Panssarivaunut

Paljonko noiden kehittämiseen meni rahaa? Ei montaa vaunua ollut tietysti, mutta hieman ihmetyttää se että meillä olevia olosuhteita ei tajuttu ennen noiden versioiden hankintaa. Kuusi 2 A4 runkoa laitettiin lihoiksi tuohon.
Onko seuraava hankinta Assault Breacher- rakettiraivausjärjestelmä sovitettuna Leopardin katolle?
Tuo oli tosiaan erikoinen hankinta. Käsittääkseni tankkien aurat oli jo aiemmin meillä huonosti toimiviksi todettu. Joku panssarimies voi korjata mikäli puhun pehmeitä. Korvaavana järjestelmänä hommataan varmaankin lisää jyriä. Rakettiraivain on kai vähän niin kuin aura ja toimii vain valikoiduissa paikoissa.
 
Paljonko noiden kehittämiseen meni rahaa? Ei montaa vaunua ollut tietysti, mutta hieman ihmetyttää se että meillä olevia olosuhteita ei tajuttu ennen noiden versioiden hankintaa. Kuusi 2 A4 runkoa laitettiin lihoiksi tuohon.
Onko seuraava hankinta Assault Breacher- rakettiraivausjärjestelmä sovitettuna Leopardin katolle?
2003-hankinnan yhteydessä hankittiin 124 vaunua, joista 100 taisteluvaunuiksi, kuusi silta- ja kuusi raivausvaunuiksi. Muistan heiton kymmenestä miljoonasta per erikoisvaunu, saattoi kyllä viitata siltavaunuihin.

Aina ei voi onnistua, onneksi nyt ilmeisesti EU-rahaston kautta saadaan apua korvaavan kaluston saamiseksi. Urdan-jyrävaunuja oletettavasti kuusi lisää näiden tilalle? Ja soivia peliä 2R:t Ukrainan mustan mullan aroilla tulevat olemaan, vastaavia vaunuja löytyy mm. jenkeiltä joten ei tuo liian eksoottinen kokeilu ehkä ollut.

Panssariprikaati toki täällä näkemäni postauksen mukana oli osannut kertoa etukäteen, että ei tule toimimaan, koska venäläinen vastaava ei toiminut sekään roudassa ja kivi/juurakkomoreenissamme. Mutta näin tällä kertaa, eli ehkäpä loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.
 
2003-hankinnan yhteydessä hankittiin 124 vaunua, joista 100 taisteluvaunuiksi, kuusi silta- ja kuusi raivausvaunuiksi. Muistan heiton kymmenestä miljoonasta per erikoisvaunu, saattoi kyllä viitata siltavaunuihin.

Aina ei voi onnistua, onneksi nyt ilmeisesti EU-rahaston kautta saadaan apua korvaavan kaluston saamiseksi. Urdan-jyrävaunuja oletettavasti kuusi lisää näiden tilalle? Ja soivia peliä 2R:t Ukrainan mustan mullan aroilla tulevat olemaan, vastaavia vaunuja löytyy mm. jenkeiltä joten ei tuo liian eksoottinen kokeilu ehkä ollut.

Panssariprikaati toki täällä näkemäni postauksen mukana oli osannut kertoa etukäteen, että ei tule toimimaan, koska venäläinen vastaava ei toiminut sekään roudassa ja kivi/juurakkomoreenissamme. Mutta näin tällä kertaa, eli ehkäpä loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.
Joku uusi erikoisvaunu voi maksaakin 10 miljoonaa euroa, mutta nämä meidän vehkeet ovat kyllä olleet merkittävän paljon halvempia.

Uusi siltavaunusatsi (4kpl) oli alle 30 miljoonaa ja silloin kai tehtiin jotain remonttia myös aiemmin hankittuihin, sekä silta-autoihin. En tosin ole ihan varma menikö nuo modaukset samalle kuitille, joten saa korjata.
 
Ei montaa vaunua ollut tietysti, mutta hieman ihmetyttää se että meillä olevia olosuhteita ei tajuttu ennen noiden versioiden hankintaa.
Tähänhän jo @Mikfin70 vastasi:
Niillä Patrian tekemillä raivausvaunuilla ei tee paskaakaan Suomessa ja se kerrottiin jo tekovaiheessa.
Hyvä kysymys, pioneerit halusivat ne ja Panssariprikaati ei ollut hankkeessa mukana, koska ei haluttu ryssäprikaatin näkemystä valmiusyhtymän kaluston kehittämisessä.

2003-hankinnan yhteydessä hankittiin 124 vaunua, joista 100 taisteluvaunuiksi, kuusi silta- ja kuusi raivausvaunuiksi.
Ja tämän lisäksi hankittiin vielä 15 vaunua varaosiksi myöhemmin.
 
Tuossa ensimmäisessä linkissä kerrotaan Google -kääntäjän kautta:

Väitetään, että 12N360 / A-85-3A perustuu SLA 16 moottoriin. Tämä oli ilmajäähdytteinen moottori jossa: 16 sylinteriä, nokkakoneisto työntötangoilla, kiertokanget kiinnittyvät kampiakselille tähtimoottorityylillä ja sylinterit ovat kampiakselin suunnassa samassa tasossa. Kammenkauloja on 4 kpl. Sylinterin D/S: 135 / 160.
https://oldmachinepress.com/2018/02/05/sgp-sla-16-porsche-type-203-x-16-tank-engine/

12N360 moottorissa on 12 sylinteriä, yläpuolinen nokkakoneisto kulmavaihteilla / akselilla ja vesijäähdytys. Kuvien perusteella eri puolien sylinterit on limitetty (ei aksiaalisesti samalla tasolla). Mitä luultavimmin moottorissa on 6 kammenkaulaa ja eri puoliskojen kiertokanget kytkeytyvät aina omalle kaulalleen. Yhteen kammenkaulaan kytkeytyy siis 2 kiertokankea todennäköisesti V-2 sarjan tyyliin. Sylinterin halkaisija / isku: 150 mm / 160 mm. Ratkaisut muistuttavat ehkä enemmän V-2 sarjan moottoreita kuin SLA 16.

Saksankielinen Wiki kertoo englanniksi käännettynä:

https://de-m-wikipedia-org.translat...l=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Ensimmäisen linkin kommenteissa käännettynä:


Eli 12N360 moottorin layout on kehitetty jo 70-luvulla Neuvostoliitossa. Moottoria tuskin on kehitetty öljyn ja kaasun pumppausta varten vaan alunperinkin panssarivaunuja varten. Tuollaisiin pumppaustehtäviin ei ole mitään järkeä tehdä superkompaktia ja sen takia vaikeasti huollettavaa ja kallista moottoria.

Ei pitäisi olla mitään syytä miksi 12N360 ratkaisuilla olevaa moottoria ei voisi kehittää toimivaksi. Se on vain kaksi kyljellään olevaa V-6 moottoria yhdistettynä samalle kampiakselille. Alaspäin roikkuvat sylinterit pyrkivät suurentamaan voiteluöljyn kulutusta. Luulisi kuitenkin venäläisillä tämä olevan tiedossa, kun valmistavat edelleen diesel tähtimoottoreita laivoihin.
Löytyi lisää infoa saksankielisestä lähteestä käännettynä:
Until the late 1980s, the T-72 did not have a modern engine like the western LEOPARD 2, CHALLENGER and LECLERC. Here, too, government bans and restrictive conditions played a major role. A further improved engine, the V-84, was ready for production as early as 1979, and a project engine, the V-88, then in the first half of the 1980s. For example, the Chelyabinsk Motor Plant had developed the 12TShN diesel engine, the first of which
030__12TShN.jpg
pattern was completed in March 1977.
The performance of this compact engine with an X-shaped cylinder arrangement reached 1,200 hp and more. Despite this, further work on the 12TShN was forbidden by the military and political leadership. The Secretary of Defense and the Ministry of Defense Industry unequivocally placed their focus on the gas turbine. Nevertheless, after the development of the GTD-1000T, which was already finished in 1970, a further improvement in the performance of the gas turbines was slowed down by government regulations. Only 20 years later, in 1990, could the GTD-1250 with 1,250 hp go into production. The diesel 12TShN surpassed all gas turbines in the main characteristics, for which there were actually no longer any reasons. At that time, the Chelyabinsk Motor Plant received less than a tenth of the grants spent on the development of the 5TDF two-stroke diesel engine and gas turbine. Finally, in the 1990s, the 1,000 hp V-92S2 diesel engine, developed in Chelyabinsk, according to Soviet standards, for less than a kopek was available.
https://www-kotsch88-de.translate.g...=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_sch=http

In the second half of the 1980s, the Soviet Union began to focus its efforts on creating a next-generation main battle tank. In February 1986, the key points were formulated by the state and military leadership, the new main battle tank should be developed on the basis of the Kharkov T-80UD. The situation repeated itself, as it was already characteristic between 1960 and 1970, the development of the new main battle tank was mainly placed in the hands of Kharkov designers.However, the situation differed in one crucial detail, the usual bans and limitations had not been pronounced this time. Nizhniy Tagil immediately started to develop the T-72 further and create a new tank, the Object 187. It is based on the T-72B and received a large number of new, modern assemblies. For example, the improved 125 mm cannon 2A66 (D-91T), which received a muzzle brake because of the increased muzzle energy. The fire control system included the 1G46 telescopic sight and a digital fire control computer. It was powered by the V-84, but experiments were carried out with a new 1,000 hp diesel from the Barnaul engine plant, and also with the Chelyabinsk 1200 hp diesel 12TShN. A modern hydromechanical transmission was tested.high complexity of the drive and transmission assemblies, not pursued further.
Eli Object 187:aan oli käytettävissä kolme dieselvaihtoehtoa kaasuturbiinin lisäksi. Yksi vaihtoehdoista oli 12N360. Myös hydromekaaninen vaihteisto oli kehitetty.

Ilmeisesti tämä vaihteisto tai sen kehitelmä on myös otettu T-14 projektiin. Object 187:ssa ja T-14:ssa käytetyssä vaihteistossa moottori on pitkittäin. Sen takia tämän vaihteiston kanssa ei voi käyttää V-2 sarjan moottoria. Kuva T-14 voimapaketista:
armata-3.jpg

Tuon voimapaketin käyttämään tilaan sen sijaan saattaa mahtua T-72 voimapaketti jossa moottori on poikittain.
 
2003-hankinnan yhteydessä hankittiin 124 vaunua, joista 100 taisteluvaunuiksi, kuusi silta- ja kuusi raivausvaunuiksi. Muistan heiton kymmenestä miljoonasta per erikoisvaunu, saattoi kyllä viitata siltavaunuihin.

Aina ei voi onnistua, onneksi nyt ilmeisesti EU-rahaston kautta saadaan apua korvaavan kaluston saamiseksi. Urdan-jyrävaunuja oletettavasti kuusi lisää näiden tilalle? Ja soivia peliä 2R:t Ukrainan mustan mullan aroilla tulevat olemaan, vastaavia vaunuja löytyy mm. jenkeiltä joten ei tuo liian eksoottinen kokeilu ehkä ollut.

Panssariprikaati toki täällä näkemäni postauksen mukana oli osannut kertoa etukäteen, että ei tule toimimaan, koska venäläinen vastaava ei toiminut sekään roudassa ja kivi/juurakkomoreenissamme. Mutta näin tällä kertaa, eli ehkäpä loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.
Tämä Urdan-jyrähän ei kykene raivaamaan ymmärtääkseni kuin telojen edessä olevan kaistan, eikä herätemiinoja niiden välissä laisinkaan. Onko settiin lisätty jotain niiden varalta?

Nykypäivänä miinanraivaus miehitetyillä tankeilla tuntuu liian riskaabelilta hommalta. Alkaisin katselemaan miehittämätöntä alustaa, jossa on elsoa lisätty sensorimiinojenkin varalta. Joku vanha BMP-runkoinen käy, ettei siihen runkoon uppoa rahaa liikaa ja rahat AI-avusteiseen, LIDARilla tuettuun ohjausjärjestelmään. Lisäisin vielä dronen tuohon järjestelmään, jossa on 4K-kamera + FLIR sekä tuo LIDAR-sensori, jonka avulla reitti optimoidaan ja tunnistetaan mahdolliset pinnanpäällä olevat, arveluttavat esineet.
https://www.redtaillidar.com/applications/military/
https://www.army.mil/article/249038/laser_scanning_the_next_generation_of_detection_technology
 
Tämä Urdan-jyrähän ei kykene raivaamaan ymmärtääkseni kuin telojen edessä olevan kaistan, eikä herätemiinoja niiden välissä laisinkaan. Onko settiin lisätty jotain niiden varalta?

Nykypäivänä miinanraivaus miehitetyillä tankeilla tuntuu liian riskaabelilta hommalta. Alkaisin katselemaan miehittämätöntä alustaa, jossa on elsoa lisätty sensorimiinojenkin varalta. Joku vanha BMP-runkoinen käy, ettei siihen runkoon uppoa rahaa liikaa ja rahat AI-avusteiseen, LIDARilla tuettuun ohjausjärjestelmään. Lisäisin vielä dronen tuohon järjestelmään, jossa on 4K-kamera + FLIR sekä tuo LIDAR-sensori, jonka avulla reitti optimoidaan ja tunnistetaan mahdolliset pinnanpäällä olevat, arveluttavat esineet.
https://www.redtaillidar.com/applications/military/
https://www.army.mil/article/249038/laser_scanning_the_next_generation_of_detection_technology
Jyrien välissä on laahus, joka laukaisee esim. tuntotikulla olevat miinat. Nyt en muista kuinka kehittynyttä on venäläisten herätemiinat.
Vaunun takana on laukaisin merkkiseipäiden asentamiseen raivatulle uralle sekä "piirtimet". Lisäksi reitille voidaan ampua savusoihtuja.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230328-111158-01.jpeg
    Screenshot_20230328-111158-01.jpeg
    131 KB · Luettu: 39
Jyrien välissä on laahus, joka laukaisee esim. tuntotikulla olevat miinat. Nyt en muista kuinka kehittynyttä on venäläisten herätemiinat.
Vaunun takana on laukaisin merkkiseipäiden asentamiseen raivatulle uralle sekä "piirtimet". Lisäksi reitille voidaan ampua savusoihtuja.
Ilmeisesti TM-46 ja TM-57 miinat eivät käytä magneettistä tai seismistä sensoria, vaan noita tikkuja tai painosytytintä. Luulin että siellä olisi jo parempaa tavaraa jaossa. Urdan riittää noille kyllä, vaikka painesytyttimellä olevia ei saada raivattua koko uralta kerralla.

Ryssä tykkää käyttää myös ansoitusta eli varmasti osa miinoista on raivaamisen estolla varustettuja. Se vaatii raivaukselta enemmän ja vaatimusta yhä enemmän robotteihin.
 
Ilmeisesti TM-46 ja TM-57 miinat eivät käytä magneettistä tai seismistä sensoria, vaan noita tikkuja tai painosytytintä. Luulin että siellä olisi jo parempaa tavaraa jaossa. Urdan riittää noille kyllä, vaikka painesytyttimellä olevia ei saada raivattua koko uralta kerralla.

Ryssä tykkää käyttää myös ansoitusta eli varmasti osa miinoista on raivaamisen estolla varustettuja. Se vaatii raivaukselta enemmän ja vaatimusta yhä enemmän robotteihin.
Nuo ovat kulutustavaraa eli niille on myös varaosia.
 
Laskeskelin aikani kuluksi Ukrainaan luvattuja ja osin toimitettuja taisteluvaunuja, rynnäkkövaunuja sekä muuta mekanisoitua:

Leopard 2 A 6 = 18 kpl (Saksa)
Leopard 2 A 4 = 14 kpl (Puola)
Leopard 2R = 6 kpl (Suomi)
Challenger 2 = 14 kpl (Iso-Br)
Abrams M1A1= 30 kpl? (USA)
Leopard 1A5DK= 100 kpl (Tanska & FFG)
T-72 = 230 kpl?(Puola)
PT-91 = 30 kpl ?(Puola)

Marder1A3 = 50 kpl (Saksa)
AMX-10RC = 30 kpl? (Ranska)
Bradley M2A2 = 109 kpl (USA)

M109A6 Paladin= 18 kpl (USA)
AS 90 Braveheart=30 kpl (Iso-Br)

Eli Ukrainaan on saapumassa tai saapunut yhteensä 76 kpl länsimaista, ensilinjan taisteluvaunua, 260 kpl venäläispohjaista taisteluvaunua, 130 kpl toisenlinjan länsimaista tst-vaunua/pyöräpanssaria ja 159 kpl rynnäkköpanssarivaunua. Lisäksi 6 kpl raivausvaunua. Mahdollisesti osa tuosta toimitetusta määrästä on jo käytössä (T-72 ja PT-91).

Lisäksi itseliikkuvaa tykistöä n. 48 kpl. Maassa on jo vähäinen määrä Pzh 2000, Krab ym. tykkejä, joita en ottanut huomioon. Niistä osa on ehkä jo menetetty ja osa kulunut loppuun.

Periaatteessa Ukraina saisi noista kasaan kesään mennessä 3 raskasta panssarivaunupataljoonaa (länsivaunut), vajaat 3 ps-prikaatia itävaunuja ja yhden kevyen panssariprikaatin (Leo 1A5). Niitä tukemaan on laittaa 1 prikaatin ja 2 pataljoonan verran mekanisoituja rynnäkkövaunuja sekä reilut 3 tykistöpatteristoa telatykkejä. Enää puuttuu mek.jalkaväki eli toivon mukaan koulutettuja sotilaita on tarpeeksi.

Ukrainan julkiset pyynnöt olivat luokkaa 300-500 taisteluvaunua ja 800 tykkiä + raketinheitintä eli aikalailla tuosta jäätiin.

No, mitä arvon raati on mieltä tuosta määrästä? Saako Ukraina tuolla määrällä läpimurtoa aikaan venäläisten puolustuksen läpi keväällä/kesällä? Entä jatkotoimet? Miten koostaisitte joukot kaluston suhteen ja mitä jäisi reserviin?
Muodostaisitteko Leo 2- kalustosta oman tst-osaston ja Leo 1A5DK kokonaan omaan muodostelmaansa huollon takia? Entä Challenger ja Abrams? Leo 2R-vaunuja ei riitä moneen paikkaan. Tykistön käyttö?

https://www.armyrecognition.com/def...ready_in_the_spring.html?utm_content=anc-true
https://www.euractiv.com/section/po...-send-ukraine-another-batch-of-leopard-tanks/
https://kyivindependent.com/germany-to-give-ukraine-4-more-leopard-2-tanks/
https://www.armyrecognition.com/ukr...d_are_now_in_service_with_ukrainian_army.html
https://www.armyrecognition.com/def...f_14_amx-10rc_anti-tank_armored_vehicles.html
https://www.armyrecognition.com/def...adin_155mm_howitzers.html?utm_content=vc-true
https://www.forbes.com/sites/davida...cquire-newer-and-better-guns/?sh=6e08ff6a5468
 
^ pienen pienenä päivityksenä ilmeisesti Portugalin toimittamat kolme 2A6 vaunua nyt myös Ukrainassa.

 
Laskeskelin aikani kuluksi Ukrainaan luvattuja ja osin toimitettuja taisteluvaunuja, rynnäkkövaunuja sekä muuta mekanisoitua:

Leopard 2 A 6 = 18 kpl (Saksa)
Leopard 2 A 4 = 14 kpl (Puola)
Leopard 2R = 6 kpl (Suomi)
Challenger 2 = 14 kpl (Iso-Br)
Abrams M1A1= 30 kpl? (USA)
Leopard 1A5DK= 100 kpl (Tanska & FFG)
T-72 = 230 kpl?(Puola)
PT-91 = 30 kpl ?(Puola)

Marder1A3 = 50 kpl (Saksa)
AMX-10RC = 30 kpl? (Ranska)
Bradley M2A2 = 109 kpl (USA)

M109A6 Paladin= 18 kpl (USA)
AS 90 Braveheart=30 kpl (Iso-Br)

Eli Ukrainaan on saapumassa tai saapunut yhteensä 76 kpl länsimaista, ensilinjan taisteluvaunua, 260 kpl venäläispohjaista taisteluvaunua, 130 kpl toisenlinjan länsimaista tst-vaunua/pyöräpanssaria ja 159 kpl rynnäkköpanssarivaunua. Lisäksi 6 kpl raivausvaunua. Mahdollisesti osa tuosta toimitetusta määrästä on jo käytössä (T-72 ja PT-91).

Lisäksi itseliikkuvaa tykistöä n. 48 kpl. Maassa on jo vähäinen määrä Pzh 2000, Krab ym. tykkejä, joita en ottanut huomioon. Niistä osa on ehkä jo menetetty ja osa kulunut loppuun.

Periaatteessa Ukraina saisi noista kasaan kesään mennessä 3 raskasta panssarivaunupataljoonaa (länsivaunut), vajaat 3 ps-prikaatia itävaunuja ja yhden kevyen panssariprikaatin (Leo 1A5). Niitä tukemaan on laittaa 1 prikaatin ja 2 pataljoonan verran mekanisoituja rynnäkkövaunuja sekä reilut 3 tykistöpatteristoa telatykkejä. Enää puuttuu mek.jalkaväki eli toivon mukaan koulutettuja sotilaita on tarpeeksi.

Ukrainan julkiset pyynnöt olivat luokkaa 300-500 taisteluvaunua ja 800 tykkiä + raketinheitintä eli aikalailla tuosta jäätiin.

No, mitä arvon raati on mieltä tuosta määrästä? Saako Ukraina tuolla määrällä läpimurtoa aikaan venäläisten puolustuksen läpi keväällä/kesällä? Entä jatkotoimet? Miten koostaisitte joukot kaluston suhteen ja mitä jäisi reserviin?
Muodostaisitteko Leo 2- kalustosta oman tst-osaston ja Leo 1A5DK kokonaan omaan muodostelmaansa huollon takia? Entä Challenger ja Abrams? Leo 2R-vaunuja ei riitä moneen paikkaan. Tykistön käyttö?

https://www.armyrecognition.com/def...ready_in_the_spring.html?utm_content=anc-true
https://www.euractiv.com/section/po...-send-ukraine-another-batch-of-leopard-tanks/
https://kyivindependent.com/germany-to-give-ukraine-4-more-leopard-2-tanks/
https://www.armyrecognition.com/ukr...d_are_now_in_service_with_ukrainian_army.html
https://www.armyrecognition.com/def...f_14_amx-10rc_anti-tank_armored_vehicles.html
https://www.armyrecognition.com/def...adin_155mm_howitzers.html?utm_content=vc-true
https://www.forbes.com/sites/davida...cquire-newer-and-better-guns/?sh=6e08ff6a5468

Marokosta oli menossa parisataa t72 vaunua.
 
Kun tämä sota saadaan lopulta päätökseen, niin paljonkohan näitä kylmän sodan aikaisia itävaunuja (T-sarja) on enää jäljellä?

Ennen sotaa useammallakin NATO-maalla oli T-72 -pohjaisia vaunuja käytössä ja niistä suurin osa lienee jo Ukrainan käytössä. Loputkin varmasti menevät jollain aikataululla, mikäli tilanne jatkuu samankaltaisena. Lisäksi vaunuja on haalittu jo Euroopan ulkopuoleltakin. Venäjän lautasta iso siivu on muuttunut romuraudaksi ja sama suunta jatkuu.
 
Kun tämä sota saadaan lopulta päätökseen, niin paljonkohan näitä kylmän sodan aikaisia itävaunuja (T-sarja) on enää jäljellä?

Ennen sotaa useammallakin NATO-maalla oli T-72 -pohjaisia vaunuja käytössä ja niistä suurin osa lienee jo Ukrainan käytössä. Loputkin varmasti menevät jollain aikataululla, mikäli tilanne jatkuu samankaltaisena. Lisäksi vaunuja on haalittu jo Euroopan ulkopuoleltakin. Venäjän lautasta iso siivu on muuttunut romuraudaksi ja sama suunta jatkuu.
Arabimaissa ja Aasiassa varmaan vielä runsaasti.
 
Laskeskelin aikani kuluksi Ukrainaan luvattuja ja osin toimitettuja taisteluvaunuja, rynnäkkövaunuja sekä muuta mekanisoitua:

Leopard 2 A 6 = 18 kpl (Saksa)
Leopard 2 A 4 = 14 kpl (Puola)
Leopard 2R = 6 kpl (Suomi)
Challenger 2 = 14 kpl (Iso-Br)
Abrams M1A1= 30 kpl? (USA)
Leopard 1A5DK= 100 kpl (Tanska & FFG)
T-72 = 230 kpl?(Puola)
PT-91 = 30 kpl ?(Puola)

Marder1A3 = 50 kpl (Saksa)
AMX-10RC = 30 kpl? (Ranska)
Bradley M2A2 = 109 kpl (USA)

M109A6 Paladin= 18 kpl (USA)
AS 90 Braveheart=30 kpl (Iso-Br)

Eli Ukrainaan on saapumassa tai saapunut yhteensä 76 kpl länsimaista, ensilinjan taisteluvaunua, 260 kpl venäläispohjaista taisteluvaunua, 130 kpl toisenlinjan länsimaista tst-vaunua/pyöräpanssaria ja 159 kpl rynnäkköpanssarivaunua. Lisäksi 6 kpl raivausvaunua. Mahdollisesti osa tuosta toimitetusta määrästä on jo käytössä (T-72 ja PT-91).

Lisäksi itseliikkuvaa tykistöä n. 48 kpl. Maassa on jo vähäinen määrä Pzh 2000, Krab ym. tykkejä, joita en ottanut huomioon. Niistä osa on ehkä jo menetetty ja osa kulunut loppuun.

Periaatteessa Ukraina saisi noista kasaan kesään mennessä 3 raskasta panssarivaunupataljoonaa (länsivaunut), vajaat 3 ps-prikaatia itävaunuja ja yhden kevyen panssariprikaatin (Leo 1A5). Niitä tukemaan on laittaa 1 prikaatin ja 2 pataljoonan verran mekanisoituja rynnäkkövaunuja sekä reilut 3 tykistöpatteristoa telatykkejä. Enää puuttuu mek.jalkaväki eli toivon mukaan koulutettuja sotilaita on tarpeeksi.

Ukrainan julkiset pyynnöt olivat luokkaa 300-500 taisteluvaunua ja 800 tykkiä + raketinheitintä eli aikalailla tuosta jäätiin.

No, mitä arvon raati on mieltä tuosta määrästä? Saako Ukraina tuolla määrällä läpimurtoa aikaan venäläisten puolustuksen läpi keväällä/kesällä? Entä jatkotoimet? Miten koostaisitte joukot kaluston suhteen ja mitä jäisi reserviin?
Muodostaisitteko Leo 2- kalustosta oman tst-osaston ja Leo 1A5DK kokonaan omaan muodostelmaansa huollon takia? Entä Challenger ja Abrams? Leo 2R-vaunuja ei riitä moneen paikkaan. Tykistön käyttö?

https://www.armyrecognition.com/def...ready_in_the_spring.html?utm_content=anc-true
https://www.euractiv.com/section/po...-send-ukraine-another-batch-of-leopard-tanks/
https://kyivindependent.com/germany-to-give-ukraine-4-more-leopard-2-tanks/
https://www.armyrecognition.com/ukr...d_are_now_in_service_with_ukrainian_army.html
https://www.armyrecognition.com/def...f_14_amx-10rc_anti-tank_armored_vehicles.html
https://www.armyrecognition.com/def...adin_155mm_howitzers.html?utm_content=vc-true
https://www.forbes.com/sites/davida...cquire-newer-and-better-guns/?sh=6e08ff6a5468
Listasta puuttuvat ne Slovenian luovuttamat modernisoidut M-55S:t jotka nähdäkseni vastaan Leopard 1 suorituskyvyltään, USA on mielestäni myös luovuttanut Abrams alustalla olevia raivausvaunuja, oliko jotkut USAn luovuttamat Strykerit 105 mm kanuunalla, eikö nekin kuulu vähän tähän kastiin, Challengereista ilmoitettiin, että UK tuplaa sen määrän samantien.
Kanada on toimittanut Leo2, samoin Norja ja Ruotsi sekä hurreilta oliko 50 CV9040:stä. Ruotsista menee Archereita.

Oliko Kreikasta ja Italiasta tulossa jotain?

Abramseja tulee vähintään sama määrä kuin Leopard 2 yhteensä, olen siitä aivan varma. Sodan jälkeen tulee kyllä esille. Ne eivät lähetä sinne satoja Bradleytä yksin ajelemaan, eivätkä jää tässä hopealle kun jälkikäteen katsotaan kuka luovutti mitäkin.

Sitten on tietysti se valtava kalustomäärä jonka ryssät ovat luovuttaneet, kuinka ripeästi Ukraina on saanut niitä kunnostettua Puolan, Tšekin, Slovakian ja Romanian kanssa. Mikäli reilun määrän niin melkeinpä tuplaa tuon länsikaluston lukumäärän.
 
Abramseja tulee vähintään sama määrä kuin Leopard 2 yhteensä, olen siitä aivan varma. Sodan jälkeen tulee kyllä esille. Ne eivät lähetä sinne satoja Bradleytä yksin ajelemaan, eivätkä jää tässä hopealle kun jälkikäteen katsotaan kuka luovutti mitäkin.
Jos sulla on tähän laittaa lukuja niin anna tulla vaan. Kaikenlaista juttua ja luopauksia liikkuu pitkin eetteriä ja minä otin niistä ne luvut, jotka on ns. de facto. Hyvä lisä tuo Kanukit ja hurrit, jotka unohdin!
Sitten on tietysti se valtava kalustomäärä jonka ryssät ovat luovuttaneet, kuinka ripeästi Ukraina on saanut niitä kunnostettua Puolan, Tšekin, Slovakian ja Romanian kanssa. Mikäli reilun määrän niin melkeinpä tuplaa tuon länsikaluston lukumäärän.
Näitä ei voi laskea Ukrainan asevoimien toivelistalle, koska puheet on Harkovan alueen vastahyökkäysten jälkeen tulleita ja pääosa kaapatusta / kunnostettavissa olevasta kalustosta on saatu vuoden takaa ryssien vetäytyessä sekä viime syksyltä. Suuri osa niistäkin on jo menetetty todennäköisesti sodan loppumattoman ruokahalun tyydyttämiseen.
 
Jos sulla on tähän laittaa lukuja niin anna tulla vaan. Kaikenlaista juttua ja luopauksia liikkuu pitkin eetteriä ja minä otin niistä ne luvut, jotka on ns. de facto. Hyvä lisä tuo Kanukit ja hurrit, jotka unohdin!
OK, ne ovat itse ilmoittaneet että ajankohtia sekä määriä ei julkaista niin ihmetellään sitten porukalla kun niitä näkyy hiukan useammin kuin Leopardeja hyökkäyksen kärjessä. Sodan jälkeen tiedetään sitten todennäköisesti tarkemmat numerotkin.

Näitä ei voi laskea Ukrainan asevoimien toivelistalle, koska puheet on Harkovan alueen vastahyökkäysten jälkeen tulleita ja pääosa kaapatusta / kunnostettavissa olevasta kalustosta on saatu vuoden takaa ryssien vetäytyessä sekä viime syksyltä. Suuri osa niistäkin on jo menetetty todennäköisesti sodan loppumattoman ruokahalun tyydyttämiseen.
OK, tästä olemme silloin erimieltä.

Ukraina on käyttänyt panssarivaunuja sekä ryntövaunuja todella säästeliäästi syksyn hyökkäyksen jälkeen niin jos jotakin, on käytössä olevien panssareiden määrä on noussut ennemminkin kuin laskenut. Sellaisia vaunuja jotka on ryssiltä kaapattu toukokuussa ajelee siellä edelleen alun toistakymmentä rinkulaa putkessa, niin hiukan kertoo erilaisesta kaluston käytöstä.
 
Back
Top