoitus oli kuitenkin päivittää kaikki aanelkut 2PL tasolle.


Polish Leopard 2 Modernization Meets Dead End​

88432383b7cbf787c8584f3670ed8de9

By Wojciech L in Army, Companies, Daily News, Germany, News, Politics, Tanks February 12, 2020



Tweet
Share
Pin
0 Shares
At the 27th annual MSPO Expo in Poland, Bumar-Labedy Company had shown its modernization of the Polish Leopard 2A4 MBT named the Leopard 2PL. The Polish variant of the tank is planned to be equipped with additional armor, a new electric turret motor in place of the old hydraulics, KLW-1 Asteria 3rd generation thermal optics, a new CCTV set for tank commander, KDN-1 Nyks backup camera and a new APU.
The smooth-bore Rh-120 L44 gun will be also modernized in order to operate with new types and generations of ammunition. As a result, the mass of the tank rose by 4 tons. However, Leopard 2PL is equipped with the same engine unit as Leopard 2A4, the MTU MB 873 Ka 501 with 1,500HP. It means that the same engine unit will have to manage much more weight than previously.
The agreement on modernizing the tanks was singed in December 2015, between Polish PGZ with Bumar-Labedy and German Rheinmetall Defense. The cost of the modernization was around $650m USD. 128 Leopards 2A4 were initially to be improved, while in July 2018, an additional agreement was signed allowing 16 more tanks to be included in the program later on.
Leo2PL-2-1024x683.jpg
Polish Leopard 2A4 during exercises in 2006.
Picture by courtesy of the Ministry of Defense (MON)
However, issues with the program began with the announcement of the tender for modernization program. The administration of the Polish Army announced that problems of a legal nature occurred. If the Ministry of Defense wanted to improve the tanks it could not do so on its own due to the intellectual property rights reserved by the original German producers.
The result of the tender led to changes in cooperation between Polish and German companies. By 2014, Bumar-Labedy gained the support of the Rheinmetall, which previously had ties with WZM Poznan. KMW then joined WZM Poznan, as the Polish producer did not want to lose its chances for the contract with the Ministry of Defense and KMW wanted to capitalize on the program.
Due to this change in cooperation between both German and Polish companies, WZM Poznan with KMW was to deliver the logistic background for Leopard 2A5 modernization, and the Bumar-Labedy with Rheinmetall was to support the maintenance of Leopard 2A4. But the Polish government did not consider the proposition made by the KMW. This was due to two factors. In October 2015, the government in Poland changed. Due to the fact that the new government is heavily focused on the development of the Polish industry, the KMW was doomed to failure as it was not Polonized. There were too few Polish companies that could participate and benefit from the maintenance process.
Leo2PL-1-1024x660.jpg
New Leopards were shown to public at the end of 2018. The new turret enhances the image of progressing modernization in the Polish Armed Forces. However, the entire project is already five years in the making.
Picture by courtesy of the Rheinmetall
The initial budget for modernization was 1.1 bn Polish zlotys (PLN), but after the changes in PGZ’s structure and termination of some contracts made by KMW, the price rose to 2.1 bn PLN for 128 tanks. With the renovation of existing tanks, the first issues occurred. Some of the modernized Leopards were exploited much more than it was supposed. The producer claimed that the agreement did not contain a clause of extensive repairs. Rheinmetall was also responsible for the delivery of parts, but the Polish company, Bumar, demanded the transfer of technology and its application for tanks service and support.
Currently, the agreement between German and Polish companies seems to be very doubtful and full of loopholes. The competences and obligations of the German partner were not fully determined by the Polish MoD. For now, the delivery of modernized tanks is not possible due to delays at Bumar, which are the result of negligence in contracts between the parties responsible for the Leopard 2PL project. There is little that can be done without rising the final price and for now the tanks are nowhere to be seen by their crews.
 
Hiljaista on tosiaan ollut tuon artikkelin jälkeen. Koitin näin aamukahvin kera googlata mitä uutta löytyisi, mutta hiljaista on.

Artikkeli mainitsi peruskunnostuksen haasteita ja varaosien kalleutta, ja että puolalaiset haluaisvat valmistaa myös varaosia itse. Tästä oli ollut epäselvyyttä ellei peräti riitaa. Löysin oikeastaan äkkiseltään ainoastaan tämän artikkelin:

Varaosista ilmeisesti sitten sovittiin jotain: https://bulgarianmilitary.com/2020/...re-parts-and-materials-for-its-leopard-tanks/

Ilmeisesti puolalaisetkin siten totesivat, että ei liene huono idea sitoutua jenkkiteknologiaan tankeissakaan. KMW jäi nuolemaan näppejään?
 
Ehkäpä puolaiset siis laskivat. että edullisempaa kouluttaa porukat länsikalustoon ensin Leo 2A4 -vaunuilla ja ajaa ne finaaliin ja stenalle, ja sitten hankkia tuoretta tilalle. Hankinnan koko huomioiden arvaisin että jenkeillä oli kyky nopeaan toimitukseen etuna (muiden mahdollisten etujen lisäksi), KMW:llähån alkaa olla jo melkoinen back logi toimitettavista vaunuista, ymmärtääkseni.
 
Ehkäpä puolaiset siis laskivat. että edullisempaa kouluttaa porukat länsikalustoon ensin Leo 2A4 -vaunuilla ja ajaa ne finaaliin ja stenalle, ja sitten hankkia tuoretta tilalle. Hankinnan koko huomioiden arvaisin että jenkeillä oli kyky nopeaan toimitukseen etuna (muiden mahdollisten etujen lisäksi), KMW:llähån alkaa olla jo melkoinen back logi toimitettavista vaunuista, ymmärtääkseni.

Ei tämä missään määrin "lasketulta" (luin: suunnitelmalliselta) vaikuta. Jos katsoo Puolan panssariaseen kehitystä kommunistiajan jälkeen, niin ensin on kyhätty omaa T-72:n jatkokehitelmää (PT-91 Twardy), sitten ostettu Saksasta ensin Leopard 2A4 ja sitten 2A5 sekä lähdetty päivittämään 2A4:ää (ja ilmeisesti luovuttu päivittämisestä). Nyt sitten ollaan hankkimassa Abramseja. Huolto kiittää...

Puolan koulutusmetodeista en tiedä, mutta kuvittelen, että rivikäyttäjiä ei tyypillisesti kouluteta useiden vaunutyyppien läpi. "Harjoitelkaa nyt alkuun noilla T-55M:llä, saatte ensi kuussa T-72:t ja sen jälkeen Leo 2A4:t alle." Organisaation tasolla ymmärrystä nykyvaunuista taas on varmasti saatu jo PT-91:n myötä (digitaaliset ammunnanhallintajärjestelmät ja lämpökamerat löytyy). Jos Suomen ilmavoimista haetaan analogiaa, niin vähän luulen, että hyppy Hornetiin oli ihan yhtä suuri niin länsi- kuin itähävittäjällä aiemmin lentäneille - ja hyvin ne MiG-taustaisetkin ovat pärjänneet, edenneet aina PVKOM asti.
 
Back
Top