Panssarivaunut

Jos historiaa katsoo niin ei todellakaan.. saksalaisten historia on täynnä "ylikehitystä" jonka seurauksena alkuperäinen on muuttunut monilta osin jopa huonommaksi.. sama pätee niin autoihin kuin näihin sotavehkeisiinkin..

Ehkäpä aivan kaikki kriittisesti Saksalaisiin ja muihin länsivehkeisiin suhtautuvat eivät ole "putinin kainolossa"..

Asia mikä kiinnostaa jos jollain on tietoa: onko korealaisten Black Pantherissa jotain erityisiä heikkouksia tai vaatimatonta suorituskykyä verrattuna näihin uudempiin versioihin Leopardista tai Abramssista?
Mitään virallista ei ole, vain huhupuheita siitä, että sen panssaroinnissa olisi joitain heikkouksia / vähemmän kuin ideaali (missäpä ei olisi, tosin). Mutta se on sen verta uusi vaunu, että vielä paljon on huhua.
 
Tulipa sieltä jännä mielipide liittyen viimeisimpää länsirautaan. Panssarivaunujen jousitukseen liittyen vääntösauva jousitus on kuitenkin aikapaljon erilainen konsepti, kuin WW2 aikaisten sherman tankkien kierrejousi systeemi. Kuinka vaikea olisi päivittää vääntösauva jousitus? Ei kai se sen vaikeampaa ole, kuin vaihtaa vääntösauvat. Toki hankalan asennuspaikan takia siinä on oma jumppansa, mutta verrattuna johonkin Leo 2A4 -> 2A6 päivitykseen kokonaisuudessa, sillä ei ole mitään merkitystä. Ylipäätään jonkun 55 tn tankin vääntösauva jousituksen modaaminen 65 tn massalle ei liene kovin merkityksellinen kustannus modifioinnissa. Tuo tankin painon vaikutus liikkuvuuteen ja varsinkin alustan vakauteen on muuten varsinainen myytti ja täysin yliarvostettu asia. Noihin edellämainittuihin asioihin vaikuttaa niin moni muu asia itse alustassa ja jousituksessa.

Neukkuvehkeiden tykin kautta ammuttavat PST-ohjukset kehitettiin paikkaamaan länsivaunuihin verrattuna heikompia ammunnanhallinta järjestelmiä, jotka antoivat länsi raudalle merkittävää etua pitkillä etäisyyksillä. Ylipäätään noiden neukku tykin kautta ammuttavien PST ohjuksien läpäisykyky verrattuna moderneihin nuoliin on varsin rajallinen. Modernit ERA:t ja kerrospanssarit toimivat näitä vastaan varsin hyvin.

Vaikka Leo 2A7V ja M1A2 seppo V3 perustuvat 40 vuotta vanhaan konseptiin, niistä löytyy vielä reilusti päivitysvaraa. Ammunnanhallinta, johtamisjärjestelmät yms. ovat varsin korkeassa merkityksessa tankkien suorituskykyä analysoitaessa. Suojan, liikkuvuuden ja tulivoiman suhteen markkinoilla olevissa uusista tankeista ei löydy parempaa kompinaatiota verrattuna näihin dinosauruksiin.
 
Viimeksi muokattu:
os historiaa katsoo niin ei todellakaan.. saksalaisten historia on täynnä "ylikehitystä" jonka seurauksena alkuperäinen on muuttunut monilta osin jopa huonommaksi.. sama pätee niin autoihin kuin näihin sotavehkeisiinkin..
Kyllä siellä on erittäin paljon insinöööriosaamista ja nimenomaan metallurgiassa. Saksalla on suuri aseteollisuus, joka tuottaa muutakin kuin paskaa. Leopard on myyntimenestys ja syystä.
Ehkäpä aivan kaikki kriittisesti Saksalaisiin ja muihin länsivehkeisiin suhtautuvat eivät ole "putinin kainolossa"..
Ehkäpä pitäisi sitten perustella ne asiat ilman propagandavideoita ja kunnolla? Kritiikin ymmärrän kyllä, mutta en trollausta.

Uskotko itse tuon videon perusteella että Kiinan Type-99 on maailman paras tankki?
Että venäjän T-vaunut dominoivat länsipanssareita Ukrainassa? Haloo!:rolleyes: Tuohan on selvästi sitä että kylvetään pelkoa ja epäluottamusta täällä kun nyt keskustellaan länsitankkien lähettämisestä Ukrainaan. Tekstin voi kääntää vaikka suoraan että " älkää suomalaiset vaan lähettäkö niitä Leopardeja Ukrainan tueksi kun ne tuhotaan kaukaa".

Kenen laariin tämä juuri nyt sataa? Mieti sitä.
 
Puolalaistietojen mukaan Suomesta lähtee joko 2R:ää, Leo1 tukitankkia tai sitten pelkkään harjoituskäyttöön varattiin tankkeja. Eli miten tuon "donor of tanks supporting the armored battalion" haluaa tulkita.
1676491239600.png
 
Puolalaistietojen mukaan Suomesta lähtee joko 2R:ää, Leo1 tukitankkia tai sitten pelkkään harjoituskäyttöön varattiin tankkeja. Eli miten tuon "donor of tanks supporting the armored battalion" haluaa tulkita.
Katso liite: 74032
Tuo olisi kaikin tavoin järkevä ratkaisu. Tätähän on aavisteltu palstalla alusta saakka.
 
Puolalaistietojen mukaan Suomesta lähtee joko 2R:ää, Leo1 tukitankkia tai sitten pelkkään harjoituskäyttöön varattiin tankkeja. Eli miten tuon "donor of tanks supporting the armored battalion" haluaa tulkita.
Katso liite: 74032
Näinköhän kuitenkaan Leo 1? Ei noita ole kauheasti omaankaan käyttöön.
 
Noihin muihin kohtiin taisi jo muut ottaakin kantaa, mutta...
"Länsivaunuissa on ylivoimaiset tähtäimet ja ammunnan hallintalaitteet." niin verrattuna neukkujen vanhaan T-72 vaunuun.
Vähän retorisena kysymyksenä, mistähän ne T-80BVM:n lämppärit on alunperin tulleet? Ei nimittäin ole Venäjältä. Kun venäläisten lämppäreitä haukutaan, pointtina on usein se että he eivät itse niiden valmistukseen kykene samalla tasolla kuin länsimaat, ei se etteikö heillä niitä olisi.
 
Noihin muihin kohtiin taisi jo muut ottaakin kantaa, mutta...

Vähän retorisena kysymyksenä, mistähän ne T-80BVM:n lämppärit on alunperin tulleet? Ei nimittäin ole Venäjältä. Kun venäläisten lämppäreitä haukutaan, pointtina on usein se että he eivät itse niiden valmistukseen kykene samalla tasolla kuin länsimaat, ei se etteikö heillä niitä olisi.
Thalesin tekosia, venäläisten sosna-u on sen pohjalta tehty. Tuskin saavat sosnaa tehtyä enää ainakaan merkittävissä määrin kun palikat on thalesilta. Varmaan niillä nyt jonkinlainen varasto kuitenkin on.
 
Otetaan talteen vitja ammuksista. Nostona voisin ihmetellä aika perusteellista dissausta venäläisistä ammuksista länsimaisia vaunuja vastaan, twiitistä 24 eteenpäiin.


 
Jatkoa tuolle edelliselle ketjulle:
Hyviä ketjuja, mutta kävipä ottamaan kuulaan kun ukon kytkin alkoi luistaa "Challenger 2 tanks can defeat all russian tanks and are impenetrable to russian projectiles, as are Leopard 2A6 and M1A2 Abrams" "Western tanks never miss". Menee vähän turhan herkästi rintakehän paukuttamiseksi kuin apinalla. No, kaipa se yskänlääke pitää annostella tuollaisen viihteen kyytipoikana.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä ketjuja, mutta kävipä ottamaan kuulaan kun ukon kytkin alkoi luistaa "Challenger 2 tanks can defeat all russian tanks and are impenetrable to russian projectiles, as are Leopard 2A6 and M1A2 Abrams" "Western tanks never miss". Menee vähän turhan herkästi rintakehän paukuttamiseksi kuin apinalla. No, kaipa se yskänlääke pitää annostella tuollaisen viihteen kyytipoikana.
Riippuu vähän mitä sielä on enää jäljellä. Jos vaunun täyttö koostuu 70-luvun ammuksista kuten huhutaan ja lämppäreitä ei ole, niin kommentti voi olla lähelläkin totuutta.
 
Vaihteiston kokoahan ei tiedetä, eikä myöskään tyyppiä. Jos se on ns. automaattinen cross-drive -loota, niin vie aika paljonkin tilaa. T-72/80-vaunujen vaihteisto on todella pieni, se kun on käytännössä integroitu ohjauskoneistoon ja sivuvälitykseen. Vähän kuten Bemmissä on planeettapyörästöt molemmille teloille, no, T-72:ssa on niitä vain useampi peräkkäin. Ihmettelen, ettei sitä kukaan keksinyt automatisoida, koska kontrollointi tapahtuu muutenkin puoliautomaattisesti. Sensorit vain mittaamaan moottorin kierroslukua ja vaihtamaan vaihdetta. Olisi ollut paljon yksinkertaisempi toteuttaa kuin suunnitella tyhjältä pöydältä cross-drive -vaihteisto.
T-90MS (vientiversiossa) on kaiketi tuolla tavalla tehty "automaattivaihteisto".

Ukrainassa on myös tehty automatisoitu ja suunnanvaihtajalla varustettu versio näistä vaihteistoista:
The driver of Al-Khalid control the vehicle via steering wheel and an automatic gear control box. The steering wheel and gear control box send electrical signals to the computer, then computer control the hydraulic servo actuator to perform engage and disengage of brakes and clutches, making steering and gear changes, as well as adjusting the speed and torque of the engine.

Mechanically the gearboxes are nearly the same as T-64s and T-72s, but have different side reducer unit. The KMDB side reducer unit is designed as a secondary gearbox, acting like a forward-reverse selector. When both reducers were put into reverse, the vehicle can reverse using the normal forward ranges. From 1st gear to 4th gear, all could be used as high speed reverse, and that's why KMDB said this is a 7F4R gearbox system. And if only one reducer was put into reverse, the track will be driving in opposites direction, causing the vehicle turns within its tracks, a.k.a. pivot steer or center steer. T-84 also applied this driving and steering system.
The advantages of Al-Khalid's powerpack is the versatility: 2 types of MBT in the Pakistanis arsenal, T-80UD, Al-Khalid, share the same engine and gearbox.
https://defence.pk/pdf/threads/al-khalid-and-6td-2-engines-an-informative-article.692285/

Valmistajalla oli esittelysivukin tästä. Enää ei tunnu löytyvän, mutta mainosvideo löytyy:
 
T-90MS (vientiversiossa) on kaiketi tuolla tavalla tehty "automaattivaihteisto".

Ukrainassa on myös tehty automatisoitu ja suunnanvaihtajalla varustettu versio näistä vaihteistoista:

https://defence.pk/pdf/threads/al-khalid-and-6td-2-engines-an-informative-article.692285/

Valmistajalla oli esittelysivukin tästä. Enää ei tunnu löytyvän, mutta mainosvideo löytyy:
Näppärä toteutus 6TD-moottorin kanssa. Ihmettelin asiaa T-72:n kanssa, miksei siinä tehty samaa eli moottorin molemmista päistä olisi ulostulo kummallekin telalle.
 
Näppärä toteutus 6TD-moottorin kanssa. Ihmettelin asiaa T-72:n kanssa, miksei siinä tehty samaa eli moottorin molemmista päistä olisi ulostulo kummallekin telalle.
Lienee useampia syitä. Tankograd kertoo, että vaihteisto kehitettiin ensin T-64 / 5TD moottorille ja moottorien pyörintänopeudet piti tasata välivaihteistolla:
This type of transmission was originally developed for the Object 430 by the Malyshev design bureau in Kharkov. The use of BKPs in the T-72 was for the unification of transmissions with the T-64, not only on the industrial level but also in terms of supply and institutional familiarity. A mechanic trained on T-64s would have been able to service the BKPs on a T-72, and the BKPs in T-72s were interchangeable with those in a T-64, simplifying logistics. Direct interchangeability was possible even though the 5TD series engines used in the T-64 ran at a rated speed of 2,800 RPM whereas the V-46 engine in the T-72 ran at a rated speed of 2,000 RPM, because the intermediate power transfer gearbox in the T-72 geared down the output speed by a factor of 0.706, raising the input speed at the BKPs to 2,832 RPM - equal to the rated speed of the 5TDF.
https://thesovietarmourblog.blogspot.com/2017/12/t-72-part-2.html#mobility
Junkers -tyyppisen moottorin muoto sopii paremmin suoraan vaihteistoasennukseen ja siinä on ylimääräinen akseli jota voidaan käyttää apulaitteille. Jos V-46 jne moottoreihin laittaisi vaihteiston molempiin päihin, apulaitteille ei jäisi ulosottoa. 5TD ja 6TD ovat myös kapeampia kampiakselin kohdalta. V-46 ei taitaisi mahtua käytettävissä olevaan tilaan.

T-72 pohjaisten vaunujen surkea peruutusnopeus voitaisiin kustannustehokkaasti korjata tuolla ukrainalaisten kehittämällä ratkaisulla eli tekemällä sivuvaihteesta (alennusvaihde 2, final drive) myös suunnanvaihdin.
drivetrain.png
 
Back
Top