Panssarivaunut

A4 kannibalisointi alkoi heti kun Valtiojohto kusi hankinnat. A4 varaosille oli varattu yli 4m euroa, mutta kun johto ei saanut aikaseksi lupaa ajoissa, niin varaosat meni muualle. Ja sit kun tuli lupa ostaa A4 varaosia, ei ollu mitä ostaa...
 
A4 kannibalisointi alkoi heti kun Valtiojohto kusi hankinnat. A4 varaosille oli varattu yli 4m euroa, mutta kun johto ei saanut aikaseksi lupaa ajoissa, niin varaosat meni muualle. Ja sit kun tuli lupa ostaa A4 varaosia, ei ollu mitä ostaa...

Siis mistä ihmeestä on kyse? Eikö jo alkuun ostettu enemmän vaunuja (124) kuin vahvuuksiin tuotiin (100)? Myöhemmin sitten tilattiin vielä vielä 15 vaunun edestä kannibalisoitavaa?
 
Panssarimuseon Amos on mallikappale vuosien takaa. Käsittääkseni pelkät kuoret käytännössä.
Myös AMV 8x8 on toinen PV:n hankkimista protokappaleista, joten SA-varattua kalustoa ei museosta löydy.
 
Ihan ulkomuistista menee, mutta jos lasketaan yhteen
  • 15 varaosavaunua
  • 10 siltavaunua
  • 6 raivausvaunua
  • 7 Marksmania
  • 1 palanut yksilö muistomerkkinä Parolan liittymässä
Niin saadaan yhteensä 39 ei-taisteluvaunua. Jäljelle jää tasan 100 A4:ää ja mysteeri, mistä museon vaunu on peräisin. Se, tai palanut vaunu, on varmaankin peräisin varaosayksilöistä.
Lisäherkkuna vielä se, että jonkun nimellisesti varaosiksi hankitun vaunun alusta on voitu käyttää siltavaunujen lisähankinnassa tms. Ihan ykköskappaleen tarkkuudella ei näihinkään pääse kiinni. Ja erillisten psv-komppanioiden tms. määrää arvuutellessa pitää tietysti muistaa sekin, että A4 on käytössä myös A6-kokoonpanoissa jyrävaununa, mikä syö poolista x kappaletta.
 
Kyllä niitä viranomaisten sanan mukaan on 100 a6 ja 100 a4 malleja:
https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2015391/FI_AEMI_2022.pdf
Vaikka nuo luvut eivät ole 100% rehellisiä on samat tiedot Maavoimien nettisivulla ja parit upseeritkin ovat julkisesti lausuneet Suomella olevan 200 PSV vahvuudessa

Kaikki LEO 2a6 ovat MEK-tst osastojen ja Karjalan Prikaatin käsissä (29+29+42). 2 komppaniaa LEO 2a4 oli jyvitetty Moottoroiduille taisteluosastoille.
https://intti.fi/-//1950813/lennokit-osana-

"1. Mekanisoidun ja moottoroidun taisteluosaston kokoonpanojen eroavuudet.


Myös panssarivaunukomppanioiden (PSVK) tankeissa (MEK - LEO2A6, MT - LEO2A4) ja panssarijääkärikomppanioiden (PSJK) ryhmien vaunuissa (MEK - BMP-2Mod, MT - MT-LBv) on eroa."


Pohjoisen VYKS:eillä on omia LEO 2a4 PSV-joukkueita ja mitä todennäköisemmin miehistöjen siirtyessä reserviin pysyy heidän sodanajan sijoitus pohjolan erillisissä PSV-komppanioissa, vaikkei niistä julkista mainintaa ole. Vielä vuonna 2015 kerrottiin erikseen perustettaviin joukkoihin kuuluvista PSV-kompanioista, mutta tarkempaa tietoa minulta ei löydy.

En ole tuota juttua aikaisemmin nähnyt. Mutta muistelin, että jossain olisi puhuttu tästä. Mutta silloin olisi puhuttu vain komppania Leoja per moottoroitu.
 
Siltavaunuja tehtiin lisää. Ja Marksman siirtyi Leopard-alustalle. Miten sitten jyräasennetut tulkitaan? Tämmöiset ainakin tiedän ja muistan.
AEMI listaa T-55M:tkin taistelupanssarivaunuina, joten miinajyrä-Leotkin täytyvät olla osa sitä 100 kpl Leo 2 A4 listausta. Lukumäärää jyrävarusteisille ei kai ole julkisuuteen kerrottu, ei ole ainakaan tullut vastaan.
 
Mutta eikös tuossa jutussa annettu ymmärtää, että motissa olisi Leo 2A4 komppania, per ällitällikomppania.
Mekissä on 2 bmp komppaniaa ja 2 leo 2a6 komppaniaa ja motissa 3 mtlb komppaniaa ja 1 leo 2a4 komppania.

Panssarijääkärikomppaniat tosiaan normaalia isompia ainakin mekin osalta ja noita taisteluosastoja voi kansainvälisen vertailun varjossa rinnastaa puoliprikaateiksi.
 
MTSTOS on yksi PSVK ja kolme PSJK, PSPUONJ jolla yksi jyrä-vaunu.

Näin miekin sen olin ennen tajunnut.

Mutta tämän " Myös panssarivaunukomppanioiden (PSVK) tankeissa (MEK - LEO2A6, MT - LEO2A4) ja panssarijääkärikomppanioiden (PSJK) ryhmien vaunuissa (MEK - BMP-2Mod, MT - MT-LBv) " luin niin, että jokaisella ällitällikomppanialla olisi kaveriksi Leo 2 A4 komppania.

Ja jäin ihmettelemään pienessä päässäni.
 
Reserviläisessä on juttua ja pohdintaa PV:n romutetuista T-72 vaunuista joka MP-netissäkin on herättänyt välillä laajaa keskustelua.
Jutussa käydään myös hyvin läpi T-72:sen ominaisuuksia/omituisuuksia.

Vieläkö T-72-vaunuja kaivataan?​

Suomi romutti Leopardien hankinnan yhteydessä T-72-panssarivaununsa. Millainen tämä kompakti itärauta oikein oli?


Jokunen vuosi sitten, kun maanpuolustuksesta kiinnostunut joukko istui iltaa, nousi väistämättä esiin kysymys, olisiko T-72-panssarivaunut sittenkin pitänyt jättää romuttamatta.
Nyt tunnekuohut aiheen ympärillä lienevät laantuneet.

Mutta kysymys on edelleen kiinnostava, olihan kyseessä melkoinen vaunumäärä eli 162. Se olisi riittänyt kahden sodan ajan panssariprikaatin tarpeisiin.
 
Se olisi riittänyt kahden sodan ajan panssariprikaatin tarpeisiin.
Toisaalta muita vaunuja meillä ei olisi ollut antaa noille. Esimerkiksi BMP-2 ja CV90 toimii Leopard 2:n kanssa, niin noille kahdelle panssariprikaatille, jotka siis käyttäisivät T-72:ää, olisi täytynyt sitten hankkia omat rynnäkköpanssarivaunut, miehistönkuljetuspanssarivaunut, pioneerivaunut, ilmatorjuntavaunut + panssarihaupitsit, jne...

Itse näkisin, että T-72 olisi voinut lähinnä toimia jalkaväen tulitukivaununa, vaikkapa niin, että komppanioita / joukkueita alistettaisiin esimerkiksi tilanteen mukaan tulitukea vaikkapa alueelliselle taisteluosastolle, jne...
 
Back
Top