Mitä ne ovat? Liittyykö teloihin?
Ne vaihdetaan muutaman kumitassun tilalle ja sitten sulla on "nastarenkaat vaihdettu kesäkumien tilalle".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä ne ovat? Liittyykö teloihin?
Käytännössä irrotetaan kumilappu ja työnnetään tuo jääkenkä tilalle. Yhdessä telassa niitä on n joka 10 telakengässä.Mitä ne ovat? Liittyykö teloihin?
Tuo on muuten kapeatelainen älli, eli ei yhtä hyvä lumiliikkuvuus kuin leveätelaisessa.Löysin videon ruotsalaisten vaunutesteistä 90-luvun alusta. Aika hulluissa paikossa ajoivat, mutta varsin realistinen testaus oli. Keveiden venäläisten vaunujen edut ovat tuossa maastoliikkuvuudessa. Vaikea kuvitella että vaikkapa Abrams pääsisi suolla mihinkään. Saivat toki T-72 kiinni suohon ja puroon, mutta onhan nuo aika vaikeita mille tahansa tankille.
Elän sellaisessa oletuskuplassa, että Suomessa on enemmistö leveätelaisia. Olenko oikeassa vai poksautatko kuplani?Tuo on muuten kapeatelainen älli, eli ei yhtä hyvä lumiliikkuvuus kuin leveätelaisessa.
Mitä tuohon vastaisi taitaa nykyään olla 50/50% kapeaa ja leveää sillä erotuksella, että leveätelaiset ovat kuljetusvaunuja ja kapeatelaiset erikoisvarusteltuja.Elän sellaisessa oletuskuplassa, että Suomessa on enemmistö leveätelaisia. Olenko oikeassa vai poksautatko kuplani?
Kiitos. Tuo vastaus kertoi, etten ollut ihan hakoteillä. Yleiskäyttöisistä enemmistö on leveitä. Niillä pitää päästä minne vaan. Jep.Mitä tuohon vastaisi taitaa nykyään olla 50/50% kapeaa ja leveää sillä erotuksella, että leveätelaiset ovat kuljetusvaunuja ja kapeatelaiset erikoisvarusteltuja.
Ruotsista hankituista Älleistä näkyy toisinaan käytettävän tyyppimerkintää MT-LBV mutta se ei kaiketi pidä paikkaansa? Lipsahtavat vain saman otsakkeen alle kuin Neukkulasta aikanaan hankitut.Mitä tuohon vastaisi taitaa nykyään olla 50/50% kapeaa ja leveää sillä erotuksella, että leveätelaiset ovat kuljetusvaunuja ja kapeatelaiset erikoisvarusteltuja.
En muista tuota sanaa mistä V tulee, mutta se nimenomaan tarkoittaa sitä leveämpää telaa.Ruotsista hankituista Älleistä näkyy toisinaan käytettävän tyyppimerkintää MT-LBV mutta se ei kaiketi pidä paikkaansa? Lipsahtavat vain saman otsakkeen alle kuin Neukkulasta aikanaan hankitut.
Ja niitä ei varmaan Saksassa ollut?En muista tuota sanaa mistä V tulee, mutta se nimenomaan tarkoittaa sitä leveämpää telaa.
Ei, kaikki tuli Neuvostoliitosta ja ovat valmistettu Bulgariassa. Todella monen valmistusvuosi oli 1988 ja 1989.Ja niitä ei varmaan Saksassa ollut?
Ällitälli on Ruotsissa Pbv 401. Käsittääkseni kk:na siinä on Ksp 58(FN-MAG)Ruotsista hankituista Älleistä näkyy toisinaan käytettävän tyyppimerkintää MT-LBV mutta se ei kaiketi pidä paikkaansa? Lipsahtavat vain saman otsakkeen alle kuin Neukkulasta aikanaan hankitut.
Oli, ei ole enää. Suomi osti ne mitä oli jäljellä.Ällitälli on Ruotsissa Pbv 401. Käsittääkseni kk:na siinä on Ksp 58(FN-MAG)
Valitettavan vähän niitä olikin jäljellä. Ehtivät penteleet hävittää jonnekin suurimman osan.Oli, ei ole enää. Suomi osti ne mitä oli jäljellä.
Totta, jäljellä oli vain erikoisversiota, jotka toki varusteltiin Suomessa uudelleen ja ovat hyvässä käytössä.Valitettavan vähän niitä olikin jäljellä. Ehtivät penteleet hävittää jonnekin suurimman osan.
Ällitällihän on aivan helvetin hyvä vaunu tarkoitukseensa, varsinkin oikein käytettynä ja hyvin koulutetulla miehistöllä. Ei tainnut länsivehkeistä edes löytyä vastaavilla ominaisuuksilla olevaa(sen ajan tuotetta), eikä varsinkaan samalla hintalaatusuhteella.
En nyt tiedä miksi MT-LB olisi parempi vaunu kun vaikka M113?
M113 on sisätiloiltaan paremmin hyödynnetty IMHO, siinä on myös automaattivaihteisto, poistumisramppi jne.
Amatöörin vastaus: M113 voittaa ergonomiassa ja helppokäyttöisyydessä, mutta MT-LB loistaa maastoliikkuvuudessa ja huollettavuudessa.
Itsellä siis molemmista vain toisen käden kokemuksia. YK-reissulla US-komppanian kalustona HMMWV ja M113. En koskaan nähnyt M113 liikenteessä, heidän itsensä mukaan "aina jotakin rikki ja odottaa huoltoa". Ällitällistä tein vuosi sitten esittelyideon, jututin ex-varusmiehiä. Yleinen mielipide oli että ahdas ja epämukava, mutta miehistö pystyi itse huoltamaan ja ei tullut vastaan maastoa mistä kokenut kuski ei olisi selvinnyt.
Aloin kaivelemaan koska viimeiset M113:t on valmistettu, koska ajattelin niiden valmistuksen loppuneen joskus 70- 80 luvun vaihteessa. Enpä olisi olisi voinut pahemmin väärässä. Viimeinen M113 tehtiin 2007.Jenkkien M113:t saattavat olla kuluneempia kuin suomalaisten MT-LB:t? Noin niin kuin yhtenä mahdollisena selityksenä.