mechanicus
Kenraali
Ei varmasti minään plug-in -vaihtona. Riittävästi modaamalla ehkä, mutta vaikea keksiä mitä merkittävää hyötyä tällä merkittäviä kustannuksia aiheuttavalla hankkeella olisi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mutta se iivana pitää myös kyetä lyömään takaisin rajan taakse, mihin ei ilman hyökkäykseen kykenevää kalustoa pystytä.Aselajista yhtään syvällisemmin ymmärtämättä kysyn, onko MBT asejärjestelmänä meille edes järkevä investointi enää? Dronet, meidän maasto ja fakta, että me ainoastaan puolustetaan omaa maata, herättää kysymyksen että mitä uhkaa vastaan nämä MBT on suunniteltu ja saadaanko sama vaikutus muuten aikaan? Meidän ainoa tehtävä on torjua naapurin marssi tänne. Ukraina teki sen 2022 varsin primitiivisesti ilman tankkeja. Vai onko nämä vastaiskuase kun alue pitää ottaa uudelleen haltuun?
Ja jos yllättävään panssarikärkeen pitää vaikuttaa nopeasti, eikö se sitten ole ilma-ase, MLRS ja joku nopea AMV ”tankki”, olettaen että PST joukot eivät ole vielä asemissaan.
Jokatapauksessa amatööristä tuntuu että paljolla rahalla saadaan yllättävän vähän. Ja samaan aikaan tarvittaisiin paljon muutakin.
Leclercin torniahan KMW:n ja Nexterin yhteisprojektina kokeiltiin lähinnä demonstraattorimielessä Leopard 2A7:n runkoon asennettuna, ja ilmeisesti se saatiin sovitettua ilman suurempia ongelmia. Mutta siinä lähtisi yksi mies pois (Leclercissä on automaattilataaja), ellei jonnekin nurkkaan mahtuisi polvet suussa (periaatteessa rungon ammustelineen tilalle voisi mahtua, mutta sitten kaikkien ammusten pitäisi olla lataajassa).Voisikohan 2A4 runkoon modauksessa laittaa Abrams:n; Challenger 3:n tai Leclerc:n tornin?
BRENUksen räjähtävät lisäpanssarityypit (tiilet) ovat olleet olemassa ja niitä on markkinoitu GIAT:n tuotteena tyyppinimellä BS (Brique de Surblindage) G2-module1990-luvulta lähtien vaunuihin asennettaviksi ERA-kiteiksi. Todennäköisesti ne ovat olleet olemassa jo aiemminkin fransujen omiin vaunuihin, mutta niitä, kuten muitakin vastaavia länsituotteita, ruvettiin markkinoimaan vasta NL:n romahdettua esim. vaunujen modernisoint-/päivityshankkeisiin.Lisäksi Länsi-Eurooppalainen ERA-palikka lienee pian tarjolla Eurencon ja KNDS yhteistyön tuloksena. Tuotteen nimi on Brenus. Tuolla voinee päivittää vanhoja vaunuja Ukrainan kokemusten perusteella selviämään ainakin nykyisistä haasteista paremmin.
Katso liite: 115229
Linkattuna myös edellisessä viestissä mainittu kataloogi, se ei mahdu liitteeksi.
Ei ollenkaan huono meidän tilanne sikäli, että sekä A4 että A6-lautat ostettiin todella pilkkahintaan, ja että emme ole yksin pohtimassa vaunujen modernisointia. A4-modernisointiin oli jo aiemminkin olemassa useampia vaihtoehtoja, mukaan lukien että tornia ei vaihdeta. Uusimmat modernisoinnit tai peräti uudella nimellä myytävät vaunut pohjautuvaat nekin A4-runkoon....Leclercin torniahan KMW:n ja Nexterin yhteisprojektina kokeiltiin lähinnä demonstraattorimielessä Leopard 2A7:n runkoon asennettuna...
Yhtälailla kaikissa modatuissa vaunuissa on alkuperäisestä (A2-A4) muokattu torni ja vain uustuotantoa olevissa vaunuissa on kokonaan uusiksi tehty torni.Ei ollenkaan huono meidän tilanne sikäli, että sekä A4 että A6-lautat ostettiin todella pilkkahintaan, ja että emme ole yksin pohtimassa vaunujen modernisointia. A4-modernisointiin oli jo aiemminkin olemassa useampia vaihtoehtoja, mukaan lukien että tornia ei vaihdeta. Uusimmat modernisoinnit tai peräti uudella nimellä myytävät vaunut pohjautuvaat nekin A4-runkoon.
Kun aika tulee, niin olen luottavainen että hyvä ratkaisu löytyy, mukaan lukien että modernisointia saadaan lisensoitua Suomessa tehtäväksi.
Vastakauppaa Saksan kanssa? Patria 6X6 tuhat kappaletta sinne, Leo-modernisointia tänne.
Yleensä esim hitsaussauma on kestävämpi, kuin vieressä oleva teräs, mutta lujuusoppia lukeneet voinevat vastata tähän.Tulipahan mieleen, onkohan modatut tornit yhtä hyviä, kuin täysin uudet? Onko uusissa torneissa sellaisia rakenteellisia muutoksia suojauksessa mitä modatuihin torneihin ei saada.
Toivottavasti kuitenkin rahaa löytyy koko Leo 2A4 kaluston päivittämiseen, tavalla tai toisella, lähes parhaimpaan tasoon.
Tulipahan mieleen, onkohan modatut tornit yhtä hyviä, kuin täysin uudet? Onko uusissa torneissa sellaisia rakenteellisia muutoksia suojauksessa mitä modatuihin torneihin ei saada.
Toivottavasti kuitenkin rahaa löytyy koko Leo 2A4 kaluston päivittämiseen, tavalla tai toisella, lähes parhaimpaan tasoon.
On siinä pojilla miettimistä mitä kannattaa tehdä ja mihin rahat riittää, ei käy kateeksi.Itse itseäni lainaten, Panssari-lehden artikkelit kävivät läpi suomalaisten Leopardien panssarointia. Sen mukaisesti rungon etuosa on päivittämättä, eli alkuperäistä B-teknologiaa (panssariteräs/kumi/paisuntalevy/väli). Torni oli kertaalleen päivitetty, on nyt C-teknologiaa (keramiikkaa).
Tuoreimmissa versioissa molemmat D-teknologiaa (NERA), mikä päivitys on ymmärtääkseni mahdollista tehdä myös meidän vaunuihin jälkikäteen. Teknisesti, siis. Kun näin on kerran muuallakin tehty. Taloudellisesta järjestä ei havaintoa.
Marksman-tornihan markkinoitiin aikanaan Plug&Pray-ratkaisuna. Palvelulupauksessa oli vain yksikkövirhe. Kymmenen minuutin sijasta menikin kymmenen vuotta, tai jotain.Ei varmasti minään plug-in -vaihtona. Riittävästi modaamalla ehkä, mutta vaikea keksiä mitä merkittävää hyötyä tällä merkittäviä kustannuksia aiheuttavalla hankkeella olisi.
Kyseessä taisi enemmänkin, että torni ei toiminut ihan alustasta riippumatta. Alustan vaihto Leo 2 sujuikin paljon helpommin. Marksman oli nimen omaan tehty siten, että siinä ei ollut juuri mitään liityntöjå alustaan, voimakonekin on tornissa. Nuo muut taistelupanssarivaunutornit eivät liene näin riippumattomia.Marksman-tornihan markkinoitiin aikanaan Plug&Pray-ratkaisuna. Palvelulupauksessa oli vain yksikkövirhe. Kymmenen minuutin sijasta menikin kymmenen vuotta, tai jotain.
Voi hyvinkin olla, että kokonaisvalmistusmäärän ollessa puolen tusinaa, niin ihan kaikkea ei ole ollut varaa virittää kohdalleen.Kyseessä taisi enemmänkin, että torni ei toiminut ihan alustasta riippumatta. Alustan vaihto Leo 2 sujuikin paljon helpommin. Marksman oli nimen omaan tehty siten, että siinä ei ollut juuri mitään liityntöjå alustaan, voimakonekin on tornissa. Nuo muut taistelupanssarivaunutornit eivät liene näin riippumattomia.
Jos näin on, niin pitäskö pistää muutama torni päivitettynä tilaukseen?Marksmanin valmistaja antoi suomalaisille piirrustukset ja immateriaalioikeudet, jos näillä ei olisi enää muita vaatimuksia valmistajalle.
Ei taida järjestelmään kuuluvia komponentteja (esim. tutka) saada enää maailmalta.Jos näin on, niin pitäskö pistää muutama torni päivitettynä tilaukseen?
Kun Ukrainasta on vastaavasta hyviä kokemuksia... kai.
Siksipä kirjoitinkin "päivitetty" Saabilla olis hyvä MSHORAD järjestelmä josta kai sais osia tuohon torniin ( Giraffe 1X radar, C2 command and control communication platform)Ei taida järjestelmään kuuluvia komponentteja (esim. tutka) saada enää maailmalta.
Eli siis alkuperäisestä olisi käytettävissä lähinnä kylmä rauta, helpommalla tosiaan saa maailmalta valmiita kokonaisuuksia.Siksipä kirjoitinkin "päivitetty" Saabilla olis hyvä MSHORAD järjestelmä josta kai sais osia tuohon torniin ( Giraffe 1X radar, C2 command and control communication platform)
Myös (EOS 500 is a lightweight electro-optical fire control director for use on all naval ships), kai tuostakin jotain vois hyödyntää.
Mutta rahalle on muuta parempaa käyttöä, kuin ruveta vanhaa tornia muokkaamaan, helpompi ostaa valmis torni esim. Korean K30 Biho. Tuohon kuuluu myös Stingerin kaltainen ohjus. Kunhan 30mm airburst ominaisuus ammuksineen toimisi.