Panssarivaunut

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Eli päivitys/remontti 83Milj.Eur 132 vaunulle (jos kaikki modattiin) = alle 650 000Eur / vaunu, kuullostaa yllättävän kohtuulliselta noilla listatuilla päivityksillä!
Eikös tuossa puhuta 60 tankin modauksesta? Yksikköhinnaksi tulisi vajaa 1,4M/eur. Chilen kokonaismäärä lienee tuo 132 plus muutama varaosavaunu.

Vuonna 2009 Chile käytti 150M USD sadan Leopard 1:n modernisointiin. Tekee 1,14M eur/vaunu.

Suomessa Leo-hankintaa motivoitiin laskelmalla, jonka mukaan A4:n päivittäminen A5-tasolle maksaa 600K, ja t-72:sten päivittäminen samalle tasolle 1M euroa. Nämä 2002/2003 hintoja. Jos arvioi "ase-inflaatioksi" 15% vuodessa, hinta olisi nykyään yli 2M euroa/vaunu. Pelkällä 5% nousullakin päädyttäisiin 900K euroon. A5-versio ei sisältänyt tykin päivitystä.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Eli päivitys/remontti 83Milj.Eur 132 vaunulle (jos kaikki modattiin) = alle 650 000Eur / vaunu, kuullostaa yllättävän kohtuulliselta noilla listatuilla päivityksillä!
Eikös tuossa puhuta 60 tankin modauksesta? Yksikköhinnaksi tulisi vajaa 1,4M/eur. Chilen kokonaismäärä lienee tuo 132 plus muutama varaosavaunu.

Mainitaan ostetuksi 60 Leopardia mutta perässä korjataan että vaunuja hankittiin 132kpl ja wikipedian (ja muidenkin lähteiden mukaan) Chilellä pitäisi olla käytössään vain modattuja A4 malleja:huh:

Korsumajuri kirjoitti:
Vuonna 2009 Chile käytti 150M USD sadan Leopard 1:n modernisointiin. Tekee 1,14M eur/vaunu.

Suomessa Leo-hankintaa motivoitiin laskelmalla, jonka mukaan A4:n päivittäminen A5-tasolle maksaa 600K, ja t-72:sten päivittäminen samalle tasolle 1M euroa. Nämä 2002/2003 hintoja. Jos arvioi "ase-inflaatioksi" 15% vuodessa, hinta olisi nykyään yli 2M euroa/vaunu. Pelkällä 5% nousullakin päädyttäisiin 900K euroon. A5-versio ei sisältänyt tykin päivitystä.

Jossain on feelua, ei se Suomen arvioma hintakaan voi mielestäni tuplasti olla metsässä:huh:
Onko mahdollista että tuossa Leo-1 päivityksessä tehtiin samalla jotain muuta mittavaa remonttia josta noin korkea hinta?
 
Chilen psv-tilanteesta löytyy keskenään ristiriitaisia lähteitä. Esim. Wikipedia antaa Leo 2:sten määräksi 172, muualla kaupan väitettiin olleen 132+ jne.

Jos googlettaa kuvia Leopard 2A4CHL-hakutermillä, esille tuleva panssari ei näytä lainkaan speksien mukaiselta. Siis L55, lisäpanssarointi, katolla kaukokäyttöinen kk jne.... Pikemminkin panssari näyttää maalatulta A4:ltä. Jossain googlettamassani chileläisessä foorumikeskustelussa kommentoitiin modauksen maksaneen 2M USD/vaunu. Mutta silloin luvut eivät täsmää. Muutenkin on vaikea uskoa, että 600 000 euroon mahtuisi lisäpanssarin, ammunnanhallinnan, kk-tornin, jousituksen jne. lisäksi tuliterä L55-kanuuna. A5-modaukseen L55 ei kuulu, joten siinä suhteessa tuon Puolustusvoimien 9 vuoden takaisen 600K ymmärtää.

The Leopard 2A4CHL is the upgraded Chilean version of the Leopard 2A4 ordered by Chile in 2007. Upgrades include new electronics, sighting and information systems meant to elevate the Leopard 2A4's networking capability to be equal to that of the Leopard 2A6, a new suspension system and the upgrading of the tanks main gun to the L55 smoothbore cannon used on the Leopard 2A6. Other upgrades are remote weapon stations over the gunner and commander hatches fitted with the MG3 and HK GMG. The Leopard 2A4CHL also has improved roof and side turret armour and can be uplinked with Chile's battlefield control network
 
Pisti uudesta panssari-lehdestä asia silmään artikkelista "Panssarikadetin päätös". Siinä mainittiin että "kadettien erityislupiin lisättiin kohdat tstpsv Leopard 2A4 johtaja, sekä tstpsv Leopard 2A4(K1), evakpsv BPz3 ajaja." (kiintoisa osio korostettuna) Miten voi saada luvat sellaiseen vehkeeseen joita Suomella ei ole, eli Büffel evakuointipanssarivaunuihin? Onko niitä hiljaisuudesssa tilattu, tai tilaamassa, vai miten on? Asiahan olisi vallan mainio, nykyiset VT-55/JVBT-55 evakuointipanssarit eivät ole mitenkään erityisen loistavia varsinkaan Leo-kaluston kanssa, tosin välttävästi nekin hommassa hoitaa.
 
http://www.vivas.fi/talta-nayttaa-syyrialainen-kotona-tehty-tankki-katso-kuvat/

"Hallitustaan vastaan kapinoiva Syyrian kansa on kokee kovia aikoja. Maasta kuitenkin löytyy nuoria osaajia, joiden taidot menevät hukkaan kotimaassaan.
Sham 2 -niminen panssariajoneuvo on valmistettu nuoren syyrialaisen insinöörin työpajassa hänen kotonaan. Vekotimen tuhovoimana on Playstationin ohjaimella liikutettava raskas konekivääri."
 
Peiper kirjoitti:
Sham 2 -niminen panssariajoneuvo on valmistettu nuoren syyrialaisen insinöörin työpajassa hänen kotonaan.
Huomatkaa, että sekä ajajalla että ampujalla on elektroniset näytöt. Tietotekniikan aggressiivisella hyödyntämisellä on miehistön määrä saatu pudotettua kahteen, minkä ansiosta vaunun koko ja paino on saatu pidettyä hyvin maltillisena. Sisatilojen radikaalilla pelkistämisellä lienee pyritty siihen, että vaunumiehistö kiinnittää huomionsa vain taistelutehtävän kannalta olennaiseen, ei kahvinkeittoon.

Panssarin viistous viittaa häiveominaisuuksiin (ilmeisesti tässä vaiheessa pinnoitusmateriaali halutaan pitää vielä salaisena). Moottorin melu on saatu painettua länsimaisia vaunuja huomattavasti alemmalle tasolle, joten myös tuossa kohdin he ovat aikaansa edellä. Vaunun korkea ulottuvuus vertikaalitasossa ja kaukokäyttöinen asejärjestelmä viittaavat siihen, että se on optimoitu toimimaan Syyrian ja lähinaapureiden eritysolosuhteissa. Siellä korkeat muuurit ovat hyvin tavallisia asutuskeskuksissa.

Vaunun maasto-ominaisuuksia tuolla videolla esiteltiin kitsaasti, joten niihin ei vielä tässä vaiheessa uskalla ottaa kantaa. Ottaen huomioon pienen koon ja oletettavasti matalan painon, uskoisin vaunun olevan maastoliikkuvuudessa vähintään AMV:n tasoa.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Sham 2 -niminen panssariajoneuvo on valmistettu nuoren syyrialaisen insinöörin työpajassa hänen kotonaan.
Huomatkaa, että sekä ajajalla että ampujalla on elektroniset näytöt. Tietotekniikan aggressiivisella hyödyntämisellä on miehistön määrä saatu pudotettua kahteen, minkä ansiosta vaunun koko ja paino on saatu pidettyä hyvin maltillisena. Sisatilojen radikaalilla pelkistämisellä lienee pyritty siihen, että vaunumiehistö kiinnittää huomionsa vain taistelutehtävän kannalta olennaiseen, ei kahvinkeittoon.

Panssarin viistous viittaa häiveominaisuuksiin (ilmeisesti tässä vaiheessa pinnoitusmateriaali halutaan pitää vielä salaisena). Moottorin melu on saatu painettua länsimaisia vaunuja huomattavasti alemmalle tasolle, joten myös tuossa kohdin he ovat aikaansa edellä. Vaunun korkea ulottuvuus vertikaalitasossa ja kaukokäyttöinen asejärjestelmä viittaavat siihen, että se on optimoitu toimimaan Syyrian ja lähinaapureiden eritysolosuhteissa. Siellä korkeat muuurit ovat hyvin tavallisia asutuskeskuksissa.

Vaunun maasto-ominaisuuksia tuolla videolla esiteltiin kitsaasti, joten niihin ei vielä tässä vaiheessa uskalla ottaa kantaa. Ottaen huomioon pienen koon ja oletettavasti matalan painon, uskoisin vaunun olevan maastoliikkuvuudessa vähintään AMV:n tasoa.

Kiitokset päiväni piristämisestä. :a-grin:
 
setämies kirjoitti:
Korsumajuri kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Sham 2 -niminen panssariajoneuvo on valmistettu nuoren syyrialaisen insinöörin työpajassa hänen kotonaan.
Huomatkaa, että sekä ajajalla että ampujalla on elektroniset näytöt. Tietotekniikan aggressiivisella hyödyntämisellä on miehistön määrä saatu pudotettua kahteen, minkä ansiosta vaunun koko ja paino on saatu pidettyä hyvin maltillisena. Sisatilojen radikaalilla pelkistämisellä lienee pyritty siihen, että vaunumiehistö kiinnittää huomionsa vain taistelutehtävän kannalta olennaiseen, ei kahvinkeittoon.

Panssarin viistous viittaa häiveominaisuuksiin (ilmeisesti tässä vaiheessa pinnoitusmateriaali halutaan pitää vielä salaisena). Moottorin melu on saatu painettua länsimaisia vaunuja huomattavasti alemmalle tasolle, joten myös tuossa kohdin he ovat aikaansa edellä. Vaunun korkea ulottuvuus vertikaalitasossa ja kaukokäyttöinen asejärjestelmä viittaavat siihen, että se on optimoitu toimimaan Syyrian ja lähinaapureiden eritysolosuhteissa. Siellä korkeat muuurit ovat hyvin tavallisia asutuskeskuksissa.

Vaunun maasto-ominaisuuksia tuolla videolla esiteltiin kitsaasti, joten niihin ei vielä tässä vaiheessa uskalla ottaa kantaa. Ottaen huomioon pienen koon ja oletettavasti matalan painon, uskoisin vaunun olevan maastoliikkuvuudessa vähintään AMV:n tasoa.

Kiitokset päiväni piristämisestä. :a-grin:

Silti pitää mainita, että aluksi veikkasin noita kameroita joksikin peruutuskameroiksi, mutta taitavat olla ihan joka kodin turvakameroita, kun kuva on saatu yhdelle näytölle (vai muistanko väärin?).
 
Korsumajuri kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Sham 2 -niminen panssariajoneuvo on valmistettu nuoren syyrialaisen insinöörin työpajassa hänen kotonaan.
Huomatkaa, että sekä ajajalla että ampujalla on elektroniset näytöt. Tietotekniikan aggressiivisella hyödyntämisellä on miehistön määrä saatu pudotettua kahteen, minkä ansiosta vaunun koko ja paino on saatu pidettyä hyvin maltillisena. Sisatilojen radikaalilla pelkistämisellä lienee pyritty siihen, että vaunumiehistö kiinnittää huomionsa vain taistelutehtävän kannalta olennaiseen, ei kahvinkeittoon.

Panssarin viistous viittaa häiveominaisuuksiin (ilmeisesti tässä vaiheessa pinnoitusmateriaali halutaan pitää vielä salaisena). Moottorin melu on saatu painettua länsimaisia vaunuja huomattavasti alemmalle tasolle, joten myös tuossa kohdin he ovat aikaansa edellä. Vaunun korkea ulottuvuus vertikaalitasossa ja kaukokäyttöinen asejärjestelmä viittaavat siihen, että se on optimoitu toimimaan Syyrian ja lähinaapureiden eritysolosuhteissa. Siellä korkeat muuurit ovat hyvin tavallisia asutuskeskuksissa.

Vaunun maasto-ominaisuuksia tuolla videolla esiteltiin kitsaasti, joten niihin ei vielä tässä vaiheessa uskalla ottaa kantaa. Ottaen huomioon pienen koon ja oletettavasti matalan painon, uskoisin vaunun olevan maastoliikkuvuudessa vähintään AMV:n tasoa.

Visuaaliseen spektrianalyysiin perustuen uskon panssarin olevan päällystetty uudenlaisella ferrioksidiin perustuvalla RAM-pinnoitteella. Sen suurin parannus verrattuna aikaisempiin pinnoitteisiin on, että riittävän ilmankosteuden vallitessa pinnoite on itseään korjaava.
 
Jukkis kirjoitti:
Korsumajuri kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Sham 2 -niminen panssariajoneuvo on valmistettu nuoren syyrialaisen insinöörin työpajassa hänen kotonaan.
Huomatkaa, että sekä ajajalla että ampujalla on elektroniset näytöt. Tietotekniikan aggressiivisella hyödyntämisellä on miehistön määrä saatu pudotettua kahteen, minkä ansiosta vaunun koko ja paino on saatu pidettyä hyvin maltillisena. Sisatilojen radikaalilla pelkistämisellä lienee pyritty siihen, että vaunumiehistö kiinnittää huomionsa vain taistelutehtävän kannalta olennaiseen, ei kahvinkeittoon.

Panssarin viistous viittaa häiveominaisuuksiin (ilmeisesti tässä vaiheessa pinnoitusmateriaali halutaan pitää vielä salaisena). Moottorin melu on saatu painettua länsimaisia vaunuja huomattavasti alemmalle tasolle, joten myös tuossa kohdin he ovat aikaansa edellä. Vaunun korkea ulottuvuus vertikaalitasossa ja kaukokäyttöinen asejärjestelmä viittaavat siihen, että se on optimoitu toimimaan Syyrian ja lähinaapureiden eritysolosuhteissa. Siellä korkeat muuurit ovat hyvin tavallisia asutuskeskuksissa.

Vaunun maasto-ominaisuuksia tuolla videolla esiteltiin kitsaasti, joten niihin ei vielä tässä vaiheessa uskalla ottaa kantaa. Ottaen huomioon pienen koon ja oletettavasti matalan painon, uskoisin vaunun olevan maastoliikkuvuudessa vähintään AMV:n tasoa.

Visuaaliseen spektrianalyysiin perustuen uskon panssarin olevan päällystetty uudenlaisella ferrioksidiin perustuvalla RAM-pinnoitteella. Sen suurin parannus verrattuna aikaisempiin pinnoitteisiin on, että riittävän ilmankosteuden vallitessa pinnoite on itseään korjaava.

Joskus opiskeluaikoina opettaja kertoili eräästä teräslaadusta joka ruostuu hieman oudolla tavalla. Se siis ruostuu, mutta tässä tapauksessa ruoste muodostaa suojaavan kerroksen, eikä sitten ruostu sen enempää. Tätä suojakerrosta opettaja kuvaili saman kaltaiseksi kuin kuparille on ominaista.

Sotilaallista käyttöä tuolle ei varmaankaan ole.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Korsumajuri kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Eli päivitys/remontti 83Milj.Eur 132 vaunulle (jos kaikki modattiin) = alle 650 000Eur / vaunu, kuullostaa yllättävän kohtuulliselta noilla listatuilla päivityksillä!
Eikös tuossa puhuta 60 tankin modauksesta? Yksikköhinnaksi tulisi vajaa 1,4M/eur. Chilen kokonaismäärä lienee tuo 132 plus muutama varaosavaunu.

Mainitaan ostetuksi 60 Leopardia mutta perässä korjataan että vaunuja hankittiin 132kpl ja wikipedian (ja muidenkin lähteiden mukaan) Chilellä pitäisi olla käytössään vain modattuja A4 malleja:huh:

Korsumajuri kirjoitti:
Vuonna 2009 Chile käytti 150M USD sadan Leopard 1:n modernisointiin. Tekee 1,14M eur/vaunu.

Suomessa Leo-hankintaa motivoitiin laskelmalla, jonka mukaan A4:n päivittäminen A5-tasolle maksaa 600K, ja t-72:sten päivittäminen samalle tasolle 1M euroa. Nämä 2002/2003 hintoja. Jos arvioi "ase-inflaatioksi" 15% vuodessa, hinta olisi nykyään yli 2M euroa/vaunu. Pelkällä 5% nousullakin päädyttäisiin 900K euroon. A5-versio ei sisältänyt tykin päivitystä.

Jossain on feelua, ei se Suomen arvioma hintakaan voi mielestäni tuplasti olla metsässä:huh:
Onko mahdollista että tuossa Leo-1 päivityksessä tehtiin samalla jotain muuta mittavaa remonttia josta noin korkea hinta?

Päivityksen tasoa laskemalla ja lelujen lukumäärää vähentämällä kirjoitukset saadaan käymään toteen. Toki joidenkin hilpettimien hinta on varmasti laskenutkin vuosien saatossa, osa taas on reippaasti kallistunut. Eiköhän mainitun modifikaation hinta räikäne millin luokassa. Aika paljon on kertynyt modattavaa: Leot ja bemari kakkoset, panssaritykistö, vetokalusto ja ylimenokalusto. Hmmm.
 
Tämmöisellä voidaan sitten tulevaisuudeessa pysäyttää naapurit jos panssarivaunuista tulee liian kalliita.

 
Last edited by a moderator:
SJ kirjoitti:
Joskus opiskeluaikoina opettaja kertoili eräästä teräslaadusta joka ruostuu hieman oudolla tavalla. Se siis ruostuu, mutta tässä tapauksessa ruoste muodostaa suojaavan kerroksen, eikä sitten ruostu sen enempää. Tätä suojakerrosta opettaja kuvaili saman kaltaiseksi kuin kuparille on ominaista.

Sotilaallista käyttöä tuolle ei varmaankaan ole.

Tuolle teräkselle?

Se olisi ollut hyvin toivottava valmistusmateriaali niille taivaan alla säilytetyille DDR:n jäämistöstä hankituille T-72 vaunuille.
 
Kun on tullut heiteltyä hinta-arvoita Leo 2:sten modernisoinnista, laitan tähän lainauksen vuoden 2010 panssariseminaarista (tiivistelmä pdf:nä).

Panssariseminaari2010_zps0e7cb74b.png


Näin ollen, vielä vajaa kolme vuotta sitten modernisoinnin tavoite oli varsin vaatimaton, A4+ ja A5+ välillä. Tuon jälkeen on isketty pöytään kovat säästötavoitteet, joten tavoitetaso lienee ennallaan. Minusta käytettyjen A6:sten hankkiminen, vaikkapa vain 60kpl, olisi järkevä siirto, mutta hintaero esim. A4:n paranteluun plustasolle on iso.

CV9030 -> CV9040-modausta en täysin ymmärrä. Viimeiset 9030:t hankittiin vain muutama vuosi sitten. Mikä on sen jälkeen muuttunut?
 
Korsumajuri kirjoitti:
Kun on tullut heiteltyä hinta-arvoita Leo 2:sten modernisoinnista, laitan tähän lainauksen vuoden 2010 panssariseminaarista (tiivistelmä pdf:nä).

Panssariseminaari2010_zps0e7cb74b.png


Näin ollen, vielä vajaa kolme vuotta sitten modernisoinnin tavoite oli varsin vaatimaton, A4+ ja A5+ välillä. Tuon jälkeen on isketty pöytään kovat säästötavoitteet, joten tavoitetaso lienee ennallaan. Minusta käytettyjen A6:sten hankkiminen, vaikkapa vain 60kpl, olisi järkevä siirto, mutta hintaero esim. A4:n paranteluun plustasolle on iso.

CV9030 -> CV9040-modausta en täysin ymmärrä. Viimeiset 9030:t hankittiin vain muutama vuosi sitten. Mikä on sen jälkeen muuttunut?

40mm paree ois olla 40 CTA eikä bofors. :p
 
Korsumajuri kirjoitti:
Kun on tullut heiteltyä hinta-arvoita Leo 2:sten modernisoinnista, laitan tähän lainauksen vuoden 2010 panssariseminaarista (tiivistelmä pdf:nä).

Panssariseminaari2010_zps0e7cb74b.png


Näin ollen, vielä vajaa kolme vuotta sitten modernisoinnin tavoite oli varsin vaatimaton, A4+ ja A5+ välillä. Tuon jälkeen on isketty pöytään kovat säästötavoitteet, joten tavoitetaso lienee ennallaan. Minusta käytettyjen A6:sten hankkiminen, vaikkapa vain 60kpl, olisi järkevä siirto, mutta hintaero esim. A4:n paranteluun plustasolle on iso.

CV9030 -> CV9040-modausta en täysin ymmärrä. Viimeiset 9030:t hankittiin vain muutama vuosi sitten. Mikä on sen jälkeen muuttunut?

40mm paree ois olla 40 CTA eikä bofors. :p
 
Iivo kirjoitti:
40mm paree ois olla 40 CTA eikä bofors. :p

Se muistikuva minulle on, että ase on sitä tyyppiä, että sen saa modernisoitua 40 milliseksi, mutta en sano varmaksi, että se on CTA. 40 millinen ammus, jossa on aikautettava sytytin olisi ihan kätevä.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Lienee turha toivoa 30-millisten Puskamestari II:sten kierrättämistä esim. AMV:ihin?

Ei taida olla mitään mitä kierrättää, kun tuon aseen saa päivitettyä 40 milliseksi.
 
SJ kirjoitti:
Ei taida olla mitään mitä kierrättää, kun tuon aseen saa päivitettyä 40 milliseksi.
Ai se menee noin... en tajunnut aiemmasta viestistäsi. Tuossa tapauksessa modauksessa on huomattavasti enemmän järkeä, kun selvitään pienehköllä rahalla.
 
Back
Top