Taisit kuvailla tuossa MT-LB:n ohjauksen toimintaa. Siinähän on moottorin jälkeen on tavallinen raskaan kaluston manuaalivaihteisto. Ohjaus tehdään telakohtaisella planeettavaihteistolla jossa voi valita vedon sijaan vapaan, "puolittajan" tai jarrun.
T-72 ja T-64 -vaunuissa on tämän kuvan mukainen voimansiirto:
Kuvassa:
5: moottorilta tuleva välivaihde (toimii myös ylennysvaihteena ainakin T-72:ssa)
1 ja 6: vasemman ja oikean puolen planeettavaihteistot
2: alennusvaihde vetorattaalle
Molemmissa planeettavaihteistoissa on 7 vaihdetta eteen ja 1 taakse. Vaihteisto on vähän saman tyylinen kuin tavallinen automaattivaihteisto paitsi, että siinä ei ole mitään erillistä kytkintä. Vaihteiden kytkentäpakat toimivat samalla myös kytkiminä (/jarruina). Öljykylpyiset pakat ovat järeämpiä kuin tavallisen automaattivaihteiston kytkentäelimet, koska niiden on kestettävä luistamista.
Vaihteilla 2-7 ohjaaminen tapahtuu kytkemällä käännöksen puoleiseen vaihteistoon 1 pykälä pienempi vaihde. Vaihteilla 1 ja pakki käytetään vapaa - jarru ohjausta.
Taulukossa on teoreettinen kääntösäde T-72:lle eri vaihteilla.
Gear | Turn Radius (meters) |
1 | 2.79 |
2 | 6.04 |
3 | 13.42 |
4 | 13.93 |
5 | 10.23 |
6 | 10.1 |
7 | 8.76 |
R | 2.79 |
Taulukon mukaan kääntösäde tiukkenee mentäessä vaihteelle 5 ja yli. Ennustettavissa on villiä menoa T-64:n 60 km/h tai T-72:n jopa 75 km/h huippunopeuksilla. Neuvostoinsinööri on kuitenkin hieman helpottanut tilannetta. Kun ohjausvipua ei vedetä perille asti kääntymisen puoleisessa vaihteistossa tapahtuu: kytketyn vaihteen pakkojen hydrauliikkapaine vähenee ja seuraavan (alemman) vaihteen pakkojen paine suurenee mitä enemmän vipua vedetään. Tällöin vaihteet tappelevat keskenään, pakoissa tapahtuu liukumista ja toteutunut pyörintänopeus on toivottavasti jotain näiden kahden vaihteen välillä.
Videon mutkittelussa näyttäisi siltä, että alempi vaihde mahdollisesti oli kytkeytynyt kokonaan. Tämä voisi johtua siitä, että kokematon kuljettaja on vetänyt vivun liian pitkälle tai ohjaus/paineensäätösysteemissä on jotain vikaa.
Kuva, taulukko ja tiedot ovat peräisin täältä:
Due to the length constraints imposed by Blogger, the original T-72 article was split into two parts. This part covers the second half of ...
thesovietarmourblog.blogspot.com