Panssarivaunut


Tätä ei ole taidettu tänne vielä postata, vaikka parin viikon vanha artikkeli. Mutta huh huh, aika kovalla tahdilla ne pumppaa niitä ulos sieltä tehtaalta. Kyllä mä ainakin olen sitä mieltä, että meidänkin pitäisi kovasti harkita enemmän kaluston hommaamista tuolta Koreasta päin, jos noin nopealla aikataululla ne pystyy niitä sieltä toimittamaan.
 

Tätä ei ole taidettu tänne vielä postata, vaikka parin viikon vanha artikkeli. Mutta huh huh, aika kovalla tahdilla ne pumppaa niitä ulos sieltä tehtaalta. Kyllä mä ainakin olen sitä mieltä, että meidänkin pitäisi kovasti harkita enemmän kaluston hommaamista tuolta Koreasta päin, jos noin nopealla aikataululla ne pystyy niitä sieltä toimittamaan.
Tuota samaa oon miettinyt, kuinka nopeasti nykyiset Leo 2A4 vaunut pystytään päivittämään? viekö vuosia kapasiteetin puuteen vuoksi.
Olsi kyllä hienoa saada tuliteriä vaunuja riviin, päivitettyjen tilalle, samalla vähenis tarvittavien henkilöiden määrä kun Nlack Banther tarvii vain kolme vaunumiestä.
 
Tuota samaa oon miettinyt, kuinka nopeasti nykyiset Leo 2A4 vaunut pystytään päivittämään? viekö vuosia kapasiteetin puuteen vuoksi.
Olsi kyllä hienoa saada tuliteriä vaunuja riviin, päivitettyjen tilalle, samalla vähenis tarvittavien henkilöiden määrä kun Nlack Banther tarvii vain kolme vaunumiestä.
Omasta mielestä siinä kolmen miehen vaunumiehistössä ei ole mitään hyvää.
Joukkueessa on entistä vähemmän ihmisiä hoitamaan vartiota, kipinää ja tekemään huoltoja.

Toisaalta palataan siihen, että millä vauhdilla voimme kouluttaa miehistöt?

Musta on tullut kaikkea uutta vastustava setämies :LOL:
 
Omasta mielestä siinä kolmen miehen vaunumiehistössä ei ole mitään hyvää.
Joukkueessa on entistä vähemmän ihmisiä hoitamaan vartiota, kipinää ja tekemään huoltoja.

Toisaalta palataan siihen, että millä vauhdilla voimme kouluttaa miehistöt?

Musta on tullut kaikkea uutta vastustava setämies :LOL:
Pistetään vartioon ja kipinävahdiksi niitä makkaranpaisto komppanian miehiä :uzi:
Koulutus kieltämättä vie aikaa, mutta kokoajanha koulutetaan uusia miehiä, kalusto vain vaihdetaan välillä. Ja jos pahalta alkaa näyttää niin kutsutaan Leo2 miehistöä pitempiaikaiseen uudelleenkoulutukseen uudelle kalustolle.

Voiskohan noita Leopard 2 vaunujen päivityksiä tehä suomessa jossain pajassa? Jos saksassa on ruuhkaa, toisivat vaan sieltä tarvittavat osat.
 
Omasta mielestä siinä kolmen miehen vaunumiehistössä ei ole mitään hyvää.
Joukkueessa on entistä vähemmän ihmisiä hoitamaan vartiota, kipinää ja tekemään huoltoja.

Toisaalta palataan siihen, että millä vauhdilla voimme kouluttaa miehistöt?

Musta on tullut kaikkea uutta vastustava setämies :LOL:
T-72 joukkue oli 9 miestä eli kaksi sissitelttaa..kun on vartiointi ja viestipäivystys sekä tulivartio niin vähissä on uni.
 
Pistetään vartioon ja kipinävahdiksi niitä makkaranpaisto komppanian miehiä :uzi:
Koulutus kieltämättä vie aikaa, mutta kokoajanha koulutetaan uusia miehiä, kalusto vain vaihdetaan välillä. Ja jos pahalta alkaa näyttää niin kutsutaan Leo2 miehistöä pitempiaikaiseen uudelleenkoulutukseen uudelle kalustolle.

Voiskohan noita Leopard 2 vaunujen päivityksiä tehä suomessa jossain pajassa? Jos saksassa on ruuhkaa, toisivat vaan sieltä tarvittavat osat.
Ruotsi osti valmistuslisenssit ja jigit ml moottori ja vaihteisto. Oli kuulemma ihanan kallista.
 
Ruotsi osti valmistuslisenssit ja jigit ml moottori ja vaihteisto. Oli kuulemma ihanan kallista.
Tuo päivitys rulianssi pitäs kuitenkin saada kohtuu nopeasti suoritettua, olisko 5 vuotta sopiva siitä kun päätös tehdään. Leo 2A6 taitaa päästä vähemmällä, olis hyvä jos kaikki Leot saatas saman tasoisiksi vaikka siiten A7+ tasolle.
 
Omasta mielestä siinä kolmen miehen vaunumiehistössä ei ole mitään hyvää.
Joukkueessa on entistä vähemmän ihmisiä hoitamaan vartiota, kipinää ja tekemään huoltoja.
T-72 joukkue oli 9 miestä eli kaksi sissitelttaa..kun on vartiointi ja viestipäivystys sekä tulivartio niin vähissä on uni.
Pitääkö jo lisätä komppaniaa yksi tukijoukkue vartiointiin ja muihin tukitoimiin?
Jos mentäisiin Ranskan malliin? Eli jokaiseen joukkueeseen tulee lisää neljä kevyttä tiedusteluajoneuvoa (VBL heillä) ja huoltoryhmä kuorma-auton kera.

No joo, heillä on varmaan ollut tapana käyttää noita panssarijoukkueita Afrikassa rauhallisemmilla alueilla yksinään pienten taisteluosastojen tapaan. Mutta osoittaapahan, että ei panssarivaunuyksikön henkilöluvun maksimi ole panssarivaunujen miehistöjen määrä, vaan lisäkäsiä voi kulkea mukana kevyemmillä ajoneuvoilla. Toki saman "viisauden" voisi lukea KarPr:n panssarijääkärijoukkueen kokoonpanosta.
 
Miten muuten tuollainen panssarikomppania levittäytyy huoltoa ja lepoa varten?
Hajautetusti tietenkin, riittääkö yksi vartiopaikka/joukkue? Vai onko alue niin laaja, että tulee vartiopaikkoja useampi/joukkue.
 
Halutaan pitäytyä vanhassa eikä katsota mitä mahdollisuuksia olisi.

Yksi tiedusteluryhmä vaunukomppaniaan lisää, jossa kokoonpano karkeasti RJ + RVJ + 4 droonipilottia ja 3 panssarijääkäriä, joista 1 on kuljettaja, niin sillä hoituu vartiointi ilmassa ja maassa, tällöin saa vaunumiehistö levätä oli niitä sitten 3 tai 4 per vaunu. Kalustona Famous, johon asennetaan tiedustelumasto. Tällöin ei tarvitse vaunujen optiikkaa käyttää ollenkaan optiseen valvontaan, eikä vaunujen olla käynnissä paljastaen niiden sijainnin mm. lämpöherätteellä. Tuollaisen maston energiantarpeeseen riittää pieni apumoottori Famoukseen tai aggregaatti.

Koko ryhmä voi olla varusmieskoulutettuja reserviläisiä.






Samalla vaunukomppanian tiedustelu- ja iskuvoima nousee huomattavasti kun joukkueella on lennokkeja joilla tiedustellaan sekä tuhotaan vihollisia.
 
Halutaan pitäytyä vanhassa eikä katsota mitä mahdollisuuksia olisi.

Yksi tiedusteluryhmä vaunukomppaniaan lisää, jossa kokoonpano karkeasti RJ + RVJ + 4 droonipilottia ja 3 panssarijääkäriä, joista 1 on kuljettaja, niin sillä hoituu vartiointi ilmassa ja maassa, tällöin saa vaunumiehistö levätä oli niitä sitten 3 tai 4 per vaunu. Kalustona Famous, johon asennetaan tiedustelumasto. Tällöin ei tarvitse vaunujen optiikkaa käyttää ollenkaan optiseen valvontaan, eikä vaunujen olla käynnissä paljastaen niiden sijainnin mm. lämpöherätteellä. Tuollaisen maston energiantarpeeseen riittää pieni apumoottori Famoukseen tai aggregaatti.

Koko ryhmä voi olla varusmieskoulutettuja reserviläisiä.






Samalla vaunukomppanian tiedustelu- ja iskuvoima nousee huomattavasti kun joukkueella on lennokkeja joilla tiedustellaan sekä tuhotaan vihollisia.
Jos tuo tiedustelumasto pystyy havaitsemaan vastustajan tiedustelu- ja muut dronet niin yksi noista neljästä dronelennättäjästä vois toimia antidrone lennättäjänä joka tuhoasi vastustajan dronet.
Ja jos rahaa löytyy, niin ajoneuvossa vois olla Trackfire ase jolla vois myös torjua droneja itse puolustukseksi.
Famouskin vois olla lisäpanssaroitu.
 
Kyllä tuota BMP:n muutosta voi pitää modernisointina suomalaisen mittapuun mukaan. Vaunuun tuli kuitenkin sellaisia ominaisuuksia mitä siinä ei ollut alunperin ja esim lämpö ja tutkajäljen pienentämiseen keskityttiin melkoisella pieteetillä. Lisäpanssarointi oli suunnitelmissa mukana, mutta suomalaiseen tapaan raha ei riittänyt siihen eikä kaikkiin vaunuihin saatu mm. uusia radioita.
Olisiko vanha voimalinja muuten riittänyt liikuttamaan riittävästi lisäpanssarin myötä kasvanutta painoa? Runkohan noissa lienee myös hieman löysä mutta sitäkin toki saisi vahvistettua mikäli tarve.
 
Jos mentäisiin Ranskan malliin? Eli jokaiseen joukkueeseen tulee lisää neljä kevyttä tiedusteluajoneuvoa (VBL heillä) ja huoltoryhmä kuorma-auton kera.

No joo, heillä on varmaan ollut tapana käyttää noita panssarijoukkueita Afrikassa rauhallisemmilla alueilla yksinään pienten taisteluosastojen tapaan. Mutta osoittaapahan, että ei panssarivaunuyksikön henkilöluvun maksimi ole panssarivaunujen miehistöjen määrä, vaan lisäkäsiä voi kulkea mukana kevyemmillä ajoneuvoilla. Toki saman "viisauden" voisi lukea KarPr:n panssarijääkärijoukkueen kokoonpanosta.
En muista yksityiskohtia, mutta Ranskalla oli myös kevyitä nopean toiminnan kokoonpanoja Euroopassa käytettäväksi. AMX-10RC oli mukana niidenkin kalustossa.
 
Back
Top