Panssarivaunut

Aloin kaivelemaan koska viimeiset M113:t on valmistettu, koska ajattelin niiden valmistuksen loppuneen joskus 70- 80 luvun vaihteessa. Enpä olisi olisi voinut pahemmin väärässä. Viimeinen M113 tehtiin 2007.
Minulle on jääny tsiitä taannoisesta Vietnam-dokumentista mieleen kuvaus, kun sodan alkukähinöissä joku M113:illa varustettu etelä-vietnamin yksikkö otti aika pahasti vietcongilta köniin.

Olisikohan ollut tämä taistelu: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Binh_Gia
"On December 9, 1964, the 272nd Regiment destroyed an entire ARVN mechanised rifle company along Inter-provincial Road No. 2, destroying 16 M-113 APCs."
 
En nyt tiedä miksi MT-LB olisi parempi vaunu kun vaikka M113?

M113 on sisätiloiltaan paremmin hyödynnetty IMHO, siinä on myös automaattivaihteisto, poistumisramppi jne.
Mutta mites meille hyvinkin olennainen paksu lumi? Ettei vaan olisi vähän samaa vikaa kuin Bradleyssakin? Itse en osaa sanoa(vain pieni epäily), mutta vaikka se kulkisikin kuin leveätelainen älli, niin olisiko niitä saatu lähellekään sitä määrää samalla hinnalla? Vai olisiko puolet porukasta jääneet ilman telakuljetusta?
 
Kyllä venäläinen metallitela luistaa yhtä paljon, mutta kun esim Leossa laittaa X-lapun kumilapun tilalle niin ei luista.

Lisäys, muistan tulleeni metallilappuisilla telloilla muutaman kerran mäkiä alas sananmukaisesti potkukelkalla.
On muuten hauska huomata puolivälissä mäkeä, että edes grousereilla ei riitä pito kun edellä menevät on hinkannut mäen liukkaaksi... ja sitten tullaankin jo alas. Suomen kallein pulkkamäki. :ROFLMAO:
 
Mutta mites meille hyvinkin olennainen paksu lumi? Ettei vaan olisi vähän samaa vikaa kuin Bradleyssakin? Itse en osaa sanoa(vain pieni epäily), mutta vaikka se kulkisikin kuin leveätelainen älli, niin olisiko niitä saatu lähellekään sitä määrää samalla hinnalla? Vai olisiko puolet porukasta jääneet ilman telakuljetusta?

Ei aavistustakaan. Mutta M113 on käytössä mm. Tanskassa ja Norjassa.


iu


Mutta näin länkkärinä ajattelen että iso ovi ja ramppi on aika iso plussa, muussakin tilanteessa kuin siinä jossa paareja kannetaan sisään. Sisätilan korkeus tuo mukavuutta. Automaattivaihteisto nyt on aina plussaa ajajalle.

EDIT: Enkä nyt tarkoita että juuri M113-vaunuja olisi pitänyt Suomeen hankkia, mutta hieman kyseenalaistin väitettä MT-LB:n erinomaisuudesta verrattuna muihin aikalaisiinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei aavistustakaan. Mutta M113 on käytössä mm. Tanskassa ja Norjassa.


iu


Mutta näin länkkärinä ajattelen että iso ovi ja ramppi on aika iso plussa, muussakin tilanteessa kuin siinä jossa paareja kannetaan sisään. Sisätilan korkeus tuo mukavuutta. Automaattivaihteisto nyt on aina plussaa ajajalle.

EDIT: Enkä nyt tarkoita että juuri M113-vaunuja olisi pitänyt Suomeen hankkia, mutta hieman kyseenalaistin väitettä MT-LB:n erinomaisuudesta verrattuna muihin aikalaisiinsa.
MT-LB:n erinomaisuus taitaa perustua samaan kuin niin monen muunkin asia eli meillä on niitä ja ne ovat olleet edullisia, jos ei sentään puoli-ilmaisia hankkia. Tenkkapoo voi sitten tulla varaosapuolella, kenttähuollossa, polttoaineen kulutuksessa = huollossa ja logistiikassa. Tai mistä minä tiedän. Alkavat olemaan aika vanhaa tekniikkaa jo kuitenkin näin +2020
 
Ei aavistustakaan. Mutta M113 on käytössä mm. Tanskassa ja Norjassa.


iu


Mutta näin länkkärinä ajattelen että iso ovi ja ramppi on aika iso plussa, muussakin tilanteessa kuin siinä jossa paareja kannetaan sisään. Sisätilan korkeus tuo mukavuutta. Automaattivaihteisto nyt on aina plussaa ajajalle.

EDIT: Enkä nyt tarkoita että juuri M113-vaunuja olisi pitänyt Suomeen hankkia, mutta hieman kyseenalaistin väitettä MT-LB:n erinomaisuudesta verrattuna muihin aikalaisiinsa.
Juu, aivan samaa mieltä. Ei se taistelusammakko mikään ihmevaunu ollut/ole. Oli vaan aikanaan halpaa kuin saippua ja siksi määrällä sai vähän korvattua laatuakin. Ei sen häävi laitos tarvi olla, kunhan saa ukot/akat kuskattua pelipaikoille. Mielummin sitä istuu vähän epämukavammankin "panssarin" sisällä, kuin traktorin tai kuorkin lavalla. Ja hyvät kulkuomininaisuudet on näissä maastoissa aina kotiopäin. Jos yhtään enempää rahaa olisi ollut käytettävissä, niin... en edes aloita:devilish:
 
Viimeksi muokattu:
T-90M:n tuhoaminen. Ei kuulemma ollut Carl Gustav millä tuhottiin. Tässä sanotaan että ryssän oma vaunu ampui. Eivät halunneet sen jäävän UA:n saaliiksi.

Niin minäkin olen epäillyt, videolla näkyy aika hyvin nuoliammuksen aiheuttama paineaalto.

Toisella sivustolla jouduin vänkäämään aika paljon aiheesta ja laskemaan videolla näkyvän, tuhoavan osuman aiheuttavan projektiilin nopeuden (sain 1500m/s, ihan pari kertaa yli Carl Gustavin 250m/s). Järkikin sanoo, että jos sitä olisi singolla ammuttu pitäisi raketti näkyä hidastuksella. Eikä silti mennyt jakeluun...
 
Tenkkapoo voi sitten tulla varaosapuolella, kenttähuollossa, polttoaineen kulutuksessa = huollossa ja logistiikassa.
Varaosia saa Puolasta, Ukrainasta (sai), Bulgariasta. Kenttähuolto on melko yksinkertainen varsinkin, jos ei ole mekaanista vikaa moottorissa tai vaihteistossa ja polttoaineen kulutus 1,5 l/km raskaassa ajossa ei ole mitenkään erityisen paljon. Tuskin länsivaunut menee pienemmällä kulutuksella.
Kaikesta vanhanaikaisuudesta huolimatta äärimmäisen mukava vaunu ajaa tiellä.
 
Amatöörin vastaus: M113 voittaa ergonomiassa ja helppokäyttöisyydessä, mutta MT-LB loistaa maastoliikkuvuudessa ja huollettavuudessa.

Itsellä siis molemmista vain toisen käden kokemuksia. YK-reissulla US-komppanian kalustona HMMWV ja M113. En koskaan nähnyt M113 liikenteessä, heidän itsensä mukaan "aina jotakin rikki ja odottaa huoltoa". Ällitällistä tein vuosi sitten esittelyideon, jututin ex-varusmiehiä. Yleinen mielipide oli että ahdas ja epämukava, mutta miehistö pystyi itse huoltamaan ja ei tullut vastaan maastoa mistä kokenut kuski ei olisi selvinnyt.

Meillä oli M-113 ambulanssina Golanilla 2. JK:ssa. Sillä ajettiin muistaakseni kerran viikossa moottorin kunnossapitämiseksi. Pääsin kerran kyytiin. Komppanian varapäällikkö ajoi. Oli kyllä poukkoilevaa kyytiä, kun ajaja paineli huonoilla teillä täysiä. Vaikea oli pysyä penkissä. Kun pääsimme hitaalle pätkälle nousin katselemaan luukusta. Se oli ihan jees.
 
Tuossa on kyllä lumi jo hioutunut jääksi eikä siinä kumitela enää hirveän hyvin pidä. Tietysti pakkanen antaa lisäkitkaa, mutta lähempänä nollaa alkaa olla kovin lipoisaa. Kumitassujen huonot puolet näkyy tuossa vs. ryssävaunujen terästelat.
Kamerakulma hieman hämää hätäistä katsojaa. Tuo mutkahan on melko jyrkässä alamäessä koko matkan ajan ja siinä sais olla ihan henkilöautollakin todella varovainen ettei lipsahda kylkimyyryyn. Rautatelat olis tässä kohtaa melkoiset luistimet.
 
T-90M:n tuhoaminen. Ei kuulemma ollut Carl Gustav millä tuhottiin. Tässä sanotaan että ryssän oma vaunu ampui. Eivät halunneet sen jäävän UA:n saaliiksi.

Niinhän pääosa tappiosta tulee kuulemma eikä Ukrainalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Kummasti ne omat laivat syttyy tuleen ja lentokoneet putoavat taivaalta mutta EI missään nimessä ole taistelutappiota vaan onnettomuuksia:). Helpompi selittää omalle väelle?
 
Niinhän pääosa tappiosta tulee kuulemma eikä Ukrainalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Kummasti ne omat laivat syttyy tuleen ja lentokoneet putoavat taivaalta mutta EI missään nimessä ole taistelutappiota vaan onnettomuuksia:). Helpompi selittää omalle väelle?
Noh, tässä tapauksessa voi kumpikin olla oikeassa. Carl Gustavilla on voitu aiheuttaa riittävästi vahinkoa, ettei vaunu ole voinut jatkaa (telat, moottori tms. vaurioitunut) eli "mobility kill", ja oma vaunu on sitten viimeistellyt ettei jää Ukrainalaisten käsiin. Tuostahan on ollut paljonkin ihmettelyä Ukraina-ketjussa, että miksi venäläiset ei vaunujaan tuhoa vaan hylkäävät ne korjauskelpoisina, tai jopa parhaissa tapauksissa siten että oli vain löpö loppu. Vaikka ryssät valehteleekin suun ja silmät täyteen, niin omasta mielestä videolla näkyy nimenomaan vaunu ampumassa toista. Kuten tuonne ylemmäs laitoin, laskin kauan meni videolla näkyvästä savupilven pöllähdyksestä vaunun tuhoutumiseen, josta sain projektiilin lähtönopeuden 1500m/s. Lähempänä se on nuoliammuksen nopeutta (1700m/s) kuin Carl Gustavin rakettia (250m/s). Virhemarginaali on tuollaisessa "analyysissä" suuri, mutta tuskin 600%.
 
Australiaiset ovat korvamaassa myöskin M113 vaunuja lähitulevaisuudessa uudella vaunuperheellä (IFV + APC). Valintaa ei ole vielä tehty, ainakin IFV kilpailussa finaaliin on päässyt Hanwha ja Rheinmetall:


Australia myös upgreidasi M113 vaunut perusteellisesti 2000-luvun alussa. Vaunut purettiin atomeiksi ja runkoa jatkettiin keskeltä pidemmäksi ja yksi telapyörä lisättiin kummallekin puolelle. Voimalinjaksi vaihdettiin MTU / ZF kombo.


M113AS4_light_tracked_armoured_vehicle_personnel_carrier_APC_Australia_Australian_army_military_equipment_line_drawing_blueprint_640_001.jpg



Aika iso päivitysohjelma.
 
Back
Top