Panssarivaunut

Mitäs jos mekin... ;) järkevää ?
Täällä keskusteltiin tästä aiemmin, ja se tarkoittaisi 2-3 vuoden lamaa mekanisoidussa suorituskyvyssämme, kun kaikki osaaminen pitäisi pistää uusiksi. Jos jostain meille taiottaisiin bemareiden korvaajiksi samanlaisia CV9030FIN kuin meillä nyt on, eli CV90 Mk 2 -alustalla olevaa kalustoa, niin sitten asia voisi järjestyä ongelmattomammin - mutta CV90 on jo Mk 3/4 -versiossaan tällä hetkellä. Varmaankin uudetkin CV90:t saisivat koneiston pyörät pyörimään nopeammin ja tuo suorituskykylama korjautuisi ripeämmin, mutta esim. Marderit vaatisivat sen 3 vuotta, kun niille ei ole sotavarustehyväksyntää, ei huoltojärjestelmää, ei osaavaa kantahenkilökuntaa, ei miehistöjä jne.
 
Liekkö Kreikka antamassa pois BMP-1:nsä, joista jo aikaisemmin halunnut päästä eroon. Osa ZU-23 lavetteina.

Katso liite: 62327
Eipä Kreikalla muita neukkumiehistönkuljetusvehkeitä ole. BMP:tkin ovat huvenneet jonnekin 100 kpl tienoille, niiden tehtävänä on saarten (mm. Samos, Kos, Lesbos) puolustaminen. Vaunut ovat huvenneet lahjoittamalla Irakille, myymällä Egyptiin ja harjoitusmaaleina.

Kreikkalaisen BMP:n erikoisuutena on Browning M2 jonka jalusta on hitsattu tornin katolle ja sen takia tornin luukku on muutettu aukeamaan sivulle.

R1sNlUJ.png
 
Eipä Kreikalla muita neukkumiehistönkuljetusvehkeitä ole. BMP:tkin ovat huvenneet jonnekin 100 kpl tienoille, niiden tehtävänä on saarten (mm. Samos, Kos, Lesbos) puolustaminen. Vaunut ovat huvenneet lahjoittamalla Irakille, myymällä Egyptiin ja harjoitusmaaleina.

Kreikkalaisen BMP:n erikoisuutena on Browning M2 jonka jalusta on hitsattu tornin katolle ja sen takia tornin luukku on muutettu aukeamaan sivulle.

Katso liite: 62329
Jos ja kun Ukraina saa myös Kreikan sergei-bemarit, niin eiköhän sodan kulku ala kääntymään!
 
Itse asiassa tuo on hyvä, tukeva alusta nimenomaan pintatorjuntaan. Maahanlaskun ja maihinnousun torjuntaan. Ilma-ammunta sitten lisänä.
Näinpä, verrokkina vaikka ne Puolustusvoimien videot joissa sergei pultattu Masin lavalle, tai mitä autoja olivatkaan. Heijaa etten sanoisi melkoisesti. Nyt kun T-72 stenaus jälkipyykit ovat olleet taas hetken tauolla (herätäkseen aivan varmasti taas jossain vaiheessa uudestaan henkiin), niin miten olisi Ykkösbemarien stenausviisastelu. Oltaisiin saatu hienot alustat sergeille! :p:uzi:
 
Nyt on teknikaali. Miksi Suomessa ei toteutettu tuota? Molempia komponentteja olisi ollut.

Varmaan sama syy miksi BMP-1 ei muutenkaan modernisoitu. Eli ne sähköjen johdotukset! Siis jos muistan oikein, niin oltiin varauduttu siihen että johdotukset olisivat erillaiset kun vaunuja oli kahdesta eri tehtaasta, mutta sitten huomattiin että johdotukset olivat ajoneuvokohtaiset tehtaasta huolimatta, joten kun vaunujen sähköjärjestelmistä ei voi tehdä mitään kaaviota, niin homma katsottiin liian kalliiksi/vaaralliseksi ja modernisoinnista luovuttiin.
 
Bird Aerosystems will launch a new business line of land systems at Eurosatory 2022, wqhere it will also launch two new products: Hybrid-Eye, an advanced hybrid detection system enhancing armoured vehicle protection; and µMPR, a miniature airborne radar for ground and maritime border surveillance.

Leveraging the company’s radar solutions, optical technologies, and advanced algorithms already implemented in its airborne solutions, the new all-in-one miniaturised solutions are ideal for medium to small platforms, offering a new level of detection and protection previously unavailable.

Hybrid Eye is an advanced all-in-one detection system that supports the protection of armored vehicles from wide-ranging potential threats. Tailored for active and vehicle protection systems (APS and VPS), it provides rapid detection, confirmation and tracking of a wide range of threats, including anti-tank missiles, RPGs, drones and artillery shells, while maintaining a single LRU design and the smallest SWaP currently available.

Integrating a phased-array radar, multiple IR warning detectors and a laser warning detector, the system uses Bird’s advanced in-house fusion algorithms to achieve superior multi-band detection and tracking of multiple threats, regardless of environment saturation. Compact and lightweight, the sensor enables easy installation and maintenance on vehicles of all sizes, and is fully compatible with any hard- or soft-kill system, while providing comprehensive situational awareness capabilities.

µMPR (for micro maritime patrol radar) is a miniature airborne radar with advanced proprietary technology for maritime border protection. Ideal for installation on small UAS, helicopters and fixed-wing aircraft, it leverages Bird’s radar technologies, along with millimeter-wave technology to cut through sea clutter, improve detection capability, and significantly increase mission effectiveness and cost-efficiency.

Small and lightweight, the Hybrid Eye and the µMPR employ Bird’s most advanced technologies that have proved their effectiveness over years of operational activity worldwide. “As the recent conflict in Ukraine showed us, the importance of these systems for the protection of soldiers’ lives is undoubted. With both solutions already under contracts, I believe that this technological leap only marks the beginning of our activity in this arena,” commented Ronen Factor, co-CEO.
 
Back
Top