Panssarivaunut

Tämä Saksan penseys on tosiaan kysymysmerkki meillekin. Vaikka periaatteessa tällaisia järjestelmiä hankittaessa pitäisikin huolehtia siitä, että ylläpitoon tarvittavat kyvyt ja materiaali löytyvät omasta takaa, niin sota-ajan täydennyksien varaan ei ilmeisesti kannata liikaa laskea nykyisen Saksan kanssa.

Sinänsä Leopard 2A4:n kohtaloa kannattaa pohtia varmaan vasta, kun Nato-jäsenyydestä ollaan paremmin kartalla. Päivitykset (saati uudet vaunut) olisivat kalliita ja pois jostakin muualta. Samaan aikaan mahdolliset Nato-vahvistukset olisivat luultavammin mekanisoituja joukkoja kuin mitään hirviprikaati-porukkaa.

Toisaalta jos Nato-jäsenyys jää roikkumaan pidemmäksi aikaa, niin voi olla, että lisäbudjetteja joudutaan tekemään lisääkin nykyisten päälle. Silloin kysymyksestä tulee ajankohtaisempi. Mutta onko ratkaisu silloinkaan Leopard-päivitys vaiko jotakin muuta? Uusinkin Abrams olisi joiltakin osin downgrade nykyiseen Leopard 2A6:een nähden, vaikka Puola tähän päätyikin. Mutta K2 Black Panther saattaa olla kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja siinä on joitakin kiinnostavia ominaisuuksia (mm. automaattilaturi, omasuojajärjestelmät, adaptiivinen jousitus, varusmiesarmeija-yhteensopivuus) - riippuen toki hieman siitä, miten vaunun kanssa käy lopulta Puolassa ja Norjassa (Wikipedian mukaan Norjassa on vastakkain Leo 2A7 ja K2, päätöstä odotetaan loppuvuodesta 2022).
Vahvensin nuo kiinnostavat kohdat.
Automaattilaturi: En tunne K2:n ratkaisua, mutta se vähentää miehistöä neljänneksellä. Joukkueessa on siis neljän miestä vähemmä tekemään ammustäyttöjä, huoltoja, pitämä kipinää ja istumaaan väijyssä. Tämä ei ole mielestäni mikään positiivinen asia.
Omasuojajärjestelmä: Olen skeptinen omasuojajärjestelmä kyvystö toimia peitteisessä maastossa, puhumattakaan sen aiheuttamasta riskistä panssarijääkäreille.
Adaptiivinen jousitus: Saattaa olla hyvä parantaa liikkuvuutta. Lisäksi se saattaa hiuakn laajentaa tuliaseman käytettävyyttä.
Varusmiesarmeja yhteensopivuus: Häh? Mikä tämä on? Miten K2 on parempi kuin kilpailijansa?

En siis väitä, että olisit väärässä. Esitän puhtaasti keskustelun takia oman mielipiteeni asiasta.
 
Automaattilaturi: En tunne K2:n ratkaisua, mutta se vähentää miehistöä neljänneksellä. Joukkueessa on siis neljän miestä vähemmä tekemään ammustäyttöjä, huoltoja, pitämä kipinää ja istumaaan väijyssä. Tämä ei ole mielestäni mikään positiivinen asia.

Toisaalta automaattilaturi ei väsy ja automaattilaturi mahdollistaa vaunun profiilin pienentämisen. Yksityiskohtia (esim. luotettavuus, latausnopeus, eri ampumatarviketyyppien hallinta) en itsekään tunne - ne on syytä selvittää evaluaatiossa.

Mitä mainitsemiisi oheistoimintoihin tulee, niin siinä olet onnistunut tekemään (tai luultavammin kouluttajasi ovat tehneet) välttämättömyydestä hyveen! Panssarihaupitsipatteristoihin on ihan virallisen tiedon mukaan laitettu erillisiä suojausosia, vaikka K9:ssä on enemmän porukkaa kuin Leopardissa tai K2:ssa. Sama onnistuu takuuvarmasti panssaripuolellakin, jos tarve on todellinen.

Omasuojajärjestelmä: Olen skeptinen omasuojajärjestelmä kyvystö toimia peitteisessä maastossa, puhumattakaan sen aiheuttamasta riskistä panssarijääkäreille.

Omasuojajärjestelmä ei tässä tapauksessa tarkoita aktiivisuojajärjestelmää. Tällä hetkellä sitä ei kai vielä edes ole K2 Black Pantheriin, vaikka sellainen onkin suunnitteilla tulevaisuuden kasvuvarana.

Sen sijaan vaunussa on tutka- ja laservaroittimet sekä millimetrialueen tutka. Systeemi varoittaa miehistöä uhan havaittuaan ja se pystyy myös laukaisemaan suojasavut automaattisesti. Eli melko riskittömän oloinen ulkopuolisille ja lisännee vaunumiehistön tilannetietoisuutta ympäristön uhista erityisesti luukkujen ollessa kiinni.

Adaptiivinen jousitus: Saattaa olla hyvä parantaa liikkuvuutta. Lisäksi se saattaa hiuakn laajentaa tuliaseman käytettävyyttä.

Juu, mahdollistaa mm. maavaran laskemisen tiellä ja nostamisen maastossa, samoin tuliasemassa haluttuun suuntaan niiaamisen sekä suuremmat ala- ja yläkorot. Tulevaisuuden kehitysvarana on myös kyky skannata maastonmuotoja vaunun edellä ja säätää jousitusta automaattisesti mahdollisimman vakaan matkanteon varmistamiseksi.

Varusmiesarmeja yhteensopivuus: Häh? Mikä tämä on? Miten K2 on parempi kuin kilpailijansa?

Koreassakin on asevelvollisuusarmeija Suomen tapaan. Tämä on pointti, joka on nostettu esille mm. K9:n osalta. Onko kilpailijat sitten sen hankalampia tai huonompia varusmiesten ja reserviläisten operoitavaksi, sitä en tiedä.

Sekin vaikutti, että Etelä-Koreassa on käytössä yleinen asevelvollisuus, kuten Suomessakin.

– Kun meillä ei ole ammattiarmeijaa, tarvitaan järjestelmä, joka on helppo kouluttaa varusmiehille ja helppo käyttää, Pasivirta kertoo.

 
Koreassakin on asevelvollisuusarmeija Suomen tapaan. Tämä on pointti, joka on nostettu esille mm. K9:n osalta. Onko kilpailijat sitten sen hankalampia tai huonompia varusmiesten ja reserviläisten operoitavaksi, sitä en tiedä.
Tämä asevelvollisille tehty on vain poliittista sanahelinää, yhtä lailla Leo 2 vaunut on tehty asevelvollisille toki jo 1980-luvulta lähtien. Tuolla lauseella perustellaan usein teknisesti alikehittynyttä asejärjestelmää vs kilpailija.
Edelleen pidän tuota hydraulista kannattinlaitteistoa vain yhtenä vikakohteena lisää vs vääntösauvajouset, jotka nekin välillä katkeavat.
Tuo suojasosien lisääminen tykistössä tuli aivan täysin erilaisesta tarpeesta, kuin esim. T-72 joukkueessa. Muistan monia harjoituksia missä vartioinnin, viestipäivystyksen ja tulivartion järjestely oli mahdotonta, koska joukkueessa oli vain 9 taistelijaa. Suojausryhmästä luovuttiin jo 80-luvun alkupuolella.
Panssarijoukko taistelee 2 - 3 vrk ja sen jälkeen se on otettava irti huoltoon ja täydennykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Katso liite: 62615

Yleisesti lienee konsensus, että 120mm on aikalailla isoin ammus, jota ihminen käsittelee tankin sisällä tehokkaasti. Sen myötä myös lännessä ollaan entistä enemmän siirtymässä automaattilataajaan. Automaattilataajan hyvät ja huonot puolet ovat edelleen olemassa. Toki yleinen elektroniikan kehitys tekee esim. miehittämättömästä tornista (vaatii automaattilataajan) realistisemman vaihtoehdon. En toki usko, että se tulee toteutumaan ainakaan venäläisen elektroniikkateollisuuden toimesta tällä vuosisadan puolikkaalla.

Ammusten painokin mousee 20 kilosta 30 kiloon.
The issue of increased cartridge weight is another important aspect. The cartridge, which contains the shell and its propellant, is loaded into the breech of the gun the gun before it can fire. The 130 mm cartridges are 30 kg, whereas the 120 mm cartridges are 21 kg. Because of this significant 9 kg increase in weight, Rheinmetall engineers believe that the 130 mm cartridges must be autoloaded. Autoloading is the process by which mechanical means are used to reload the gun, as opposed to manual loading, in which a human loader performs the task.
 
Nyt se autoloaderi sitten onkin yhtäkkiä hyvä juttu ?
3 vai 4 miestä miehistössä ?
Miten suojattu kattoon tulevilta torjuntaohjuksilta ?
Kuten aiemmin sanottu, alkaa ampumatarvikkeella olemaan massaa ja kokoa sen verran, että ei niitä enää ihmiskäsin siirrellä tehokkaasti. Ja automaattilataajien surkea maine joka tapauksessa perustuu näihin itänaapurin kymmeniä vuosia vanhoihin teknisiin ratkaisuihin, jossa jo lähtökohtaisesti ahtaaseen vaunuun ängetään osumille herkkää ammuskarusellia. Ahtaat tilat rajoittavat myös ampumatarvikkeiden kokoa, mm. nuolen pituutta. Varmasti heikkouksia löytyy tulevaisuudessakin, joten täydellistä ratkaisua tuskin löytyy.

Kattohommiin liittyen: https://www.rheinmetall-defence.com...oured_tracked_vehicles/panther_kf51/index.php

Threats from above are defeated by the Rheinmetall TAPS (Top Attack Protection System).
 
KMW_from_Germany_unveils_tracked_version_of_Boxer_multi-role_armored_vehicle_Eurosatory_2022_925_001.jpg


KMW_from_Germany_unveils_tracked_version_of_Boxer_multi-role_armored_vehicle_Eurosatory_2022_925_002.jpg


The German company KMW (Krauss-Maffei Wegmann) presents for the first time at Eurosatory 2022, a tracked version of the BOXER multi-role armored vehicle fitted with an RCT120 turret armed with a 120mm smoothbore gun with an automatic loading system.
The tracked version of the Boxer has a crew of three including a driver, commander and gunner. It can reach a top road speed up to 100 km/h with a maximum cruising range of 500 km.

The RCT120 turret mounted on the tracked version of the Boxer is remotely controlled and all the combat operations of the weapon systems can be controlled under the armor of the hull. The main armament consists of one 120mm cannon which has a traverse of 360° with elevation from -10° to +20°. The vehicle carries a total of 15 ammunition. The second armament of the vehicle includes one coaxial machine gun of 12.7mm caliber and a launcher station for SPIKE anti-tank guided missiles.

The tracked version of the BOXER offers the same level of protection as the wheeled version which provides protection against the firing of small arms and artillery shell splinters. The vehicle is also fitted with APS (Active Protection System).
 
eurosatory-2022-rheinmetall-unveils-the-twsa-for-puma-ifv-925-001.jpg

TSWA (Turmunabhängige Sekundärwaffenanlage)

The TSWA is a remotely controlled weapon station mounted at the rear of the Puma IFV. It consists of the components mount, launcher unit and target optics. Modern manufacturing processes such as additive manufacturing enable a light weight. The modular design facilitates maintenance, repair and spare parts supply. The TSWA is characterised by simple operation and high reliability. It can be operated independently of the other on-board weapons. The system is controlled via tablet computer by the soldiers in the rear fighting compartment. The targeting optics include a high-resolution video camera, a thermal imager and a laser range finder.

The TSWA can fire highly effective lethal and non-lethal ammunition - currently up to 20 different types. A maximum of 18 grenades - e.g. irritant or flashbang ammunition – are available as non-lethal effectors. They can be used 360° around the vehicle. Up to 18 additional 40mm grenades (low velocity or medium velocity ammunition) can be loaded into the outer rotating drum magazine as lethal effectors. With these, the crew can cover the area of 180° behind the vehicle. The TSWA is air burst capable. It can program appropriate air burst ammunition so that it can engage targets behind cover. The cadence is up to three rounds per second.
 
World_premiere_for_Israeli_Sabrah_light_tank_manufactured_by_Elbit_Systems_Euroastory_2022_925_001.jpg


World_premiere_for_Israeli_Sabrah_light_tank_manufactured_by_Elbit_Systems_Euroastory_2022_925_002.jpg

Sabrah, kevyt tankki
The Sabrah Light Tank turret is the latest generation of two-man/optionally unmanned turret featuring an automatic loader, advanced sights, the Iron Vision Head Mounted Display and the Iron Fist Active Protection System.

The Sabrah turret design benefits from the reference of Elbit Systems and the Israeli Army Merkava directorate "Mantak" combat-proven armored vehicles. The turrets, Fire Control Systems (FCS), electro-optics and 105mlm tank guns are in use by the Israeli army as well as numerous other armed forces around the world.

The Sabrah light tank configuration is based on the tracked ASCOD AFV platform, which is manufactured by General Dynamics European Land Systems (GDELS), a part of aerospace and defense company General Dynamics.

Weighing 30t, the Sabrah light tank series has a modular design. It is equipped with a common 105mm manned turret for both tracked and wheeled configurations. The turret of the Sabrah is fitted with an automatic loading system with a manual backup loading. The tank has 12 ready-to-use ammunition rounds located in the autoloader drum and an additional 24 stored in the hull.

The vehicle’s fully-electric turret drive provides stabilization in both elevation and traverse. The dual-axis high-performance turret provides hunter-killer capability. The tank provides an optimal combination of firepower and maneuverability. It can be configured to provide enhanced lethality.
 
Viimeksi muokattu:
KMW_from_Germany_unveils_tracked_version_of_Boxer_multi-role_armored_vehicle_Eurosatory_2022_925_001.jpg


KMW_from_Germany_unveils_tracked_version_of_Boxer_multi-role_armored_vehicle_Eurosatory_2022_925_002.jpg




Ei tuosta ihan helposti 8*8 pyörä-Boxerin kanssa modulaarisuutta tunnista. Taitaa olla aika vähissä pyörä- ja telaversion modulaariset osat ainakin rungon osien suhteen näin maallikon silmin. Torni tulee tietysti aseen suhteen yhteensopivana milloin mistäkin. Voi tietysti olla, että 8*8 vs tela-alusta modulaarisuutta ei ole tavoiteltukaan, mutta silloin nimivalinta ihmetyttää ulkopuolista katselijaa.
Vrt. Boxer 8*8 esim wikipedian kuvista (ohessa yksi malliksi):
1655293787726.png

Taitaa saksalaiset ase- ja panssaritehtailijat lyödä toisiaan oikein urakalla tuotekehityksen ja -esittelyjen alalla.
Perinteisesti KMV on tehnyt runko-osat (alustat) ja Rheinmetall aseet/ tornit,a-tarvikkeet? (Torneja lienee tehty yhdessä).
Nyt KMV-Nexter kääntää aseiden ja tornien teon Saksa - Ranska yhteistyössä (KNDS) Nexterille. Rheinmetall jäisi pitkässä juoksussa väistämättä takalinjoille.
Oma taloudellis-teknillinen erikoisoperaatio saksalaisten puolustusyritysten välillä meneillään. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka siinä käy.

Meillä on oma Olkiluoto3 hyvä esimerkki Ranska - Saksa yhteistyöstä. Tosin Saksan osa (Siemens) taisi siinä selvitä selkeästi ranskalaista osapuolta paremmin tähän mennessä, kun laitos ei ole vielä täydessä tuotannossa. Kimpassahan ne ydinvoimalaa tarjosivat ja alkuun rakensivatkin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Heti kopsahti omaan nilkkaan ja tirskahti nenään saksalaisen Siemens:n suorituksen arvioinnista:
OL3:n sähköntuotanto viivästyy taas
Koekäytössä turbiinin välitulistiemn sisältä on löytynyt irto-osia ja Siemens on turbiinien toimittaja Saksan tehtailtaan oheisen uutisen mukaan.

Osui ja upposi esittämääni päätelmään saksalais-ranskalaisesta yhteistyöstä Olkiluodon voimalan suhteen.:whistle:
 
FFG_displays_Genesis_hybrid_8x8_armored_vehicle-01.jpg

Genesis, diesel-sähkö hybridi

The hybrid-powered technology carrier GENESIS, which, as a kind of self-financed blueprint for the future of tanks, is sure to attract the attention of the trade public. For the advantages of the hybrid concept with diesel-electric power unit used here are obvious, e.g. reduced fuel consumption, minimised exhaust emissions, quiet movement in the field. All drive, control and vital subsystems of the GENESIS are housed in the vehicle platform, which is intended as a carrier for various mission modules.

The Genesis was developed to provide a modular concept similar to the German-made Boxer 8x8 armored vehicle using a platform/drive-line and a removable mission module. The vehicle is powered by a hybrid diesel/electric powerpack located at the front of the vehicle. Hybrid/diesel-electric propulsion is the technology where a diesel internal combustion engine drives a generator to produce energy for an electric motor in a vehicle.

The significant onboard energy storage system can be used to meet silent watch requirements for extended periods of time for various missions. Depending on the power requirements of the silent watch, a mission can be extended over a few hours. Silent mobility over a limited distance is also achievable where the vehicle can move in or out of hostile territory with a reduced chance of being detected.

Using the electronic propulsion, the Genesis has a cruising range from 40 to 150 km. With the diesel engine, the vehicle can reach a maximum road speed up to 100 km/h with a maximum cruising range of 600 km. It has a combat weight of 40 tons, with a length of 8.25 m, a width of 2.25 m, and a height of 2.40 m.
 
Back
Top