Panssarivaunut

Onko? Challengerin ongelmanahan oli se, että vaihtamatta tornia ei Rheinmetallin 120-millistä pystynyt Challengeriin sovittamaan, koska yksiosainen 120 mm ampumatarvike ei mahtunut Challengerin ampumatarvikeräkkeihin. Sama ongelma koski myös Challenger 1:iä, joiden päivittämisestä ne käytettyinä ostanut Jordania luopui, koska tykin vaihto olisi vaatinut tornin vaihdon, ja päivityksessä olisi pitänyt vaihtaa myös voimalinja (jolloin jäljelle olisi jäänyt vain runko, joka sinänsä olisi kyllä ylijäämäpanssareiden mittapuulla oikein hyvä panssaroinniltaan).
 

Liitteet

  • Screenshot_20220401-195038-01.jpeg
    Screenshot_20220401-195038-01.jpeg
    116.4 KB · Luettu: 37
  • Screenshot_20220401-195155-01.jpeg
    Screenshot_20220401-195155-01.jpeg
    170.2 KB · Luettu: 37
Miksi se rihlattu putki on niin ongelmallinen? Sehän on halkaisijaltaan sama kuin muissakin länsivaunuissa ja pituuttakin on ihan riittävästi. Luulisi saavan siitä riittävästi läpäisyä ja kantamaa, vaikka ampumatarvikkeet eivät olisikaan vaihtokelpoisia Abramsin ja Leopardin kanssa.
Tuon kaksiosaisen ampumatarvikkeen takia. Nuoleen ei saa niin hyvin pituutta sen vuoksi, ja rihlauksen takia se ei saa niin suurta nopeutta kuin sileäputkisessa.
Tosin HESH, vaikkakaan sillä ei ehkä saa läpäisyä, voi olla jopa parempi huonosti koulutettuja tai huonolla taistelumoraalilla taistelevia vastaan (lähtevät pakoon ja jättävät pääosin ehjän vaunun). Se helposti myös tuhoaa optiikat, kuten vertailun vuoksi esim Panssariprikaatissa oli mietitty trotyylikranaattien käyttöä T-72:issa, jotta niillä saisi mission killin ja siten taktisesti paremman lopputuloksen kuin huonosti läpäisevillä nuolilla.

Ampumatarvikkeita:
JTE14Lc.jpeg
Lataaja käsittelee nuolta (onhan tuolla toki pituutta):
14466520865_fc21ce342c_o.jpg

@Mikfin70 tuossa Challenger 3:ssa on kokonaan uusi torni:
 
Tuon kaksiosaisen ampumatarvikkeen takia. Nuoleen ei saa niin hyvin pituutta sen vuoksi, ja rihlauksen takia se ei saa niin suurta nopeutta kuin sileäputkisessa.
Tosin HESH, vaikkakaan sillä ei ehkä saa läpäisyä, voi olla jopa parempi huonosti koulutettuja tai huonolla taistelumoraalilla taistelevia vastaan (lähtevät pakoon ja jättävät pääosin ehjän vaunun). Se helposti myös tuhoaa optiikat, kuten vertailun vuoksi esim Panssariprikaatissa oli mietitty trotyylikranaattien käyttöä T-72:issa, jotta niillä saisi mission killin ja siten taktisesti paremman lopputuloksen kuin huonosti läpäisevillä nuolilla.

Ampumatarvikkeita:
Katso liite: 59505
Lataaja käsittelee nuolta (onhan tuolla toki pituutta):
Katso liite: 59507

@Mikfin70 tuossa Challenger 3:ssa on kokonaan uusi torni:
Problem solved 👍
 
No etkö juuri listannut puolestani kaikki vaunun huonot puolet? Selvästi vaunussa on layout-ongelma, siksi se on niin painava. Tykki tuskin on koettu kummoiseksi probleemiksi, se on se helpoiten vaihdettava komponentti. Selvää on että olisi sitä myyty ulkomaille enemmän jos se olisi oikeasti tasaveroinen Leo2/M1 kanssa.
Kreikan kokeissa Challenger oli länsivaunuista huonoin ja hävisi tiettävästi jopa T-84:lle ammunnoissa.
Voihan syynä olla brittitankin kallis hinta myös. Vaikea sanoa että paino johtuu yksin suunnitteluvirheestä. Dorchester II on ilmeisen uniikki panssarointi ja siitä voi johtua paino. Vaunun panssarin määräkin eri osissa vaikuttaa, joten en syyttäisi huonoa suunnittelua kun en tiedä varmaksi.

Tykki oli aikanaan varmasti hyvä, koska se oli tarkka pitkälle ja aseella saavutettiin T-62 ja T-72M1 vaunuja vastaan tappoja pitkältä matkalta (yli 4 km). Kehitys vain laiminlyötiin, toisin kuin rapakon takana ja Saksassa.

Noihin kokeisiin suhtaudun hieman skeptisesti, koska millään radalla ei simuloida esim.kenttäkelpoisuutta ja pidempään jatkuvaa sotaa. Testattinko siellä suojaa mitenkään ja minkälaisia skenaarioita vaunuille annettiin?
 
Kysymys, miten kauan menee rakentaa tai modata 800+, luultavasti 1000+ MBTä korvaamaan naapurin menetetyt vehkeet, oletettaen että ne ei tee muutoksia tankkeihin? Kymmenen vuotta?
 
Kysymys, miten kauan menee rakentaa tai modata 800+, luultavasti 1000+ MBTä korvaamaan naapurin menetetyt vehkeet, oletettaen että ne ei tee muutoksia tankkeihin? Kymmenen vuotta?
Riippuu miten saavat komponentteja ja miten pakotteet alkaa vaikuttamaan. Venäjän säästöjä on pidätetty San Marinossa ym. Korruptio on hurjaa ja tuottavuus pohjalukemissa.

Veikkaus on että tuolla on valtavia määriä T-72 runkoja ja kylmän sodan varastoja, joista voidaan ottaa ja tehdä T-72B3+ mitä lie versiota, uusimalla moottorit ja perustekniikka sekä ammunnanhallinta. Reaktiivia päälle ja rintamalle. Mitään ihmevärkkejä ryssä ei saa aikaan, koska niiden oma huipputeknologia on niin köyhää. Hienoja lämppäreitä ei välttämättä saada kyhättyä, koska ne ovat kalliita ja valmistusta ei ole mittavasti Venäjällä.

Kulutussota rulettaa niin kauan kun on nuoria miehiä pakottaa tapattamaan itsensä. Romuista se ei jää kiinni.
 
Veikkaus on että tuolla on valtavia määriä T-72 runkoja ja kylmän sodan varastoja, joista voidaan ottaa ja tehdä T-72B3+ mitä lie versiota, uusimalla moottorit ja perustekniikka sekä ammunnanhallinta.
Aivan mutta kuinka kauan? Jonkun arolla seisseen rungon riisuminen, heikkapuhallus, tarkastus, uudelleen kasaaminen ja modaus vie aikaa. Optimisti arvioni yhden rungon osalta on viikkoja, pessimistinen vuosia, realisti kuukausia.
 
Aivan mutta kuinka kauan? Jonkun arolla seisseen rungon riisuminen, heikkapuhallus, tarkastus, uudelleen kasaaminen ja modaus vie aikaa. Optimisti arvioni yhden rungon osalta on viikkoja, pessimistinen vuosia, realisti kuukausia.
Kaikki on niin siitä kiinni kuinka paljon varastossa on valmiita varaosia ja riittävästi ammattitaitoista työvoimaa. Jos niitä on riittävästi, niin vaunun purku 5 työpäivää, valmistelu hiekkapuhallukseen ja maalaus 5 päivää, kokoaminen uusilla osilla ja koe ajo, koeammunta 3 viikkoa.
Noin 5-6 viikkoa ja raato on peruskorjattu.
Tornit ja rungot menevät eri linjoille eroteltuna, moottori ja vaihteistot osajärjestelmineen omalle linjalle. Suurin työ on uusissa sähköjohto sarjoissa..
 
Kaikki on niin siitä kiinni kuinka paljon varastossa on valmiita varaosia ja riittävästi ammattitaitoista työvoimaa. Jos niitä on riittävästi, niin vaunun purku 5 työpäivää, valmistelu hiekkapuhallukseen ja maalaus 5 päivää, kokoaminen uusilla osilla ja koe ajo, koeammunta 3 viikkoa.
Noin 5-6 viikkoa ja raato on peruskorjattu.
Tornit ja rungot menevät eri linjoille eroteltuna, moottori ja vaihteistot osajärjestelmineen omalle linjalle. Suurin työ on uusissa sähköjohto sarjoissa..
Paljonkohan aikaisempien modausten rahoista ja tarvikkeista on mennyt korruptioon?
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Kaikki on niin siitä kiinni kuinka paljon varastossa on valmiita varaosia ja riittävästi ammattitaitoista työvoimaa. Jos niitä on riittävästi, niin vaunun purku 5 työpäivää, valmistelu hiekkapuhallukseen ja maalaus 5 päivää, kokoaminen uusilla osilla ja koe ajo, koeammunta 3 viikkoa.
Noin 5-6 viikkoa ja raato on peruskorjattu.
Tornit ja rungot menevät eri linjoille eroteltuna, moottori ja vaihteistot osajärjestelmineen omalle linjalle. Suurin työ on uusissa sähköjohto sarjoissa..
Mua on pitkään pohdituttanut tuo sähkönsyöttö rungon ja tornin välillä. Joku perusvirransyöttö nyt vielä menee liu'uilla, mutta mites lukuisat signaalit viedään? Vai viedäänkö ollenkaan?
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Mua on pitkään pohdituttanut tuo sähkönsyöttö rungon ja tornin välillä. Joku perusvirransyöttö nyt vielä menee liu'uilla, mutta mites lukuisat signaalit viedään? Vai viedäänkö ollenkaan?
Kyllä siellä tornin pohjalla ja rungon välissä on liukukosketin ja ainakin ennen siinä oli myös vapaita napapareja mitä pitkin tietoa voidaan siirtää ylös alas.
Tyyppiä en muista enää 😞
 
Torin irrottaminen ei ollut mikään iso temppu. Tuo kosketin esille ja Gost-kaapeli irti minkä jälkeen kehältä pultit auki sekä laakerikuulien poistaminen. Sen jälkeen vain rauhallinen nosto.
Sitä kun on itse elektroniikkaihmisenä liittimiin, jotka ovat rakenteeltaan pienempiä kuin vaunun tornin kehä. 🤣
 
Sitä kun on itse elektroniikkaihmisenä liittimiin, jotka ovat rakenteeltaan pienempiä kuin vaunun tornin kehä. 🤣
No, tuo liukkari ei kyllä ole ihan mikroelektroniikkaa, mutta toimiva, yleensä pl itä-saksan vaunut joissa osa oli saanut hieman vettä sisäänsä eikä ollut vaihdettu käyttöönottohuolloissa.
Tuo liukukytkin on vaunun pohjassa tornin keskipisteen kohdalla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top