Panssarivaunut

Kuten täällä on käyny ilmi, niin meidän uusissakin leoissa on se antiikikinen lämppäri ampujalla. Eikä se johtajankaa enää mikää hitecci ole.
Venäläisillä on ollut lämppäreitä vasta hetken, niin todennäköisesti ne pesee suomalaisten omat 100-0.
Jonkillainen kasarifiilis tulee suomalaiselle leo ampujalle kun lämppäriin katsoo.

Leopard_2a4_EMES_15_thermal_image_2.jpg

Leon lämppäri ei tosiaan ole ihan tätä päivää, mutta kokemuksen myötä sen kanssa kyllä pärjää. Laittamasi lämppärikuva näyttää hieman erikoiselta; ylemmässä A ja B segmentissä näyttäisi olevan jonkinasteista häiriötä ja kuva on sumea. Tarkennus tai häiriö lämppärissä?

Ikäeron huomaa erityisesti kun loikkaa leosta vaikka CV:n kyytiin; vaikka CV:n lämpökamera ei ole tämän päivän parasta laatua, niin onhan se silti aika hyvä...
 
Siis A6n vai A4:n? Tuskin kummankaan, mutta veikkaisin, että A6:n menee heittämällä ohi A4:n omasta ja etenkin tuosta A2-keltaisen tekeleestä
 
Siis A6n vai A4:n? Tuskin kummankaan, mutta veikkaisin, että A6:n menee heittämällä ohi A4:n omasta ja etenkin tuosta A2-keltaisen tekeleestä
Voin muistaa väärin, mutta muistaakseni hollantilaisten päivitetyt 2A6:t käyttävät samaa Zeissin WBG-X lämppäriä mikä niissä oli jo aiemmin, lämppäriä ei toisin sanoen päivitetty. Meillä siis samaa kasari-elektroniikkaa tämän osalta molemmissa malleissa.

Voin olla väärässäkin, usein olen.

Muoks tuossapa jäsen @Passi toteaa tämän ihan muutama päivä sitten.
 
Siis A6n vai A4:n? Tuskin kummankaan, mutta veikkaisin, että A6:n menee heittämällä ohi A4:n omasta ja etenkin tuosta A2-keltaisen tekeleestä
Leojen lämppärit on vanhempia kuin suurin osa foorumilaisista. Kummassakin on sama Emes15 tähtäin johonka kuuluu tämä lämppäri jonka panssari salama mainitsi.

A6 johtajan periskooppi on "PERI R-17 A1 tai A2??" ei myöskään ole mikään nykyaikainen. Siinä on integroituna tämä lämppäri. Olettaen että siinä on PERi R-17 A2
Screenshot_20210801-115017.jpg



Näitä monet päivittelee, mutta ei Suomessa.

Se on varmaan monelle vaikea hyväksyä, että venäläisillä on paremmat lämpökamera vsunuissansa kuin Suomalaisilla.
(Toki venäläisten vaunuissa ei läheskään kaikissa niitä ole).

a6 johtajan lämppärin kuvaa.
Screenshot_20210801-113929.jpg


tässä joitain päivitys juttuja maailmalta mitä on (tehty/suunnittelu ?)

puolalaisten peri.
Screenshot_20210801-114128.jpg

Tanskalaisten emes?

Screenshot_20210801-114257.jpg
 

Liitteet

  • Screenshot_20210801-112824.jpg
    Screenshot_20210801-112824.jpg
    89.8 KB · Luettu: 13
Tässäpä tämä postaus jota etsin:

Näistäkin on jotain spessumpia esim Espanjan Leoissa on jotkut Jenkkiläiset lämppärit ainakin yhden lähteen mukaan, mutta isoilla linjoilla menee suurin piirtein näin
A4 ampuja WBG-X
A4 johtaja ei lämppäriä
A5/A6 ampuja WBG-X tai Ophelios-P
A5/A6 johtaja Ophelios-P
A7 ampuja WBG-X tai Attica (WBG-X on jätetty säästösyistä ekassa Saksalaisten tilaamassa A7 versiossa, Qatarin vaunuissa ja A7V vaunuissa Attica)
A7 johtaja Attica

A7ssä ekaa kertaa ajajallakin on lämppäri eteen ja taakse, Spectus. Ennen tuota ollut VV varassa, joku voi heittää VVstä tarkemmat speksit, luulisi että tuossakin on jotain evoluutiota ollut A4->A7.

Ampujan WBG-X:llä menty siis isoissakin maissa ihan viime vuosiin asti, johtajan itsenäinen lämppäri/vv tuli 2A5 myötä ja siten se on (olisi?) myös meidän 2A6:ssa. Molemmissa ampujilla kuitenkin siis WBG-X:t.

Ei syytä kuitenkaan valaa tuhkaa päällensä, aiemmin tässä vitjassa oli postaus jossa käyttökokemusta varusmiehenä 2A4-vaunuista oliko noin reilun viiden vuoden takaa, ja viestin mukaan toimivat sinällään ihan OK.

Mutta päivitys tulee epäilemättä vastaan jossain raossa. Voisi jopa ajatella, että samalla saisi varaosaa meidän 2A4-lauttaan, jos parhaiten säilyneitä WBG-X yksilöitä 2A6:sta varattaisiin sitten samalla niille.
 
Kanadalaiset on päivittänyt omia A4
Peri 17a4 jossa on attican lämppäri.


"the PERI R17 Commander's Periscope was replaced with the new R17A4 on all operational Leopard 2A4M-CAN. The upgrades would be performed piecemeal as vehicles rotated in for scheduled maintenance. While the R17A4 is externally identical to the R17A2 (fitted to 2A5 and 2A6), it uses third generation ATTICA thermal imaging technology developed by Cassidian Optronics (a subsiduary of Airbus Defence and Space). The R17A4 fitted to Canadian Leopards is identical to that in use on the Swiss Panzer 87."

Screenshot_20210801-131748.jpg
Lähde.


http://leopardclub.ca/Spotlight/Canada/2A4M-CAN/DH-1/
 
Retro-päivityksiä Leo-lauttaan tekee ainakin tämä firma:


Tuolla sivulla linkki tähän ladattavaan prosyyriin: Vehicle Optronics Brochure

Onko niin, että EMES 15 / WBG-X päivitys löytyisi esim tuolta? Vai onko noi kaikki johtajan periskooppiin. Ajajan valonvahvistin mainittu siellä myös.
 
Retro-päivityksiä Leo-lauttaan tekee ainakin tämä firma:


Tuolla sivulla linkki tähän ladattavaan prosyyriin: Vehicle Optronics Brochure

Onko niin, että EMES 15 / WBG-X päivitys löytyisi esim tuolta? Vai onko noi kaikki johtajan periskooppiin. Ajajan valonvahvistin mainittu siellä myös.
Mun mielestä tuolta saa kummatkin.
Esim Tämä mikä olikin jo täällä

Screenshot_20210801-114257.jpg

Sitten tuolta saa peri17A3 jossa kansss Attica

https://www.hensoldt.net/products/optronics/peri-r17-a3/-rtwl/

"The PERI R17 A3 retains proven PERI R17 A1 and A2 modules and submodules, so that the logistics for the two are largely compatible."

"The range of PERI R17 A1 through A3 is currently in use by the LEOBEN community. The combat proven PERI R17 A3 is in service in the Leopard 2 fleets of Canada, Denmark and Germany and was employed in Afghanistan by the Danish Armed Forces.

The PERI R17 A3 retains proven PERI R17 A1 and A2 modules and submodules, so that the logistics for the two are largely compatible. "



"From darkness to light
The latest generation of ATTICA thermal imagers features prominently in the PERI R17 A3"


Tämäkin kuva oli jo, mutta puolalaiset ainakin suunnitellu.
Screenshot_20210801-142133.jpg
 
Selostus Puolan Leopard 2A4 -päivityssuunnitelmasta vuodelta 2019. Tämä taisi mennä jäihin Abrams-hankinnan myötä.

LEOPARD 2PL – POLISH UPGRADE

Abstract. The article describes the currently implemented project of upgrading the LEOPARD 2A4 tanks to the LEOPARD 2PL version. Initial design phases, technical analysis and the final implementation option are presented. The impact of the project on the acquisition of new competencies by the companies of the PGZ S.A. group is shown, especially the unique qualifications of Zakłady Mechaniczne "BUMAR-ŁABĘDY" S.A. Technical and marketing approach to the upgrade and offer preparation process are taken into account.

Keywords: upgrade, LEOPARD 2PL, BUMAR - ŁABĘDY S.A
.

 
Näistä lämppäreistä on ollut juttua foorumilla jo vuosia sitten eli ei mitään uutta tässä.

Puolankin modernisoinnista eli Ophelioksen päivitys Atticaan on ollut topicissa ja sen muistaakseni joku kantamörkönä esiintyvä torppasi liian kalliina suomelle. Heitin siitä että Leo 2A4 kamerat pitäisi päivittää pikimmiten, mutta otaksunta on että rahua ei ole kuin A6 parannuksiin, jossain vaiheessa.

Myös Saksan Leopardeissa on tuo Attica, ainakin pääosin.

Ilman muuta lämpökameroiden eli pääsensorien päivittäminen uusimpaan pitäisi hoitaa mahdollisimman pian. Vaunut on kumminkin 80-luvulta alkujaan.
 
Näistä lämppäreistä on ollut juttua foorumilla jo vuosia sitten eli ei mitään uutta tässä.

Puolankin modernisoinnista eli Ophelioksen päivitys Atticaan on ollut topicissa ja sen muistaakseni joku kantamörkönä esiintyvä torppasi liian kalliina suomelle. Heitin siitä että Leo 2A4 kamerat pitäisi päivittää pikimmiten, mutta otaksunta on että rahua ei ole kuin A6 parannuksiin, jossain vaiheessa.

Myös Saksan Leopardeissa on tuo Attica, ainakin pääosin.

Ilman muuta lämpökameroiden eli pääsensorien päivittäminen uusimpaan pitäisi hoitaa mahdollisimman pian. Vaunut on kumminkin 80-luvulta alkujaan.

Kun Leopard 2A4 on kulunutta ja poistuvaa materiaalia, niin yksittäisen komponentin päivittäminen ei kuulosta mielekkäältä. Joko päivitetään vaunut täydellisesti tai sitten käytetään loppuun sellaisenaan. Kuusinumeroisen(?) summan euroja maksava lämpötähtäin tuskin kannattaa kovin lyhyellä käyttöiällä.
 
Kun Leopard 2A4 on kulunutta ja poistuvaa materiaalia, niin yksittäisen komponentin päivittäminen ei kuulosta mielekkäältä. Joko päivitetään vaunut täydellisesti tai sitten käytetään loppuun sellaisenaan. Kuusinumeroisen(?) summan euroja maksava lämpötähtäin tuskin kannattaa kovin lyhyellä käyttöiällä.
Mutta kun se tarvitaan nimenomaan myös 2A6-lauttaan. Uutta sinne, vanhat ja toimivat kasarikamat kiertoon 2A4-lautalle, niin kauan kuin se on rivissä.

Muoks tarkoitan siis ampujan lämppäriä, 2A6-johtajan lämppäri toki sekin jo varaosien osalta muistaakseni myös mennyttä maailmaa (ophelios).
 
Toisaalta voisi arvata, että 2A6 ampujan WBG-X ja johtajan Ophelios ovat ihan soiva peli niin kauan kuin ylipäätään toimivat. Toiivotaan, että Attica -yms tulevat mm. Saksan laajan upgrade-projektin myötä edullisemmiksi, kun niitä nyt tehdään ja myydään kuitenkin isompaa sarjaa.
 
Kun Leopard 2A4 on kulunutta ja poistuvaa materiaalia, niin yksittäisen komponentin päivittäminen ei kuulosta mielekkäältä. Joko päivitetään vaunut täydellisesti tai sitten käytetään loppuun sellaisenaan. Kuusinumeroisen(?) summan euroja maksava lämpötähtäin tuskin kannattaa kovin lyhyellä käyttöiällä.
Ilmavoimat ja laivasto saavat uutta, kun maavoimat joutuvat tyytymään käytettyyn.
 
Back
Top