PJ85
Eversti
Vesivaneria, näin sanoi Panssarikoulun mies joka esitteli modausta panssariseminaarissa muutama vuosi sitten.Olisi mielenkiintoista tietää, onko se oikeasti vaneria vai lisääkö se mahdollisesti suoja-arvoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vesivaneria, näin sanoi Panssarikoulun mies joka esitteli modausta panssariseminaarissa muutama vuosi sitten.Olisi mielenkiintoista tietää, onko se oikeasti vaneria vai lisääkö se mahdollisesti suoja-arvoa.
Vesivaneria, näin sanoi Panssarikoulun mies joka esitteli modausta panssariseminaarissa muutama vuosi sitten.
Ja valtion tai kuntien työmaihin speksattuna 9999,99e/kpl.Arvaus hinnoista:
Vesivaneri 12x1250x2500mm 89,9e/kpl siviilikäyttöön
Mil-speksattuna 539,4e/kpl
Avaruuskäyttöön speksattuna 3236,4e/kpl
Niin, mitäs se mahtaakaan maksaa NH90:n lattiapintana?Arvaus hinnoista:
Vesivaneri 12x1250x2500mm 89,9e/kpl siviilikäyttöön
Mil-speksattuna 539,4e/kpl
Avaruuskäyttöön speksattuna 3236,4e/kpl
Jos se on pinnasta irti niin varmasti suojaa.Olisi mielenkiintoista tietää, onko se oikeasti vaneria vai lisääkö se mahdollisesti suoja-arvoa.
Eiköhän tuossa tarkoitettu kineettistä suojaa. Lämpöjälkeähän se varmasti vähentää, siihenhän se on suunniteltu.Jos se on pinnasta irti niin varmasti suojaa.
Vanerilla on myös hyvä kyky sopeutua ympäristön lämpötilaan.
Taistelupanssarien suoja alkaa olemaan sitä luokkaa passiivisen panssaroinnin osalta että liikkuvuus alkaa kärsiä. Luulen että kaikenlainen häive ja aktiivinen suojaus alkaa olemaan se miltä osin perinteisiä tankkeja kannattaa vielä kehittää. Japanin uusi taisteluvaunu näyttää jo suuntaa ja Armatakin on vain 50 tonninen. Yhdysvaltain uusi tankki lienee seuraava ratkaiseva kysymys.
Saa taatusti, esim Leopard 2 vaunuissa on kokeiltu seuraavaa pakettia.Raskaampi, kuin mikään aiempi tuotantomalli (ok, Armatakin on vasta proto ) sitten IS-sarjan. Itse olen miettinyt, että n. 1500 heppaa on ollut aika vakio moottorin teho jo 80-luvulta asti, eikö nykyteknologialla saataisi enemänkin tehoa irti tarvittaessa 2020-luvun suunnittelulla...?
Onko teho tai sen puute Leopardissa ongelma? Vai miksi hevosia pitäisi saada enemmän?
Vaunuihin on tullut aktiiviset suojatoimet varmasti jäädäkseen. Panssaria toki olisi helppolisätä mutta auttaako se tänä päivänä.
Jotain vastasin, mutta. Äh, vittu. En tiedä mistä mä puhun.Vääntö taitaa olla se moottorin tärkeämpi ominaisuus kuin huipputeho. Ja vielä se käytännöllinen kierroslukualue.
MTU MT-883 Ka-524 kerrotaan olevan huipputeholtaan tarvittaessa 2055 kW. Mitä ilmeisimmin moottori ei tule ensimmäisenä esteeksi suurelle teholle vaan voimansiirto. Tuo suuri teho on tarkoitettu johonkin kelluvaan ajoneuvoon vesiajossa. Ilmeisesti vähän samanlainen tarkoitus kuin kiinalainen Type 05 amfibio -ajoneuvo jolle ilmoitetaan tehoksi: "550 hp (land), 1475 hp (water)".Ei kai tehoa (liikkuvuutta) voi koskaan olla liikaa...? Lisäteho auttaisi myös lisäpanssaroinnin kanssa, vaikka toki 80-alkuisen painon kanssa esim. logistiikkaongelmat kasvaisivat nykykalustolle sietämättömiksi. Ylipäätään nykyiset tstpsv-mootoriratkaisut ovat vuosikymmenten takaa, luulisi niistä löytyvän kehityspontentiaalia tänä päivänä. Esim. Japanin Type 10 moottorin 1200 heppaa saadaan 22,6 litran V8:lla, eli iskutilavuus on alle puolet Leo2:n 1500-heppaisesta. Tehokkaampi (pienempi) moottori säästäisi myös painoa ja mahdollistaisi panssaroinnin optimoinnin paremmin.
| Teho, kW | @rpm | Isku, mm | Syl. Halkaisija, mm | Syl. Lkm, - | Iskutilavuus, dm³ | Max vääntö, Nm | Tehollinen keskipaine @Max T, bar | Tehollinen keskipaine @Max P, bar |
MTU MB 873 (Leopard 2) | 1100 | 2500 | 175 | 170 | 12 | 47.7 | 4700 | 12.4 | 11.1 |
MTU MT883 Ka-501 | 1222.5 | 2700 | 144 | 140 | 12 | 26.6 | 4999 | 23.6 | 20.4 |
SACM V8X 1500 (Leclerc) | 1100 | 2500 | 130 | 142 | 8 | 16.5 | 4850 | 37.0 | 32.1 |
12Н360 (T-14) | 1100 | 2200 | 160 | 150 | 12 | 33.9 | | | 17.7 |
V93 (T-90S) | 824 | 2000 | 183.35 | 150 | 12 | 38.9 | 4521 | 14.6 | 12.7 |
BMW N47 (henkilöauto) | 160 | 4400 | 90 | 84 | 4 | 2.0 | 450 | 28.3 | 21.9 |
Wärtsilä 32 /sylinteri | 580 | 750 | 400 | 320 | 1 | 32.2 | | | 28.8 |
Wärtsilä 31 /sylinteri | 610 | 750 | 430 | 310 | 1 | 32.5 | | | 30.1 |
Scania DC16 | 566 | 2100 | 154 | 130 | 8 | 16.4 | 3130 | 24.1 | 19.8 |
Jos katsotaan T-90 sarjaa, niin paino on noussut 46,5 tn > 50 tn Armataan eli varsin maltillisesti. Leopardin paino noussut 2A4 55 tn> 67 tn 2A7 verrattuna eli n. 3 kertaisesti.Raskaampi, kuin mikään aiempi tuotantomalli (ok, Armatakin on vasta proto ) sitten IS-sarjan. Itse olen miettinyt, että n. 1500 heppaa on ollut aika vakio moottorin teho jo 80-luvulta asti, eikö nykyteknologialla saataisi enemänkin tehoa irti tarvittaessa 2020-luvun suunnittelulla...?