Panssarivaunut

Lienee useampia syitä. Tankograd kertoo, että vaihteisto kehitettiin ensin T-64 / 5TD moottorille ja moottorien pyörintänopeudet piti tasata välivaihteistolla:

https://thesovietarmourblog.blogspot.com/2017/12/t-72-part-2.html#mobility
Junkers -tyyppisen moottorin muoto sopii paremmin suoraan vaihteistoasennukseen ja siinä on ylimääräinen akseli jota voidaan käyttää apulaitteille. Jos V-46 jne moottoreihin laittaisi vaihteiston molempiin päihin, apulaitteille ei jäisi ulosottoa. 5TD ja 6TD ovat myös kapeampia kampiakselin kohdalta. V-46 ei taitaisi mahtua käytettävissä olevaan tilaan.

T-72 pohjaisten vaunujen surkea peruutusnopeus voitaisiin kustannustehokkaasti korjata tuolla ukrainalaisten kehittämällä ratkaisulla eli tekemällä sivuvaihteesta (alennusvaihde 2, final drive) myös suunnanvaihdin.
drivetrain.png
Tuolla ukrainalaisten systeemillä ratkaistaan monta ongelmaa ja saavutetaan se pivot turn -kyky, jota crossdriven suurimmaksi hyödyksi sanotaan (en tosin näe kovin montaa kertaa sitä tarvinneen). Mutta yksinkertaisemmalla systeemillä.

Onko tietoa 6TD:n luotettavuudesta? 5TD:hän on vähän epäluotettavan maineessa. Entäpä 3TD, jota käytetään ukrainalaisten BTR:ssä?
 
Hyviä ketjuja, mutta kävipä ottamaan kuulaan kun ukon kytkin alkoi luistaa "Challenger 2 tanks can defeat all russian tanks and are impenetrable to russian projectiles, as are Leopard 2A6 and M1A2 Abrams" "Western tanks never miss". Menee vähän turhan herkästi rintakehän paukuttamiseksi kuin apinalla. No, kaipa se yskänlääke pitää annostella tuollaisen viihteen kyytipoikana.
Infosotaa kaikkialla. Pitää osata suodattaa pois.
 
Juttua Ukrainan käyttämästä T-64 vaunusta ja sen modernisoidusta versiosta T-64BV. Vaunussa on mielenkiintoisia eroja T-72-ja T-80- sarjalaisiin, kuten nopeampi autolataaja, parempi panssarointi sekä BV-versiossa lisätty reaktiivien määrä + passiivinen lämpötähtäin. Ukraina on menettänyt arviolta puolet sen 800 kpl aktiivisesta T-64 ryhmityksestään vuoden aikana. Vielä vuosi lisää tätä ja alkaa pohja häämöttää. Ulkovaratossa on lisää T-64 vaunuja, mutta ne ovat olleet ilmeisesti taivasalla 30-40 vuotta eli melko varmasti unrecoverable- kamaa.

Lähteessä myös tube-pätkä, jossa näytetään T-64 latauslaitteen toiminta ja ammuntaa harjoituksissa. Karmea melu tuolla, vaikka ei edes ajeta.

Ukraine Is Going To Run Out Of T-64 Tanks​

The Ukrainian army went to war with around 800 active T-64 tanks. In the 11 months since Russia widened its attack on Ukraine, the Ukrainians have lost around half of the 40-ton, three-person T-64s.

And in contrast to the other major tank types in Ukrainian service—the T-72 and T-80—there aren’t many outside sources for additional T-64s. Every T-64 the Ukrainian army loses is a T-64 it probably can’t replace. That helps to explain why Kyiv has been lobbying its allies hard for NATO-style tanks. As the T-64s run out, the Ukrainian army must transition to new, more sustainable tank types.
https://www.forbes.com/sites/davida...ing-to-run-out-of-t-64-tanks/?sh=74ad27346b69

Karmea totuus vaunujen osalta on se että lännessä ei ole tarpeeksi tuotantoa ja reserviä korvaamaan noita menetyksiä. Challengeria ei ole tehty toviin ja sitä on vähän. Leopardien tuotanto on hidasta ja jonoakin alkaa olemaan kohtapuoleen. Leclercin kyvystä en tiedä, mutta sitä on kovin vähän ja ranskalaiseen tapaan lienee työläs sekä kallis ylläpitää kentällä.

Euroopassa tuotanto ja varastot eivät riitä moneen vuoteen eli ainoat pidemmän kantaman ratkaisut ovat sellaisten teollisuusjättien kuin USA ja Etelä- Korea varassa. M1A1 ja M1A2 vaunuja lienee kanissa jenkeillä reippaasti. K2- varastoista ja tuotantovauhdista en tiedä, mutta Etelä-Koreaa tuo hätäapu ei varmaan kiinnosta, koska siellä on P-Korea ja Kiina uhkina, joihin pitää varautua.
 
Juttua Ukrainan käyttämästä T-64 vaunusta ja sen modernisoidusta versiosta T-64BV. Vaunussa on mielenkiintoisia eroja T-72-ja T-80- sarjalaisiin, kuten nopeampi autolataaja, parempi panssarointi sekä BV-versiossa lisätty reaktiivien määrä + passiivinen lämpötähtäin. Ukraina on menettänyt arviolta puolet sen 800 kpl aktiivisesta T-64 ryhmityksestään vuoden aikana. Vielä vuosi lisää tätä ja alkaa pohja häämöttää. Ulkovaratossa on lisää T-64 vaunuja, mutta ne ovat olleet ilmeisesti taivasalla 30-40 vuotta eli melko varmasti unrecoverable- kamaa.

Lähteessä myös tube-pätkä, jossa näytetään T-64 latauslaitteen toiminta ja ammuntaa harjoituksissa. Karmea melu tuolla, vaikka ei edes ajeta.

Ukraine Is Going To Run Out Of T-64 Tanks​

The Ukrainian army went to war with around 800 active T-64 tanks. In the 11 months since Russia widened its attack on Ukraine, the Ukrainians have lost around half of the 40-ton, three-person T-64s.

And in contrast to the other major tank types in Ukrainian service—the T-72 and T-80—there aren’t many outside sources for additional T-64s. Every T-64 the Ukrainian army loses is a T-64 it probably can’t replace. That helps to explain why Kyiv has been lobbying its allies hard for NATO-style tanks. As the T-64s run out, the Ukrainian army must transition to new, more sustainable tank types.
https://www.forbes.com/sites/davida...ing-to-run-out-of-t-64-tanks/?sh=74ad27346b69

Karmea totuus vaunujen osalta on se että lännessä ei ole tarpeeksi tuotantoa ja reserviä korvaamaan noita menetyksiä. Challengeria ei ole tehty toviin ja sitä on vähän. Leopardien tuotanto on hidasta ja jonoakin alkaa olemaan kohtapuoleen. Leclercin kyvystä en tiedä, mutta sitä on kovin vähän ja ranskalaiseen tapaan lienee työläs sekä kallis ylläpitää kentällä.

Euroopassa tuotanto ja varastot eivät riitä moneen vuoteen eli ainoat pidemmän kantaman ratkaisut ovat sellaisten teollisuusjättien kuin USA ja Etelä- Korea varassa. M1A1 ja M1A2 vaunuja lienee kanissa jenkeillä reippaasti. K2- varastoista ja tuotantovauhdista en tiedä, mutta Etelä-Koreaa tuo hätäapu ei varmaan kiinnosta, koska siellä on P-Korea ja Kiina uhkina, joihin pitää varautua.
Joo, oikeastaan ainoat nopeasti käsiin saatavat vaunut ovat pienehköt määrät T-72-ylijäämää, eikä niiden taisteluarvo vientimalleina liene edes T-64:n luokkaa. Leopard 1:siä on useita satoja (Saxan kautta luvattujen 178 vaunun lisäksi mm. Kreikalla on noin 400 vaunua), mutta nämäkin pitää kunnostaa varastoista kaivettuina ja miehistöt vähintään tyyppikouluttaa niihin. M60-vaunuja tietysti on hillottuna pitkin läntistä hapatusta, mutta eipä niitäkään ole pitkään aikaan ollut aktiivipalveluksessa suurissa määrin, eli ihan sama peruskunnostus niitäkin odottanee. USA:n M1-pooli on käytännössä ainoa toinen suht nopeasti hyödynnettävä ja sieltä saisi suht kovaa kamaakin, mutta tuskin näitäkään vaunuja tuosta vain ajetaan lavetille ja suoraan Ukrainaan, vaan edessä on kunnostus- ja muutostyöt (voivat olla työläitäkin, jos USA esim. haluaa poistaa vaunuista uraanilevyt). Lisäksi, onko jopa riskinä ettei USA halua luovuttaa uraaninuoliaan, ja hätäapu-Abramsien olisi tyydyttävä HEATiin? Tuskin sentään, jotkut 80-luvun M829-nuolet eivät mitään wunderwaffeja ole, mutta poliitikkojen oikuista on vaikea tietää...

Vähän tässä tulee mieleen, että olisihan tässä ollut kohta kokonainen vuosi aikaa valmistautua. Siinä ajassa noista pooleista olisi koonnut helposti vähintään prikaatin kaluston ja kouluttanut ukrit käyttämän niitä vaikka suoraan alokkaasta asti. Kaikki aika menee kuhnailuun.

Myöskin siltä ajatukselta on vähän vaikea välttyä, että Javelin, Bayraktar ja HIMARS olivat pitkään lehdistössä wunderwaffeja, joilla pyyhkäistään vanhanaikaiset panssarilautat pois ja hat-hat älyächnologia perii voiton. Kuinkas sitten kävikään, kun sota alkoi pitkittyä ja Ukraina siirtyä offensiiviin: täsmäaseet jäivätkin lapsipuolen asemaan liikkuvassa sodankäynnissä (eivät merktyksettömiksi, mutta millään muulla vehkeellä nyt vain ei ole sitä suojaa, liikkuvuutta ja tulivoimaa mitä offensiivissa tarvitaan). Siinä sirkuksessa sitten ne perusasiat jäivät jalkoihin. Ei ole ensimmäinen kerta, kun ihmeasehype kusee omille nilkoille....
 
Tämän mukaan KMW saanut nyt virallisen tilauksen Leo 2A7NO -vaunujen toimittamisesta Norjaan.


Muoks kääntäjän läpi:

LEOPARD A7 NO - PURCHASED​


The Norwegian arms procurement authority NDMA has commissioned Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW) to supply 54 LEOPARD 2 main battle tanks in the latest version (A7 NOR) for the Norwegian armed forces. The vehicles are to be delivered in the period from 2026 to 2028. The corresponding contract was signed today in Munich. It also includes an option that allows the delivery of an additional 18 LEOPARD 2 A7 NOR. HERE you will find all information about the Norwegian Leopard version.
KMW on the Internet
 
Viimeksi muokattu:
USA:n M1-pooli on käytännössä ainoa toinen suht nopeasti hyödynnettävä ja sieltä saisi suht kovaa kamaakin, mutta tuskin näitäkään vaunuja tuosta vain ajetaan lavetille ja suoraan Ukrainaan, vaan edessä on kunnostus- ja muutostyöt (voivat olla työläitäkin, jos USA esim. haluaa poistaa vaunuista uraanilevyt). Lisäksi, onko jopa riskinä ettei USA halua luovuttaa uraaninuoliaan, ja hätäapu-Abramsien olisi tyydyttävä HEATiin? Tuskin sentään, jotkut 80-luvun M829-nuolet eivät mitään wunderwaffeja ole, mutta poliitikkojen oikuista on vaikea tietää...
En usko M1 Abramsien panssaripaketin päivittämisen olevan kovin monimutkainen työ. Varmasti materiaalikustannukset ja panssarin sisältämien erikoisempien komponenttien valmistaminen on se työläin osuus, josta hinta muodostuu.

Abramsiin käy ihan samat nuolet, mitä Leopard 2 sarjan vaunuihin. Tämän lisäksi General Dynamics valmistaa KE-W sarjan nuolia:

* KE-W A1: DM43 made under license in the US

* KE-W A2: M829A2 with tungsten penetrator

* KE-W A3: M829A2 with tungsten penetrator and more powerful propellant charge from Rheinmetall

* KE-W A4: DM63 made under license in the US

Veikkailisin tuon KE-W A2 nuolen olevan se, mitä ukrainaan toimitetaan Abramsien kanssa.
 
En usko M1 Abramsien panssaripaketin päivittämisen olevan kovin monimutkainen työ. Varmasti materiaalikustannukset ja panssarin sisältämien erikoisempien komponenttien valmistaminen on se työläin osuus, josta hinta muodostuu.

Abramsiin käy ihan samat nuolet, mitä Leopard 2 sarjan vaunuihin. Tämän lisäksi General Dynamics valmistaa KE-W sarjan nuolia:

* KE-W A1: DM43 made under license in the US

* KE-W A2: M829A2 with tungsten penetrator

* KE-W A3: M829A2 with tungsten penetrator and more powerful propellant charge from Rheinmetall

* KE-W A4: DM63 made under license in the US

Veikkailisin tuon KE-W A2 nuolen olevan se, mitä ukrainaan toimitetaan Abramsien kanssa.
Eli tiedät, että Abramsin tulenjohtotietokoneeseen on ohjelmoitu noiden kaikkien ominaisuudet, jotta niillä ampumisen lisäksi osuu myös johonkin?
 
Tuskin varastoista kaivettuihin Abramseihin kannattaa erikseen alkaa valmistamaan viime sukupolven ampumatarvikkeita, kun niitä todennäköisesti on varastoissa ja päinvastoin ampumatarviketuotantoa ohjataan länsimaiden omiin varastontäydennyksiin modernilla tavaralla?
 
Heittäisin vastakysymyksen, tiedätkö sinä ettei näin olisi? KE-W sarjan nuolia on toimitettu ainakin vientiin M1 Abramsien matkassa.
En tiedä, mutta uskon ettei ole. Varsinkin alun perin jenkkien omaan käyttöön tarkoitettujen vaunujen osalta uskon, vaativan päivityksen. Uusimmissa päivitys on tod.näk. helppo, mutta vanhemmissa saattaa vaatia raudan vaihtoa.
Vientiin rakennetuissa vaunuissa tuo tuskin on ongelma.
Abramsin a-tarvikkeen valinta ei ole tuttu, mutta veikkaisin/muistelisin sen olevan erillinen potikka josta käytetty a-tarvike valitaan kääntämällä oikea asetus.
 
Kolme Leo 2R raivausvaunua siis Ukrainaan. Nosto hesarin artikkelista. Mitähän tämä korvaava kyvykkyys on, johon PV saanee rahaa. Lisää Leo 1 tai 2 ARV -vaunuja?

SUOMI lähettää Ukrainaan kolme Leopard 2 -raivauspanssarivaunua sekä niiden käyttöön ja kunnossapitoon liittyvää koulutusta, Puolustusministeriö kertoo tiedotteessaan.

Tämä on puolet Puolustusvoimien käytössä olevista kuudesta raivauspanssarivaunusta. Lahjoitettavat vaunut tullaan tulevien vuosien aikana korvaamaan.

 
Back
Top