Panssarivaunut

Jos nyt ensin tilattas ~60 kpl uusia MBT vaunuja sen panssari prikaatin tarpeisiin, ja vanhat päivitetyt CV9030 siirettäs sinne, riittääkö 100 CV:tä prikaatille?
Minun korviin esitetyt RYNNPSV -määrät eivät ole tarpeeksi suuria varsinaisten prikaatien ylläpitämiseen. Tarvetta olisi myös kuljetuspanssareille (tai vast) useisiin eri käyttötarkoituksiin, eritoten tukeviin osiin. FAMOUS ehkäpä yhtenä mahdollisuutena?

Ainaiseksi kysymykseksi jääkin, että halutaanko mekanisoidut yhtymät pitää telavetoisina vai sekakalustoon pohjautuvina? Teloille on ainakin aiemmin pyritty, resurssit ovat usein määrittäneet toisin.

Toinen seikka on, että rynnäkkövaunuja pitää olla tarpeeksi panssarijääkäreille ja MYÖS panssarijääkäripataljoonan sekä prikaatin tason pst:lle, panssaritiedustelulle ja johdolle. Pohdittavaksi jää myös iskevien osien organisaatio, joka vaikuttaa myös käytännön tasolla rynnäkkö- ja taistelupanssarivaunujen määrään sekä niiden väliseen suhdelukuun.

Jos ysärin prikaatin ottaa näin kaluston osalta esimerkiksi, niin siellä oli Joukon (2019) mukaan yhteensä 63x T-72M1 (HUOM: 3 vaunun joukkueet), 60x BMP-1 (panssarijääkärit), 50x BMP-2 (pst ja tiedustelu), 98x MT-LBV, 6-9x ITPSV. Lisäksi kaikkki raivaus, hinaus, silta-, viesti- ja tulenjohtovaunut edellä mainittujen lisäksi.

63 oli PSPR tst-vaunu vahvuus kolmen vaunun joukkueilla, nykyisillä kokoonpanoilla vahvuus olisi 87 tst-vaunua.
Jaaha, mie oon näköjään ihan pihalla nykyisten vaunujen määrässä, on menty jenkkienprikaatien kokoisia prikaateihin..
Ymmärrän nyt paremmin taisteluosastojen muodostamista.
Pistää uusiksi minun ajatukset.

Jaaha, mie oon näköjään ihan pihalla nykyisten vaunujen määrässä, on menty jenkkienprikaatien kokoisia prikaateihin..
14 vaunua per komppania ollut Leo-aikana komppanian vahvuus ja komentajalla yksi vaunu vielä.

Minun korviin esitetyt RYNNPSV -määrät eivät ole tarpeeksi suuria varsinaisten prikaatien ylläpitämiseen. Tarvetta olisi myös kuljetuspanssareille (tai vast) useisiin eri käyttötarkoituksiin, eritoten tukeviin osiin. FAMOUS ehkäpä yhtenä mahdollisuutena?
Minulla oli ajatuksena että CV90xx vaunuja olis vain Panssarijääkärikomppanoilla, ja tiedustelu- ja panssarin torjunta osilla. Muilla niita Famous ATV ajoneuvoja eriversioina.
Olen näköjään ihan pihalla taisteluvaunujen määristä nykykokoon panoissa.
Mielessä on näköjään joku 90 luvun kokoonpano.

86 taitaa tosiaan olla tällä hetkellä us armyn panssariprikaatin mbt vahvuus. 14 vaunun komppania yleinen NATOssa, poikkeuksia toki löytyy mm. Ruotsi (11) ja Ranska (17).

Ei nyt sentään. Aikoinaan PSPR 63 taistelupanssarivaunullaan oli lähinnä Naton ja USA:n mekanisoitu prikaati (esim 80-luvun lopulla jenkkien yksi vaunupataljoona 4*14+2=58 vaunua). Meillä esim siirryttiin Leo-kaluston myötä nelivaunuisiin joukkueisiin. Jos vielä olisi Panssariprikaateja, niin niiden vaunuvahvuus olisi ed huomioon ottaen 87 vaunua.

Las
Ei nyt sentään. Aikoinaan PSPR 63 taistelupanssarivaunullaan oli lähinnä Naton ja USA:n mekanisoitu prikaati (esim 80-luvun lopulla jenkkien yksi vaunupataljoona 4*14+2=58 vaunua). Meillä esim siirryttiin Leo-kaluston myötä nelivaunuisiin joukkueisiin. Jos vielä olisi Panssariprikaateja, niin niiden vaunuvahvuus olisi ed huomioon ottaen 87 vaunua.
;) Sittenhän minun ei tarvii kuin muutta hiukan noiden minun joukkojen nimiä.
Kuinka paljon on tuossa usan mekaanisoidussa prikaatissa IFV vaunuja?

Itseäni lainatakseni:

Kun Leo 2a4 kalustoa poistuu tavalla tai toisella, niin tilalle hankittaan täysin uutta tst-vaunukalustoa josta muodostettas se panssariprikaatin -> "usa" mekanisoitu prikaati, taitaa noin 60 tst- vaunua olla suomalaisessa panssariprikaatissa, ei minusta mahdoton määrä hankkia uusia, jos ei kalleinta hankita. ( tietysti olis mukava jos olisi jokunen reservivaunu)

Sitä vaan oon miettinyt, kumpi ois parempi, 100 Leo 2a6 riittää siihen, että niistä muodostettas 3 mekanisoituataisteluosastoa vai 2 mekanisoituaprikaatia -> valmiusprikaatia joka taas vaikuttaa hiukan CV90 vaunujen määrään, ja mihin joukkoihin uusia ja vanhoja vaunuja riittää sijoitettavaksi.

Las

Itseäni lainatakseni:
Jaa'a vaikeaa sanoa. Aikaisemmin taisi olla (muinaisuudessa 80-luvulla) mekanisoidussa pataljoonasta 4 x13 M2 + 6 x M3 vaunua. Prikaatissa taas 2-3 pataljoonaa, ja 1 vaunupataljoona. Nykyisin kait heilläkin sekapataljoonat käytössä?

Las

Itseäni lainatakseni:
US Armylla on panssariprikaati jossa kaksi panssaripataljoonaa (2+1) ja yksi mekanisoitu jalkaväkipataljoona (1+2). Jälkimmäisessä kaksi 14 IFVn komppaniaa. Siis neljä 14 IFVn komppaniaa prikaatissa. Esikunta-Tiedustelu- ja Pioneerikomppanioiden vaunut vielä päälle. Tulenjohtovaunut vielä meinasi unohtua.

Viimeksi muokattu:
Virallinen lauttakinn on pienentynyt 200:aan, enemmän kuin niistä tehtyjen erikoisvaunyjen verran, oletettavasti kunnon vuoksi, minkä voisi kuvitella jatkuvan, vaikka toki siinäkin tilanne on varmasti monisyisempi kuin että ei millään pystyisi korjaamaan
200 ei välttämättä ole tarkka luku. Olettamiset ja kuvittelemiset kannattaa jättää vähemmälle, niillä on lähinnä viihdearvo. Arvokasta tietysti sekin ja spekulointi on viihdettä jos joku. Olennaista on ymmärtää luulevansa, ettei vain luule ymmärtävänsä. Se on selvää, että remonttia tarvitaan Leo2-lautasamme lähitulevaisuudessa kautta linjan.

Back