Panssarivaunut

Ei nyt aivan, mutta BTR-50 moottori on puolet V46 koneesta.
BTR-50 moottorikin on ollut joskus myynnissä:

Tuollainenkin olisi hieno laite:) johonkin harrasteprojektiin. Mallimerkintä on latinalaisilla aakkosilla translitteroituna V6, mutta kyseessä on kuitenkin suora 6.
 
BTR-50 moottorikin on ollut joskus myynnissä:

Tuollainenkin olisi hieno laite:) johonkin harrasteprojektiin. Mallimerkintä on latinalaisilla aakkosilla translitteroituna V6, mutta kyseessä on kuitenkin suora 6.
Eli PT-76:sta varten neukut halkaisivat V2:n suoraksi kuutoseksi? Armatan moottorista puhuvassa artikkelissa oli, että Bemmin moottori on sukua V2/V46 perheelle, siitä sain idean, että moottori on lyöty poikki ja saatu V6 (se on hienoa tekniikkaa, siihen kun sai perehtyä oppitunneilla vanhan teknikkoluutnantin opastuksella. Todellinen syväluotaus dieselmoottorin sielunelämään).
 
BMP-3-artikkelissa hehkutettiin vaunun tilankäyttöä (venäläinen artikkeli, joten bias tietty). Mutta muistaakseni SEP-tutkimuksessakin takamoottori oli parhaimpia tilankäytöllisesti.

BTR-50:n kohdalla vaikeaan poistumiseen vaikutti se, että moottori plus vesisuihkulaitteisto vei niin paljon tilaa, joten taakse ei voinut suunnitella ovea ja ramppia. Toisaalta taas esim. Ratelissa ja israelilaisten T-sarjalaisista muokkaamissa APC:ssä moottori on siirretty toiseen laitaan, ja kulkuramppi on toisessa laidassa. Näin poistuminen ei eroa normaalista etumoottorisesta APC:stä.
 
Eli PT-76:sta varten neukut halkaisivat V2:n suoraksi kuutoseksi? Armatan moottorista puhuvassa artikkelissa oli, että Bemmin moottori on sukua V2/V46 perheelle, siitä sain idean, että moottori on lyöty poikki ja saatu V6 (se on hienoa tekniikkaa, siihen kun sai perehtyä oppitunneilla vanhan teknikkoluutnantin opastuksella. Todellinen syväluotaus dieselmoottorin sielunelämään).
Kun mietin eroja UTD ja V46 välillä niin hirveän vaikea on löytää yhteisiä asioita.

Moottorin V-kulmat ovat totaalisesti erilaiset ja maksimi käyntinopeudet myös. Jakopäässä on hamasratasvälitys molemmissa, mutta venttiilikoneistossa eroja. En kyllä muista montako venttiiliä on UTD:ssä, mutta V46 niitä on neljä per sylinteri. Molemmissa alumiinirunkoinen moottori ja märät sylinteriputket.
Pidän kyllä UTD:tä modernimpana koneena, kuin V46:sta.
 
BTR-50 moottorikin on ollut joskus myynnissä:

Tuollainenkin olisi hieno laite:) johonkin harrasteprojektiin. Mallimerkintä on latinalaisilla aakkosilla translitteroituna V6, mutta kyseessä on kuitenkin suora 6.
BTR-50 koneessa ei ole mitään hienoa 😂 jos haluaa harrastekoneen niin kannattaa hankkia JamZ-238N moottorin.
 
Nuo poistuneet T-55M jyrät olivat aikaisemmin Mt-tstos raivausvaunut. Nyt en tiedä miten Leo 2 jyrät on jaettu. Mikäli muistan oikein niin jyriä on kaksi per Joukkue/tstos

Siis tuon laittamasi kaavion mukaan tst-osastossa vain 2kpl jyrävaunuja, eli noita nyt poistuneita T-55m jyrävaunuja olisi ollu neljässä tst-osastossa 8kpl (+1varavaunu kirjanpidossa?).
Ja nyt sitten tosiaan luovuttu niistä, onkohan kelvannut noin pieni määrä Ukrainaan :unsure: Siellä olevassa T-55S:ssä länsi 105mm pääase, mutta onko siinä ryssän vedettävässä 100mm pst-tykissä sama A-tarvike kuin T-55:ssä? Niitähän siellä kyllä on!
 
Ylilaudalla oli kiinnitetty huomiota, että T-55:n moottoreita oli tullut Millogille huutokaupattavaksi 5 kappaletta viikko sitten, mutta nyt ne oli yhtäkkiä vedetty myynnistä.
Voisiko olla niin, että Suomi lähettääkin nuo T-55M-raivauspanssarivaunut Ukrainaan, Leopard 2R:n ohella? Näin syntyisi raivauspanssarivaunukomppania, jossa olisi 9 T-55M ja 3 Leopard 2R.


Mielenkiintoista, tuo näyttää pakasta vedetyltä eikä miltään loppuun ajetulta. Viittaisi siihen että kaikki loput T-55 alustat menneet nyt poistoon jos noin hyvistä varakoneista luovutaan.
Onko kaikki vanhimmalla kalustolla varustettujen moot.tst-osastojen T-55 alustaiset, silta- ja evakuointivaunut saatu muka korvattua Leopard pohjaisilla -> vai oliko niin ettei moot.tst-osastoon oltu edes sijoitettu noita :unsure: Vähän outoa jos erityisesti vapautuvaa siltakalustoa ei tuonne oltaisi laitettu, niitä tuskin ikinä liikaa käytettävissä (ja leopard-2 versio maksaa ihan helvetisti). MtLb pohjaisia evakuointivaunuja siinä painoluokassa taisi tulla Ruotsista... Ja tst-vaunuille Leo-1 pohjaisia 16kpl, mutta niille lienee kovin kysyntä terävämmässä kärjessä.

Vähän erikoista säätämistä tuokin jos varikko ei ole ajantasalla että kalusto/varaosat kelpaisi Ukrainaankin + niistä kun saa silloin ilmeisesti ihan soivan korvauksen EU:n kautta:rolleyes:
edit
 
Mielenkiintoista, tuo näyttää pakasta vedetyltä eikä miltään loppuun ajetulta. Viittaisi siihen että kaikki loput T-55 alustat menneet nyt poistoon jos noin hyvistä varakoneista luovutaan.
Onko kaikki vanhimmalla kalustolla varustettujen moot.tst-osastojen T-55 alustaiset, silta- ja evakuointivaunut saatu muka korvattua Leopard pohjaisilla -> vai oliko niin ettei moot.tst-osastoon oltu edes sijoitettu noita :unsure: Vähän outoa jos erityisesti vapautuvaa siltakalustoa ei tuonne oltaisi laitettu, niitä tuskin ikinä liikaa käytettävissä. MtLb pohjaisia evakuointivaunuja siinä painoluokassa taisi tulla Ruotsista... Ja tst-vaunuille Leo-1 pohjaisia 16kpl, mutta niille lienee kysyntään terävämmässä kärjessä.

Väähän erikoista säätämistä tuokin jos varikko ei ole ajantasalla että kalusto/varaosat kelpaisi Ukrainaankin + niistä saa ilmeisesti ihan soivan korvauksen EU:n kautta:rolleyes:
Ei ainakaan siltavaunuja joita on vain 10kpl Leo2-alustaisina. Kai siellä muodostelman perällä on käytetty 55-alustaa laajemminkin? Jyrävaunujenkin olisi voinut olettaa säilyvän käytössä muiden rinnalla. Ehkä ne jyrät ensi vuonna taas ovatkin listalla?
 
Ei ainakaan siltavaunuja joita on vain 10kpl Leo2-alustaisina. Kai siellä muodostelman perällä on käytetty 55-alustaa laajemminkin? Jyrävaunujenkin olisi voinut olettaa säilyvän käytössä muiden rinnalla. Ehkä ne jyrät ensi vuonna taas ovatkin listalla?

Jyrävaunut on helppo/kätevä korvata Leopard-2A4 Urdan jyrillä, niitä A4 vaunuja kun on ylimääräisenä ja jyriä voi ostaa lisää ns. EU:n piikkiin pois annettujen kykyjen tilalle. Mutta siltavaunut🤯
 
Mielenkiintoista, tuo näyttää pakasta vedetyltä eikä miltään loppuun ajetulta. Viittaisi siihen että kaikki loput T-55 alustat menneet nyt poistoon jos noin hyvistä varakoneista luovutaan.
Onko kaikki vanhimmalla kalustolla varustettujen moot.tst-osastojen T-55 alustaiset, silta- ja evakuointivaunut saatu muka korvattua Leopard pohjaisilla -> vai oliko niin ettei moot.tst-osastoon oltu edes sijoitettu noita :unsure: Vähän outoa jos erityisesti vapautuvaa siltakalustoa ei tuonne oltaisi laitettu, niitä tuskin ikinä liikaa käytettävissä (ja leopard-2 versio maksaa ihan helvetisti). MtLb pohjaisia evakuointivaunuja siinä painoluokassa taisi tulla Ruotsista... Ja tst-vaunuille Leo-1 pohjaisia 16kpl, mutta niille lienee kovin kysyntä terävämmässä kärjessä.

Vähän erikoista säätämistä tuokin jos varikko ei ole ajantasalla että kalusto/varaosat kelpaisi Ukrainaankin + niistä kun saa silloin ilmeisesti ihan soivan korvauksen EU:n kautta:rolleyes:
edit
Kovasti ihmettelisin, jos blg-60m2 siltavaunut ei olisi sijoitettuna ainakin MTTSTOS.
 
Siis tuon laittamasi kaavion mukaan tst-osastossa vain 2kpl jyrävaunuja, eli noita nyt poistuneita T-55m jyrävaunuja olisi ollu neljässä tst-osastossa 8kpl (+1varavaunu kirjanpidossa?).
Ja nyt sitten tosiaan luovuttu niistä, onkohan kelvannut noin pieni määrä Ukrainaan :unsure: Siellä olevassa T-55S:ssä länsi 105mm pääase, mutta onko siinä ryssän vedettävässä 100mm pst-tykissä sama A-tarvike kuin T-55:ssä? Niitähän siellä kyllä on!
Mielestäni Mektsto-os on Leot jyrillä.
 
Jyrävaunut on helppo/kätevä korvata Leopard-2A4 Urdan jyrillä, niitä A4 vaunuja kun on ylimääräisenä ja jyriä voi ostaa lisää ns. EU:n piikkiin pois annettujen kykyjen tilalle. Mutta siltavaunut🤯
AEMI:n mukaan BLG60-siltavaunuja olisi edelleen käytössä 12kpl. Ja niiden lisäksi 6kpl Leo2S joka lienee sama kuin 2L.

Toinen 2L-satsi arvatenkin syrjäyttää 4-8kpl BLG60-siltoja?

 
Panssarimuseolla 7.3. maksullinen seminaari "T-72 ja lentävät tornit."


Tuonne näyttäisi olevan tänään viimeinen päivä ilmoittautua. Luennoitsijana mm. Suomalaiset panssarivaunut 1918-1997 -kirjan toinen kirjoittaja, Esa Muikku.

Lainaus Panssarimuseon Facebook-sivulta:

Panssarimuseo järjestää maaliskuun kuukausiluennon tilalla miniseminaarin, jonka aiheena on T-72 ja lentävät tornit.
Seminaarissa käsitellään vaunun syntyhistoriaa, rakennetta, pst-uhkakuvia sekä käyttö- ja taistelukokemuksia.

Luennoitsijoina DI Esa Muikku, evl evp Olli Dahl ja evl evp Matti Honkela.

Tilaisuus on maksullinen ja sinne on ilmoittauduttava etukäteen 1.3.203 mennessä!
Osallistumismaksu on 20 € ja se sisältää tulokahvit sekä välipalatarjoilun.

Ilmoittaudu toimistoon [email protected] tai 040-568 1186

Seminaaria ei ole mahdollista seurata suoratoistona.
Tulokahvit alkaen klo 17.
 
Tuonne näyttäisi olevan tänään viimeinen päivä ilmoittautua. Luennoitsijana mm. Suomalaiset panssarivaunut 1918-1997 -kirjan toinen kirjoittaja, Esa Muikku.

Lainaus Panssarimuseon Facebook-sivulta:

Panssarimuseo järjestää maaliskuun kuukausiluennon tilalla miniseminaarin, jonka aiheena on T-72 ja lentävät tornit.
Seminaarissa käsitellään vaunun syntyhistoriaa, rakennetta, pst-uhkakuvia sekä käyttö- ja taistelukokemuksia.

Luennoitsijoina DI Esa Muikku, evl evp Olli Dahl ja evl evp Matti Honkela.

Tilaisuus on maksullinen ja sinne on ilmoittauduttava etukäteen 1.3.203 mennessä!
Osallistumismaksu on 20 € ja se sisältää tulokahvit sekä välipalatarjoilun.

Ilmoittaudu toimistoon [email protected] tai 040-568 1186

Seminaaria ei ole mahdollista seurata suoratoistona.
Tulokahvit alkaen klo 17.

Perskele kun en pääse paikalle. Ja livestriimiä ei ole luvassa.
 
Back
Top