Tuolla ukrainalaisten systeemillä ratkaistaan monta ongelmaa ja saavutetaan se pivot turn -kyky, jota crossdriven suurimmaksi hyödyksi sanotaan (en tosin näe kovin montaa kertaa sitä tarvinneen). Mutta yksinkertaisemmalla systeemillä.Lienee useampia syitä. Tankograd kertoo, että vaihteisto kehitettiin ensin T-64 / 5TD moottorille ja moottorien pyörintänopeudet piti tasata välivaihteistolla:
https://thesovietarmourblog.blogspot.com/2017/12/t-72-part-2.html#mobility
Junkers -tyyppisen moottorin muoto sopii paremmin suoraan vaihteistoasennukseen ja siinä on ylimääräinen akseli jota voidaan käyttää apulaitteille. Jos V-46 jne moottoreihin laittaisi vaihteiston molempiin päihin, apulaitteille ei jäisi ulosottoa. 5TD ja 6TD ovat myös kapeampia kampiakselin kohdalta. V-46 ei taitaisi mahtua käytettävissä olevaan tilaan.
T-72 pohjaisten vaunujen surkea peruutusnopeus voitaisiin kustannustehokkaasti korjata tuolla ukrainalaisten kehittämällä ratkaisulla eli tekemällä sivuvaihteesta (alennusvaihde 2, final drive) myös suunnanvaihdin.
Onko tietoa 6TD:n luotettavuudesta? 5TD:hän on vähän epäluotettavan maineessa. Entäpä 3TD, jota käytetään ukrainalaisten BTR:ssä?