Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kun ainakin lisää A4:ia, ja ilmeisesti lähitulevaisuudessa huonompikuntoisia A6:ia poistuu rivistä, veikkaan itse, että ne, joissa oletetaan kuntoa riittävän 2040-luvun puolelle, päivitetään, mahdollisimman pian, alkaen A4:sta. A4:lle isompi päivitys, jopa A8-tasoon asti kun rahaa tulee lisää ja kaikkia ei päivitetä. A6:lle jotain tyyliin lämppärit, cuav-kykyinen RWS, APFSDS. Näillä pärjää ryssien vaunuja vastaan riittävän hyvin elinkaaren loppuun. Huonompikuntoisista tehdään erikoisvaunuja tai toimitetaan Ukrainaan josta saadaan rauhanrahastolta päivitysvaroja.Jotain tuollaista mietin ajattelin, Leo2a4 kohdalla, "kevyt" päivitys.
Mutta jos niitä silta- ja yms vaunuja hankitaan lisää, onko meillä tarpeeksi a4:sien runkoja kaikkeen siihen, jotta jäis vielä 100 tst- vaunua jäljelle.
Olis houkuttavaa hankkia 60-70 kpl Leo 2A8 tai A7 tasoisia vaunuja lisää, ja modernisoida vähemmän a4:sia tst-vaunuiksi ja lopuista muokattas niitä "pioneeri" vaunuja.
Määrä putoaisi n. 150 päivitettyyn vaunuun. En pidä tätä ongelmana, kun ollaan Natossa ja liittolaisilla on vaunuja vähintään länsirajan takana, ellei Suomessa.
Vaikea sanoa, ei se huono olisi, jos olisivat esimerkiksi kaksi orgaanista prikaatia. Panssari-lehdessä oli taannoin artikkeli erillisistä psv-komppanioista. Orpoja piruja, ei liikkeen edistämistä, ei logistiikkaa, ei osaavia jv-joukkoja tukena. Keskitetään, ei hajauteta.Toivottavasti ei kuitenkaan tuohon mennä. Riittääkö tuo edes pysäyttämään hyökkääjän, saati sitten vasta hyökkäyksiin.
Virallisesti koko Leo2-lautta on käytössä, joten jos sinulla on tietoa sen osittaisestakin käyttökelvottomuudesta, niin sinuna pitäisin sen omana tietonani. Toisaalta on tietysti niin, että jos sinulla oikeasti olisi asiasta tietoa, niin ymmärtäisit myös olla kertomatta sitä täällä.Kun ainakin lisää A4:ia, ja ilmeisesti lähitulevaisuudessa huonompikuntoisia A6:ia poistuu rivistä, veikkaan itse, että ne, joissa oletetaan kuntoa riittävän 2040-luvun puolelle, päivitetään, mahdollisimman pian, alkaen A4:sta. A4:lle isompi päivitys, jopa A8-tasoon asti kun rahaa tulee lisää ja kaikkia ei päivitetä. A6:lle jotain tyyliin lämppärit, cuav-kykyinen RWS, APFSDS. Näillä pärjää ryssien vaunuja vastaan riittävän hyvin elinkaaren loppuun. Huonompikuntoisista tehdään erikoisvaunuja tai toimitetaan Ukrainaan josta saadaan rauhanrahastolta päivitysvaroja.
Määrä putoaisi n. 150 päivitettyyn vaunuun. En pidä tätä ongelmana, kun ollaan Natossa ja liittolaisilla on vaunuja vähintään länsirajan takana, ellei Suomessa.
Suomen mahdollisuudet varustaa mekanisoituja kokonaisuuksia on ollut rajallinen ja siinä näkyy myös toisen linjan psv-kaluston käyttö. Kuvassa on mukana myös valmiusyksiköiden luominen. Sanoisin että pohjoisessakin olisi panssarijyrän eteen asettuvan lasikuituajoneuvoyksikön vetäjä hemmetin tyytyväinen, että sen omaan syvyyteen johtavan uran luona on muutama omakin taisteluvaunu.Vaikea sanoa, ei se huono olisi, jos olisivat esimerkiksi kaksi orgaanista prikaatia. Panssari-lehdessä oli taannoin artikkeli erillisistä psv-komppanioista. Orpoja piruja, ei liikkeen edistämistä, ei logistiikkaa, ei osaavia jv-joukkoja tukena. Keskitetään, ei hajauteta.
Luonnollisesti. Ei ole luokiteltua tietoa aiheesta, vaan päättelen julkisista lähteistä, ja täälläkin on arveltu, ettei taistelukykyisten vaunujen määrä ole enää 200. Tämänkin voi tulkita miten haluaa, lasketaanko eriasteisissa huolloissa ym. olevat, tai niitä odottavat mukaan jne.Virallisesti koko Leo2-lautta on käytössä, joten jos sinulla on tietoa sen osittaisestakin käyttökelvottomuudesta, niin sinuna pitäisin sen omana tietonani. Toisaalta on tietysti niin, että jos sinulla oikeasti olisi asiasta tietoa, niin ymmärtäisit myös olla kertomatta sitä täällä.
Tuo 150 kpl oli siis paljolti heitto, päivitettävä määrä syntyy kokonaisarviona kun katsotaan rahoitus, vaunujen kunto, tarpeet jneLuonnollisesti. Ei ole luokiteltua tietoa aiheesta, vaan päättelen julkisista lähteistä, ja täälläkin on arveltu, ettei taistelukykyisten vaunujen määrä ole enää 200. Tämänkin voi tulkita miten haluaa, lasketaanko eriasteisissa huolloissa ym. olevat, tai niitä odottavat mukaan jne.
Iltapulussa sopivasti kirjoitetaan samansuuntaisia ajatuksia tänään https://www.is.fi/kotimaa/art-20000...utm_campaign=is_tf&utm_source=apps-html.hs.fi
Virallinen lauttakinn on pienentynyt 200:aan, enemmän kuin niistä tehtyjen erikoisvaunyjen verran, oletettavasti kunnon vuoksi, minkä voisi kuvitella jatkuvan, vaikka toki siinäkin tilanne on varmasti monisyisempi kuin että ei millään pystyisi korjaamaanVirallisesti koko Leo2-lautta on käytössä, joten jos sinulla on tietoa sen osittaisestakin käyttökelvottomuudesta, niin sinuna pitäisin sen omana tietonani. Toisaalta on tietysti niin, että jos sinulla oikeasti olisi asiasta tietoa, niin ymmärtäisit myös olla kertomatta sitä täällä.
Mutta tarvittaisiin tuo määrä täysin uutta mbt.tä.. Abrams X itse kannatan. Mutta n 2200 hepan dieselillä.Tuo 150 kpl oli siis paljolti heitto, päivitettävä määrä syntyy kokonaisarviona kun katsotaan rahoitus, vaunujen kunto, tarpeet jne
Menee jankuttamiseksi, mutta menköön, minusta kyllä pitää alkaa hankkia uusia taisteluvaunuja, ei pelkästään päivittämään vanhoja.Mutta tarvittaisiin tuo määrä täysin uutta mbt.tä.. Abrams X itse kannatan. Mutta n 2200 hepan dieselillä.
Mutta entä jos uusi MBT onkin vaikka 60 kpl Rheinmetallin Panther KF51? Täysin uusi ja moderni torni jossa 130mm vaunukanuuna automaattilataajalla. Mutta rakennetaan Leo 2 rungolle. Ja jos ne rungot ovat kunnostettuja meidän 2A4 -lautan parhaita runkoja, niin ovatko nämä edelleen uusia vaunuja? Vai vanhan lämmittämistä? Uusia, sanoisin minä.Menee jankuttamiseksi, mutta menköön, minusta kyllä pitää alkaa hankkia uusia taisteluvaunuja, ei pelkästään päivittämään vanhoja.
Jos nyt ensin tilattas ~60 kpl uusia MBT vaunuja sen panssari prikaatin tarpeisiin, ja vanhat päivitetyt CV9030 siirettäs sinne, riittääkö 100 CV:tä prikaatille?
100 Leo 2a6 riittää siihen, että niistä muodostettas 3 mekanisoituataisteluosastoa tai 2 mekanisoituaprikaatia, niihin tarvitaan n.200 uutta CV90XX vaunua, kun 100 kpl BMP-2 vaunua korvataan. CV:t vois hankkia kahdessa 100 vaunun erässä, ensin uudet lisävaunut ja toisessa korvataan BMP-2 vaunut.
Tuo CV90xx hankinta olis sanasuuruinen kuin Tanska ja Ruotsin CV9035 Mk III C yhteishankita 2,2 miljardia
Leo 2a4:sista tehdään reilusti erilaisia tukivaunuja, ja loput kevyt päivitetään reservi tst-vaunu komppanioihin. En kannata noiden vanhojen vaunujen isoa päivittämistä a7 tai a8 tasolle.
It-vaunut kyllä, mutta muuta kautta, kevyemmällä alustala.
Kuinka kauan noita runkoja voi kierättää? Kestästö nuo kierätetyt rungot seuraavat 30 vuotta? Kun pääasenkin on huomattavasti järeämpi kuin ennen, rungon rasitus jo uuden tornin vuoksi kasvaa, onko runko tarpeeksi vahva siihen näin monen vuoden jälkeen, eikö rungon teräs väsy? vai vaatiiko se vahvistusta jolloin kierätyshyöty menetetään..kysymyksiä ja kysymyksiä lisää.Mutta entä jos uusi MBT onkin vaikka 60 kpl Rheinmetallin Panther KF51? Täysin uusi ja moderni torni jossa 130mm vaunukanuuna automaattilataajalla. Mutta rakennetaan Leo 2 rungolle. Ja jos ne rungot ovat kunnostettuja meidän 2A4 -lautan parhaita runkoja, niin ovatko nämä edelleen uusia vaunuja? Vai vanhan lämmittämistä? Uusia, sanoisin minä.
Juuri näin. Ja jos puhun totta, niin ainakin itsellä on vähän mennyt usko viime aikoina saksalaisia kohtaan ja heidän kykyyn toimittaa uutta kalustoa ripeästi. Ja jos ymmärrän oikein, heidän tämänhetkisenä päänvaivana todennäköisesti omien joukkojensa operatiivisen kyvyn palautus, koska ovat ajaneet niitä niin alas vuosien varrella, että mahdollisesti taitaa prioriteetit pysyä omaa maata kohtaan.Ja voihan se uusi MBT vaunuja olla joku muu kuin saksalainen.
Sitäpä tuossa pähkäilin, että mikä on uutta ja mikä ei. Jos niihin laitetaan uudet Leo 2 rungot, niin sitten ne on kokonaan uusia. Jos vanhat mutta kokonaan kunnostetut, niin sitten jotain muuta. Vai onko.Kuinka kauan noita runkoja voi kierättää? Kestästö nuo kierätetyt rungot seuraavat 30 vuotta? Kun pääasenkin on huomattavasti järeämpi kuin ennen, rungon rasitus jo uuden tornin vuoksi kasvaa, onko runko tarpeeksi vahva siihen näin monen vuoden jälkeen, eikö rungon teräs väsy? vai vaatiiko se vahvistusta jolloin kierätyshyöty menetetään..kysymyksiä ja kysymyksiä lisää.
Eikö nyt voisi aloittaa vähitellen korvaamaan vanhaa, ettei sitte kerralla tule kaikki tiensä päähän.
Ja voihan se uusi MBT vaunuja olla joku muu kuin saksalainen.
Minkä panssariprikaatin?Jos nyt ensin tilattas ~60 kpl uusia MBT vaunuja sen panssari prikaatin tarpeisiin
Jos runko on vanha, mutta kunnostettu, niin ei se minusta koko vaunu oo täysin uusi, vaan "uusvanha".Sitäpä tuossa pähkäilin, että mikä on uutta ja mikä ei. Jos niihin laitetaan uudet Leo 2 rungot, niin sitten ne on kokonaan uusia. Jos vanhat mutta kokonaan kunnostetut, niin sitten jotain muuta. Vai onko.
Voihan se myös olla niin, että se MBT johon siirrytään kun Leo 2 lautasta aika jättää, niin sitä ei vielä ole olemassakaan.
Se mistä täällä on haaveiltu hiukan uudelleen järjestellään panssarijoukkoja, jotta saadaan vastahyökkäykseen uutta voimaa.Minkä panssariprikaatin?
63 oli PSPR tst-vaunu vahvuus kolmen vaunun joukkueilla, nykyisillä kokoonpanoilla vahvuus olisi 87 tst-vaunua.Se mistä täällä on haaveiltu hiukan uudelleen järjestellään panssarijoukkoja, jotta saadaan vastahyökkäykseen uutta voimaa.
Kun Leo 2a4 kalustoa poistuu tavalla tai toisella, niin tilalle hankittaan täysin uutta tst-vaunukalustoa josta muodostettas se panssariprikaatin, taitaa noin 60 tst- vaunua olla suomalaisessa panssariprikaatissa, ei minusta mahdoton määrä hankkia uusia, jos ei kalleinta hankita. ( tietysti olis mukava jos olisi jokunen reservivaunu)
Sitä vaan oon miettinyt, kumpi ois parempi, 100 Leo 2a6 riittää siihen, että niistä muodostettas 3 mekanisoituataisteluosastoa vai 2 mekanisoituaprikaatia joka taas vaikuttaa hiukan CV90 vaunujen määrään, ja mihin joukkoihin uusia ja vanhoja vaunuja riittää sijoitettavaksi.