Panssarit terästä, paksuutta en muista, mutta koko kylki on saman vahvuinen.
Muutaman kerran venäläistä ps-terästä poranneena voin todeta ettei länsi terä uponnut siihen vaan piti käyttää korjausauton venäläisiä teriä.
Internetin ihmeellisestä maailmasta.
Oheisen kuvan mukaan näyttäisi rungon kylki olevan yläosassa 80 mm (varmaankin panssariterästä ~RHA) . Alaosa on samaa levyä pohjan kanssa 20 mm taivutettuna, mutta sitkeää rakenneterästä, ei siis panssariterästä.
Takaseinä lienee moottoritilassa 40 mm ~30-asteen kulmassa ja katto moottorin päällä 20 mm, mutta ovatkohan panssariterästä? [En jaksanut lukea tuota allaolevaa linkkiä riittävällä hartaudella.]
Nämä arvot varmaan vaihtelevat mallin / valmistusmaan/ jne mukaan hieman. Arvelen, että alkuperältään venäläisissä vaunuissa on "vahvin" panssarointi suojauksen mielessä kaikin puolin.
[Off-Topic1: Panssariteräksen/kovan teräksen porauksesta samat kokemukset. Venäläisellä kierukkaporalla sai Hardox 500 levyyn reiän, mutta länsiterillä (kovapalat tai ilman, pinnoituksen kera tai ilman ) teki tuskaa, vaikka oli myyjä / konsultti opastamassa ja porakoneena tukeva jyrsinkone. Mukava oli vierestä seurata myyntikonsultin ponnisteluja, mutta kauppoja ei teristä eikä leikkuunesteistä tehty sillä kertaa. Näytettiin myyntikonsultille kuitenkin, miten poraus onnistuu venäläisellä poralla, jonka jälkeen konsultti keräili tylsyneet teränsä sekä leikkuunestepullonsa salkkuunsa. Ei saatu edes korruptiokahveja, pullasta puhumattakaan.
No lopulta eräs konepaja otti urakan sarjatyöstä, teki reiät, mutta sanoivat lopuksi: " Älä tuo enää toista kertaa". Sen jälkeen reiät tehtiin laserilla, kun olivat ohuita levyjä (~max 10 mm) ja laserleikattujen reikien tarkkuus/laatu riittävä tarkoitukseen.]
[Off-Topic2: Kollegat kävivät myös magneettijalan ja tukevan sähkökäsiporakoneen kanssa pitkällä reikäporalla poraamassa tankonäytteet sekä etuviistopanssarista että tornin etuosasta. Eräällä Hämeenlinnan läheisellä korjaamolla henkilökunta oli naureskellut hentoja näytteenottovälineitä. Kollegatkin hieman empivät, mutta kun näytteet oli saatu onnistuneesti ja vaunussa "siistit" reiät, niin kollegojen hartiat eivät meinanneet mahtua poislähtiessä hallin pariovista ulos: "Näitähän on tehty" . No tämä oli vähän off-topic:ia, mutta tuli viitteen tekstistä mieleen tuollainen työelämän pieni high-light kokemus, vaikkei itsellä ko. asiaan ollut osaa eikä arpaa.] Takaisin asiaan...
Jos T-72 vaunun tekniikka kiinnostaa enemmän, niin haku: "Tankograd T-72" tuo ilta-/ yölukemista joksikin aikaa..... Panssarointi on osassa 2 (Part 2) eli tuolta löytyy (ja paljon muuta, T-62, T-80 jne.) Venäjän vehkeistä, vaunuista ja aseistakin:
https://thesovietarmourblog.blogspot.com/p/home.html
Linkissä on hyvää tekstiä riittämiin [ja jos tuo tieto olisi ollut aikanaan saatavilla luotettavasti, niin ne reikäporauksetkin olisi voinut jättää tekemättä ].
Viimeksi muokattu: