Panssarivaunut

Samassa saitissa artikkeli puolalaisten Abrams -hankinnasta. Ensimmäiset vaunut toimitetaan jo ensi vuonna.


Puolassa vedetään kyllä rautapöxyä jalkaan vauhdilla ja huolella :camo:

Considering the numbers announced by the two Polish politicians each M1A2 Abrams SEPv3 will cost 24 million US$, including its share of logistic, ammunition and training costs. No details were provided if the Abrams deal will fall under the Foreign Military Sales scheme, that already includes Javelin missiles and Javelin Command Launch Unit, the F-35A, the HIMARS, F-16 follow-on support, AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM), and the Integrated Air and Missile (IAMD) Battle Command System (IBCS)-enabled Patriot Configuration-3+ with Modernized Sensors and Components.
 
UAE halusi nimenomaan MTU+Renk kombinaation. Luottivat kaiketi niihin enemmän. UAE:lle tomitettiin panssareita samaan aikaan, kun niitä rakennettiin Ranskalle, joten SACM:in saatavuus ei ollut ongelma.
Toki tarkoitin nykyhetkeä. Viimeinen Leclerc Ranskalle on toimitettu 2008. Jos noita V8X moottoreita ei mene muualle, niin valmistajan saati alihankkijoiden on haasteellista ylläpitää moottorin valmistusta nollamyynnillä.
 
On se kyllä pirun hankalaksi tehty. Haluttiin eräs COTS-laite, jonka hinta ylitti kilpailutuksen kynnysarvon. Tiedettiin erään saksaisen firman tuote laadukkaaksi, mutta koska kilpailutus, ei voida sanoa minkä merkkinen halutaan. No laitettiin speksit tarjouspyyntöön siten että kilpailijoiden tuotteilla ne eivät täyty. Halvimman speksit täyttävä tarjous oli kuitenkin kiinalainen ja se päätettiin tarjouskilpailun voittajaksi. Sitten kun olisi hankintasopimus pitänyt allekirjoittaa, tarjoaja ilmoitti, että ei se tarjottu tuote nyt oikeasti täytäkään kaikkia speksejä. Laitetaan homma seis.

Laitetaan uusi tarjouspyyntö samoilla spekseillä sisään. Tällä kertaa voiton vie itäeurooppalainen laite, jonka maahantuoja lupaa modifioida täyttämään speksit. No, koska homman aloittamisesta on kulunut jo yli vuosi ja laite tarvitaan, päätetään tarjouskilpailun voittanut itäeurooppalainen laite ostaa. Lopulta useiden reklamaatioiden ja korjauskierrosten jälkeen ostettu laite vastaa ainakin näennäisesti tarjouspyynnön vaatimuksia, mutta on kuitenkin huonompi luin alkujaan haluttu saksalainen ja hinnassa säästettiin luokkaa prosentti.
Näin sopimusmaailmasta mitään tuntemattomana, eikö tuossa esimerkin tapauksessa olisi voinut esimerkiksi asettaa ehtoja toimitusajan suhteen, ja esimerkiksi sitä, että tarjouspyyntö sisältää rahallisesti ankarat sanktiopykälät pyydetyille tarjouksille siitä, jos ehtoja ei täytetäkään, ja vaikkapa maksu vasta, kun valmiit tuotteet ovat varmistettu vaatimukset täyttäviksi ja toimitetaan käyttövalmiina PV:lle. Näin tuon itäeurooppalaisen kilpailijan kohdalla olisi tullut miinusta riskialttiuden kohdalla niin paljon, että sitä ei todennäköisesti olisi tarjottu, kun taas saksalainen toimittaja olisi kyennyt täyttämään kaikki ehdot.
 
Tarjouspyyntöjen kaupalliset ehdot laaditaan Logistiikkalaitoksen kaupallisten ammattilaisten toimesta, en tunne tätä aihepiiriä syvällisesti. Näppituntuma kuitenkin on, että tarjouspyynnöissä ei kauheasti ehdoilla revitellä, että esittelijä ei tulkitse hankinta- tai muuta lakia väärin. Samoin liian kovat ehdot saattavat johtaa tilanteeseen, jossa tarjouksia ei saada ollenkaan.
 
Tarjouspyyntöjen kaupalliset ehdot laaditaan Logistiikkalaitoksen kaupallisten ammattilaisten toimesta, en tunne tätä aihepiiriä syvällisesti. Näppituntuma kuitenkin on, että tarjouspyynnöissä ei kauheasti ehdoilla revitellä, että esittelijä ei tulkitse hankinta- tai muuta lakia väärin. Samoin liian kovat ehdot saattavat johtaa tilanteeseen, jossa tarjouksia ei saada ollenkaan.
Luulisin kuitenkin, että ottamalla yhteyttä toivottuun toimittajafirmaan ennalta saataisiin sopivat ehdot laadittua kilpailutukselle. Vaikea toki sanoa, kun en ole juristi enkä ekonomisti.
 
Luulisin kuitenkin, että ottamalla yhteyttä toivottuun toimittajafirmaan ennalta saataisiin sopivat ehdot laadittua kilpailutukselle. Vaikea toki sanoa, kun en ole juristi enkä ekonomisti.
Näinpä näitä olen nähnyt tehtävän. Selvitetään, mitä kyvykkyyksiä ja missä laajuudessa on sillä halutulla firmalla mutta toisella ei, ja laitetaan nimenomaan ne isosti laatupisteisiin.

Muoks itse jäimme esim ulkopuolelle eräästäkin tuoreesta tarjouspyynnöstä, jossa vaikeasti löydettäviä ja palkattavia asiantuntijoita osaamisalueella X oli meillä neljä, ja ullatus ullatus niitä piti olla organisaatiossa minimissään nimetä kuusi, "tuen varmistamiseksi." Niinhän se tilaajaa lähellä ollut iso organisaatio sitten kilvan vei.
 
Luulisin kuitenkin, että ottamalla yhteyttä toivottuun toimittajafirmaan ennalta saataisiin sopivat ehdot laadittua kilpailutukselle. Vaikea toki sanoa, kun en ole juristi enkä ekonomisti.
Jos luet alkuperäisen viestini, niin tekniset vaatimukset oli laadittu juuri tiettyä tuotetta silmällä pitäen, mutta muut tarjoajat kusettivat. Toisaalta taas käsitykseni mukaan kilpailuissa ei saisi suosia tiettyä toimittajaa vaan kilpailutuksen pitäisi oikeasti synnyttää kilpailua
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Käykääpä lukemassa mitä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeusssopimuksista sanoo, selventää asioita todella paljon.

12 - 14 momentti avaa mitkä ovat julkisia hankintoja ja mitkä voidaan hankkia kohdennettuina puolustus- ja turvallisuushankinnoista annetun lain perusteella.

Yleensä julkinen hankinta menee perseelleen mikäli tekniset vaatimukset tai tuotteen toimitusluotettavuus ei ole huomioitu kilpailutuksessa.

Maavoimien hankinnat on yleensä kaikista huonoiten valmistellut kilpailutukset.
 
Jos luet alkuperäisen viestini, niin tekniset vaatimukset oli laadittu juuri tiettyä tuotetta silmällä pitäen, mutta muut tarjoajat kusettivat. Toisaalta taas käsitykseni mukaan kilpailuissa ei saisi suosia tiettyä toimittajaa vaan kilpailutuksen pitäisi oikeasti synnyttää kilpailua
Kusetusta vastaan sopimuksessa tulee olla mojova sakkopykälä. Sakon tulee koskea toimitus aikaa ja itse tuotteen luvattuja ominaisuuksia. Estää tehokkaasti kusetukset.
 
Kusetusta vastaan sopimuksessa tulee olla mojova sakkopykälä. Sakon tulee koskea toimitus aikaa ja itse tuotteen luvattuja ominaisuuksia. Estää tehokkaasti kusetukset.
Tai sitten ei saada yhtään tarjousta, koska myöskään varteenotettavat toimittajat arvioivat riskit oman tuotteensa osalta ja jättävät mielummin tarjoamatta mikäli pienikin riski on olemassa ettei tuote täytä vaatimuksia tai toimitus viivästyy
 
Hienoa että korjasit!
Abrams on saanut nimensä Vietnamista komentaneesta kenraalista.

Youtube filmeissä Abrams-vaunun päälliköt ovat kertoneet näistä tornien veivauksista!
Jos se sitten vaan motorisoitunakin on niin hidas että vastapuoli erehtyy luulemaan että siellä joku vaivaa?:ROFLMAO:
Tähän rajoittuu minun tietämykseni.
Mennyt joskus samaan halpaan tässä kyseisessä jutussa. Että ensin miettinyt eikö niissä ole moottoreita. Mutta tosiaan Irakilaisten vaunuissa oli koneet kiinni ja miehistö ulkona kuin rauhan aikana. . Kukaan ei odottanut jenkkien tulevan niin nopeasti kuin tuli. Jenkkivaunut porhalsi miinakentän yli ja luuli että ovat krh tulessa kun ilmeisesti henkilömiinat paukkuivat ympärillä. Kun irakilaiset tajusivat että sieltä tulee vihollinen ne vasta juoksi vaunuihinsa ja alkoi veivaamaan ja käynnistelemään.
Tässähän oli se yksi tiedustelubradley joka romutti useamman vaunum pst-ohjuksillaan. Välillä vetäytyi lataamaan. Muistaakseni jenkit menetti yhden sotilaan Bmb:n ampuessa yhden Bradleyn tornista läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tai sitten ei saada yhtään tarjousta, koska myöskään varteenotettavat toimittajat arvioivat riskit oman tuotteensa osalta ja jättävät mielummin tarjoamatta mikäli pienikin riski on olemassa ettei tuote täytä vaatimuksia tai toimitus viivästyy
Jokaisella alalla on omat kommervenkkinsä ja kaikessa voidaan mennä älyttömyyksiin. Siksi ostajan tulee ymmärtää mikä on kohtuullista ja mikä ei.
Sakko toimitusajan venymisestä on ok, jos ymmärretään millaisella toimitusajalla tuote on realistisesti saatavilla. Sama koskee palvelua, tai tuotetta jota ostetaan.
Sakot kuitenkin estävät kaikkein hulluimat kusetukset.
Edit: järjestämällä markkinavuoropuhelun, saadaan täysin laillisesti selvillä mikä on realistista ja mikä ei.
 
Jokaisella alalla on omat kommervenkkinsä ja kaikessa voidaan mennä älyttömyyksiin. Siksi ostajan tulee ymmärtää mikä on kohtuullista ja mikä ei.
Sakko toimitusajan venymisestä on ok, jos ymmärretään millaisella toimitusajalla tuote on realistisesti saatavilla. Sama koskee palvelua, tai tuotetta jota ostetaan.
Sakot kuitenkin estävät kaikkein hulluimat kusetukset.
Edit: järjestämällä markkinavuoropuhelun, saadaan täysin laillisesti selvillä mikä on realistista ja mikä ei.
Puolustusvoimien hankintatoimi olisi varsin värikästä jos ei käytäisi lainkaan tietopyyntökierroksia vaan laitettaisiin suoraan ja sokkona tarjouspyynnöt menemään.
 
Näin Venäjällä! Panssarivaunu toimii mainiosti liikenteenjakajana. Näyttää tippuneen kuvassa taustalla näkyvältä lavetilta. Ruotsalaiset pani kyllä reilut 10 v sitten vielä paremmaksi: Pohjoisesta Jonköpingiin saavuttaessa on jyrkkä alamäki ja tiukat kurvit. Svedujen Ällitälli eli Ikv91 tippui lavetilta poikittain motarille kuskin huomaamatta mitään. Pari autoa siihen törmäsi; onneksi ilman pahempia henkilövahinkoja.

 
Omsktransmash_of_Rostec_completes_first_annual_delivery_of_T-80BVM_tanks.jpg

The Omsk Transport Machine Building Plant (Omsktransmash, part of Uralvagonzavod under Rostec State Corporation) has delivered this year’s first T-80BVM tanks to the customer. The combat vehicles were manufactured under a Russian state defense contract.

T-80BVM is a unique Russian tank design powered by a gas turbine engine, being modernized at the Omsk plant. They have served in various parts of the country for several years. Omsktransmash is the only manufacturer of this T-80 modification.
The tanks passed quality control testing, including checking all systems and mechanisms and assessing the compliance of tanks with the declared technical characteristics. This year, the tank also passed its first tests for the hot season, which included passing a major water barrier. An artificial reservoir was built at the Omsktransmash test site solely for this purpose. In addition, the tank’s reliability was tested at a distance of 5,000 km.

“Fulfillment of the state defense order is the first priority for our enterprise. T-80BVM have proven themselves excellently in recent years; they have an undeniable advantage when operating at low temperatures. This year we have proved that they are also combat-ready in the opposite season”, said the Director General of Omsktransmash, Igor Lobov.
 
Kuinka paljon Venäjällä on modernisoituja panssarivaunuja joissa on lämpötähtäimet sekä ampujalla että komentajalla sekä kyky ampua moderneja pitkiä nuoliammuksia?
 
Kuinka paljon Venäjällä on modernisoituja panssarivaunuja joissa on lämpötähtäimet sekä ampujalla että komentajalla sekä kyky ampua moderneja pitkiä nuoliammuksia?
Vaikea sanoa, ensin pitäisi määritellä mille tasolle "modernisoitu" ja sitten miettiä ketä uskoa määrissä.

Venäläisten nuolten todellinen suorituskyky on varmasti salaisuus, joten arvailuksi menee.
 
Jos luet alkuperäisen viestini, niin tekniset vaatimukset oli laadittu juuri tiettyä tuotetta silmällä pitäen, mutta muut tarjoajat kusettivat. Toisaalta taas käsitykseni mukaan kilpailuissa ei saisi suosia tiettyä toimittajaa vaan kilpailutuksen pitäisi oikeasti synnyttää kilpailua

Kusettaa on vähän heikko termi. Varsinkin kiinalaisilla ei ole hajuakaan oman koneensa oikeista spekseistä, vaan ne kopioitu suoraan kopioidun esim saksalaisen laitteen ohjekirjasta. Eli niillä ei ole mitään hajua oman laitteensa oikeasta suorituskyvystä ja siksi kiinalaisilta ostaminen on aina niin kivaa. Intialaiset sentään tietävät kamansa olevan paskaa.

Teollisuudessa minä teetätin aina RFI:t ja kilpailutus määriteltiin sen mukaan ketä siihen haluttiin mukaan.

edit: RFI:hin mukaan budget price ja aikataulu vastaamiseen noin 5 päivää. Sitten pyyntö spämminä kaikkien tarjoajien myyntiin. Jos viikossa ei saa vastausta, ei toimittaja oikeasti osaa niitä laitteita vielä valmistaakkaan.
 
Back
Top