Ei tietoa mutta mainossivun mainospuheen mukaan ei ole ihan eilen keksitty tuote kyseessä (alleviivaus minun):
LÄHDE
Product Overview
Developed by Horstman
in the mid-1990s initially for the UK MODs Future Scout Cavalry System (FSCS) Tracer and US Army’s Future Combat System (FCS) programs, InArm® is designed to eliminate the need for torsion bars and to minimize or eliminate road arm penetration of the vehicle hull.
Tuo ei toki tarkoita sitä että kyseessä olisi välttämättä sama tuote, 25 vuoden aikana moni asia ehtii muuttua.
-
Ihastuttaa että jousitus ja vaimennus saadaan pakattua kätevästi yhteen pakettiin, joka on helpohko irroittaa ja vaihtaa. Eikä vie tilaa vaunun sisältä. Animaation perusteella joustomatka näyttää myös hyvältä, tosin ei kerrota montako milliä se on suuntaansa.
Minulla on tällainen kuva eri vaunujen jousitusten numeroista, mutta en muista mistä tämä on tarttunut:
Katso liite: 73217
Tässäkin syytä muistaa että moni asia on voinut muuttua matkan varrella eli vaikka tämä taulukko on voinut pitää joskus paikkansa, niin ei voida olla varmoja, pitääkö enää. Vaunuun tulee lisää painoa ja painojakauma muuttuu, joten jousituksen on pakko muuttua samalla. Tai vaunun paino ei muutu mutta vanhaan ei oltu tyytyväisiä joten modernisoinnin yhteydessä tehdään muutoksia jousitukseen.
Hydrauliikassa yleisesti mietityttää nesteiden vuotaminen ulos (ne vuotavat aina ulos, ennemmin tai myöhemmin). Tässä kyseisessä ratkaisussa tuumin myös että miten lämpimäksi öljy ja kaasu kuumenevat, ei ole suurta tilavuutta kummallakaan. Toisaalta "jalassa" ei ole rivoitusta ilmajäähdytystä varten joten ehkä tuo ei ole ongelma? Tai ehkä markkinaosasto ei halunnut "rumaa rivoitusta" teollisen muotoilun seksikkääksi ja sulavalinjaiseksi hahmottelemalle tuotteelle?
Tässä InArm ratkaisussa ei selvästi ole ulkoista paineensäätöä, en ainakaan näe sellaista joten jos yksi "jousituselementti" kuumenee muita enemmän niin miten paljon se näkyy vaunun liikkeessä (tai kallistumisena)? Ehkä testit osoittavat että tätä vaaraa ei ole tai sillä ei ole merkittävästi vaikutusta.
Muistan lukeneeni jostain että tämä jousitus tulisi jenkkien uuteen MPF-vaunuun (se kevyt jalkaväen tulitukivaunu 105mm kanuunalla). Sen lisäksi tämä oli muistaakseni valittu pariin muuhun kevyeen vaunuun ja oliko jopa kokeiltu Bradleyn alla? Näiden lisäksi tietysti aikaisemmin nimetyt FSCS- ja FCS-ohjelmat.
Mahtaako tämä soveltu ollenkaan raskaampiin vaunuihin eli painoluokka 60-70 tonnia?