Panssarivaunut

Julkaisin eilen toisessa ketjussa minun taulukon Venäjän panssarijoukkojen koostumuksesta, joka perustuu venäläisen Altyn73 syyskuussa 2021 kirjoittamaan artikkeliin. Käytännössä siinä on vain kirjattu hänen tekstimuotoinen artikkeli taulukon muotoon koska se on silloin helpommin luettavissa. Se löytyy toisesta ketjusta: LINKKI VIESTIIN

Onko kukaan pitänyt kirjaa tai osaatteko arvioida, minkä verran Venäjällä on panssarivaunuja erilaisissa panssarisotakouluissa?

Tunnustan etten ole tutkinut asiaa tarkasti, oikeastaan ainoa numero joka on tullut vastaan on tämä (alleviivaus minun - tämä on myös Altyn73 artikkelista joka on julkaistu 13.9.2020): LÄHDE

Training of tank troops officers is carried out at the Kazan Tank School, at the Omsk Armored Engineering Institute, at the Moscow and Far Eastern Combined Arms Schools. The training of junior specialists is carried out by the 212th tank training center, the 56th, 467th, 473rd and 392nd training centers of motorized rifle troops. The total number of training equipment is at least 400 tanks of all brands (with the exception of the T-90M).

Sama alkuperäisellä kielellä:

Подготовка офицеров танковых войск проводится в Казанском танковом училище , в Омском автобронетанковом инженерном институте, в Московском и Дальневосточном общевойсковом училищах. Подготовкой младших специалистов занимаются 212-й танковый учебный центр, 56-й , 467-й , 473-й и 392-й учебные центры мотострелковых войск. Общее число учебной техники составляет не менее 400 танков всех марок ( за исключением Т-90М).

Tuossa nimetään seuraavat "koulut":

Training of tank troops officers is carried out at:

- Kazan Tank School / Казанском танковом училище
- Omsk Armored Engineering Institute / Омском автобронетанковом инженерном институте
- Moscow Combined Arms School / Московском общевойсковом училищах
- Far Eastern Combined Arms Schools / Дальневосточном общевойсковом училищах

Training of junior specialists is carried out by:

- 212th tank training center / 212-й танковый учебный центр
- 56th training center of motorized rifle troops / 56-й учебные центры мотострелковых войск
- 467th training center of motorized rifle troops / 467-й учебные центры мотострелковых войск
- 473rd training center of motorized rifle troops / 473-й учебные центры мотострелковых войск
- 392nd training center of motorized rifle troops / 392-й учебные центры мотострелковых войск

Pari kysymystä Venäjän panssari- ja mekanisoituja joukkoja paremmin tunteville:

Oletko törmännyt jossain arvioon näiden koulujen käytössäolevista panssarivaunujen määristä? Puuttuuko tuolta listalta jotain ilmeisiä tai vähemmän ilmeisiä koulutuskeskuksia, joiden käytössä voisi olla panssarivaunuja? Muistaako kukaan, miten panssari- ja mekanisoitujen joukkojen koulutus oli järjestetty Neuvostoliiton aikaan (lähinnä vaunumäärät per koulutuskeskus) - voisiko siitä iteroida nykypäivään sopivan arvauksen, tietysti pienemmässä mittakaavassa? Voisiko muista maista löytyvää, ehkä avoimemmin kuvattua "panssarisotakoulua" käyttää arvauksen perustana?

Muutama alustava ajatus, mitä tämä herätti minussa:

Altyn73 kirjoituksen mukaan venäläisessä panssarivaunukomppaniassa on 10 paksua vaunua ja pataljoonassa 31 vaunua. Heidän "motorized rifle battalion" sisältää yleensä yhden panssarivaunupataljoonan, joten MRB-koulussa luulisi olevan ainakin 31 vaunua jotta voidaan harjoitella toimintaa osana suurempaa kokonaisuutta (BMP-vaunujen ja muiden kanssa tietysti). Heillä on myös panssarivaunurykmenttejä joissa on kolme pataljoonaa + rykmentin komentajalle oma vaunu eli 3 x 31 + 1 = 94 vaunua.

Heidän BTG-organisaatio ei ole minulle kovin tuttu, olen Ukrainan sodan aikana tavannut sitä pari kertaa mutta ei ole jäänyt mieleen. BTG:t kootaan näistä eri "rauhanajan joukko-osastoista" eli heitetään samaan pumppuun eri osaajia. Ymmärtääkseni niissä on silti vaunuja joko komppania, pataljoona tai rykmentti eli määrien osalta tilanne ei ole muuttunut.

Varmasti koulutuskeskuksissa ei ole kaikki vaunut kokoajan käyttökunnossa, joten joko saadaan korvaava ulkopuolelta tai korjataan itse. Ehkä siis löytyy varastosta muutama "varavaunu".

Ymmärrän miten toivotonta tämän selvittäminen on kun kyse on Venäjästä: jos lähtee soveltamaan logiikkaa heidän suuntaan, tulee todennäköisesti arvanneeksi väärin eikä ole keinoa tarkistaa. Parasta olisi siis jos joku olisi törmännyt jossain lähteessä kuvaukseen näistä kouluista ja niiden käyttöön osoitetuista vaunumääristä. Jos seuraa eri vuosina tapahtuvia uusien / modernisoitujen vaunujen luovutuksia, toisinaan näkee ilmoituksia että on luovutettu "a batch" tietylle koululle (esim. "In November 2020, another batch of T-80BVM tanks was delivered to the Kazan Tank School"), mutta harvoin tai juuri koskaan en ole nähnyt tarkkoja numeroita. Logiikka sanoisi että vaunuja pitäisi luovuttaa joko komppanian tai pataljoonan verran, jotta saataisiin varustettua yksi kokonainen "yksikkö" mutta ehkä koulun tai tiettyjen koulujen tapauksessa tuo ei pidä paikkaansa? Esim. mekaanikkojen kouluttaminen vaatii tietyn määrän, mutta sen tuskin tarvitsee olla komppanian tai pataljoonan vaunumäärä?

Tuo Altyn73 antama valistunut arvaus "at least 400 tanks" voi hyvinkin pitää paikkansa, mutta se ei tee minua onnelliseksi. Tuumailin että kerään ainakin materiaalia talteen, jos jossain vaiheessa talven aikana olisi sopivasti aikaa tutkia tätä lisää - varsinkin venäjänkielisestä internetistä voisi löytää kuvauksia ja kuvia, joista koota omaa arviota.

Vastaan osaltaan omaan vanhaan kysymykseen (linkki viitattuun viestiin LINKKI), tässä yhden lähteen antama luettelo Neuvostoliiton panssarisotakoulujen käytössä olleista vaunumääristä joskus 80-luvun lopulla:

Lähde:

Советская армия в годы холодной войны 1945-1991 - В.И. Феськов, В.И. Голиков, К.А. Калашников - 2004

Kirjan nimi englanniksi: The Soviet Army during the Cold War 1945-1991

Taulukon sisältävän kappaleen otsikon käännös:

Annex 2.7. The main armament and military equipment of some divisions of the Ground Forces and military educational institutions of the Armed Forces of the USSR in the late 1980s.

Seuraava taulukko löytyy kirjan sivulta 115:

4. Military educational institutions
1679296519540-png.75556

Taulukon tekstien konekäännös:
1679300020104-png.75559


En lähde arvaamaan, onko tämä täydellinen vai puutteellinen lista.

Joka tapauksessa tästä voidaan laskea yhteen panssarivaunujen määrä, niitä on yhteensä 579 kpl. Näin siis epämääräisesti joskus 1980-luvun lopulla, jos tätä kirjaa on uskominen.

Venäjä ei ole Neuvostoliitto, mutta puhuttaneen silti nykypäivänäkin useammasta sadasta vaunusta jotka on osoitettu näiden "koulujen" käyttöön. Altyn73 blogin kirjoituksessa (julkaistu 13.9.2020) hän arvioi "vähintään 400 panssarivaunua", mikä voi hyvin pitää paikkansa. LÄHDE
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan osaltaan omaan vanhaan kysymykseen (linkki viitattuun viestiin LINKKI), tässä yhden lähteen antama luettelo Neuvostoliiton panssarisotakoulujen käytössä olleista vaunumääristä joskus 80-luvun lopulla:

Lähde:

Советская армия в годы холодной войны 1945-1991 - В.И. Феськов, В.И. Голиков, К.А. Калашников - 2004

Kirjan nimi englanniksi: The Soviet Army during the Cold War 1945-1991

Taulukon sisältävän kappaleen otsikon käännös:

Annex 2.7. The main armament and military equipment of some divisions of the Ground Forces and military educational institutions of the Armed Forces of the USSR in the late 1980s.

Seuraava taulukko löytyy kirjan sivulta 115:

4. Military educational institutions
1679296519540-png.75556

Taulukon tekstien konekäännös:
1679300020104-png.75559


En lähde arvaamaan, onko tämä täydellinen vai puutteellinen lista.

Joka tapauksessa tästä voidaan laskea yhteen panssarivaunujen määrä, niitä on yhteensä 579 kpl. Näin siis epämääräisesti joskus 1980-luvun lopulla, jos tätä kirjaa on uskominen.

Venäjä ei ole Neuvostoliitto, mutta puhuttaneen silti nykypäivänäkin useammasta sadasta vaunusta jotka on osoitettu näiden "koulujen" käyttöön. Altyn73 blogin kirjoituksessa (julkaistu 13.9.2020) hän arvioi "vähintään 400 panssarivaunua", mikä voi hyvin pitää paikkansa. LÄHDE
Epäilemättä vielä syntyy sekin hetki, jolloin ryzzillä syntyy suuri ajatus ja koulutusvaunutkin lähetetään rintamalle tuhottavaksi. Museothan on jo ehditty tyhjätä.
 
Epäilemättä vielä syntyy sekin hetki, jolloin ryzzillä syntyy suuri ajatus ja koulutusvaunutkin lähetetään rintamalle tuhottavaksi. Museothan on jo ehditty tyhjätä.

Muistan itseasiassa kuulleeni sodan aikana huhuja että koulutusvaunuja olisi lähetetty rintamalle. Samaa kuulunut myös kouluttajien osalta.

Vahvistamattomia huhuja toki, mutta jos miettii mistä saadaan nopeimmin käyttökelpoisia vaunuja korvaamaan tappioita niin koulutusvaunut ovat ilmiselvä (ja hyvin typerä) vastaus.
 
Jotenkin tuntuu huonolta idealta käyttää Köyhdytettyä uraania sisältäviä ammuksia omalla maaperällä. Toisaalta haitat tulee sitten joskus ja hyödyt nyt.


Jokainen tuhoutunut ja palanut tankki luultavasti saastuttaa alueen ympärillään ilmankin ja voi vaatia puhdistustoimia, oli siellä köyhdytettyä uraania tai ei. Muutama sata litraa POL aineita, lyijy pitoisia maaleja ja mitä kaikkea muuta tankeissa sattuu nyt olemaankin. Mukaan lukien ne ryssän omat DU ammukset.
 
Jokainen tuhoutunut ja palanut tankki luultavasti saastuttaa alueen ympärillään ilmankin ja voi vaatia puhdistustoimia, oli siellä köyhdytettyä uraania tai ei. Muutama sata litraa POL aineita, lyijy pitoisia maaleja ja mitä kaikkea muuta tankeissa sattuu nyt olemaankin. Mukaan lukien ne ryssän omat DU ammukset.
Uraanipöly on muutaman naksun verran ikävämpi aine kuin polttoaineet tai lyijy. Raskasmetallina kertyy elimistöön ja aiheuttaa monenlaista kurjaa, yhtään vähättelemättä lyijyn vastaavia ominaisuuksia. Eipä DU -ammusten käyttöön minulta lupaa tarvitse Ukrainan kysellä muutenkaan, itse en käyttäisi kuin pakon edessä. Se mitä ryzzät tekee on sitten oma tarinansa.

Ukrainalaisilla on kyllä harvinaisen paljon kokemusta aiheesta, eli luotan heidän tekevän oikeita ja harkittuja päätöksiä, mitä ikinä ne sitten ovatkaan. Pieni yllätys kuitenkin, että britit on valmiita luovuttamaan DU -nuolia. Ehkä muuta tavaraa ei vaan ole tarpeeksi.
 
Uraanipöly on muutaman naksun verran ikävämpi aine kuin polttoaineet tai lyijy.

Lähinnä sitä tarkoitan, että alue on saastunut jokatapauksessa, joten jos DU ei leviä suuremmalle alueelle, niin samalla siivouksella se menee.

Ukrainalaisilla varmaankin on muutakin kokemusta saasteista ja siitä miten kansakunnan pitää niiden kanssa toimia, ydinvoimala onnettomuus opettaa juttuja.
 
Humoristinen pläjäys T-14 Armatasta. Kannattaa skipata kohtaan 07:00. Paljon asiavirheitä, mutta varsinainen sanoma on selvä.

 
Viimeksi muokattu:
Katsoin. Tuo on periaatteessa vain pidennetty versio siitä kuukausi sitten laitetusta artikkelista, joka puolestaan kössi kaiken oleellisen venäläisestä. Eli sen, että tiivistetysti sanottuna tehtiin öljyjalostamomoottorin ympärille tankki. Lasersika ei vain korostanut sitä, että näin olisi tehty nimenomaan sen moottorin myymiseksi. Kuten ko. artikkeli.
Toki tuon kautta korostuu muutenkin eri asiat, esim. se, että pellin alla on vikuroiva natsiporsche -ironia.

Eli tämä ja tämä:
https://topwar.ru/207749-armaty-ne-budet-mozhno-rashoditsja.html
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä kuitenkin köyhdyttää uraania Ukrainassa, sen lopettaminen nopeutuu köyhdyttämällä omaakin. Radioaktiivisesta saasteesta ei tarvitse yhdenkään maan maailmassa paasata Ukrainalaisille, eiköhän Tsernobylin lapset sen puolen tunne ja muista hyvin
 
Katsoin. Tuo on periaatteessa vain pidennetty versio siitä kuukausi sitten laitetusta artikkelista, joka puolestaan kössi kaiken oleellisen venäläisestä. Eli sen, että tiivistetysti sanottuna tehtiin öljyjalostamomoottorin ympärille tankki. Lasersika ei vain korostanut sitä, että näin olisi tehty nimenomaan sen moottorin myymiseksi. Kuten ko. artikkeli.
Toki tuon kautta korostuu muutenkin eri asiat, esim. se, että pellin alla on vikuroiva natsiporsche -ironia.

Eli tämä ja tämä:
https://topwar.ru/207749-armaty-ne-budet-mozhno-rashoditsja.html
Tärkein lause oli mielestäni: "Jos vaunua olisi kunnolla kenttätestattu, ongelmakohdat olisi huomattu". Käytännössä, kuten olen aiemminkin sanonut, T-14 ei ole mitään muuta kuin franskesteinilainen sekoitelma neukkuajan loppupuolen vaunuprotoja, joille ei ole oikeastaan saatu mitään muuta aikaiseksi 30 vuoden aikana kuin lisättyä ledivalot ajovaloiksi. Se kertoo aika paljon Venäjän sotateollisen kompleksin kyvyttömyydestä.
 
Otetaan tämä tähän ketjuun panssarisotamiesten tuumailtavaksi: Volya Media kirjoittaa että junien kyydissä nähdyt varastotukikohdista aktivoidut T-54/T-55 vaunut ovat aidosti menossa Ukrainaan taistelemaan. Eivät kiinteiksi pesäkkeiksi vaan ihan oikean panssarivaunun töihin.

Teksti spoilerin takana: LÄHDE

https://t.me/volyamedia/591

Why the Russian Armed Forces are driving old tanks to war

Video and photos of a train loaded with T-54s and T-55s rumbling down the tracks from Primorye caused dozens of publications. Many wrote that the disassembly of old Soviet vehicles showed that modern tanks had all been destroyed and there were no supplies left.

We talked to Russian officers and to military experts who specialize in the Russian defense industry. It turned out that things were not quite as the Russian and Ukrainian tg-channels had written.

There are T-72s and T-80s in storage bases and in abundance, all Russian tanks are not burned in Ukraine. There is also production of new machines of these types, as well as T-90 in various modifications. But the defense industry is facing problems with components. In December and January there were outages with bearings, without which it is impossible to produce new machines. China, according to rumors from enterprises, supplied a small batch for big money, but there are no system supplies yet.

Apart from bearings, there are no components for electrics and electronics, which modern tanks are stuffed with. It makes it impossible to produce new vehicles or modernize the old ones.

At the same time, the need for tanks in the Defense Ministry is not weakening, but on the contrary. That is why they started to take out of long-term storage bases the old T-54 and T-55 tanks which do not need any modern components.

"The more modern the tank and the more electrics it has, not to mention electronics, the worse it is stored. After storage, it still takes a long time to repair. And there are problems with components. As for the T-54/55, there is one problem there - rubber aging. It is not only the tires of the rollers, but also various gaskets in the engine, pipelines, etc. However, everything is easier with them," says a Russian defense industry expert.

Russian BTRZ (tank and armored vehicles repair and modernization plants) have the necessary production capacity to modify the T-54/55 after removal from storage. It would be easier to do this than to modernize and refurbish the decommissioned T-72/T-80 tanks.

According to the expert, the Russian Armed Forces have few T-54/55s left because they have been actively recycled since the late 80s.

"According to my data there were not many T-54/55 left. There were tens of thousands of them. But since the late 80's they were heavily recycled. It seems that even for the museum to get them in more or less complete form is a problem. Though it is quite possible that there are still several hundreds of them in storage somewhere," said the expert.

Sources in the Defense Ministry say that there are not more than 250 tanks of these types in the storage.

"In the current situation, it makes absolutely no difference which tank comes to the front line, the main thing is to have this tank. We have almost no normally trained crews, so in combat conditions our tankers will equally destroy both T-72B3M and T-90 tanks. "The T-55 in this sense is a resource saver and an opportunity to buy time for UVZ (Uralvagonzavod)," says a source in the Defense Ministry.

"The thesis is confirmed that the best tank is the one that is here and now. I don't care if they are old or new, they are expendable," says a Russian expert on the military industry. As the military says, tanks will not be buried in the ground and used as artillery DOTS.

"With the current means of defeat it makes no sense. They will be used as conventional tanks," says one of the officers of the Russian group headquarters in Ukraine.

Deliveries of T-54/55 are unlikely to buy time to increase Uralvagonzavod's production of tanks. Firstly, they are few in number and will not last long. Secondly, the shortage of components is too great, and it can't be solved in a few months. On March 22 the director of the Iset plant was arrested; he was accused of abuse of authority and of disrupting supplies for the Defense Ministry. The factory manufactures electrical connectors without which it is impossible to produce either tanks or other armored vehicles. The plant is short of people and materials for work, at the same time the requests for production from the Defense Ministry are gigantic. In the next few months it is possible that other factory directors will be arrested and held accountable for the years of disarray in the defense industry.

@Volyamedia

Odotetaan toki lisää kuvia ja videoita näiden käytöstä, sekä tietoa ensimmäisistä tappioista. Näitä on aktivoitu ainakin 111. ja 1295. varastotukikohdista, jotka sijaitsevat Venäjän itäisissä osissa.

Jos tulkitsen kirjoitusta oikein, nämäkin vaunut pitää toimittaa ensin jollekin "armored repair plant" pajalle kunnostettavaksi. "Kumiosien vaihto" kuulemma riittää, ei tarvita muuta vaativampaa modernisointia tai peruskorjausta ennen Ukrainaan lähettämistä. Montako viikkoa menee junakuljetukseen Venäjän idästä "armored repair plantille"? Entä montako viikkoa ennen kuin vaunut on remontoitu, lastattu junan kyytiin ja toimitettu Ukrainaan? Arvaan että minimissään kuukausi, mutta ollaan viisaampia kun nähdään näistä videoita ja kuvia Ukrainassa.

Artikkelissa haastatellun mukaan näitä T-54/T-55 vaunuja voisi olla 250 kpl jäljellä ja tarkoitus on että näillä ostetaan omalle teollisuudelle aikaa kunnostaa ja modernisoida T-72/T-80/T-90 perheiden vaunuja. Lisäksi yhden artikkelissa haastatellun mukaan "mikä tahansa vaunu on parempi kuin ei vaunua ollenkaan".

Volya Median arvio on synkempi, lainaan artikkelin viimeisen kappaleen:

Deliveries of T-54/55 are unlikely to buy time to increase Uralvagonzavod's production of tanks. Firstly, they are few in number and will not last long. Secondly, the shortage of components is too great, and it can't be solved in a few months. On March 22 the director of the Iset plant was arrested; he was accused of abuse of authority and of disrupting supplies for the Defense Ministry. The factory manufactures electrical connectors without which it is impossible to produce either tanks or other armored vehicles. The plant is short of people and materials for work, at the same time the requests for production from the Defense Ministry are gigantic. In the next few months it is possible that other factory directors will be arrested and held accountable for the years of disarray in the defense industry.

Viime kuukausina Putin ja Medvedev ovat molemmat haukkuneet omaa teollisuutta hitaudesta. "Pitää pystyä parempaa" on ollut viesti, vaan minkäs teet jos kärsitään vakavista osapuutteista? Oman teollisuuden ja "armored repair plant" pajojen teoreettinen kapasiteetti voi olla vaikka ääretön, mutta jos ei ole osia mistä tehdä, niin käytännön tulos on nolla.
 
Viimeksi muokattu:
Otetaan tämä tähän ketjuun panssarisotamiesten tuumailtavaksi: Volya Media kirjoittaa että junien kyydissä nähdyt varastotukikohdista aktivoidut T-54/T-55 vaunut ovat aidosti menossa Ukrainaan taistelemaan. Eivät kiinteiksi pesäkkeiksi vaan ihan oikean panssarivaunun töihin.

Teksti spoilerin takana: LÄHDE

https://t.me/volyamedia/591

Why the Russian Armed Forces are driving old tanks to war

Video and photos of a train loaded with T-54s and T-55s rumbling down the tracks from Primorye caused dozens of publications. Many wrote that the disassembly of old Soviet vehicles showed that modern tanks had all been destroyed and there were no supplies left.

We talked to Russian officers and to military experts who specialize in the Russian defense industry. It turned out that things were not quite as the Russian and Ukrainian tg-channels had written.

There are T-72s and T-80s in storage bases and in abundance, all Russian tanks are not burned in Ukraine. There is also production of new machines of these types, as well as T-90 in various modifications. But the defense industry is facing problems with components. In December and January there were outages with bearings, without which it is impossible to produce new machines. China, according to rumors from enterprises, supplied a small batch for big money, but there are no system supplies yet.

Apart from bearings, there are no components for electrics and electronics, which modern tanks are stuffed with. It makes it impossible to produce new vehicles or modernize the old ones.

At the same time, the need for tanks in the Defense Ministry is not weakening, but on the contrary. That is why they started to take out of long-term storage bases the old T-54 and T-55 tanks which do not need any modern components.

"The more modern the tank and the more electrics it has, not to mention electronics, the worse it is stored. After storage, it still takes a long time to repair. And there are problems with components. As for the T-54/55, there is one problem there - rubber aging. It is not only the tires of the rollers, but also various gaskets in the engine, pipelines, etc. However, everything is easier with them," says a Russian defense industry expert.

Russian BTRZ (tank and armored vehicles repair and modernization plants) have the necessary production capacity to modify the T-54/55 after removal from storage. It would be easier to do this than to modernize and refurbish the decommissioned T-72/T-80 tanks.

According to the expert, the Russian Armed Forces have few T-54/55s left because they have been actively recycled since the late 80s.

"According to my data there were not many T-54/55 left. There were tens of thousands of them. But since the late 80's they were heavily recycled. It seems that even for the museum to get them in more or less complete form is a problem. Though it is quite possible that there are still several hundreds of them in storage somewhere," said the expert.

Sources in the Defense Ministry say that there are not more than 250 tanks of these types in the storage.

"In the current situation, it makes absolutely no difference which tank comes to the front line, the main thing is to have this tank. We have almost no normally trained crews, so in combat conditions our tankers will equally destroy both T-72B3M and T-90 tanks. "The T-55 in this sense is a resource saver and an opportunity to buy time for UVZ (Uralvagonzavod)," says a source in the Defense Ministry.

"The thesis is confirmed that the best tank is the one that is here and now. I don't care if they are old or new, they are expendable," says a Russian expert on the military industry. As the military says, tanks will not be buried in the ground and used as artillery DOTS.

"With the current means of defeat it makes no sense. They will be used as conventional tanks," says one of the officers of the Russian group headquarters in Ukraine.

Deliveries of T-54/55 are unlikely to buy time to increase Uralvagonzavod's production of tanks. Firstly, they are few in number and will not last long. Secondly, the shortage of components is too great, and it can't be solved in a few months. On March 22 the director of the Iset plant was arrested; he was accused of abuse of authority and of disrupting supplies for the Defense Ministry. The factory manufactures electrical connectors without which it is impossible to produce either tanks or other armored vehicles. The plant is short of people and materials for work, at the same time the requests for production from the Defense Ministry are gigantic. In the next few months it is possible that other factory directors will be arrested and held accountable for the years of disarray in the defense industry.

@Volyamedia

Odotetaan toki lisää kuvia ja videoita näiden käytöstä, sekä tietoa ensimmäisistä tappioista. Näitä on aktivoitu ainakin 111. ja 1295. varastotukikohdista, jotka sijaitsevat Venäjän itäisissä osissa joten junamatkaan menee useita päiviä. Sen jälkeen vaunut joukoille, joukot taisteluihin jne.

Ehkä kahden viikon kuluttua voisi näkyä materiaalia Ukrainasta?

Artikkelissa haastatellun mukaan näitä voisi olla 250 kpl jäljellä, vaativat kumiosien vaihdon mutta ei muuta vaativampaa modernisointia tai peruskorjausta. Tarkoitus on että näillä ostetaan omalle teollisuudelle aikaa kunnostaa ja modernisoida T-72/T-80/T-90 perheiden vaunuja.

Volya Median arvio on synkempi, lainaan artikkelin viimeisen kappaleen:

Deliveries of T-54/55 are unlikely to buy time to increase Uralvagonzavod's production of tanks. Firstly, they are few in number and will not last long. Secondly, the shortage of components is too great, and it can't be solved in a few months. On March 22 the director of the Iset plant was arrested; he was accused of abuse of authority and of disrupting supplies for the Defense Ministry. The factory manufactures electrical connectors without which it is impossible to produce either tanks or other armored vehicles. The plant is short of people and materials for work, at the same time the requests for production from the Defense Ministry are gigantic. In the next few months it is possible that other factory directors will be arrested and held accountable for the years of disarray in the defense industry.

Viime kuukausina Putin ja Medvedev ovat molemmat haukkuneet omaa teollisuutta hitaudesta. "Pitää pystyä parempaa" on ollut viesti, vaan minkäs teet jos kärsitään vakavista osapuutteista? Silloin oman teollisuuden ja "armored repair plant" pajojen teoreettinen kapasiteetti voi olla vaikka ääretön, mutta jos ei ole osia mistä tehdä, niin käytännön tulos on nolla.
Ehkä piankin saamme vastauksen kollektiivista mieltämme pitkään askarruttaneeseen kysymykseen: kumpi on kovempi sotakone, Leopard 2 vai T-54.
 
Kommenttien mukaan vanhoja kuvia, mutta Andrei Tarasenkolta teräviä havaintoja vaunusta. En osaa sanoa, ovatko muutokset ryssän tekemiä ja sen jälkeen Ukraina kaappasi vaunun VAI onko Ukraina tehnyt nämä muutokset:

A curious front-line version of the tank - a hybrid was made from what it was.

Tower from T-72B1, chassis - T-72B3, chassis with 1 and 6 road wheels from T-62.



Jos se toimii, niin se toimii?
 
Katsoin. Tuo on periaatteessa vain pidennetty versio siitä kuukausi sitten laitetusta artikkelista, joka puolestaan kössi kaiken oleellisen venäläisestä. Eli sen, että tiivistetysti sanottuna tehtiin öljyjalostamomoottorin ympärille tankki. Lasersika ei vain korostanut sitä, että näin olisi tehty nimenomaan sen moottorin myymiseksi. Kuten ko. artikkeli.
Toki tuon kautta korostuu muutenkin eri asiat, esim. se, että pellin alla on vikuroiva natsiporsche -ironia.

Eli tämä ja tämä:
https://topwar.ru/207749-armaty-ne-budet-mozhno-rashoditsja.html
Tuossa ensimmäisessä linkissä kerrotaan Google -kääntäjän kautta:
The A-85-3A "Armata" engine has nothing to do with the B-2. It was created by the Transdiesel Design Bureau in the early 90s as a unit for compressor oil and gas pumping stations based on the German X-shaped Simmering SLA 16 engine, also known as the Porsche Tour 212, created as an engine for the Tiger and King Tiger ". True, the ancestor was a 16-cylinder, but this, you see, is not significant.
Väitetään, että 12N360 / A-85-3A perustuu SLA 16 moottoriin. Tämä oli ilmajäähdytteinen moottori jossa: 16 sylinteriä, nokkakoneisto työntötangoilla, kiertokanget kiinnittyvät kampiakselille tähtimoottorityylillä ja sylinterit ovat kampiakselin suunnassa samassa tasossa. Kammenkauloja on 4 kpl. Sylinterin D/S: 135 / 160.
https://oldmachinepress.com/2018/02/05/sgp-sla-16-porsche-type-203-x-16-tank-engine/

12N360 moottorissa on 12 sylinteriä, yläpuolinen nokkakoneisto kulmavaihteilla / akselilla ja vesijäähdytys. Kuvien perusteella eri puolien sylinterit on limitetty (ei aksiaalisesti samalla tasolla). Mitä luultavimmin moottorissa on 6 kammenkaulaa ja eri puoliskojen kiertokanget kytkeytyvät aina omalle kaulalleen. Yhteen kammenkaulaan kytkeytyy siis 2 kiertokankea todennäköisesti V-2 sarjan tyyliin. Sylinterin halkaisija / isku: 150 mm / 160 mm. Ratkaisut muistuttavat ehkä enemmän V-2 sarjan moottoreita kuin SLA 16.

Saksankielinen Wiki kertoo englanniksi käännettynä:
Development of the 12N360 began back in the 1970s. In 1977, a first prototype with an output of 1200 hp and the designation 12TSchN ran. At the time, the Soviet leadership favored the gas turbine and the two-stroke opposed-piston engine 5TDF as tank propulsion, and no funds were made available for the further development of the 12TSchN. [1] The later development of the W-2 series to the W-93 with 1120 hp also showed that this V12 engine, whose origins date back to the late 1930s, still had potential.
https://de-m-wikipedia-org.translat...l=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Ensimmäisen linkin kommenteissa käännettynä:
According to the engine for the "Armata"
A variation of the X-shaped engine for the "Armata" was installed on:
Object 219RD(tank T-80 s 2V-16-2, 1983)
Object 785 (2V-16 [A-53-2], Chelyabinsk, late 1970)
Object 187 model No. 4-5-6 (A-85-2, UVZ , candidate for T-90, 1986-1988)
Object 195 (A-85-3, UVZ, 1990-2010)
And the transmission, as a single unit, has been running in since those times.

Eli 12N360 moottorin layout on kehitetty jo 70-luvulla Neuvostoliitossa. Moottoria tuskin on kehitetty öljyn ja kaasun pumppausta varten vaan alunperinkin panssarivaunuja varten. Tuollaisiin pumppaustehtäviin ei ole mitään järkeä tehdä superkompaktia ja sen takia vaikeasti huollettavaa ja kallista moottoria.

Ei pitäisi olla mitään syytä miksi 12N360 ratkaisuilla olevaa moottoria ei voisi kehittää toimivaksi. Se on vain kaksi kyljellään olevaa V-6 moottoria yhdistettynä samalle kampiakselille. Alaspäin roikkuvat sylinterit pyrkivät suurentamaan voiteluöljyn kulutusta. Luulisi kuitenkin venäläisillä tämä olevan tiedossa, kun valmistavat edelleen diesel tähtimoottoreita laivoihin.
 
Sinne meni loputkin. Eli 3+3, joten voitaneen olettaa 2 olevan varaosia.
Paljonko noiden kehittämiseen meni rahaa? Ei montaa vaunua ollut tietysti, mutta hieman ihmetyttää se että meillä olevia olosuhteita ei tajuttu ennen noiden versioiden hankintaa. Kuusi 2 A4 runkoa laitettiin lihoiksi tuohon.
Onko seuraava hankinta Assault Breacher- rakettiraivausjärjestelmä sovitettuna Leopardin katolle?
 
Back
Top