Uusimmassa (4/22) Panssari-lehdessä on mainio artikkeli Leo 2:n suojauksen kehityksestä, osa 1 tässä vaiheessa. Vaunun suunnittelussa otettiin päivitysmahdollisuus huomioon, ja mm. rungon etuosan panssarointia varten on / oli jopa avattava luukku, josta ilmeisesti myöhemmissä versioissa luovuttiin. Kuten tuonne koitin kirjoittaa, niin vaunun koko kehityshistoria on ikään kuin todiste tästä ajan tasalla pidettävyydestä. Ensimmäisten tuotantosarjojen vaunut standartoitiin 2A4 tasolle.
2A5-päivitystä varten sitten varattiin ensisijaisesti uusimpia 2A4 runkoja, joissa oli käytetty jo "C" kategorian keraamista panssarointia, sen sijaan koska tornit päivitettiin / koottiin osin uudestaan, niin niissä puolestaan suosittiin ensimmäisten erien heikompia "B" kategorian torneja, jotka rakennettiin uusiksi "D" kategorian tasolle. "D" panssarointia lisättiin lisäksi rungon sivuille ainakin.
2A7AV ensimmäinen päivitys, jossa julkisesti kerrottu että rungon etuosan levyt päivitetty uusimpaan "D" kategoriaan, saksalaisten vaunuissa aiemmin olleen C-kategorian levyt vaihdossa pois.
Suomalaisten vaunujen historian tuntien artikkeli kertoo todennäköisesti kaikkien vaunujen rungon sisältävän alkuiperäistä "B" kategorian suojalevyä (panssariteräs/kumi/paisuntalevy/väli), ja tornien olevan C-kategoriaa 2A4 osalt. 2A6 vaunuissa toki siis D-kategorian torni, mutta sielläkin alkuperäiset rungot.
Kaikki kuitenkin päivitettävissä. 2A4 lautassa toki huomioitava se ihan mekaaninen peruskunnostus, mikä ilmeisesti myös puolalaisille tuli 2A4PL päivityksessä yllätyksenä kustannusten suuruuden osalta, vaikka he saivat keskimääräisesti uudempia käytettyjä 2A4 vaunuja silloin 2002-2003 kuin me.
Kallista, kyllä. Mutta Theseuksen laiva ikään kuin osa suunnittelua. Toki koko perusratkaisu varmasti vanhenee jossain välissä, mutta eivätpä nuo uudet Panther ja mikä se ranskalais-saksalisen uuden vaunun kirjainlyhenne olikaan niin eivät ne radikaalisti erilaisia ole.