Panssarivaunut

Mikä ominaisuus/rakenne tms. seikka tekee yksiputkisesta RAK-tornista paremman "rynnäkkötykki krh-heittimen" kaksiputkiseen AMOS-torniin verrattuna tai mitä RAK tekee eri tavalla suorasuuntausammunnan suhteen kuin AMOS, josta ominaisuudesta on joku etu RAK:lla?
Molemmat kykenevät suoraan ja epäsuoraan ammuntaan.
Esim: AMOS-tornissa 2 putkea, joten 4 ammuksen rypäs mahdollinen ampua (kaksi ammusta putkessa, kaksi odottaa latauslaitteella), voidaan ampua tuplalaukauksena (pieni viive laukauksien välillä tarvitaan) tai yksitellen --> 2+2=4 ammusta samaan maaliin tai kukin eri maaliin. AMOS-tornissa lataaja(t) valmistelee ammuksen (esim. poistaa sytyttimen varmistuksen ja asettaa sopivan panoksen, tyypillisesti poistaa lisäpanoksia) ja työntää ammukset "puoliautomaattiseen" latauslaitteeseen.

RAK lataa joka laukauksen erikseen, tosin automaattisesti, jos on oikeanlaisia panostuksia makasiinissa.

Ampumatarvikepuolella voi olla jotain kehitystä, mutta ei se ole itse aseen (tornin) ominaisuus.
Jututtamani puolalaisen mukaan eivät tykänneet heille tarjotun Nemon lataussysteemistä, koska se ei heidän mielestään palvellut rynnäkkötykkityyppistä käyttöä yhtä hyvin kuin täysautomaatti.
 
Ruotsalaisen evp. panssarieverstin kommentit rysyjen Armatasta. Moottori epäluotettava, elektroniikka aika paskaa. Ja ennen kaikkea, ei ole lähellekään valmis taistelukentän olosuhteisiin. Povaa myös että juuri tästä johtuen kovasta ryssän uhosta huolimatta niitä muutamia olemassa olevia ihmevaunuja ei tulla näkemään Ukrainassa.

 
Ruotsalaisen evp. panssarieverstin kommentit rysyjen Armatasta. Moottori epäluotettava, elektroniikka aika paskaa. Ja ennen kaikkea, ei ole lähellekään valmis taistelukentän olosuhteisiin. Povaa myös että juuri tästä johtuen kovasta ryssän uhosta huolimatta niitä muutamia olemassa olevia ihmevaunuja ei tulla näkemään Ukrainassa.

X-moottori, hyvä tehopainosuhde mutta monimutkainen. Eikä tehty edes helpoimman kautta eli olisi lyöty kaksi V-46:sta samaan ulostuloon, vaan tehty ihan lumihiutaleena. Huomionarvoista, että ko. moottorin kehitystyö alkoi jo neukkuaikana yli 30 v sitten.

Automaattiloota, joka oikuttelee... Liekö siinäkin pyritty tekemään lumihiutale. Nyky-Venäjän taitotasolle Allison 2-vaihteinen 50-luvulta lienee juuri ja juuri tehtävissä.
 
Kappas, vaunuja pitäisi tulla linjalta +15kk:n kuluttua. Uskon heti kun näen


"Länsi Euroopassa tarve yli 1000 uudelle taisteluvaunulle" => tuotantolinja Ukrainaan. Wtf?

Moped sanoi vanja kun tehtaan näki.

Muok. "Kunhan sota on ohi". OK, väärä hälytys.
 

Toimittajat... :facepalm:

Nuo kun lahjoitetaan, niin sitten voidaan lähettää kaikki muutkin vaunut perässä. Pyhällä hengellä vai traktorillako ne kuvittelee jumittuneet vedettävän irti perunapellosta ja rikkoutuneet hinattavan korjattavaksi?
 
Toimittajat... :facepalm:

Nuo kun lahjoitetaan, niin sitten voidaan lähettää kaikki muutkin vaunut perässä. Pyhällä hengellä vai traktorillako ne kuvittelee jumittuneet vedettävän irti perunapellosta ja rikkoutuneet hinattavan korjattavaksi?
Juu eiköhän ne 2R:t ole realistisempi, jos niiden varustus ei toimi odotetun kaltaisesti.
Noiden Leo1 pohjaisten erikoisvaunujen tarpeesta kertoo paljon se, että ylipäänsä halusivat hankkia ilman, että on käytössä Leo1. Uusina on ollut varaa viime aikoina vain siltoihin.
 
Ruotsalaisen evp. panssarieverstin kommentit rysyjen Armatasta. Moottori epäluotettava, elektroniikka aika paskaa. Ja ennen kaikkea, ei ole lähellekään valmis taistelukentän olosuhteisiin. Povaa myös että juuri tästä johtuen kovasta ryssän uhosta huolimatta niitä muutamia olemassa olevia ihmevaunuja ei tulla näkemään Ukrainassa.
Eikös siinä vaunussa pitänyt olla mukana myös pieni vessanpönttö. Voi paskoa pyttyyn eikä housuun. Ei tietenkään kaikkein oleellisin varuste, mutta jos moottori, elektroniikka, automaattilaturi tai kamerat ulkoa pettävät niin voi vääntää tarpeet säiliöön.
 

Tämä on se todellinen artikkeli ym. jutun tietojen takana:

Pääviesti on, että tehtiin susimotti, joka ei kelvannut kenellekään. Sitten myymättömyysongelmaa käytiin ratkaisemaan suunnittelemalla sen ympärille tankki.
Tekniikkaa!
Vähän kuten aavistelinkin. Neukkuprotojen frankestein mutta yrityksellä ei mitään rahkeita viemään tuote loppuun. Ja koska kaikki on uutta ja ihmeellistä eikä yhteensopivaa T-sarjalaisten kanssa, varaosat ovat iso kysymysmerkki. Jos tuotantolinjat olisivat puskeneet varaosia vuodesta 2014 linjat kuumina, niitä saattaisi olla riittävästi. Mutta kun koko tuotantolinjaa ei ole saatu pystyyn, niin varaosahuolto on kuin sakemanneilla -45: kannibalisoidaan olemissaolevista vaunuista mitä irti saadaan.
 
Back
Top