Panssarivaunut

Taitaa tosiaan olla halvempi päivittää kaikki 200 Leo 2 vaunua -> a7+ vaunuiksi ja ostaa tarvittavat erikoisvaunut jostain, kuin muuttaa Leo 2a4 rungot erikoisvaunuiksi ja ostaa tilalle Leo 2a7+ vaunuja.
En osaa sanoa tuohon kannattavuuteen mitään. Selailin vanhoja Panssari-lehtiä ja erään artikkelin mukaan Suomen Leopard 2a4 vaunut ovat 1985-87 valmistuneesta erästä. Leopard 2a6 vaunut taas ovat alunperin Leopard 2NL vaunuja, jotka toimitettu 1983-86. Molempien rungot siis suunnilleen saman ikäisiä.
 
200 ei välttämättä ole tarkka luku. Olettamiset ja kuvittelemiset kannattaa jättää vähemmälle, niillä on lähinnä viihdearvo. Arvokasta tietysti sekin ja spekulointi on viihdettä jos joku. Olennaista on ymmärtää luulevansa, ettei vain luule ymmärtävänsä. Se on selvää, että remonttia tarvitaan Leo2-lautasamme lähitulevaisuudessa kautta linjan.
Näin. Tarkoitin juuri, että virallisesti vaunuja on muistaakseni ilmoitettu 200, itseasiassa + 6 jyrällistä päälle, ja se moniko niistä on toimintakunnossa on toinen juttu. Lähinnä pallottelin hankintoja, tässä tapauksessa määriä joita tankkeja kannattaisi päivittää. Paljonko sitten on tarve seuraavien vuosien budjeteilla. Meillä on tankkien ja rynnäkkövaunujen suhde niin tankkipainoinen, että jälkimmäisiin lisähankinnat voisi olla järkevämpää
 
Viimeksi muokattu:
Näin. Tarkoitin juuri, että virallisesti vaunuja "on" muistaakseni ilmoitettu 200, itseasiassa + 6 jyrällistä päälle, ja se moniko niistä on toimintakunnossa on toinen juttu. Lähinnä pallottelin hankintoja, tässä tapauksessa määriä joita tankkeja kannattaisi päivittää. Paljonko sitten on tarve seuraavien vuosien budjeteilla. Meillä on tankkien ja rynnäkkövaunujen suhde niin tankkipainoinen, että jälkimmäisiin lisähankinnat voisi olla järkevämpää
Mie taas ajattelen, että kannattaa päivittää mahdollisimman monta, 200 vaunua ainakin, noita vaunuja kyllä taistelussa menee joten korvaavia pitäs olla jokunen. Noita IFV vaunuja on käsittääkseni helpompi hankkia nopeasti kuin MBT vaunuja jos tarvetta tulee. Ainakin tämän hetken näkymillä, miten lie tulevaisuudessa.
Tietenkin kaikki riippuu runkojen kunnosta, huonoo ei kannata päivittää.
 
Onkohan noista mitään hyötyä tosiasiassa?
Ehkä jossain aavikolla, mutta miten on esim. Suomen maastossa?

Jos taistelupanssarivaunuun vertaa, niin ei noissa mitään järkeä ole, kaikin puolin huonompia. Ei niitä kai kuitenkaan niissä Euroopan maissa missä tuollaisia on hankittu (Ranska, Italia) siihen rooliin ole tarkoitettu, vaan tiedustelukäyttöön ja liikkuvaan jalkaväen tulitukeen. Ukrainasta on kuulunut ristiriitaisia kokemuksia AMX-10RC-kalustosta, alussa oli huonompia kokemuksia mutta nyttemmin vaikuttaa löytyneen käyttöä.

Suomen tapauksessa tuskin hirveän hyödyllistä käyttöä rajallisille resursseille.
 
Jos taistelupanssarivaunuun vertaa, niin ei noissa mitään järkeä ole, kaikin puolin huonompia. Ei niitä kai kuitenkaan niissä Euroopan maissa missä tuollaisia on hankittu (Ranska, Italia) siihen rooliin ole tarkoitettu, vaan tiedustelukäyttöön ja liikkuvaan jalkaväen tulitukeen. Ukrainasta on kuulunut ristiriitaisia kokemuksia AMX-10RC-kalustosta, alussa oli huonompia kokemuksia mutta nyttemmin vaikuttaa löytyneen käyttöä.

Suomen tapauksessa tuskin hirveän hyödyllistä käyttöä rajallisille resursseille.
No noita tuollaisia voitaisiin ehkä itsekin tehdä jos saksalaisten epäilemättä nyt kuumina pyörivistä tankkien tuotantolinjastoista ei riittäisi Nato-apuna hyllynpäätyhinnalla myytävää tänne pohjanperukoille, kun se escalaaziokin vielä.
 
Tässä jo mietinkin että miten Ruotsi oli aikonut korvata Ukrainalle nyt lahjoitetut CV90 -vaunut. Hankkivat siis maavoimille 50 tehdasuutta Mk.IIIC -vaunua. Näkyvin muutos on, että 40mm Bofors korvataan 35mm Bushmaster -tykillä.



One of the most significant changes is in the weapon system, where the 40 mm Bofors cannon used on earlier models has been replaced by a 35 mm Bushmaster cannon. This cannon upgrade is expected to maintain effectiveness through the use of programmable ammunition. In addition, the CV9035 Mk.IIIC is equipped with two Rbs 58 missiles, a modified version of the Akeron MP anti-tank system, enhancing its ability to engage enemy armored vehicles, including tanks.

The CV9035 Mk.IIIC focuses on improved protection. Weighing approximately 35 tons, much of its weight is due to added armor. It is equipped with sensors and countermeasures intended to detect and respond to threats such as anti-tank missiles, including a system that can deploy a defensive projectile to intercept an incoming missile. The vehicle also features rubber tracks, replacing the steel tracks of older models, and a rear ramp instead of the traditional hatch. It retains a troop capacity of six to seven personnel in the passenger compartment.

A 360-degree camera system has been added to improve crew situational awareness. The version shown in Sweden matches the model being purchased by the Netherlands, though the Swedish version will feature added armor in the final configuration.
 
Tässä jo mietinkin että miten Ruotsi oli aikonut korvata Ukrainalle nyt lahjoitetut CV90 -vaunut. Hankkivat siis maavoimille 50 tehdasuutta Mk.IIIC -vaunua. Näkyvin muutos on, että 40mm Bofors korvataan 35mm Bushmaster -tykillä.



One of the most significant changes is in the weapon system, where the 40 mm Bofors cannon used on earlier models has been replaced by a 35 mm Bushmaster cannon. This cannon upgrade is expected to maintain effectiveness through the use of programmable ammunition. In addition, the CV9035 Mk.IIIC is equipped with two Rbs 58 missiles, a modified version of the Akeron MP anti-tank system, enhancing its ability to engage enemy armored vehicles, including tanks.

The CV9035 Mk.IIIC focuses on improved protection. Weighing approximately 35 tons, much of its weight is due to added armor. It is equipped with sensors and countermeasures intended to detect and respond to threats such as anti-tank missiles, including a system that can deploy a defensive projectile to intercept an incoming missile. The vehicle also features rubber tracks, replacing the steel tracks of older models, and a rear ramp instead of the traditional hatch. It retains a troop capacity of six to seven personnel in the passenger compartment.

A 360-degree camera system has been added to improve crew situational awareness. The version shown in Sweden matches the model being purchased by the Netherlands, though the Swedish version will feature added armor in the final configuration.
Kun Tanskakin hankkii noita samoja vaunuja samassa tilauksessa, niin pitäsköhän suomenkin harkita tuota samaa vaunua, korvaamaan BMP-2 vaunut, (ja sen kolmannen prikaatin kalustoksi).
 
Kun Tanskakin hankkii noita samoja vaunuja samassa tilauksessa, niin pitäsköhän suomenkin harkita tuota samaa vaunua, korvaamaan BMP-2 vaunut, (ja sen kolmannen prikaatin kalustoksi).

Niin, hyvä kysymys. Venäläisestä kalustosta luopuminen ja siirtyminen yhteen länsimaiseen varmasti yksinkertaistaisi huoltoa ja logistiikkaa. Oliko kakkosbemarin modernisoinnin tarkoitus alkujaankin olla vain jonkin sortin stop gap -metodi ? Muistelen kyllä lukeneeni, että ainakin Ruotsissa vaunuvalmistajan tehtaalla taitaa olla tilauskirjat täynnä vuosiksi eteenpäin.
 
Niin, hyvä kysymys. Venäläisestä kalustosta luopuminen ja siirtyminen yhteen länsimaiseen varmasti yksinkertaistaisi huoltoa ja logistiikkaa. Oliko kakkosbemarin modernisoinnin tarkoitus alkujaankin olla vain jonkin sortin stop gap -metodi ? Muistelen kyllä lukeneeni, että ainakin Ruotsissa vaunuvalmistajan tehtaalla taitaa olla tilauskirjat täynnä vuosiksi eteenpäin.
Ymmärtääkseni kyseessä oli normaali elinkaaripäivitys. Modernisointi oli myös sen verran kattava, ettei sitä oikein voi tilapäisratkaisuna pitää.
 
Ymmärtääkseni kyseessä oli normaali elinkaaripäivitys. Modernisointi oli myös sen verran kattava, ettei sitä oikein voi tilapäisratkaisuna pitää.
Kyllä tuota BMP:n muutosta voi pitää modernisointina suomalaisen mittapuun mukaan. Vaunuun tuli kuitenkin sellaisia ominaisuuksia mitä siinä ei ollut alunperin ja esim lämpö ja tutkajäljen pienentämiseen keskityttiin melkoisella pieteetillä. Lisäpanssarointi oli suunnitelmissa mukana, mutta suomalaiseen tapaan raha ei riittänyt siihen eikä kaikkiin vaunuihin saatu mm. uusia radioita.
 
Jos taistelupanssarivaunuun vertaa, niin ei noissa mitään järkeä ole, kaikin puolin huonompia. Ei niitä kai kuitenkaan niissä Euroopan maissa missä tuollaisia on hankittu (Ranska, Italia) siihen rooliin ole tarkoitettu, vaan tiedustelukäyttöön ja liikkuvaan jalkaväen tulitukeen. Ukrainasta on kuulunut ristiriitaisia kokemuksia AMX-10RC-kalustosta, alussa oli huonompia kokemuksia mutta nyttemmin vaikuttaa löytyneen käyttöä.

Suomen tapauksessa tuskin hirveän hyödyllistä käyttöä rajallisille resursseille.
Eihän noita käytetä missään päin maailmaa mbt.n korvaajana, eikä missään tapauksessa ole tarkoitettu maastoon suonylityksiin, tms toimintaan.
Ovat nimenomaan nopeana järeää apuvälineenä asutuskeskustaisteluissa ja kärkien pysäyttäjä tienvarsien etenijille.
 
Kyllä tuota BMP:n muutosta voi pitää modernisointina suomalaisen mittapuun mukaan. Vaunuun tuli kuitenkin sellaisia ominaisuuksia mitä siinä ei ollut alunperin ja esim lämpö ja tutkajäljen pienentämiseen keskityttiin melkoisella pieteetillä. Lisäpanssarointi oli suunnitelmissa mukana, mutta suomalaiseen tapaan raha ei riittänyt siihen eikä kaikkiin vaunuihin saatu mm. uusia radioita.
Toki voi, ja siksi sitä taidettiin myös PV:n lausunnoissa kutsua, meinasin lähinnä ettei se ollut stop-gap ratkaisu, jolla olisi ostettu aikaa uuden vaunun hommaamiseen.
 
Back
Top