Panssarivaunut

Ok. Olen tässä vähän mukavuusalueen ulkopuolella ja olettanut pohjamiinaan valitun suunnattu panos, koska peruspaukulla ei saada riittävää vaikutusta. Meillähän modattiin venäläinen telamiina lisäämällä siihen alkureiän puhkaiseva panos, jonka kerrotaan tehostavan trotyylikakun vaikutusta silloin, kun miina ei räjähdä telan alla.

Miksi näin, jos se peruspanos jo tuhoaisi myös telojen välissä räjähtäessään vaunun ihan kertakaikkiaan? Eikö riittäisi herätesytytin vanhaan telamiinaan?
Pohjamiina on ontelopaukku, olet siinä oikeassa, mutta 10 kg pelkkää vanhan kunnon TNT:tä riittää aiheuttamaan jo myös vahinkoa. Pohjamiina on kuitenkin pienempi kuin tellu. Luultavasti haettu sitä, että läpäisevällä osumalla saadaan vaunun ammukset kukkumaan. Pelkkä TNT-panos kun ei välttämättä tee muuta kuin rakenteellista vauriota.
 
Pohjamiina on ontelopaukku, olet siinä oikeassa, mutta 10 kg pelkkää vanhan kunnon TNT:tä riittää aiheuttamaan jo myös vahinkoa. Pohjamiina on kuitenkin pienempi kuin tellu. Luultavasti haettu sitä, että läpäisevällä osumalla saadaan vaunun ammukset kukkumaan. Pelkkä TNT-panos kun ei välttämättä tee muuta kuin rakenteellista vauriota.
Panos on joo huomattavasti pienempi ja vaikutusmekanismikin tietysti täysin erilainen. Ja jotain samansuuntaista tavoitetellaan moniherätepanssarimiinallakin. Alkureikä panssariin ja sen jälkeen vaikutusta trotyylikiekosta.
 
Mielipiteitä? Toveri ei ainakaan näytä kauheasti fanittavan.

38t vaunu, jossa 105mm kanuuna. 2x Halvempi kuin M1 (13 musd/kpl) ja ilmakuljetteisena menee 2x M10 kerralla vs 1x M1. US Army inttää tiukasti, että kyseessä ei ole kevyt panssarivaunu.

Ilmeisesti jotain hyvinkin modernia panssarointia mukana, näin ainakin jossain mainostettiin. Suoja ehkä normi ryntövaunua hieman parempi, tulivoimaa tst-vaunua vähemmän.

Onko joku nopeammin kuljetettava budjettiratkaisu hiekkamaasotiin suunnittelun taustalla vai oikeasti pohdittu peer-to-peer vastustajaa silmällä pitäen?

Markkinamiesten tehtävä on luoda markkinat ja myydä tuote. Tuossa Amerikkalaiset ovat hyviä. En ymmärrä tuota myöskään.
 
Näitä vastaavia projekteja on ollut käynnissä vaikka kuinka kauan. Hankintoihin ne eivät ole johtaneet. Kertoo ehkä kaiken.

Ainoa oikeutus tämän tyyppisille vaunuille, olisi ilmakuljetteisuus.
Vaan mitenköhän nykypäivänä onnistuu enää miltään osapuolelta tarpeeksi mittavat maahanlaskut jotta näitä voisi käyttää? Ettei kävisik kuten usein käy: ilmakuljetteisia vaunuja käytetään ihan normivaunuina, jolloin tehdyt kompromissit kostautuvat.
 
Vaan mitenköhän nykypäivänä onnistuu enää miltään osapuolelta tarpeeksi mittavat maahanlaskut jotta näitä voisi käyttää? Ettei kävisik kuten usein käy: ilmakuljetteisia vaunuja käytetään ihan normivaunuina, jolloin tehdyt kompromissit kostautuvat.
En ajatellut perinteistä maahanlaskua, enemmänkin kuljetusta lentokentältä toiseen.
Vaikka esim. jenkeillä on ilmakuljetus kapasiteettia paljon, sille on aina muutakin tarvetta ja tietysti hintansa.

Siksi voisi ajatella, että 82 ja 101 airbone divisioonat varustettaisiin tämän tyyppisillä vaunuilla. Pataljoona per divisioona, aivan kuten ennenkin.

Onko tämä sitten kannattavaa on toinen kysymys. Ilmeisesti ei, koska M551:n jälkeen ei korvaajaa hankittu.
 
Mielipiteitä? Toveri ei ainakaan näytä kauheasti fanittavan.

38t vaunu, jossa 105mm kanuuna. 2x Halvempi kuin M1 (13 musd/kpl) ja ilmakuljetteisena menee 2x M10 kerralla vs 1x M1. US Army inttää tiukasti, että kyseessä ei ole kevyt panssarivaunu.

Ilmeisesti jotain hyvinkin modernia panssarointia mukana, näin ainakin jossain mainostettiin. Suoja ehkä normi ryntövaunua hieman parempi, tulivoimaa tst-vaunua vähemmän.

Onko joku nopeammin kuljetettava budjettiratkaisu hiekkamaasotiin suunnittelun taustalla vai oikeasti pohdittu peer-to-peer vastustajaa silmällä pitäen?


Ihan samaa miettinyt että hittoako näillä tekee. Projekti aloitettiin vuosia sitten, kun uhkakuvana oli A-maan kaltaiset rättipäitä vastaan käydyt sodat ja rauhaanpakottamisoperaatiot ? Oli sitten edennyt jo niin pitkälle, että katsottiin keskeyttäminen turhaksi ?
 
Vaan mitenköhän nykypäivänä onnistuu enää miltään osapuolelta tarpeeksi mittavat maahanlaskut jotta näitä voisi käyttää? Ettei kävisik kuten usein käy: ilmakuljetteisia vaunuja käytetään ihan normivaunuina, jolloin tehdyt kompromissit kostautuvat.

Kylmän sodan historiasta on jo tästä esimerkkinä M551 Sheridan.
 
En ajatellut perinteistä maahanlaskua, enemmänkin kuljetusta lentokentältä toiseen.
Vaikka esim. jenkeillä on ilmakuljetus kapasiteettia paljon, sille on aina muutakin tarvetta ja tietysti hintansa.

Siksi voisi ajatella, että 82 ja 101 airbone divisioonat varustettaisiin tämän tyyppisillä vaunuilla. Pataljoona per divisioona, aivan kuten ennenkin.

Onko tämä sitten kannattavaa on toinen kysymys. Ilmeisesti ei, koska M551:n jälkeen ei korvaajaa hankittu.
Onko tässä M10 hankkeessa kyseessä oireilu mediassa joitain vuosia sitten raportoidun ilmarynnäkkö divisioona ( tai jotain sinne päin ) projektin sakkaamisesta? Kyseisen porukanhan piti liikkua kentältä toiselle sutjakasti ja koneen rampilta päästyään olla hetikohta taisteluvalmis. Ongelmaksi väitettiin strykerin panssaria joka kaipasi kaltereita lisukkeeksi, paino tai tila ei antanut myöten. M10 paksunahkaisempana jokin ratkaisu?
 
Käsittääkseni itse latain ei ole suurimpien torniheittelyiden syynä (koska se on matalalla ja vaikea osua) vaan tornissa säilytettävät irtopanokset?
Tornissa ei säilytetä irtoammuksia ja karusellia ei ladata täyteen. Tämä lienee vakio käytäntö molemmilla puolilla. Eli täyteen ladattuina T-64/80 sarjalaisten karuselliin mahtuu maksimissaan 28 ammusta ja T-72/90 sarjalaisiin 22 ammusta.

Käsittääkseni suurin ongelma tornin heiton takana on kaksiosainen hylsytön a-tarvike, jonka kartussit ovat huomattavasti yksiosaista herkempiä syttymään tuleen.
 
Waypoint 2028 on ilmeisesti päivitetty Army 2030:ksi. Sen mukaan Mobile Protected Firepower -pataljoonan tehtävä on tukea jalkaväen taistelua suora-ammuntatulivoimalla. Ko. pataljoonia on tulossa seitsemään kantadivisioonaan ja neljään kansalliskaartin divisioonaan, eli 11 kpl.

Divioonat joihin MPF-pataljoona:

Airborne Divisions (1 kpl): 82nd Airborne Division

Air Assault Divisions (1 kpl): 101st Airborne Division

Light/Motorized Divisions (5+4 kpl):
Vakinaiset (5 kpl): 10th Mountain Division, 25th Infantry Division, 11th
Airborne Division (arctic), 28th Infantry Division, 29th Infantry Division.
Kansalliskaartin (4 kpl) 35th Infantry Division, 38th Infantry Division, 40th Infantry Division, 42nd Infantry Division.

Lisäksi aiemman suunnitelman (WP28) läpimurto-divisioona kulkee nyt nimellä Armoured division (reinforced), joka sisältää tavalliseen panssaridivisioonaan verrattuna mm. prikaatin verran enemmän pioneerivoimaa, koskapa tehtäviin kuuluu hyökkäys suuren joen yli. Mukana tällöin vastarannalle ja selustaan iskevä ilmakuljetteinen divisioona. Vahvennetun panssaridivisioonan pioneerien vaatimus on kyetä rakentamaan 2 kpl 400 m ponttonisiltaa. Vahvennettuja panssaridivisioonia tulossa 2 vakinaista ja 1 kaartin. Tavallisia panssaridivisioonia 3 vakinaista ja 1 kaartin.

Näillä näkymin kaikkiin divisiooniin tulee spike NLOS -osastot.
 
Viimeksi muokattu:
Norjan muutos-/suorituskykyvaatimukset A7-kalustolle johtivat kokonaan A8NOR -tyyppimallin lanseeraukseen. Näin minä tämän tästä tulkitsin. Norja ei siis ole muuttanut tilaustaan jälkikäteen vaan ominaisuudet ovat ilmeisesti vain lähempänä A8:ia.

Initially, the Norwegian army purchased what was then designated Leopard 2A7 but, due to all the adaptations/specifications requested by the Norwegians, the new tank will therefore be known as Leopard 2A8 NOR. The German procurement authority introduced the Leopard 2A8 configuration, as it is a new production and it includes the integration of the Active Protection System Trophy from the company EuroTrophy.

 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni itse latain ei ole suurimpien torniheittelyiden syynä (koska se on matalalla ja vaikea osua) vaan tornissa säilytettävät irtopanokset?

Nyt lienee mainita sekin että ne ruutikartussit eivät heitä sitä tornia ilmaan vaan tulipalon jatkuttua tarpeeksi pitkään niin kranaatit kukkuvat, mahdollisesti kaikki kerralla. Ja toki se kranaatti voi lähteä heti osumasta, mutta se lienee harvinaisempaa.

Käsittääkseni suurin ongelma tornin heiton takana on kaksiosainen hylsytön a-tarvike, jonka kartussit ovat huomattavasti yksiosaista herkempiä syttymään tuleen

En tiedä onko tuolla kaksiosaisuudella asiaan vaikutusta, meinaan että länsimaissakin se hylsy on "combustible". Kyse lienee enemmän säilytyksestä. Jos se ammus on omassa lokerossa jonkinlaisessa metalliputkessa, mahdollisesti myös dieselin ympäröimänä, niin sirpaleella on pienempi mahdollisuus sytyttää sitä. Tulen leviäminen muihin ammuksiin vähenee ja sammutuslaitteistolla on paremmat mahdollisuudet saada tuli sammumaan. En silti haluaisi olla osa miehistöä kun se ruutipanos syttyy vaunun sisällä, mutta vaunuhaalarien suojatessa vähän ja palavan materiaalin määrän ollessa rajallinen, niin tilanne olisi varmaankin selviydyttävissä?

Siitä en osaa sanoa, että miten länsiammuksien IM ominaisuudet vaikuttavat asiaan, etenkin ruudin syttymiseen sirpaleesta.
 
Ihan samaa miettinyt että hittoako näillä tekee. Projekti aloitettiin vuosia sitten, kun uhkakuvana oli A-maan kaltaiset rättipäitä vastaan käydyt sodat ja rauhaanpakottamisoperaatiot ? Oli sitten edennyt jo niin pitkälle, että katsottiin keskeyttäminen turhaksi ?
M8 Bufordin perumista harmiteltiin aikanaan kovasti:
432px-Armored_Gun_System_level_1_armor_1994.jpg


Kevyille tankeille löytyy aina kannattajansa (tosin M8:aa kiellettiin kutsumasta "kevyeksi tankiksi" koska se oli "Strategically Deployable Highly Mobile Armoured Gun System" :rolleyes:). Hurjimmissa Rumsfeldin aikaisissa visioissa jopa väläyteltiin ettei M1:stä tulevaisuudessa tarvita enää ollenkaan koska kevyt on parempaa ja halvempaa.

Onhan nopeissa interventioissa tuollainen paljon helpompi roudata paikalle kuin oikea tst-panssarivaunu. Onko se sijoituksen arvoista, emt?
 
Jos USAn maavoimien näkemys on, että M1:n ensisijainen tehtävä on tuhota vastustajan taistelupanssarivaunuja, ja M10 tehtävä on tukea jalkaväen taistelua, ja pst-ohjusjoukkojen tehtävä on torjua vihollisen panssarivaunuja, jne, niin en ainakaan itse saa itseäni kiihotettua kovin tunteikkaaseen vastarintaan. Täällä on nyt keksitty arvostella jalkaväen tulitukiajoneuvoa siitä, että se ei ole taistelupanssarivaunu. Vähän kuin valittelisi, ettei kuljetukseen tarkoitettu laiva ole erityisen hyvä miinanraivauksessa.
 
Jos USAn maavoimien näkemys on, että M1:n ensisijainen tehtävä on tuhota vastustajan taistelupanssarivaunuja, ja M10 tehtävä on tukea jalkaväen taistelua, ja pst-ohjusjoukkojen tehtävä on torjua vihollisen panssarivaunuja, jne, niin en ainakaan itse saa itseäni kiihotettua kovin tunteikkaaseen vastarintaan. Täällä on nyt keksitty arvostella jalkaväen tulitukiajoneuvoa siitä, että se ei ole taistelupanssarivaunu. Vähän kuin valittelisi, ettei kuljetukseen tarkoitettu laiva ole erityisen hyvä miinanraivauksessa.
Totta, se kysymys onkin, millaiset joukot ja konflikti sitten tarvitsee tuollaisen tukivaunun?

Vastaan itse, niiden lokero löytyy siirtomaasodista, tai juuri ilmakuljetteisten joukkojen toiminnasta.
 
Jos USAn maavoimien näkemys on, että M1:n ensisijainen tehtävä on tuhota vastustajan taistelupanssarivaunuja, ja M10 tehtävä on tukea jalkaväen taistelua, ja pst-ohjusjoukkojen tehtävä on torjua vihollisen panssarivaunuja, jne, niin en ainakaan itse saa itseäni kiihotettua kovin tunteikkaaseen vastarintaan. Täällä on nyt keksitty arvostella jalkaväen tulitukiajoneuvoa siitä, että se ei ole taistelupanssarivaunu. Vähän kuin valittelisi, ettei kuljetukseen tarkoitettu laiva ole erityisen hyvä miinanraivauksessa.
Näinhän se. Köyhät moittivat kalliiksi ratkaisuksi ja ostava näiden sijaan kessejä, körkkejä ja vaikkapa CG:tä. Kyllähän tulitukivaunuilla on selkeä osoitettavissa oleva tehtävä, siitä ei ole epäilystä.
 
Back
Top