Panssarivaunut

Ukraina on käyttänyt panssarivaunuja sekä ryntövaunuja todella säästeliäästi syksyn hyökkäyksen jälkeen niin jos jotakin, on käytössä olevien panssareiden määrä on noussut ennemminkin kuin laskenut. Sellaisia vaunuja jotka on ryssiltä kaapattu toukokuussa ajelee siellä edelleen alun toistakymmentä rinkulaa putkessa, niin hiukan kertoo erilaisesta kaluston käytöstä.
Tämä ei ole mikään minun mielipide, vaan pohjaa sellaisten sotaa seuraavien henkilöiden kuin Pekka Toveri, arvioihin Ukrainan kalustosta. Ukrainalla oletettiin olevan ennen sotaa n. 800 kpl käyttökuntoista vaunua, joista on jäljellä noin puolet eli karkeasti 400 kpl. Niiden kunto on tuntematon, mutta kun sotaa on käyty jo yli vuosi, voi olettaa että niitä ei voi säästellä kuin siten että niillä ei hyökätä. Se ei tarkoita että ne eivät olisi kuluneita. Tuon lisäksi on tietysti Kievin ja Harkovan suunnan taisteluiden jälkeen sotasaaliiksi jääneitä vaunuja tuntematon määrä. Onhan näillä vaikutusta, jos löytyy varaosia ja ammuksia sekä koulutettuja miehistöjä, mutta T-72 vaunujen ikä sekä vaihteleva kunto asettavat rajat niiden käytölle.

On syytä pitää mielessä se, että Ukraina hallitsee länsimediaa tehokkaasti ja siellä ei näy Ukrainan tappiot, koska ne salataan. Vain ajoittain Zelensky mainitsee päivittäin kaatuneiden ja haavoittuneiden määrän. Jos venäjällä on edelleen 9:1 tykistöylivoima ja he ovat oppineet hajauttamaan ammusvarastonsa HIMARS-iskujen tehon heikentämiseksi, on selvää että Ukrainalaiset kärsivät tappioita rintamalla. Se että heidän tuhottu kalustonsa ja miehistönsä eivät näy meille, ei kerro sitä että näin ei tapahtuisi. Osa Ukrainaan annetusta länsikalustostakin on todennäköisesti menetetty tai ne kärsivät varaosien puutteesta.

Ukraina on pyytänyt nimenomaan tehokkaampia länsivaunuja hyökkäystä varten. Vaikka taisteluvaunuilla on kaikenkaikkiaan merkitystä kokonaisuudessa, länsimaiset, raskaat taisteluvaunut ovat se edellytys vastahyökkäysten onnistumiselle tykistön ja ammusten kera. Lisäksi tietysti pitäisi olla koulutettua, mekanisoitua jalkaväkeä ja sitä reserviä on nähdäkseni koulutettu useissa maissa viime kuukaudet.
 
Tämä ei ole mikään minun mielipide, vaan pohjaa sellaisten sotaa seuraavien henkilöiden kuin Pekka Toveri, arvioihin Ukrainan kalustosta. Ukrainalla oletettiin olevan ennen sotaa n. 800 kpl käyttökuntoista vaunua, joista on jäljellä noin puolet eli karkeasti 400 kpl. Niiden kunto on tuntematon, mutta kun sotaa on käyty jo yli vuosi, voi olettaa että niitä ei voi säästellä kuin siten että niillä ei hyökätä. Se ei tarkoita että ne eivät olisi kuluneita. Tuon lisäksi on tietysti Kievin ja Harkovan suunnan taisteluiden jälkeen sotasaaliiksi jääneitä vaunuja tuntematon määrä. Onhan näillä vaikutusta, jos löytyy varaosia ja ammuksia sekä koulutettuja miehistöjä, mutta T-72 vaunujen ikä sekä vaihteleva kunto asettavat rajat niiden käytölle.

On syytä pitää mielessä se, että Ukraina hallitsee länsimediaa tehokkaasti ja siellä ei näy Ukrainan tappiot, koska ne salataan. Vain ajoittain Zelensky mainitsee päivittäin kaatuneiden ja haavoittuneiden määrän. Jos venäjällä on edelleen 9:1 tykistöylivoima ja he ovat oppineet hajauttamaan ammusvarastonsa HIMARS-iskujen tehon heikentämiseksi, on selvää että Ukrainalaiset kärsivät tappioita rintamalla. Se että heidän tuhottu kalustonsa ja miehistönsä eivät näy meille, ei kerro sitä että näin ei tapahtuisi. Osa Ukrainaan annetusta länsikalustostakin on todennäköisesti menetetty tai ne kärsivät varaosien puutteesta.

Ukraina on pyytänyt nimenomaan tehokkaampia länsivaunuja hyökkäystä varten. Vaikka taisteluvaunuilla on kaikenkaikkiaan merkitystä kokonaisuudessa, länsimaiset, raskaat taisteluvaunut ovat se edellytys vastahyökkäysten onnistumiselle tykistön ja ammusten kera. Lisäksi tietysti pitäisi olla koulutettua, mekanisoitua jalkaväkeä ja sitä reserviä on nähdäkseni koulutettu useissa maissa viime kuukaudet.

Venäjältä kaapattujen vaunujen määrästä on arvioita, jos uskoo Oryxin tekemää seurantaa.

Toki vaunun kunto kaappauksen hetkellä on tuntematon, samoin se, onko Ukraina menettänyt ko. vaunun jossain vaiheessa (Oryxin tekemä seuranta Ukrainan tappioiden osalta kertoo toki osan näistä tappioista). Toisaalta Oryx ei näe kaikkea, tämä tuskin on täydellinen lista. Ukrainan ilmoitusten mukaan Venäjä olisi menettänyt panssarivaunuja noin kaksinkertaisen määrän. Hurjan iso ero Oryxin seurannan ja heidän ilmoitusten välillä. Oryxin seuranta on siis eräänlainen minimi, vaan paljonko tohtii laskea näiden päälle lisää?

Alla minun taulukko, rivi "captured" se oleellinen kohta:

1680094390231.png

Leveä taulukko joten laitan kahdessa osassa:

1680094442095.png

Oryxin seurannan perusteella Venäjän menettämistä vaunuista 29% on päätynyt Ukrainan haltuun, puhutaan tällä hetkellä 552 kpl.

Seuraava kysymysmerkki: mikä määrä näistä vaunuista saadaan taistelukuntoisena tai kyetään kunnostamaan sellaiseen kuntoon? Entä onko vaunu kyetty pitämään tässä kunnossa kaappaamisen jälkeen (tarkoitan erilaisia määräaikaishuoltoja, jotka kysyvät osaamista ja ennenkaikkea varaosia)?

Riippuen siitä, mitä prosenttiosuutta käytetään saadaan erikokoinen vastaus:

20% = 110
33% = 182
50% = 276
66% = 364
75% = 414
100% = 552

Toki jos tarkoitus on arvioida juurikin länsimaista saatavia vaunumääriä niin silloin Venäjän "vaunuavustuksella" ei ole merkitystä. Jos mietitään Ukrainan (mahdollista) vastahyökkäystä niin oletan että jokin määrä näistä vaunuista nähdään tositoimissa. Laadukkaimmat ovat tietysti tuoreimmat modernisoinnit: T-90A, T-90AK, T-90S, T-90M, T-72B3, T-72B3 obr 2014, T-72B3 obr 2016, T-80UE-1 ja T-80BVM - näitä on kaapattu yhteensä 241 kpl. Jos lasketaan mukaan vanhemmat mutta kovapeltiset T-72B obr 1989 ja T-80U niin summa on tasan 307 kpl.

Kymmenen ukrainalaisen panssarivaunupataljoonan vaunumäärä (suunnilleen, muistaakseni heillä on 31 vaunua per pataljoona - kuten on venäläisilläkin).
 
Viimeksi muokattu:
Venäjältä kaapattujen vaunujen määrästä on arvioita, jos uskoo Oryxin tekemää seurantaa.

Toki vaunun kunto kaappauksen hetkellä on tuntematon, samoin se, onko Ukraina menettänyt ko. vaunun jossain vaiheessa (Oryxin tekemä seuranta Ukrainan tappioiden osalta kertoo toki osan näistä tappioista). Toisaalta Oryx ei näe kaikkea, tämä tuskin on täydellinen lista. Ukrainan ilmoitusten mukaan Venäjä olisi menettänyt panssarivaunuja noin kaksinkertaisen määrän. Hurjan iso ero Oryxin seurannan ja heidän ilmoitusten välillä. Oryxin seuranta on siis eräänlainen minimi, vaan paljonko tohtii laskea näiden päälle lisää?

Alla minun taulukko, rivi "captured" se oleellinen kohta:

Katso liite: 76050

Leveä taulukko joten laitan kahdessa osassa:

Katso liite: 76051

Oryxin seurannan perusteella Venäjän menettämistä vaunuista 29% on päätynyt Ukrainan haltuun, puhutaan tällä hetkellä 552 kpl.

Seuraava kysymysmerkki: mikä määrä näistä vaunuista saadaan taistelukuntoisena tai kyetään kunnostamaan sellaiseen kuntoon? Entä onko vaunu kyetty pitämään tässä kunnossa kaappaamisen jälkeen (tarkoitan erilaisia määräaikaishuoltoja, jotka kysyvät osaamista ja ennenkaikkea varaosia)?

Riippuen siitä, mitä prosenttiosuutta käytetään saadaan eri kokoinen vastaus:

20% = 110
33% = 182
50% = 276
66% = 364
75% = 414
100% = 552

Toki jos tarkoitus on arvioida juurikin länsimaista saatavia vaunumääriä niin silloin Venäjän "vaunuavustuksella" ei ole merkitystä. Jos mietitään Ukrainan (mahdollista) vastahyökkäystä niin oletan että jokin määrä näistä vaunuista nähdään tositoimissa. Laadukkaimmat ovat tietysti tuoreimmat modernisoinnit: T-90A, T-90AK, T-90S, T-90M, T-72B3, T-72B3 obr 2014, T-72B3 obr 2016, T-80UE-1 ja T-80BVM - näitä on kaapattu yhteensä 241 kpl. Jos lasketaan mukaan vanhemmat mutta kovapeltiset T-72B obr 1989 ja T-80U niin summa on tasan 307 kpl.

Kymmenen ukrainalaisen panssarivaunupataljoonan vaunumäärä (suunnilleen, muistaakseni heillä on 31 vaunua per pataljoona - kuten on venäläisilläkin).
Kymmenen vaunupataljoonaa - mutta riittääkö niille tarpeeksi huoltokalustoa? Hilux on hieno peli, mutta yksi vaunupataljoona vie yhdistelmittäin tavaraa hyökkäyksessä. Ihan levossakin.
 
Kymmenen vaunupataljoonaa - mutta riittääkö niille tarpeeksi huoltokalustoa? Hilux on hieno peli, mutta yksi vaunupataljoona vie yhdistelmittäin tavaraa hyökkäyksessä. Ihan levossakin.

Ei riitä. Ukrainan huoltokalusto on Euroopassa ajamassa rahtia, koska siitä maksetaan paremmin.
 
Mikäs ihmeen kommentti tuo nyt oli. Lähdettä kehiin, jos väität Ukrainan armeijan huoltokalustoa olevan jossain muualla, kun sen kuuluisi olla.

Sarkasmia. Varmaan ukrainalaiset onkin niin hölmöjä, etteivät ole keksineet varautua vastahyökkäyksensä logistiikkaan... Eli luulisi riittävän huoltokalustoa?
 
Sarkasmia. Varmaan ukrainalaiset onkin niin hölmöjä, etteivät ole keksineet varautua vastahyökkäyksensä logistiikkaan... Eli luulisi riittävän huoltokalustoa?
Sarkasmi ja ironia ovat vaikeita lajeja, yleensä niissä epäonnistuu. Mutta joo, eiköhän tämä asia ole mietitty.
 
Kuvamuokkaus? Katso tornin takaosaan savukranaatinheittimien kohdalle.

Ei välttämättä, tässä kuvassa on hitsattu tornin etuosaan teräskehikko, arvatenkin Kontakt-1 elementtien kiinnitystä varten. Laitetaanko elementit koko tornin kyljen matkalle, siitä ei ole nähty toistaiseksi muita kuvia kuin tuo yllä jaettu.

TOISAALTA aikaisemmin nähtiin kuvanmuokkaus miltä Challenger 2 voisi näyttää kun ukrainalaiset saavat sellaisen käsiinsä. Ei siis voi olla varma, onko yllä jaettu Leopard 2 kuvakin hieman koristeltu (sen verran suttuinen kuva että jää epäilykselle tilaa).

 
Kuvamuokkaus? Katso tornin takaosaan savukranaatinheittimien kohdalle.

Äkkiseltään katsoen kuva on teknisesti outo. ERA-laattojen kohdalla jpg-artefakti on erilaista kuin muualla kuvassa. Samaten tuo punainen ristinmallinen symoli näyttää olean tyhjän päällä.

Mutta Twitter-kuvasta ei voi vetää isoja johtopäätöksiä. Kuvan häröille saattaa olla muukin selitys.

Edit: Lisäsin kuuvasuurennoksen johon merkkasin mitä tarkoitan.
 

Liitteet

  • kuva_l2a4_era.jpg
    kuva_l2a4_era.jpg
    112.3 KB · Luettu: 22
Viimeksi muokattu:
Tämä on näistä se varma kuukausia vanha muokkaus. Toinenkin voi olla vitsikuva kuten sen postaaja kertoo. Tosin kertoo myös saaneensa sen Discordissa, joten mistä se sinne on tullut...
Poisti tuon eilen laittamansa vitsi-tweetin ja kertoo uudestaan. Eli ei vitsi vaan, että UAF olisi tehnyt kuvan myötä aiemmasta länsitankki ERAlla meemistä totta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei ole mikään minun mielipide, vaan pohjaa sellaisten sotaa seuraavien henkilöiden kuin Pekka Toveri, arvioihin Ukrainan kalustosta. Ukrainalla oletettiin olevan ennen sotaa n. 800 kpl käyttökuntoista vaunua, joista on jäljellä noin puolet eli karkeasti 400 kpl. Niiden kunto on tuntematon, mutta kun sotaa on käyty jo yli vuosi, voi olettaa että niitä ei voi säästellä kuin siten että niillä ei hyökätä. Se ei tarkoita että ne eivät olisi kuluneita. Tuon lisäksi on tietysti Kievin ja Harkovan suunnan taisteluiden jälkeen sotasaaliiksi jääneitä vaunuja tuntematon määrä. Onhan näillä vaikutusta, jos löytyy varaosia ja ammuksia sekä koulutettuja miehistöjä, mutta T-72 vaunujen ikä sekä vaihteleva kunto asettavat rajat niiden käytölle.

On syytä pitää mielessä se, että Ukraina hallitsee länsimediaa tehokkaasti ja siellä ei näy Ukrainan tappiot, koska ne salataan. Vain ajoittain Zelensky mainitsee päivittäin kaatuneiden ja haavoittuneiden määrän. Jos venäjällä on edelleen 9:1 tykistöylivoima ja he ovat oppineet hajauttamaan ammusvarastonsa HIMARS-iskujen tehon heikentämiseksi, on selvää että Ukrainalaiset kärsivät tappioita rintamalla. Se että heidän tuhottu kalustonsa ja miehistönsä eivät näy meille, ei kerro sitä että näin ei tapahtuisi. Osa Ukrainaan annetusta länsikalustostakin on todennäköisesti menetetty tai ne kärsivät varaosien puutteesta.

Ukraina on pyytänyt nimenomaan tehokkaampia länsivaunuja hyökkäystä varten. Vaikka taisteluvaunuilla on kaikenkaikkiaan merkitystä kokonaisuudessa, länsimaiset, raskaat taisteluvaunut ovat se edellytys vastahyökkäysten onnistumiselle tykistön ja ammusten kera. Lisäksi tietysti pitäisi olla koulutettua, mekanisoitua jalkaväkeä ja sitä reserviä on nähdäkseni koulutettu useissa maissa viime kuukaudet.
Ei siltikään ole kovin viisasta jättää ne kokonaan pois laskuista, niitä vaan on niin runsaasti ja ukrainalaiset ovat tehokkaita korjaamaan niitä käyttökuntoon sekä saavat runsaasti apua naapureiltaan.

Siellä on mobilisoitu reilusti mekaanikkoja korjaamaan ja osa venäläisten jättämistä vaunuista on tiettävästi vain vähän rikki.

Tässä on paja joka on korjannut yli 100 erilaista vehjettä sodan aikana.



Tässä taas TV hahmon keräämillä lahjoitusvaroilla pyörivä pikkupaja joka on korjannut jo 13 erilaista ajoneuvoa, mukana tankkejakin.


Tuollaisia on isossa maassa vaikka kuinka paljon.

Puolassa yli 400 henkilöä korjaa vaunuja sekä muuta kalustoa ja toimintaa aiotaan laajentaa. Skaalaa siitä nyrkkipajasta joka korjaa noin yhden per kuukausi tällaiseen suureen yritykseen, ne pystyvät kymmeniin kuukaudessa.



Tšekit ovat korjanneet kaikkea mahdollista ja sen ohella lähes varmasti palauttaneet käyttöön pitkäaikaisvarastoituja T-64:a käytännössä koko sodan ajan. Jos ryssät pystyvät konvertoimaan noin 100-200 per vuosi yhdellä tankkien korjauspajalla niin mikseivät Tšekit pystyisi kun Ukraina tuo aihiot omista varastoistaan? Täysin mahdollista, että sieltä on tullut kymmeniä peruskorjattuja, jopa yli 100 mutta ei näistä aina kannata huudella twitterissä. Eikä näköjään Suomessa noteerata.




Slovakiassa huolletaan ja korjataan PzH2000, sekä muutakin.



Bulgaria on varmasti tehnyt enemmän kuin lupaamansa 80 tankin konvertoinnin/korjauksen, toimivat vähän kuten Suomikin että hommat hoituvat mutta ei tarvitse meteliä pitää.


Oma arvioni on, että Ukrainalla on tällä hetkellä toistatuhatta käytössä olevaa T-sarjan panssaria, valtavan kirjava kalusto mutta silti iskukykyä löytyy. Ja niillä alkuperäisillä noin 800:lla on pysäytetty ryssien hyökkäys missä oli mukana reilut parisen tuhatta panssaria, joten jäädään seuraamaan mihin pystyvät näiden sekä mukaan tulevan länsikaluston kanssa.
 
Kuvamuokkaus? Katso tornin takaosaan savukranaatinheittimien kohdalle.

Nähtävästi olit oikeassa, käyttäjä Patu linkitti seuraavan kuvan "Ukrainan sodan seuranta" -ketjuun seuraavilla saatesanoilla (linkki hänen viestiinsä): LINKKI

Jumankauta, innostuin jo ihan että nyt on pantu haisemaan. Olipa hyvä shoppaus.

leopard_4-jpg.76103


Liekö juuri photoshoppauksen takia lisätty kuvaan rakeisuutta? Tai ehkä johtuu Twitterin tekemästä pakkauksesta? Tai jonkin muun välivaiheen pakkauksesta?

Joka tapauksessa oletan että tuo ylempänä jaettu kuva Leopard 2 vaunusta pajalla, Kontakt-1 elementtejä rungon etuosassa ja teräskehikko tornin etuosassa on aito. Ukrainalaiset ovat aikaisemmin sanoneet että panssarivaunut tulee varustaa minimissään Kontakt-1 elementeillä, ilmeisesti vanhempien ontelopanosten käyttö on niin yleistä Ukrainassa (tuplaonteloita on varmasti myös), joten kannattaa laittaa. Ei ole massiivinen operaatio ja jos se pelastaa vaunun sekä miehistön, niin on helposti vaivan arvoista.
 
Joka tapauksessa oletan että tuo ylempänä jaettu kuva Leopard 2 vaunusta pajalla, Kontakt-1 elementtejä rungon etuosassa ja teräskehikko tornin etuosassa on aito. Ukrainalaiset ovat aikaisemmin sanoneet että panssarivaunut tulee varustaa minimissään Kontakt-1 elementeillä, ilmeisesti vanhempien ontelopanosten käyttö on niin yleistä Ukrainassa (tuplaonteloita on varmasti myös), joten kannattaa laittaa. Ei ole massiivinen operaatio ja jos se pelastaa vaunun sekä miehistön, niin on helposti vaivan arvoista.

Itsekin näkisin että ERA laattoja kannattaisi laittaa kiinni hyökkäystä varten jos sellainen järjestyy. Kyljet ja tornin sivut ainakin kaipaavat hieman vahvistusta. Jos jokin uudempi ERA malli on saatavilla, niin sitä sitten keulaan, niin alikalin kestävyys paranee.

Mahdollisesti hyökkäyksen toiseen aaltoon voisi sitten laittaa tankkeja kevyemmällä varustuksella jotta liikkuvuus ei kärsi ja pääsee pidemmälle läpimurron jälkeen, joskin tämä tehtävä voipi jäädä vanhemmille vaunuille ja/tai T-sarjalaisille. Mahtavatkohan laittaa T-vaunuihin lisäpolttoainetankit kiinni?
 
Oma nojatuolikenraalin tekemä valistumaton arvio on, että Ukrainan hyökkäyksessä yöllä lähtee länsivaunut ja ne T-sarjalaiset joissa on hyvä pimeätaistelukyky, näillä saadaan etua venäläisten jo ikääntyneeseen & kuluneeseen kalustoon nähden eniten ja läpimurto aikaiseksi. Ne painavat linjoista läpi johonkin 20-25 km syvyyteen, jolloin pitäisi päästä jo tykistön asemien tasalle ja tästä jatkaa sitten taaempi pumppu päivänäöllä vähän vanhemmalla kalustolla hyökkäyksen kärjessä iltaan saakka. Huolto seuraa tuolle 1. tasalle ja päivän levon jälkeen se länsikalusto täydennettynä isommalla jalkaväki määrällä tekee seuraavana yönä uuden iskun tavoitteena sellainen 60-80 km syvyys ensimmäisen vuorokauden aikana, erikoisjoukot, droonit ja ilmaiskut menevät kauempana. Mitään levähdysaikoja ei vanjoille anneta vaan raketinheittimet, tykit ja droonit iskevät koko ajan sen kärjen etupuolella olevia kohteita.
 
Oma nojatuolikenraalin tekemä valistumaton arvio on, että Ukrainan hyökkäyksessä yöllä lähtee länsivaunut ja ne T-sarjalaiset joissa on hyvä pimeätaistelukyky, näillä saadaan etua venäläisten jo ikääntyneeseen & kuluneeseen kalustoon nähden eniten ja läpimurto aikaiseksi. Ne painavat linjoista läpi johonkin 20-25 km syvyyteen, jolloin pitäisi päästä jo tykistön asemien tasalle ja tästä jatkaa sitten taaempi pumppu päivänäöllä vähän vanhemmalla kalustolla hyökkäyksen kärjessä iltaan saakka. Huolto seuraa tuolle 1. tasalle ja päivän levon jälkeen se länsikalusto täydennettynä isommalla jalkaväki määrällä tekee seuraavana yönä uuden iskun tavoitteena sellainen 60-80 km syvyys ensimmäisen vuorokauden aikana, erikoisjoukot, droonit ja ilmaiskut menevät kauempana. Mitään levähdysaikoja ei vanjoille anneta vaan raketinheittimet, tykit ja droonit iskevät koko ajan sen kärjen etupuolella olevia kohteita.
Jos pääsee läpimurtoon, niin ei pysähdyksiä tai taukoja vaan uusi joukko kärkeen. Ei saa antaa mahdollisuutta pysähtyä ja ryhmittyä puolustukseen.
Sama periaate Suomessa, Mektsto-os puhkaisee ja KarJPr ajaa takaa.
 
Back
Top